Bukefalos 28 år!

Orolig- missfall?

G

gravid

Varför kan man inte bara få vara lycklig?

Jag blev oplanerat gravid och efter ett tags funderande bestämde vi oss för att behålla barnet. Vi har varit jätteglada och förväntansfulla ända sen vi tog beslutet.

Och nu, inte ens en vecka senare så börjar jag blöda :(

Det började i lördags med röd/bruna flytningar. Sen har det ökat lite men är fortfarande mörkt röd/brunt i färgen och så pass lite att det räcker med trosskydd. Hade från början inga smärtor men de har kommit och ökat under dagen.. Nu har jag en tydlig mensvärksliknande smärta, dock gör det inte jätteont men det känns absolut.

Har pratat med BM som säger att antingen så slutar det blöda och allt är ok, eller så ökar blödningarna och så får jag missfall..

Är så himla ledsen och orolig :cry:

Jag vet att ni inte kan svara på hur det kommer gå för mig men ville mest ha lite stöd..
 
Sv: Orolig- missfall?

Det är vanligare än man tror med blödningar under graviditeten.
Det kan vara svårt att säga vad det beror på. Antingen är det ett missfall, eller också så kan det blöda av en rad andra anledningar.
Hoppas att det går över!
 
Sv: Orolig- missfall?

Ja jag har förstått det. Men det är ju också ganska vanligt med missfall i tidig graviditet..

Blödningarna har inte ökat sen igår em men smärtan tycks öka konstant..
Usch :cry:

Tack för ditt stöd!
 
Sv: Orolig- missfall?

Ja det är ju relativt vanligt med missfall, men det kan ju gå bra också.
Själv åkte jag in till gynakuten med kraftig blödning och en del smärta i vecka 6-7 någon gång.
De kunde inte se något på vul, men jag fick en återbesökstid 2 veckor senare.
Det visade sig iaf efter två veckor att den lilla levde och hjärtat slog som det skulle.

Nu vet jag inte vart du bor och sådär, men om du är väldigt orolig så kanske du kan få komma till någon gynakut och göra ett vul så du slipper gå och undra iaf?
 
Sv: Orolig- missfall?

Ja det vore skönt att få veta vad som händer. Kommer bli galen om jag ska gå och oroa mig hela tiden...
 
Sv: Orolig- missfall?

Har du någon gynakut i närheten? Isåfall kanske du kan ringa dit och fråga om du kan få komma in (alternativt bara åka dit). Väntetiderna brukar vara ganska långa (de brukar vara som kortast på morgonen), men det kanske är värt att få veta iaf.
 
Sv: Orolig- missfall?

Blödningar är vanligt, det behöver inte betyda att något ät fel. Som jag fattat det är det "bra" om blödningen är mörk, värre om den är färskt röd.

Hoppas att det lilla livet vill stanna kvar hos er :)

Ring till gyn och fråga om du kan få göra ett vul.
 
Sv: Orolig- missfall?

Kom på en sak till, smärtan kan också bero på en sorts "växtvärk".
 
Sv: Orolig- missfall?

Har du någon gynakut i närheten? Isåfall kanske du kan ringa dit och fråga om du kan få komma in (alternativt bara åka dit). Väntetiderna brukar vara ganska långa (de brukar vara som kortast på morgonen), men det kanske är värt att få veta iaf.

Nej jag tror inte det finns någon gynakut. Jag får nog vänta tills imorgon och då boka en tid.

Blödningar är vanligt, det behöver inte betyda att något ät fel. Som jag fattat det är det "bra" om blödningen är mörk, värre om den är färskt röd.

Hoppas att det lilla livet vill stanna kvar hos er :)

Ring till gyn och fråga om du kan få göra ett vul.

Ursäkta detaljer nu.. I trosskyddet ser blodet helt brunt ut. När jag var och kissade förut var det lite "slemklumpar" (så som det kan bli ibland när man har mens) och på pappret såg det rött ut, inte brunt längre.

Fortfarande ganska lite blod dock. Smärtan i magen håller i sig.
 
Sv: Orolig- missfall?

Jag hade en störtblödning i vecka 9, det var färskt rött blod och kom såpass mycket att det gick igenom jeansen (var ju naturligtvis ute när det hände...).
30 veckor senare föddes vår dotter, trots att jag var övertygad om att det hade gått åt skogen där och då.
Jag fick tyvärr vänta tre veckor på att komma in och göra ultraljud, kan säga att det var tre jobbiga veckor...
 
Sv: Orolig- missfall?

Om du åker till akuten så finns det iaf på vårt lilla sjukhus gyn läkare som har jour även om det inte finns någon särskild gynakut. Åk in akut så att du får besked, det blir en lång natt för er annars :(
Det är vad jag hade gjort, ev hade jagringt innan för att se om det finns möjlighet till ett vul gjort akut.
 
Sv: Orolig- missfall?

Fast frågan är om de tycker det är så bra om hon kommer in akut för detta, det är ju inte akut, så att säga. Risken finns ju då att läkaren är upptagen om de kommer in någon som verkligen behöver hjälp fort.

De brukar vilja ha in en fort om man har väldigt ont, om det tex är frågan om utomkveds.
 
Sv: Orolig- missfall?

När jag fick missfall fick jag huggande smärtor och rosafärgade, bubbliga flytningar/blödningar. Väldigt ljust blod med andra ord. Vi får hoppas att det är som Comfort säger, att det är bra om blödningen är mörk. Jämfört med mitt missfall så verkar det ju i alla fall stämma.

Jag hoppas att det inte är någon fara med ditt foster. Försök komma in och undersöka dig så snart som möjligt. Är du tillräckligt ung kanske du kan gå till ungdomsmottagning? De hjälpte mig snabbt när jag upptäckte att jag troligtvis hade fått ett missfall (var då 22 och gränsen för att komma till UM är 23 år där jag bor).
 
Sv: Orolig- missfall?

Men kan man verkligen göra så?
Det är ju liksom inget akut egentligen, och de har kanske viktigare saker att göra än att lugna oroligt folk..?

Jag tycker ju att det här är skitjobbigt. Men känner mig inte alls bekvämt med att söka akuthjälp i den här situationen..
 
Sv: Orolig- missfall?

Fast frågan är om de tycker det är så bra om hon kommer in akut för detta, det är ju inte akut, så att säga. Risken finns ju då att läkaren är upptagen om de kommer in någon som verkligen behöver hjälp fort.

De brukar vilja ha in en fort om man har väldigt ont, om det tex är frågan om utomkveds.

Jag gjorde VUL senast förra veckan och de har konstaterat att fostret sitter där det ska.
 
Sv: Orolig- missfall?

När jag fick missfall fick jag huggande smärtor och rosafärgade, bubbliga flytningar/blödningar. Väldigt ljust blod med andra ord. Vi får hoppas att det är som Comfort säger, att det är bra om blödningen är mörk. Jämfört med mitt missfall så verkar det ju i alla fall stämma.

Jag hoppas att det inte är någon fara med ditt foster. Försök komma in och undersöka dig så snart som möjligt. Är du tillräckligt ung kanske du kan gå till ungdomsmottagning? De hjälpte mig snabbt när jag upptäckte att jag troligtvis hade fått ett missfall (var då 22 och gränsen för att komma till UM är 23 år där jag bor).

Rosa är det definitivt inte. Hoppas att det är som ni säger.

Jag ska nog ringa imorgon, oavsett hur det utvecklar sig. Vill veta. Har UL inbokat om en månad men kommer oroa mig till döds om jag ska vänta så länge innan jag får veta vad som hänt.

Ska kolla det där med UM!
 
Sv: Orolig- missfall?

Har precis gått in i vecka 8. Tror jag. Tycker fortfarande det här med veckorna är lite förvirrande.. I onsdags på VUL sa hon 6+2, då borde jag vara i 7+0 = vecka 8?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Orolig- missfall?

Jag har tidigare haft väldigt svullna och ömma bröst, nu gör det inte ont i dem längre.. Är det normalt att brösten slutar ömma efter ett tag eller ska jag ta det här som ett dåligt tecken?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 411
Senast: Viva
·
Gravid - 1år Från början.. Ägglossade 14/10 . Är bekräftat med äl-test, tempning och känning. Plussade 23/10. Började få bruna...
2
Svar
22
· Visningar
5 527
Senast: sky_fly
·
  • Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
14
· Visningar
6 657
Senast: Caoimhe
·
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 257
Senast: fridaxi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp