Orolig/nervös hästägare

Hollis

Trådstartare
Behöver tips och råd. Hur man kan stärka självkänslan och självförtroendet. Är orolig och nervös varje dag, lider av svår ångest i perioder :(. Det påverkar mig i vardagen och hästhanteringen och ridningen. Bara att gå till stallet gör mig nervös. Jag kan bli rädd när jag ska sätta på grimman...händerna darrar. Jag skakar när jag leder hästen till och från hagen. Hästen känner av min rädsla och blir orolig. En ond cirkel. Jag har snälla hästar, men ett sto är tittig och lättskrämd.
Jag har inte haft häst så länge. Båda har stått ett tag pga fång/skada och är på bättringsvägen. Jag vill gärna gå promenader/rida när det är dags. Men min rädsla hindrar mig. Jag vill gå på promenad med ponnyn men vågar inte lämna hennes kompis ensam i hagen för hon blir orolig och skriker efter sin kompis men lugnar sig efter en stund. Det gör mig också orolig. Har alltid varit nervös innan ridning men det har släppt när jag väl sitter på hästryggen. Vill vara lugn och avslappnad och kunna umgås med hästarna utan rädsla.
 
Kan du inte få med dig en till person och gå på promenad med båda hästarna? Då får ju både de och du trygghet av sällskapet.
 
Jo, men det är inte alltid nån som kan/orkar följa med. Och fånghästen kan inte gå ut än. Hon står i sjukhage. Vill våga gå ut ensam med ponnyn också.
 
Hjälper det om du tar in fånghästen på box när du går ut med ponnyn? Annars, låt hästen skrika om den som du säger lugnar ner sig efter en stund, tycker jag. Så länge det inte är full galopp och hästen riskerar att ta sig ut eller göra illa sig, så.
Vet ju inte heller hur din ångest tar sig uttryck. Men kan det vara ett alternativ att hitta sällskap på FB? Utöka kretsen lite, så chansen att du kan få med dig någon ökar.
Det behöver ju inte ens vara en hästmänniska. Utan vem som helst som vill ut och promenera, vara social, komma hemifrån lite.

Finns det kanske någon mer hanteringsinriktad instruktör, eller bara pedagogisk och trygg hästmänniska, som kan komma ut och hålla "lektion" ibland? Så du kanske kan bygga på ditt självförtroende och känna dig lugnare i vardagshanteringen.
 
Hjälper det om du tar in fånghästen på box när du går ut med ponnyn? Annars, låt hästen skrika om den som du säger lugnar ner sig efter en stund, tycker jag. Så länge det inte är full galopp och hästen riskerar att ta sig ut eller göra illa sig, så.
Vet ju inte heller hur din ångest tar sig uttryck. Men kan det vara ett alternativ att hitta sällskap på FB? Utöka kretsen lite, så chansen att du kan få med dig någon ökar.
Det behöver ju inte ens vara en hästmänniska. Utan vem som helst som vill ut och promenera, vara social, komma hemifrån lite.

Finns det kanske någon mer hanteringsinriktad instruktör, eller bara pedagogisk och trygg hästmänniska, som kan komma ut och hålla "lektion" ibland? Så du kanske kan bygga på ditt självförtroende och känna dig lugnare i vardagshanteringen.
Hon blir jättestressad i boxen och skriker. Hon är lugnare i hagen än boxen.
Tack för tips. Har funderat på att börja rida lektion igen:)
 
Jag har ingen ridbana men det finns en hage bredvid fånghästen som jag vill rida i. Kan det funka? Känns tryggare och hästarna kan se varandra.
 
Att vara orolig och skrika är inte farligt, så länge det är lite trav eller gå runt lite i boxen. Det är när de börjar kasta sig mot staket eller väggarna i stallet som det kan bli riktigt farligt. Är det så illa?

Jag tycker du fått bra svar på övriga frågor.
 
För att jag älskar hästar och dem betyder allt för mig. Jag vill övervinna min rädsla och vill inte låta rädslan hindra mig från att ha häst. Jag ger inte upp.
Det är ju lätt hänt att det blir en ond cirkel när man är så rädd. Hästarna känner av din rädsla och blir skärrade och säkert även piggare för att de får för lite motion. Tror att det är viktigt att du tar hjälp av en lugn, säker person. Det allra bästa vore väl om du istället kunde hjälpa till med någon annans lugna häst eller t ex gå på ridskola för att övervinna din rädsla, men nu har du redan hästar och då är det viktigt att du får hjälp med dem.
 
Att vara orolig och skrika är inte farligt, så länge det är lite trav eller gå runt lite i boxen. Det är när de börjar kasta sig mot staket eller väggarna i stallet som det kan bli riktigt farligt. Är det så illa?

Jag tycker du fått bra svar på övriga frågor.
Nej, inte så illa. Hon blir stressad och går runt i boxen.
 
Behöver tips och råd. Hur man kan stärka självkänslan och självförtroendet. Är orolig och nervös varje dag, lider av svår ångest i perioder :(. Det påverkar mig i vardagen och hästhanteringen och ridningen. Bara att gå till stallet gör mig nervös. Jag kan bli rädd när jag ska sätta på grimman...händerna darrar. Jag skakar när jag leder hästen till och från hagen. Hästen känner av min rädsla och blir orolig. En ond cirkel. Jag har snälla hästar, men ett sto är tittig och lättskrämd.
Jag har inte haft häst så länge. Båda har stått ett tag pga fång/skada och är på bättringsvägen. Jag vill gärna gå promenader/rida när det är dags. Men min rädsla hindrar mig. Jag vill gå på promenad med ponnyn men vågar inte lämna hennes kompis ensam i hagen för hon blir orolig och skriker efter sin kompis men lugnar sig efter en stund. Det gör mig också orolig. Har alltid varit nervös innan ridning men det har släppt när jag väl sitter på hästryggen. Vill vara lugn och avslappnad och kunna umgås med hästarna utan rädsla.
Du behöver möta dina hästar genom att få en dialog med dem. Gör saker som främjar detta, tex något så enkelt som att bara stå och se dem i ögonen och klappa dem en stund. Du kan även trickträna och tex ge en morot mot puss eller att hästen höjer huvudet på kommandot " är jag fin" ( finns många trickövningar ). Då får ni ömsesidig kontakt och kan börja bygga därifrån. Allt handlar om kärlek och förtroende.
 
Det går bättre och bättre.:) Jag är inte lika rädd längre. Vågade rida en sväng idag. Skrittade ut med sällskap. Började rida några varv i hagen och sen ut i skogen. Den andra hästen stannade hemma och gnäggade men ingen panik. Hon hade fåren som sällskap i hagen. Kändes jättebra och jag kände mig trygg på min snälla ponny. Såklart jag var lite nervös men inte rädd. Äntligen på rätt väg:banana:
 
Det går bättre och bättre.:) Jag är inte lika rädd längre. Vågade rida en sväng idag. Skrittade ut med sällskap. Började rida några varv i hagen och sen ut i skogen. Den andra hästen stannade hemma och gnäggade men ingen panik. Hon hade fåren som sällskap i hagen. Kändes jättebra och jag kände mig trygg på min snälla ponny. Såklart jag var lite nervös men inte rädd. Äntligen på rätt väg:banana:

Vad positivt att ta del av 😄

Jag tycker dock utifrån beskrivning att du är så rädd /orolig i grunden att du nog skulle behöva jobba med det . Ta hjälp av någon duktig som kan coacha dig i grunden .

Om du har så stora rädslor så blir de inte hjälpta bara av att det gått bra med hästarna ett tag. Så fort något händer så lär du bli rädd och osäker igen. Ta hjälp och stöd av någon långsiktigt är mitt råd .
 
Ja håller med. Har alltid varit en osäker och försiktig ryttare. Det går upp och ner för mig och ska absolut ta hjälp av tränare. Närmaste ridskola finns 5 mil härifrån och vet en duktig tränare som kan hjälpa mig. Tänker ta privatlektioner på ridskolan och gå på "hästhanteringskurs" hos tränaren. Läser många trådar här på buke och det är skönt att veta att man inte är ensam om att vara feg och rädd. Tycker säker hästhantering är jätteviktigt och bra rutiner med hästarna! Finns så många bra råd här:bow:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 953
Senast: tuaphua
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 952
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 226
Senast: Habina
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 893
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp