Orolig och stressad häst, hur får jag honom mentalt avslappnad?

rebeckasff

Trådstartare
Jag har en 3 åring som jag själv fött upp. Han har varit speciell från födslen, ville inte vara med människor! Gick på lösdrift tills han var 1 år på våren (ca 10 månader) innan han kom in på box. Det tog flera veckor innan han var "normal" att ta på grimman tex. Misstänksam så fort man ska göra nått med honom! Även om han kom på att vi var ju inte så farliga och det var ju faktiskt väldigt skönt att bli borstad! Men likväl är han alltid på sin vakt sas.
Han har lärt sig att lite på mig och gör som jag ber honom "med allt", snäll att last, sko, duscha osv, men ALLTID på sin vakt!
Han blir snabbt lös i magen om det händer något, han står aldrig stilla i gången, hittar konstant på något att sysselsätta sig med som tex bita i linorna, skrapa med frambenen, sticka ut tungar och vika upp den på ett konstigt sätt så att den vinklas 180 grader bakåt eller snurra på den och bita i den... Ja, jag kan räkna upp 100 saker han pusslar med... Han eskalerar i saker han pysslar med...
Håller dock inte på med sånt om jag tex borstar honom i boxen där han är trygg.

Detta är egentligen inte några problem, jag tycker om honom för den han är :angel: men det hade ju varit roligare om han kunde bara slappna av och "bara va" om ni förstår hur jag menar, liksom bara chilla ;)

Detta är oftast mycket bättre efter avslutat rid/arbetspass, då slappnar han av bättre och är mer nöjd.

Någon som har tips på till lits övningar, eller andra ideer på hur jag ska få honom lite mer mentalt avslappnad?

Tacksam för alla tips och ideer :)
 
Sv: Orolig och stressad häst, hur får jag honom mentalt avslappnad?

3 år är ju ingenting!!

Prova longera honom utanför stallet 10 minuter innan du ställer upp honom på gången?

Men jag tror bara det är nyfikenhet/reserverad/lekfull 3-åringsfasoner som kommer lägga sig med tiden/åldern.


Min pålle är 14 år i år och fortfarande väldigt misstänksam mot allt. Han kan dock konsten med att slappna av OCH ha koll på läget samtidigt ;)

Han gick på lösdrift tills han var 3 år med nästan obefintlig hantering. Jag har till och från väldiga problem att fånga honom i hagen. Sådana perioder får han ha grimman på sig i hagen.
Han är för gammal och för smart nu för att man ska kunna köra några "ledarskapslekar" och sådant trams ;)


Mitt tips, jag vet inte om det fungerar eller ej dock, låt pållen bli av med "värsta toppen" innan du ställer upp på gången, tex genom lite lina innan kanske
 
Sv: Orolig och stressad häst, hur får jag honom mentalt avslappnad?

Hmm, jo, det kanske man skulle prova att göra...

Jag är van vid dom flesta typer av hästar, men det här tar tid om ni förstår hur jag menar? Han behöver mycket stimulans för att vara lugn.
Men ja, han är ju bara 3 år och det är klart att mycket av det mest är "myror i brallorna" och att han är unghäst. Jag bara spånar lite ;)
Han är ju som sagt inga problem, jag tycker att han är rätt rolig och underhållande ;)
Men känner ändå att han kanske hade behövt "hjälp" med att släppa ner garden och bara va ibland..:angel:
 
Sv: Orolig och stressad häst, hur får jag honom mentalt avslappnad?

Masserar honom lite då och då, märker dock inte att det skulle göra någon skillnad. Nästan tvärtom så blir han rastlös på gången, då är då bäst att göra sån "pyssel och mys" när han är arbetad redan
 
Sv: Orolig och stressad häst, hur får jag honom mentalt avslappnad?

Jag har en treåring som är lite lika dan, han är inte misstänksamt utan snarare bufflig och vill sitta i knät på folk men han har myror i brallan eller ADHD kanske:)
Han behöver massor med stimulans och jobb för att bli lugn i kroppen, det som funkar bäst är långa promenader i skogen, jag leder honom mellan träd, hoppar över sådant vi hittar i skogen, bäckar, stockar osv. När vi kommer hem är han nöjd och lugn.
Jag har kommit på ett knep med att få honom att stå still när vi grejar, jag har honom i grimman och ett långt grimskaft, ( vi står ute på stallplanen ), om jag borstar honom och han börjar gå eller dampa sig så får han gå runt i en liten cirkel några varv, detta tycker han är rätt tråkigt efter ett tag och kommer in till mig och så börjar vi om. Nu kan han stå helt still med grimskaftet på halsen även om jag går i väg, nåja ett litet tag tills han ser något som han bara måste pilla med :angel:
Men jag skulle önska att han kunde slappna av mer, särskilt i stallet, han vill ha koll på allt och ta på allt och smaka på allt...men det kanske ger sig med tiden.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 113
Senast: AbCdE
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 160
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 116
Senast: Dopy
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp