Orolig unghäst

polly p

Trådstartare
Jag har en fyraårig valack som jag ägt i knappt ett år. Misstänker att det inte är så ovanligt men vill gärna ha input på hur ni hanterar en ung häst som är lite orolig vid hantering i stallgången?
Han småstegrar, jazzar runt, nafsar, bajsar mycket och vill inte bli kratsad bak, då kickar han..
Vid kratsning när han är på det humöret gör jag så att jag borstar benet först istället och sen ber honom lyfta och då går det bättre..
Min taktik är väl att ignorera honom och göra det jag ska ändå. Försöker vara lugn och metodisk men jag tycker det är små störigt. Han är inte alltid sådan här men ibland. Jag vill kunna ha honom inne själv. Vill gärna ha tips på hur ni andra hanterar sådana här hästar samt om det kan kategoriseras som unghästtendenser och är övergående ;) .
Känns inte så mottaglig för kel och mys heller vilket är synd..
Definitivt ingen häst man får bli för arg på heller.
Här gäller lågaffektivt bemötande:angel:
Jag har lite svårt att förlika mig med hans lite introverta och oroliga sida. Dock är han väldigt bussig i ridningen.
Rider ut själv och med sällskap och där går han gärna först.

Vad jag vill ha svar på är väl hur man ska tänka samt om fler har upplevelser liknande och om dom lamdar och det har med åldern att göra?
 
Är han orolig att vara inne själv så ta in en annan häst också en period?
Ta in själv korta sekvenser istället, och öka tiden.

Är han orolig att vara ensam och problemen kommer i hanteringen iom det så hade jag haft med en hästkompisar för att lugna hästen och kanske därmed även andra oönskade beteenden.

Min erfarenhet är att hästar som blir lite osäkra och ängsliga behöver en stadig konsekvent människa som inte är för försiktig i sin hantering utan är tydlig och rak och hanterar hästen med självförtroende så att säga.
 
Jag har en fyraårig valack som jag ägt i knappt ett år. Misstänker att det inte är så ovanligt men vill gärna ha input på hur ni hanterar en ung häst som är lite orolig vid hantering i stallgången?
Han småstegrar, jazzar runt, nafsar, bajsar mycket och vill inte bli kratsad bak, då kickar han..
Vid kratsning när han är på det humöret gör jag så att jag borstar benet först istället och sen ber honom lyfta och då går det bättre..
Min taktik är väl att ignorera honom och göra det jag ska ändå. Försöker vara lugn och metodisk men jag tycker det är små störigt. Han är inte alltid sådan här men ibland. Jag vill kunna ha honom inne själv. Vill gärna ha tips på hur ni andra hanterar sådana här hästar samt om det kan kategoriseras som unghästtendenser och är övergående ;) .
Känns inte så mottaglig för kel och mys heller vilket är synd..
Definitivt ingen häst man får bli för arg på heller.
Här gäller lågaffektivt bemötande:angel:
Jag har lite svårt att förlika mig med hans lite introverta och oroliga sida. Dock är han väldigt bussig i ridningen.
Rider ut själv och med sällskap och där går han gärna först.

Vad jag vill ha svar på är väl hur man ska tänka samt om fler har upplevelser liknande och om dom lamdar och det har med åldern att göra?

Min var likadan ett tag, jag tog honom direkt från hage till ridbana och longerade tio minuter innan vi gick in. Han hade så mycket överskottsenergi att han inte kunde stå stilla...
ibland funkade det också med en kvart i boxen med lite mat.
 
@Magnum Ja..kanske är melodin ett tag att ta in sällskapshäst. Men han är ju inte alltid sån ens nör han är själv och kan vara prillig nör det är andra inne ibland. Hmm..
Annars är jag inte försiktig och smygig utan bara "gör"!
Tack för input :)
 
@polly p provat att binda upp den i boxen istället för i gången när den är själv inne och ska göras i ordning?
Sätt ett hösegel eller häng en Ikea kasse så den kan stå och nappa lite hö om den finner ro ?

Tycker många gör en lite för stor grej/princip ibland av att unga hästar minsann promt måste stå på gången trots att de blir taggade och småstressade. Det viktiga är att den KAN stå i gången vid behov - tex skoning eller sårvård, genomgång etc. Resten kan man ta det lugnt med och istället prova annat som alternativ för att tagga ner situationen i grunden till en början och göra det till en positivare upplevelse för individen att bli iordninggjord inne själv osv .
 
Det kan vara värt att prova @mackan.
Har haft honom på box bunden när flera varit inne å då blir han lite konfunderad av det.
Men ska se om lite hö att pyssla med hjälper :)
 
Min var likadan ett tag, jag tog honom direkt från hage till ridbana och longerade tio minuter innan vi gick in. Han hade så mycket överskottsenergi att han inte kunde stå stilla...
ibland funkade det också med en kvart i boxen med lite mat.
Har ju ingen ridbana men att ta in i boxen och att han får lite gott kan va en ide.
 
Har ju ingen ridbana men att ta in i boxen och att han får lite gott kan va en ide.
Går det att göra lite andra övningar, typ hjärngympa innan han blir uppbunden? Så unga hästar går sällan att tillrättavisa när de tycker något är tråkigt och har myror i hovarna 🙈
 
Går det att göra lite andra övningar, typ hjärngympa innan han blir uppbunden? Så unga hästar går sällan att tillrättavisa när de tycker något är tråkigt och har myror i hovarna 🙈
Jo..kan ju faktiskt promenera och göra lite ledarskapsövningar före..kan ju tyvärr inte ta på lina innan då jag inte har ridbana på gården :)
 
Jo..kan ju faktiskt promenera och göra lite ledarskapsövningar före..kan ju tyvärr inte ta på lina innan då jag inte har ridbana på gården :)

Jag ser verkligen inte att ungdomen behöver ”hjärngympa” eller motion osv för att kunna finna lugn i stallet . Den behöver nog mer bara finna lugn i sak i den situationen och då får man se till det och prova lite olika 👍
Om den är lite orolig i stallet är det hjärngympa nog för den att utifrån det få möjlighet att landa och ta in rutinen att den tas in själv och görs i ordning osv .
 
@mackan tolkade nog @Eloise ^hjärngympa" som att göra lite annorlunda.

Tänker inte trötta ut honom med motion för att bli lugn i stallet sas men bara göra annorlunda än idag såvida det inte är väder som triggar ett oroligt beteende för då får det vara :)
Ska iallafall ev testa imorgon igen och prova lite annat sätt.
Jag gör ingen stor grej av detta men är skönt ibland att bolla.
Min förra unghäst var ju så motsatt denna
I beteende. Mer kaxig och extrovert om nu hästar får ha mänskliga psykologiska termer.
Denne kille är känslig, lite orolig och uppfattas som mer introvert av mig..
 
Är han matglad? eller för orolig kanske när han är själv inne? Du kan ju prova att ge honom något gott, äpple eller morot när han kommer in ? Låt honom förstå att det finns något gott i din ficka, så han håller sig uppmärksam på dig istället för kompisarna.

Alla förespråkar inte godis, men jag tycker det är rätt bra när det kommer till unghästar. Använder det mycket för att få dem samarbetsvilliga och på lite andra tankar.
 
@mackan tolkade nog @Eloise ^hjärngympa" som att göra lite annorlunda.

Tänker inte trötta ut honom med motion för att bli lugn i stallet sas men bara göra annorlunda än idag såvida det inte är väder som triggar ett oroligt beteende för då får det vara :)
Ska iallafall ev testa imorgon igen och prova lite annat sätt.
Jag gör ingen stor grej av detta men är skönt ibland att bolla.
Min förra unghäst var ju så motsatt denna
I beteende. Mer kaxig och extrovert om nu hästar får ha mänskliga psykologiska termer.
Denne kille är känslig, lite orolig och uppfattas som mer introvert av mig..

Precis. Hjärngympa med så ung häst menar jag kan vara att öva på stopp när människa stannar och flytta undan för människa på väg in från hagen. Det behöver inte vara mycket mer avancerat, men ett sätt att få hästen att tänka på annat samt vara uppmärksam på sin människa.
 
Vad jag vill ha svar på är väl hur man ska tänka samt om fler har upplevelser liknande och om dom lamdar och det har med åldern att göra?

Jag tänker mig att det är viktigt att alltid avsluta sejouren på stallgången med att hästen står lugnt, först då knäpper jag lös hästen och går iväg med den. I början blir det en kort stund och man får vara snabb med beröm och avslut. Så har jag gjort med alla hästar oavsett ålder, unghästen är den som det varit minst besvär med faktiskt (jag slår mig lite för bröstet här :D). Det går ju att sadla hästen ute på ridbanan också om det är så att den inte har tålamod/trygghet nog för att stå uppbunden inne tillräckligt länge.
 

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 910
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Först och främst så har jag kollat igenom hund hos veterinär och jag funderar på att ringa dem igen för att fortsätta fundera, så det...
2
Svar
23
· Visningar
3 509
Senast: Jenka
·
Hästmänniskan Sitter här och är förkyld och uttråkad, så tänkte se vad ni har för syn på den här saken. Jag har haft egen häst, ett hästköp som...
2 3
Svar
45
· Visningar
7 271
Senast: maryjane86
·
E
Hästhantering Jag har inte ridit särskilt länge, men jag älskar hästar! Jag går i en ridskola och det har länge varit så att jag är orolig för vilken...
Svar
19
· Visningar
3 212
Senast: Nila
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp