LaMaya

Trådstartare
Är så otroligt oroligt just nu att jag inte orkar söka på andra trådar om det här. Till sak;

Fick samtal om att min valack gick fruktansvärt konstigt med bakdelen igår (jobbade och kunde inte närvara och se själv). De gick igenom honom och hittade inget förutom att han reagerade på tryck över hasen. Efter att ha gått lite med honom blev han bättre och de bestämde att han fick gå ut igen.

Idag när jag kom ut stod han bara i hagen, enligt dem som såg honom igår så gick bättre när jag tog in honom, men det ser helkonstigt ut. Han är halt, men ändå inte. Han liksom lirkar med bakdelen. Tog in honom och gick igenom hela kroppen, fann inget som skulle förklara varför förutom att han är hård uppe på rumpan och över, liksom spänd. Har försökt kontakta veterinär men de två jag brukar använda har semester och den personen jag prata med hade fullt upp med akutfall, och jag kunde bara få tid i morgon.

Bestämde efter det att han skulle få boxvila helt tills Vet. varit där eftersom han är så besvärad. Och i den här vevan reagerar jag på att han andas tungt och svettas. Tog en temp på honom som visade 40,3 grader. Ringde akut till veterinären igen och pratade igenom detta, men han hade fortfarande ingen möjlighet att dyka upp idag. Jag berättade att jag hade finadyne kvar hemma sedan min förra häst och det tyckte han att jag absolut skulle ge. Frågade vad han trodde och han kunde misstänka virusinfektion eller erlichias, men det var bara gissning. Men jag skulle återkomma om det blev mer akut så skulle han dyka upp direkt. Annars kommer han i morgon.

Är så fruktansvärt orolig eftersom febern var så hög, han äter och dricker som vanligt men är fruktansvärt hängig (inte konstigt med tanke på febern, men ändå). Kan det vara erlichias det han har? Jag har ställt in mig på att han sträckt sig men känner att allt bara är stora frågetecken. Har sedan tidigare haft häst med just denna sjukdom, men då har symptomen varit helt annorlunda.
 
Sv: Orolig..

Hur ser hans slemhinnor ut? Det är inte helt ovanligt att hästar med erlichias får bleka och gulaktiga slemhinnor, även svullna ben förekommer.

En tanke som slog mig är korsförlamning. Men tror inte att kraftig feber tillhör symptomen för den typen av åkomma.
 
Sv: Orolig..

Bena har han varit svullen i ett tag, men han har haft problem med mugg så har inte satt in det i samband med detta :crazy:.
Ska kolla slemhinnorna ordentligt..
 
Sv: Orolig..

min häst hade exakt samma symtom som din häst och jag trodde då att han hade borrelia eller anaplasam men det visade sig vara lymfangit..

hoppas hästen blir bra snart!!!
 
Sv: Orolig..

Jag funderade på lymfangit när du nämde muggen och feber. Eller korsförlamning med tanke på stelheten.

Annars kanske förgiftning? Går han på bete och kan äta något han inte tål?

Skriv vad veterinären säger imorgon??
 
Sv: Orolig..

Veterinären var säkert jätte duktig men hon stod som ett lika stort frågetecken som jag själv. Hon misstänkte allt från lymfangit, fång, borelia samt anaplasmos (som jag idag lärde mig att det hette). Men hon tog en massa prover, bland annat för de två sistnämnda som vi skulle få svar på i morgon eller fredag.

Tog även upp med henne att han blev svårt huggormsbiten för 2 somrar sen i ena bakbenet så vi tog åter igen lever och njurprov.

Febern hade lagt sig till 38,8 under natten. Men på morgonen var han jätte svullen i båda (?!) bakbenen samt så tyckte veterinären att han hade svullnad i nacken (vilket måste uppkommit under natten). Han går fortfarande konstigt med hela bakdelen men blir bättre vid lättare rörelse.

Vi påbörjade en behandling för lymfangit och han fick även smärtlindring, skulle lägga joddförband på bakbenen ifall det nu är lymfangit tyckte Vet..

Just nu avvaktar vi bara provsvaren..


Gällande förgiftning vet jag inte alls om det skulle kunna vara något sånt, han går på väldigt öppen hage med jämn fördelat klöver/gräsbete som han gått på de senaste 6 åren. Finns inga buskar eller träd som jag skulle kunna misstänka vara orsak om det är förgiftning.

Korsförlamning tycker jag skulle vara konstigt, han går dagligen ute väldigt mycket och ridningen har sett densamma ut sen väldigt länge. Dock är jag väldigt dålig på vad orsaken till korsförlamning kan vara förutom det jag läst. Han har god aptit, har ingen tendens till att vilja lägga sig och ingen anmärkning på varken avföring eller urin.
 
Senast ändrad:
Sv: Orolig..

Ang. korsförlamning har jag aldrig träffat en veterinär som säger likadant som en annan och det kan yttra sig på olika sätt, säger inte att det är så men med stelheten i bakdelen dök det upp i mitt huvud.
Dock verkar det konstigt att han ska bli svullen i bakbenen av det, jag håller tummar och tår för att ni ska få reda på vad det är och kan bli av med det!
 
Sv: Orolig..

Fick idag lite svar från veterinären, dock är borelia och anaplasmos proverna bort slarvade :mad:..

Han har dåliga levervärden, hon tyckte han skulle äta mkt stråfoder och undvika kraftfoder och så skulle vi ta om proverna om en månad för att se om det blivit bättre. Han har också, vad jag uppfatta det som, få röda blodplättar i blodet (det var inte jag som tog samtalet så kan ha missuppfattat det). Han har en inflammation i kroppen och ingen infektion. Mer har vi inte hört och jag vet inte vad vi ska göra mer än att invänta och fortsätta behandlingen vi redan håller på med.

Men en sak undrar jag över, om vi nu får svar på borelian och anaplasmos och det visar sig att han har något av dessa. Hur går det då med behandling och de dåliga lever värdena?

Och hur ska man kunna få bra levervärden igen och hålla detta?
 
Sv: Orolig..

Sådär var min häst när han fick neuroligisk EHV-1.

Vi tänkte först korsförlamning men blodprov visade att det var det inte.

Du kan googla så ser du vilka symptom och hur allvarligt det kan bli när dom får herpesvirus. Min klarade sig lindrigt, väldigt många dör/måste avlivas.
 
Sv: Orolig..

Det låter ju som hästen din har Anaplasma.. när hunden min hade anaplasma var levervärdena dåliga och han hade väldigt lågt med blodplättar.

Veterinären som även misstänkte att hästen hade borrelia sa att man tar prov på levervärderna och om dom är högre är det anaplsma/Borrelia.
Dom utsöndrar tydligen mer Bilirubin från levern..
 
Sv: Orolig..

Sådär var min häst när han fick neuroligisk EHV-1.

Vi tänkte först korsförlamning men blodprov visade att det var det inte.

Du kan googla så ser du vilka symptom och hur allvarligt det kan bli när dom får herpesvirus. Min klarade sig lindrigt, väldigt många dör/måste avlivas.

Ska kolla detta!

Gick btw igenom alla former av växt förgiftning och ringde akut till veterinären då alsikeklöver förgiftning var skrämmande lik hans symptom. Och veterinären sa att det kunde vara så, men levervärderna är inte så stora att det säkert är det. Men gick inte att utesluta..

Proverna är hittade nu och testas..
 
Sv: Orolig..

Fick precis provsvaren. Han har inga som helst värden för varken borelia eller Anaplasma. Muskelvärderna är också jätte fina..

Tillbaka på ruta 1.

Hon tog inte upp något som helst kring förgiftningen så jag vet inte alls hur jag ska göra. Just nu kör vi på och behandlar för lymfangit och hoppas han blir bra. Han är svullen i ett ben fortfarande men går väl ok. Men han går ju på finadyne som slutar på söndag. Och vet inte alls hur han blir när det är borta. Han är också fortfarande svullen i nacken/manken. Annars är han fruktansvärt pigg och glad.

Men han har ju fortfarande dåliga levervärden och vet. såg att han hade inflammation någonstans i kroppen. Och varför han fick så hög feber vet vi inte heller.Och korsförlamning borde väl vet ha sett på proverna?

Min ordinarie veterinär kommer tillbaka om 15 dagar så får hoppas han blir någorlunda Ok så han kan komma ut och kolla. Just nu vet jag inte alls vad jag ska göra. De i stallet vill få ut honom på bete så fort som möjligt igen..
 
Sv: Orolig..

Har veterinären uteslutit fång?

Feber, inflammation i kroppen, svullna ben, mankam och manke... det skulle kunna vara fång. Men jag påstår inte att det är så. Symptomen kan försvinna med finadyne. Hoppas att jag har fel.
 
Sv: Orolig..

Hon har inte nämnt något om fång förutom då hon var där ute. Jag ska se efter helgen nu hur han är och återkomma till Vet. igen. Känns inte helt Ok att bara låta allt vara nu.. :crazy:
 
Sv: Orolig..

Jag förstår att det känns jobbigt.
Jag svarar mest i fångtrådar men tror inte att alla hästar får fång bara för det. Jag menar bara att man kanske ska ha det i tanken lite, ibland är det märkliga symptom.

Men som jag skrev innan, hoppas det är ngt annat fel på din häst och att du snart blir klokare på vad som är fel.
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 615
Senast: emma-vsm
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
697
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 420
Senast: Hazel
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 937
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp