Bukefalos 28 år!

Lintrollet

Trådstartare
Hej alla avelskunniga på Buke. Jag har ett föl som var diffust halt i går. Hon är lite svullen på alla 4 benen mellan kotan och kronranden. Är det det som kallas "uppdragen i kotan" (vad ÄR det igentligen?). :confused:
Kan det bero på för lite vila. Dom har gått ute några dygn nu. Fölet är ca 5 veckor gammalt.
Kan någon ge mig ett råd, vad det kan vara?
Jag ska ringa Veterinären idag.
 
Sv: Orolig

Så fort det handlar om svullna leder och hältor på föl så bör man i första hand misstänka fölsjuka.

Tempning och tillkalla veterinär omgående.

Det BEHÖVER inte vara fölsjuka men, om inte förr, så är det just i sådana fall som man kan ringa "vetten" en gång för mycket.

Om så är fallet så stiger tempen ganska fort, ungen slutar dia och blir snabbt slöare.

Det är svårt när det gäller din fråga, då du kommer med alldeles för lite info.

Kan ju vara vad som helst.


AM
 
Sv: Orolig

Hej Nafayette!
Tack för svar. Jag misstänker att hon har vandrat för mycket. I går kväll var hon något halt. Idag är hon nästan ren i gången. Svullnaden är hård som "ringkota" mitt emellan kronrand och kota. Ingen mjuk svullnad, inte utfylld över kotorna alls. Hon har ingen feber. Ingen ökad puls eller värme i kotor, leder, hovar eller ben. Idag är hon inne och vilar mest. Då ligger hon och sover. Jag har full koll på henne, eftersom hon hade lunginflammation vid 2 dygns ålder. Så jag är naturligtvis uppmärksam på fölsjuke-tecken. Men man kan ju aldrig vara säker.....
Men kan dom få såna här förhårdnader i tillväxzonerna? Blir det permanent eller går det över?
Tacksam för svar.
 
Sv: Orolig

Vet. sa att jag inte behövde oroa mig för fölsjuka. Eftersom ingen svullnad, eller feber har tillkommit. Troligtvis en vrickning.
 
Sv: Orolig

Ibland svarar ingen på några frågor. Bara ställer dumma motfrågor. Jag ville veta om någon hade haft förhårdnader på kronlederna i en viss ålder på fölungar? Och om dom blev permanenta?
Hältan = vrickningen sitter i vänster fram.
Hon är fortfarande oren i gången. Men det går åt rätt håll.
 
Sv: Orolig

Du skrev faktiskt en diffus hälta utan att specifikt säga att hältan satt i ett ben. Motfrågor beror ofta på att man skrivit otydligt. Frågan var befogad.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 251
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 998
Senast: Stereo
·
Hästvård Vi har ett föl som är fyra dagar gammalt. Tarmbäcket släppte efter ca 4 timmar med hjälp av Microlax. Hon hade sedan dom efterföljande...
Svar
1
· Visningar
809
Senast: Eloise
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 659
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp