Oroligt varmblod.

K

kantarell

Min sköthäst är fruktansvärt nervös/rädd av sig!Ägarinnan tror han ev fick stryk i sitt förra hem!Han är ostartad.Har gått som gårdshäst ända till 7 års ålder.Han blev inriden av nuvarande ägare,som köpte honom när han var 7 år.Har varit riden i snart 3 år nu.Hästen är väldigt rädd om sitt huvud bl.a.Väldigt nervös för ljud och saker som rör sig!Jag har inte varit medryttare så länge än,så vi håller på att bygga ett förtroende för varandra.Nu undrar jag hur jag kan göra för att förbättra hans förtroende för mig och hur jag kan göra för att få honom mindre rädd?!!För övrigt är han en otroligt snäll och arbetsvillig häst!!! :bump:
 
var så mycket som mulit me honom! var konsekvent när du hanterar honom mn bestraffa inte med handen...så gjorde jag när ja skulle bygga upp tillit hos min nuvarande sköthäst och hittils har d gått jättebra!
 
När du umgås med hästen är ni en flock. I en flock krävs en viktig sak - trygghet. Om ni endast är två i flocken(och du tar ledarrollen) så måste Du vara den andre hästens trygghet.

Jag skulle ta ut hästen på ridbanan(eller om ni har en korall eller liknande) och försöka få kontakt med hästen. Granska den och prata med den. Det som jag tror är det största problemet i relationen häst-människa är att vi inte riktigt vet vart vi har varandra. Man gör saker som hästen inte är beredd på och som skapar oro.
Därför är det viktigt att man ser till att alltid vara tydlig. Att man pratar med hästen hela tiden när man pysslar/rider etc. Ständig kontakt är väldigt viktig - både fysisk och psykisk. Så att man hela tiden är närvarande för hästen. Att man hela tiden bryr sig, lägger märke till och umgås med hästen. Reagerar på alla dess gestar.

Hur man ska gå tillväga är ju olika i olika situationer och fall. Svårt att säga i en tråd såhär.
 
Baby-steps!
Jag är ju ingen Nh-proffs, men så här gör jag med framgång:

Exempel: om hästen är rädd om huvudet och inte vill bli borstad där kan du hålla borsten en bit under nosen på honom. Han komer så småningom att vilja lukta lite på den där prylen, och om du har tur och är lite försiktig kanske du får klia lite i pannan. Efter ett tag kankse du kan visa hur mysigt det kan vara att bli kliad av borsten i stället. Så där får man hålla på dag efter dag, och hela tiden tänka på att han är rädd om huvudet när man sätter på träns, borstar etc.

Är han rädd för "allt" så kan du introducera t ex Mr. Soptunna genom att gå så nära du kan utan att ha spänner sig. När han tycker det blir läbbigt kan du stanna. Gå närmre steg för steg, tills han står och nosar på tunnan. Då kan du kankse t o m lyfta locket och banka lite med det, tills hästen tycker att det också är OK.

Häng en påse på en stolpe i hagen. Läbbigt, men så småningom kanske också lite spännande. Flera steg senare kanske du kan sätta påsen på huvudet på honom ... :)

Sedan kan du introducera fler och fler läbbliga grejor. Utnyttja alla möjligheter att träna - världen är ju full av "monster". (Själv hade jag nyss en häst inne i gödselcontainern :p)

Hur fort tillvänjningarna går beror på hur säker du känner dig och hur rädd hästen är. Ibland går det fort, ibland får man jobba i evigheter för att hästen ska bli riktigt avslappnad. Har han fått styk får du nog räkna med längre tid.

Alltså : "Lock och pock, mys och pys" - och TÅLAMOD!
 
Hästar kan vara huvudskygga utan att för den skull fått stryk! Dessutom är det en stor skillnad på huvudskygghet och ovilja att man pysslar med huvudet. Travare är avlade på ren prestation, så även om den själv aldrig är startad så kan den ha lika mycket nerver som en tävlingshäst.

Antagligen har din sköthäst aldrig blivit misshandlad utan det är dess natur att reagera snabbt. Som sagt, travare likväl som fullblod är avlade på prestation och kan upplevas som nerviga om man inte har vana av dem.

Ta det bara lugnt, gör ingen affär av saker och framför allt, var konsekvent!
 

Liknande trådar

S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 445
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp