Öronen bakåt vid frihetsdressyr

Monkie

Trådstartare
Det här är en lite skämsfråga från mig. Aldrig vågat fråga 🤗. I Många filmer på frihetsdressyr går hästarna med öronen bakåt. Även min förra gjorde detta när jag provade ett par gånger. Vid uteritt ser jag detta som normalt hos sista hästen - lystrar bakåt, och även om missnöje uppstår. Kan inte riktigt tolka detta i just frihetsdressyr dock. Kan någon hjälpa till att förklara hästspråket här?
 
Det här är en lite skämsfråga från mig. Aldrig vågat fråga 🤗. I Många filmer på frihetsdressyr går hästarna med öronen bakåt. Även min förra gjorde detta när jag provade ett par gånger. Vid uteritt ser jag detta som normalt hos sista hästen - lystrar bakåt, och även om missnöje uppstår. Kan inte riktigt tolka detta i just frihetsdressyr dock. Kan någon hjälpa till att förklara hästspråket här?
Jag har undrat faktiskt, det borde gå att se på vinkeln om den är upprörd eller lyssnar?

Såg en Youtubefilm som var riktigt hemsk där hästen var rakt av förbannad, blev mer och mer upprörd och till slut sparkade dressören.

Kikade lite hastig på en film med Tobbe Larsson och den hästen verkade mest dra bak öronen om den stegrade eller ryggade och ibland lite när den koncentrerade sig? Då kanske man vill ha koll bakåt.
 
Jag tänker att vissa situationer är förknippat med vissa känslor rent automatiskt.

Ska jag låtsas boxa så spänner jag mitt ansiktsuttryck utan att tänka på det, jag intar en ställning jag normalt sett inte har.
Ska en häst utföra vissa rörelser och man inte är noggrann med vilken känsla man fram manar och "lär om" så plockar hästen fram den känslan- men kan lika snabbt stoppa undan den vid rörelsens slut.

Eller att det bygger på viss frustration av hästen kanske inte just av rörelsen i sig, men kanske av otydlig handler och hundra olika anledningar som rör runt omkring.

Mina egna flummiga tankar kring det hela.
 
Jag har undrat faktiskt, det borde gå att se på vinkeln om den är upprörd eller lyssnar?

Såg en Youtubefilm som var riktigt hemsk där hästen var rakt av förbannad, blev mer och mer upprörd och till slut sparkade dressören.

Kikade lite hastig på en film med Tobbe Larsson och den hästen verkade mest dra bak öronen om den stegrade eller ryggade och ibland lite när den koncentrerade sig? Då kanske man vill ha koll bakåt.
Har sett det i flertalet filmer och funderat. Har också sett en fransk (?) man som uppträder med ett gäng skimmlar där alla har bak öronen. Han har uppträtt bland annat på Skandinavium tror jag.
Jag har undrat faktiskt, det borde gå att se på vinkeln om den är upprörd eller lyssnar?

Såg en Youtubefilm som var riktigt hemsk där hästen var rakt av förbannad, blev mer och mer upprörd och till slut sparkade dressören.

Kikade lite hastig på en film med Tobbe Larsson och den hästen verkade mest dra bak öronen om den stegrade eller ryggade och ibland lite när den koncentrerade sig? Då kanske man vill ha koll bakåt.
Möjligt att man kan se på vinkeln, vanligtvis ser jag på uttrycket, om jag longerar ser jag skillnad på om hästen är sur eller lyssnar. Tror jag!
 
Jag tänker att vissa situationer är förknippat med vissa känslor rent automatiskt.

Ska jag låtsas boxa så spänner jag mitt ansiktsuttryck utan att tänka på det, jag intar en ställning jag normalt sett inte har.
Ska en häst utföra vissa rörelser och man inte är noggrann med vilken känsla man fram manar och "lär om" så plockar hästen fram den känslan- men kan lika snabbt stoppa undan den vid rörelsens slut.

Eller att det bygger på viss frustration av hästen kanske inte just av rörelsen i sig, men kanske av otydlig handler och hundra olika anledningar som rör runt omkring.

Mina egna flummiga tankar kring det hela.
Så inte helt nöjd häst, alltså? Min egen hade öronen framåt med sadel och träns men vid frihetsdressyr- såg han sur ut.
 
Har sett det i flertalet filmer och funderat. Har också sett en fransk (?) man som uppträder med ett gäng skimmlar där alla har bak öronen. Han har uppträtt bland annat på Skandinavium tror jag.
Möjligt att man kan se på vinkeln, vanligtvis ser jag på uttrycket, om jag longerar ser jag skillnad på om hästen är sur eller lyssnar. Tror jag!
Jag föreställer mig att man kan se om den är lite spänd, rynkad, i nosen och runt ögonen och om öronen är slickade bakåt. Bakåt lyssna tycker jag är en mer avslappnad gest.

Men jag har ju bara sett, öron bakåt lyssna, när jag sitter på hästen och då känns det ju lite också i sätet och öron bakåt vid borstning tycker jag funkar att skilja sur mot intresserad bakåt.

Men det kan ju också faktiskt vara så att vissa hästar blir rejält stressade och andra gillar frihetsdressyr. Man kan nog ge betydligt mer press från marken än man tror och råka göra hästen mycket obekväm utan att mena det.

Men jag har svårt att föreställa mig att man kan vara en man med ett helt gäng förbannade skimlar och ändå klara att uppträda. Vem vet dock. Det är ju lustig när man tänker efter för det den spända stressade, förbannade, minen som hästen hade från filmen jag såg har jag då inte sett på varken när man kikar på galopptävlingar eller hopptävlingar eller dyl som borde vara mer stressade situationer i övrigt än lite fri hoppning över kavaletti i en paddock. Och ändå så gjorde hästen som hon ville (med enstaka bocksprång) ända tills den klappade ihop. Personen lät hela tiden glad med entusiastiska tillrop, inte arg.
 
Senast ändrad:
Jag tänker att vissa situationer är förknippat med vissa känslor rent automatiskt.

Ska jag låtsas boxa så spänner jag mitt ansiktsuttryck utan att tänka på det, jag intar en ställning jag normalt sett inte har.
Ska en häst utföra vissa rörelser och man inte är noggrann med vilken känsla man fram manar och "lär om" så plockar hästen fram den känslan- men kan lika snabbt stoppa undan den vid rörelsens slut.

Eller att det bygger på viss frustration av hästen kanske inte just av rörelsen i sig, men kanske av otydlig handler och hundra olika anledningar som rör runt omkring.

Mina egna flummiga tankar kring det hela.
Jo lite vad jag tänkte med stegring också, att det kanske är en gest där öron bakåt känns naturligt helt enkelt. Kanske till och med mekaniskt naturligt.

En tanke är ju iofs att man själv kan bli vansinnigt frustrerad och olycklig om man gör en radda svåra uppgifter som kräver mycket muskler och finlir och det bara är tänka tänka tänka, men man är en varelse av rörelse och vill få ur sig den samlade energin. I galopp och hopp vet man att man får det. Men brukar tio frihetsdressyrskimlar få sig en rejäl galopp med ryttare över ett fält ibland? För att skaka av sig.

Vissa som håller på med frihetsdressyr kanske inte samtidigt pysslar med distansridning eller skogsgalopper, utan gillar just markgrejen.
 
Det här är en lite skämsfråga från mig. Aldrig vågat fråga 🤗. I Många filmer på frihetsdressyr går hästarna med öronen bakåt. Även min förra gjorde detta när jag provade ett par gånger. Vid uteritt ser jag detta som normalt hos sista hästen - lystrar bakåt, och även om missnöje uppstår. Kan inte riktigt tolka detta i just frihetsdressyr dock. Kan någon hjälpa till att förklara hästspråket här?

Jag tror inte de hästarna är nöjda och har därför aldrig njutit av att se frihetsdressyr.
 
Så inte helt nöjd häst, alltså? Min egen hade öronen framåt med sadel och träns men vid frihetsdressyr- såg han sur ut.
När jag har hållit på med löslongering hade jag en häst som blev mer och mer frustrerad (såg förbannad ut) tills jag började belöna mer frekvent. I mina tankar så sprang han runt på volt och jag ville bara att han skulle ha rört sig lite (ett par minuter) med sadel på. Men i hans fall så förstod han nog inte varför han blev utskickad på en volt "helt planlöst". Skapar en frustration hos honom.

@Badger de flesta jag känner som håller på med frihetsdressyr (och om man tittar på de som lär ut) så är många ute och rejsar med sina hästar. Rider i skogen och gör annat samtidigt. Men kan bara svara för de jag har lärt känna/ har koll på. :)

Men tror absolut på en viss frustration och inte helt nöjd häst i många fall, men tänker att vissa fall kan det vara situationsbundet. Många är inne på stora mörka arenor med skarpa strålkastare och stor publik.
 
När jag har hållit på med löslongering hade jag en häst som blev mer och mer frustrerad (såg förbannad ut) tills jag började belöna mer frekvent. I mina tankar så sprang han runt på volt och jag ville bara att han skulle ha rört sig lite (ett par minuter) med sadel på. Men i hans fall så förstod han nog inte varför han blev utskickad på en volt "helt planlöst". Skapar en frustration hos honom.

@Badger de flesta jag känner som håller på med frihetsdressyr (och om man tittar på de som lär ut) så är många ute och rejsar med sina hästar. Rider i skogen och gör annat samtidigt. Men kan bara svara för de jag har lärt känna/ har koll på. :)

Men tror absolut på en viss frustration och inte helt nöjd häst i många fall, men tänker att vissa fall kan det vara situationsbundet. Många är inne på stora mörka arenor med skarpa strålkastare och stor publik.
Joo det var därför jag ville försöka jämföra med någonting riktigt förmodat stressigt som typ, de ser ju livliga men inte förbannade ut.

Men helt ärligt vet jag inte, jag brukar inte titta på frihetsdressyr och hade faktiskt inte tänkt på öron bakåt alls innan Monkie nämnde det och jag såg ett par filmer (på stora klipp är det ju mängder av hästar i formation men inte så mycket närbild). Men det kopplade direkt till klippet med hästen som frihetshoppade och var urförbannad medan ägaren var glad och uppmuntrande och inte ens märkte det förrän hon fick en flygspark i huvudet (hittar inte filmen igen, det var en riktigt gammal sur hästgubbe som hade publicerat på en amerikansk blogg).

Kändes som en intressant frågeställning faktiskt. Nu såg jag ett par videos, en med en van tränare där hästen ser ut som en ättiksgurka när den följer henne när hon backar och springer efter henne i galopp, och en med en nybörjarkurs med en arab som såg glad och intresserad ut när den följde en backande ägare.

Man blir ju nyfiken på om de är förbannade eller om det är en del i -följa efter, koncentrera sig.
 
Senast ändrad:
Jag länkar en hel sida som jag hoppas inte bryter mot forumreglerna!
http://www.horse-vision.se/se/frihetsdressyr-4425885 (Lyckades inte få till det som länk, så du får klistra in den i webläsaren.)

Det stod helt still i huvudet på vad jag kunde lägga in som förslag, men sedan kom jag på att detta ekipaget har cirkulerat runt på FB i perioder.
Lite olika trevliga filmer där öronen ibland är fram, ibland lyssnar hästen bakåt och ibland verkar den frustrerad.
 
Snillen spekulerar nu men jag kopplar det till missnöjdhet. Hästen vet att den ska följa ”order” men är inte helt nöjd med det men gör det. En häst som var mer ”ja, roligt, nästa uppgift!” Skulle troligen ha öronen framåt - men samtidigt lätt förekomma osv. Dvs inte alls lika passande kanske?.

Jag hade en ponny som förra ägaren tricktränat. Jag gjorde aldrig det. Men om ponnyn blev frustrerad så kom ofelbart en hel radda ”cirkuskonster”. Dvs för mig var tricken helt klart kopplade till en känsla av frustration för ponnyn. Så när han blev frustrerad av något annat - så gjorde han automatiskt alla trick han kunde.
 
Snillen spekulerar nu men jag kopplar det till missnöjdhet. Hästen vet att den ska följa ”order” men är inte helt nöjd med det men gör det. En häst som var mer ”ja, roligt, nästa uppgift!” Skulle troligen ha öronen framåt - men samtidigt lätt förekomma osv. Dvs inte alls lika passande kanske?.

Jag hade en ponny som förra ägaren tricktränat. Jag gjorde aldrig det. Men om ponnyn blev frustrerad så kom ofelbart en hel radda ”cirkuskonster”. Dvs för mig var tricken helt klart kopplade till en känsla av frustration för ponnyn. Så när han blev frustrerad av något annat - så gjorde han automatiskt alla trick han kunde.

Det behöver inte betyda frustration att kasta ut beteenden. När man klickerträning har man sessioner där man gör just så att man väntar ut individen för att den förhoppningsvis ska kasta ut ett beteende man vill ha utan kommando.

Så, för en häst som är tricktränas kan en paus betyda just detta och/eller att den tror att det förväntas av den. Att den gör det i stora hastighet ligger i klickerträningens natur.

Det finns ju även övningar under ryttare som har tendens att dra fram ”surhet” som starkt piskande svans i samling eller öronen bakåt i vissa övningar.

Men, jag tycker precis som de flesta att man verkligen ska ha tanken i huvudet att det är ett missnöje.

Och som @Badger skriver så är ju inte definitionen för frihetsdressyr något gott och utan press, det ska man ju ha klart för sig.
 
Min häst rör på öronen precis som under all annan träning.

Han kan ta tillbaka öronen när han går på volt och ska jobba runt mig, när han tar i ordentligt med bakbenen och jobbar bra. Men han tycker det är jobbigt och koncentrerar sig. Så fort jag berömmer och tar bort trycket så far öronen framåt och han är skitglad. Sen försöker han igen.
Det märks att han vill jobba, han bjuder på rörelserna och vill göra rätt. Gör han rätt blir han skitglad, efter. Medans koncentrerar man sig och öronen vinklas bakåt mer.

Skillnaden på en sur häst och en glad häst som gör svåra uppgifter som kräver koncentration, är främst att öronen åker fram betydligt snabbare och rör sig snabbare på en koncentrerad häst. Det syns på en gång när man flyttar trycket eller ger eftergift på en sån häst. Rörelserna är även mjukare och smidigare, öronen kan vara bakåt men det är sällan hästen ser särskilt arg ut i resten av kroppen.
Är hästen sur eller tycker du gör fel (vilket tyvärr många gör..) så brukar baken vara mer riktad emot människan, öronen mer "klistrade bakåt" och hästen brukar även "grimasera" eller vinkla huvudet så att den hugger mer i luften nästan (utan att hugga med munnen?). Rörelserna är mer hackiga och irriterade. Inte ovanligt att hästen även piskar med svansen (detta brukar de inte göra när de koncentrerar sig) och lättar med baken om den är riktigt missnöjd.

Jättesvårt att förklara, önskar att jag hade någon film att visa.
 
Min häst rör på öronen precis som under all annan träning.

Han kan ta tillbaka öronen när han går på volt och ska jobba runt mig, när han tar i ordentligt med bakbenen och jobbar bra. Men han tycker det är jobbigt och koncentrerar sig. Så fort jag berömmer och tar bort trycket så far öronen framåt och han är skitglad. Sen försöker han igen.
Det märks att han vill jobba, han bjuder på rörelserna och vill göra rätt. Gör han rätt blir han skitglad, efter. Medans koncentrerar man sig och öronen vinklas bakåt mer.

Skillnaden på en sur häst och en glad häst som gör svåra uppgifter som kräver koncentration, är främst att öronen åker fram betydligt snabbare och rör sig snabbare på en koncentrerad häst. Det syns på en gång när man flyttar trycket eller ger eftergift på en sån häst. Rörelserna är även mjukare och smidigare, öronen kan vara bakåt men det är sällan hästen ser särskilt arg ut i resten av kroppen.
Är hästen sur eller tycker du gör fel (vilket tyvärr många gör..) så brukar baken vara mer riktad emot människan, öronen mer "klistrade bakåt" och hästen brukar även "grimasera" eller vinkla huvudet så att den hugger mer i luften nästan (utan att hugga med munnen?). Rörelserna är mer hackiga och irriterade. Inte ovanligt att hästen även piskar med svansen (detta brukar de inte göra när de koncentrerar sig) och lättar med baken om den är riktigt missnöjd.

Jättesvårt att förklara, önskar att jag hade någon film att visa.
Sen pratar jag om löslongering här, alltså tränar vi på formen och att trampa under sig. Min häst tycker det är svårt att springa med bakbenen under sig och ställa sig inåt (och då trampa under sig samtidigt), så det kräver koncentration från hans sida. Men han tycker det är roligt för han har lärt sig vad som är rätt och vad man får beröm för (eh, jag är väldigt positiv under inlärningsprocessen :o).

Skulle vi någon gång göra mer kravlös "frihetsdressyr" (vad det nu innebär), så är nog hästen betydligt gladare vid de flesta moment. Att lära sig skänkelvikningar, längre ryggningar och andra jobbiga sidoflyttande övningar kan han även visa viss stress när han inte förstått. Men då uppmärksammar man det och anpassar nivån till där hästen är mentalt och fysiskt. Det är ju viktigt att man respekterar när hästen säger att den inte är bekväm, annars får man ju de frustrerade och missnöjda hästarna man så ofta ser hos "hobby frihetsdressyr-utövarna".
 
Det behöver inte betyda frustration att kasta ut beteenden. När man klickerträning har man sessioner där man gör just så att man väntar ut individen för att den förhoppningsvis ska kasta ut ett beteende man vill ha utan kommando.

Så, för en häst som är tricktränas kan en paus betyda just detta och/eller att den tror att det förväntas av den. Att den gör det i stora hastighet ligger i klickerträningens natur.

Det finns ju även övningar under ryttare som har tendens att dra fram ”surhet” som starkt piskande svans i samling eller öronen bakåt i vissa övningar.

Men, jag tycker precis som de flesta att man verkligen ska ha tanken i huvudet att det är ett missnöje.

Och som @Badger skriver så är ju inte definitionen för frihetsdressyr något gott och utan press, det ska man ju ha klart för sig.

Fast jag talade inte generellt eller om shaping. Utan att den ponnyn när den blev frustrerad använde sig av sina trick. Inte i ett försök ”hitta rätt”, under en paus eller för att få belöning/release etc. Utan just i samband med ren frustration.
 
Jag är inte så förtjust i den slags frihetsdressyr. där man ber hästar göra saker som man likaväl kan ha hundar till .., Tycker mest hästarna ser lobotomerade ut och att det är för mycket cirkus över det hela.
 
Min hast ar valdigt kanslig, bade under sadel och fran marken. Han absolut HATAR nar jag anvander, i hans tycke, lite for starka hjalper och visar det tydligt. Om jag inte skarper mig och tonar ner mitt "sprak" nar han blir irriterad, sarskilt nar jag longerar vare sig det ar med "snore" eller pa volt, sa far han regelratta raseri utbrott med bocksprang och sparkar bakut (dock aldrig mot mig) och oronen slickade bakat.
Han ar som ett litet barn som argt sager, "Du behover val inte ta i sa, jag VET var man gor".
 

Liknande trådar

Träning igår var jag (som åhörare) på clinic med John Ricketts. Jag hade innan hört avsnittet av Ridpodden där han medverkar och tyckte det lät...
2
Svar
31
· Visningar
4 970
Senast: Magnum
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 621
Senast: Hoarfrost
·
Hästhantering Behöver lite råd och ideer. Köpte i höstas ett 2,5 årigt sto. Redan direkt så märkte jag hur skeptisk hon var mot alla nya...
Svar
5
· Visningar
864
Senast: Kristall10
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 223

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp