orosanmäla till soc utan namn?

Masterkatten

Trådstartare
min granne misshandlar sina barn verbalt och jag börjar misstänka att föräldern även misshandlar fysiskt. Det är skrik och hemska ord som föräldern skriker åt barnen. Barnen är runt 10 års åldern och där är så mycket liv in på småtimmarna så jag blir väckt. Föräldern är alkoholist vet jag men jag har inget namn. Personen är inte skriven på sin adress. Kan jag anmäla och säga att det är på den adressen i den lägenheten eller måste jag ha ett namn?
 
Du kan ringa och prata med dem. De lär knappast starta en utredning utan namn men om detta har pågått länge kanske personen och adressen redan finns i deras system.

Tänk på att de kanske får läsa det som soc skriver ned efter ditt samtal så om du vill vara anonym får du själv ansvara för att inte avslöja något som de kan spåra till dig.

Bäst är så klart om du väljer att inte vara anonym.
 
min granne misshandlar sina barn verbalt och jag börjar misstänka att föräldern även misshandlar fysiskt. Det är skrik och hemska ord som föräldern skriker åt barnen. Barnen är runt 10 års åldern och där är så mycket liv in på småtimmarna så jag blir väckt. Föräldern är alkoholist vet jag men jag har inget namn. Personen är inte skriven på sin adress. Kan jag anmäla och säga att det är på den adressen i den lägenheten eller måste jag ha ett namn?
Ring socialen på en gång! Alt när dom skriker så ring polisen så får dom åka dit. Då lär dom kunna ta namn
 
min granne misshandlar sina barn verbalt och jag börjar misstänka att föräldern även misshandlar fysiskt. Det är skrik och hemska ord som föräldern skriker åt barnen. Barnen är runt 10 års åldern och där är så mycket liv in på småtimmarna så jag blir väckt. Föräldern är alkoholist vet jag men jag har inget namn. Personen är inte skriven på sin adress. Kan jag anmäla och säga att det är på den adressen i den lägenheten eller måste jag ha ett namn?
Stackars barn :cry: Anmäl, snälla!
 
min granne misshandlar sina barn verbalt och jag börjar misstänka att föräldern även misshandlar fysiskt. Det är skrik och hemska ord som föräldern skriker åt barnen. Barnen är runt 10 års åldern och där är så mycket liv in på småtimmarna så jag blir väckt. Föräldern är alkoholist vet jag men jag har inget namn. Personen är inte skriven på sin adress. Kan jag anmäla och säga att det är på den adressen i den lägenheten eller måste jag ha ett namn?
Kolla kommunens hemsida, ofta finns ett formulär för orosanmälan där.
 
min granne misshandlar sina barn verbalt och jag börjar misstänka att föräldern även misshandlar fysiskt. Det är skrik och hemska ord som föräldern skriker åt barnen. Barnen är runt 10 års åldern och där är så mycket liv in på småtimmarna så jag blir väckt. Föräldern är alkoholist vet jag men jag har inget namn. Personen är inte skriven på sin adress. Kan jag anmäla och säga att det är på den adressen i den lägenheten eller måste jag ha ett namn?

Det kan man göra, du kan tala om från vilken lägenhet du hör ljuden. Man får vara anonym om man vill, men som någon skrev ska man tänka på att den det gäller har rätt att ta del av innehållet i anmälan. Går det ska man försöka ta reda på så mycket man kan om barnen.

Många kommuner har kundtjänster eller liknande som man kan ringa till. De brukar vara bra på att ställa följdfrågor som underlättar för den som ska hantera anmälan. Vill man vara riktigt anonym skriver man ett brev och vill man inte posta det har många kommuner brevlådor man kan lägga det till.

Ju mer information man ger desto lättare för den som förhandsbedömer anmälan. Det är svårt när föräldrar totalt förnekar att det är de som anmälaren har hört. Under de år jag jobbade med det fick jag höra allt från totalt förnekande, anmälaren måste ha hört någon annan, till invecklade konspirationsteorier om varför någon är ute efter dem. Ju mer fakta, som vad som hörts och när, underlättar väldigt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 769
Senast: Sasse
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 238
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Finns det något namn på att bli passiv/paralyserad av stressutlöst ångest? Jag har väldigt svårt att förklara varför jag får sådan...
Svar
11
· Visningar
1 805

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp