Orosanmälan och funderingar

Skriv ner allt du vet och hört som inte pekar ut någon speciell situation. Då går det inte att skilja ut någon enskild situation/anmälare. Lägg sen i ett kuvert och skicka anonymt till soc.

Som mottagare av anmälningar säger jag att det oftast inte är bra att göra så. Pekar man inte ut någon situation eller tillfälle kan det vara svårt för oss som träffar de anmälda att prata med dem om innehållet i anmälan. Man fastnar vid "det är inte sant" och "när skulle det ha hänt" o s v., och det kan vara svårt att komma vidare. Det bästa är om vi ska ska hantera anmälningarna kan få ställa frågor för att få en bättre bild av situationen.

@et_flickan om du beslutar dig för att vara anonym så pm:a mig så kan jag hjälpa dig med vilken information vi brukar vilja ha i en anmälan.
 
Man vinner inget på att skuldbelägga rädda människor. Man kan skuldbelägga de nonchalanta och de likgiltiga, men inte de rädda. TS vill ju hjälpa och frågar om sätt att göra detta utan att den egna familjen ska råka illa ut.
Lyfter det här eftersom det verkar behövas. Och så försöker vi hålla oss till TS istället för att låta tråden handla om en annan användare. Tack /mod
 
@et_flickan Jag vet att det känns tungt och omöjligt. Jag förstår din oro, osäkerhet och ångest. Jag ser dig. Jag hör dig.

Snälla, gör en anmälan. Det du skrivit i tråden har fått mig att storlipa. En sådan person som du beskriver ska aldrig någonsin få vara ensam med ett barn.

Det finns hjälp, för både honom, barnet och barnets mamma. Det finns skydd för mamman och barnet. Det enorma problemet är att ingen av de tre är kapabel till att be om den. Snälla, hjälp dem.




Det finns skydd för er också. Berätta om din oro om hot och våld mot er när du gör anmälan. Var precis så ärlig som den brutala sanningen är. Han ska inte få ha makt över er också. Bryt kedjan. Hjälp barnet.
 
Vad starkt av dig att försöka trots din rädsla. Du är super!
Det borde ju finnas fler omkring som ser och anmäler, men det kan man inte lita på.
Ta stöd av @Görel som erbjudit sig och se vad du kan göra. Du kanske har en psykolog du kan prata med också så du får extra stöd i processen?

Tyvärr har min psykolog semester. Går i terapi för min ptsd så det hör rör ju upp en massa minnen. Har tänk på det här sen han var här och mått så otroligt dåligt för barnets skull som måste leva i det där, för att folk inte kan hålla alkohol borta från barn. Barn ska ha trygghet. Jag vill inte att barnet ska få men för livet som jag fått.
 
@et_flickan Jag vet att det känns tungt och omöjligt. Jag förstår din oro, osäkerhet och ångest. Jag ser dig. Jag hör dig.

Snälla, gör en anmälan. Det du skrivit i tråden har fått mig att storlipa. En sådan person som du beskriver ska aldrig någonsin få vara ensam med ett barn.

Det finns hjälp, för både honom, barnet och barnets mamma. Det finns skydd för mamman och barnet. Det enorma problemet är att ingen av de tre är kapabel till att be om den. Snälla, hjälp dem.




Det finns skydd för er också. Berätta om din oro om hot och våld mot er när du gör anmälan. Var precis så ärlig som den brutala sanningen är. Han ska inte få ha makt över er också. Bryt kedjan. Hjälp barnet.
Efter att ha läst resten av tråden kan jag förstå att mitt inlägg kanske kan uppfattas som väldigt påtryckande. Jag är helt enkelt kass på att uttrycka mig inatt.
 
Efter att ha läst resten av tråden kan jag förstå att mitt inlägg kanske kan uppfattas som väldigt påtryckande. Jag är helt enkelt kass på att uttrycka mig inatt.

Du behöver inte vara orolig att jag ska ta ditt inlägg på fel sätt. Ligger just nu i sängen och gråter efter ditt inlägg.

Jag hatar helt enkelt alkohol. Kombinationen alkohol och män. Alkohol och barn. Alltså det är så sorgligt!
 
Tyvärr har min psykolog semester. Går i terapi för min ptsd så det hör rör ju upp en massa minnen. Har tänk på det här sen han var här och mått så otroligt dåligt för barnets skull som måste leva i det där, för att folk inte kan hålla alkohol borta från barn. Barn ska ha trygghet. Jag vill inte att barnet ska få men för livet som jag fått.
Kan du använda oss och ventilera här för lite lättnad iaf? Jag kan garantera att du har hela buke bakom dig i det här ❤
 
En person i våran närhet har ett barn som är ungefär lika gammal som vårat. Runt 2 år. Pappan till barnet mår riktigt riktigt dåligt och tar ibland till flaskan för att lindra sitt mående.

Idag kom han bort till oss med sitt barn. Vi märkte direkt att han var full. Mamman till barnet jobbade. Det här är inte första gången det händer och troligen inte det sista.

Problemet med denna person är att han blir våldsam på fyllan. Vi kan inte prata med honom om att han måste få hjälp för sitt psykiska mående. Han slår bakut direkt. Han har för många år sen misshandlat både sin far och bror när de försökt lugna ner honom. Han är farlig.

Vi ville bara få ut honom ur huset så fort som möjligt då jag lider av ptsd pga våldsamma fulla män i min ungdom så jag försökte bara hålla mig undan då jag skakade som ett asplöv av rädsla den stunden han var här. Ville inte han skulle se att jag var rädd. Vi har ju som sagt också en dotter som jag vill skydda från sånt här.

Eftersom jag är så pass rädd för personen kommer jag göra en anonym anmälan. Men tänk om han ändå fattar att det är vi som anmält och kommer efter oss? Vill verkligen göra något för det stackars barnet som måste leva i det där.

Utan att veta hur du valt att göra. Det är förstås som de insatta säger: en specifik anmälan är lättare att utreda. Men om du inte känner dig trygg med det så gör en anonym anmälan. Jag tänker att en anonym anmälan med få uppgifter ändå är bättre än ingen alls.
 
Jag har inte anmält ännu.

Dels är det vardag. Vi vet att personen jobbar och har den andra föräldern hemma. Sen har jag och sambon pratat ihop oss lite hur vi ska kunna göra detta på ett sätt som blir bäst för oss, den det gäller och hans anhöriga. Han kan ge sig på vem som helst och vi vill prata med åtminstone en av hans anhöriga innan vi gör en anmälan. För att dom ska få veta. När han var här sa han något riktigt otäckt om en av hans nära och jag vill inte att det ska ske. De måste få veta att de inte heller är helt trygga.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Så konstigt! Här i Finland MÅSTE pedagoger först kontakta vårdnadshavarna kring oron innnan anmälan görs. Om det gäller brott är det...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 473
Senast: Fibusen
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 992
Senast: mars
·
Övr. Barn Jag har googlat om det här med orosanmälan, men hittar inte de svar jag söker. Det jag hittar säger att man bör anmäla när ett barn far...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 835
Senast: Rosett
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 800
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp