Orosanmälan, vad händer sen?

BernT

Trådstartare
Jag har gjort en orosanmälan för ett barn, via socialjouren. För att vi skulle kunna hålla kontakten tills dess att de hann fram så fick jag lämna namn och telefonnummer, dvs jag antar att jag inte är anonym längre? Jag sa aldrig att jag ville vara det, det kändes fel att inte kunna dels stå för detta och dels behövde jag ändå ge mitt nr och det är ju registrerat på mig.

Hursomhelst, stämmer det att den som nu blev orosanmäld har rätt att träffa den som anmält? En kollega sa nämligen att det hänt henne för något år sedan när hon orosanmälde, det är något år sen vi pratade om det så minns inte detaljer kring det tyvärr.
 
Det stämmer inte. Jag arbetade i flera år med att förhandsbedöma orosanmälningar och i en del sammanhang kan det vara positivt om anmälaren kan närvara vid första mötet för att förtydliga sin oro, men det gäller de som anmält i sitt yrke.
Däremot så har den som blivit anmäld rätt att ta del av anmälan och uppgifterna om den som gjort anmälan. Har man uppgett namn och telefonnummer måste det antecknas. Om det finns skäl att hemlighålla detta för den som blivit anmäld kan det fattas beslut om sekretess.
 
Det stämmer inte. Jag arbetade i flera år med att förhandsbedöma orosanmälningar och i en del sammanhang kan det vara positivt om anmälaren kan närvara vid första mötet för att förtydliga sin oro, men det gäller de som anmält i sitt yrke.
Däremot så har den som blivit anmäld rätt att ta del av anmälan och uppgifterna om den som gjort anmälan. Har man uppgett namn och telefonnummer måste det antecknas. Om det finns skäl att hemlighålla detta för den som blivit anmäld kan det fattas beslut om sekretess.
Okej då förstår jag. Då kommer föräldrarna få mitt namn och nummer utgår jag från. Det är ändå okej, jag kan stå för anmälan. Är det vanligt med ”hämnd-anmälningar”? Alltså att de skulle bli så upprörda/kränkta över att ha blivit orosanmälda att man gör en tex anonym anmälan mot den som anmälde?
 
Okej då förstår jag. Då kommer föräldrarna få mitt namn och nummer utgår jag från. Det är ändå okej, jag kan stå för anmälan. Är det vanligt med ”hämnd-anmälningar”? Alltså att de skulle bli så upprörda/kränkta över att ha blivit orosanmälda att man gör en tex anonym anmälan mot den som anmälde?
Det har förekommit, men det är inte så vanligt som man kanske skulle kunna tro.
 
Jag jobbar på socialtjänsten och säger som @Görel, det är inte särskilt vanligt med hämndanmälningar faktiskt, däremot har jag haft en del föräldrar som pratat om att de borde göra en anmälan tillbaka och då har jag kunnat diskutera det orimliga i detta med dem. Vill bara säga att jag tycker det var superbra av dig att stå för din anmälan och inte vara anonym! Det är mycket svårare för föräldrar att snacka bort en anmälan som någon faktiskt står för.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 975
Senast: mars
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 450
Senast: Enya
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 728
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 419
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp