Orsak till hälta

bellala

Trådstartare
Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en vecka, och skulle hemskt gärna vilja försöka förstå vad som skulle kunna vara fel. (Anledningen till att jag valde att inte åka in till klinik direkt är att det är lite svårt att lasta och vi behöver öva på det först, och samtidigt att han var såpass lite halt och enbart i trav)

Kan det t ex vara en muskelbristning/sträckning i bogen? Jag funderar även på om det är två olika hältor, en pga strålröta och ömfotad som veterinär 1 hittade, och en högre upp där det är något i bogen eller halsen som är skadat eller gör ont, och som veterinär 2 hittade?

Hästen är ett halvblod på 17 år, rids på hobbynivå, mest uteritter. Har ingen historia av hältor de senaste 10 åren iaf (utom hälta pga hovböld resp stengalla för något år sedan) Skodd runt om. Började ungefär i början av september med att han kändes ojämn vä fram i trav vid ridning och sedan även när man sprang med honom i trav på rakt spår och vid longering. Inget alls syns i skritt, och där är inga svullnader, värme eller sår. Förra året hade han dock såväl inflammation i sulan som en hovböld i vä framhov, så den hoven har varit lite problematisk tidigare.

Veterinärbesök 1 i mitten av september som bekräftade att han var ojämn vä fram i trav på rakt spår. Hästen reagerade när hon klämde ihop strålen med visitertång och vet hittade strålröta vä framhov som vi trodde var anledningen till hans hälta. Inget böjprov gjordes då eftersom reaktionen på visitertången var så tydlig. Behandlade strålrötan, och erfaren hovis skar rent vid skoningen strax efter veterinärbesök. Hovis tyckte inte att det var någon allvarlig strålröta och den var i princip borta efter ett par dagar. Hältan såg också mycket bättre ut efter ett par dagar. Men sen slutade det bli bättre och hästen var fortfarande ojämn i trav vä fram två veckor senare.

Veterinärbesök 2 med annan veterinär med möjlighet till mobil röntgen i början av oktober, och då är hästen definitivt ojämn vä fram. Lågt böjprov gav inte någon reaktion, men däremot vid högt böjprov, och särskilt då hon försökte provocera ovanför armbågen. Vet testade med att försöka bedöva bort hältan först i knät, och sedan i armbågsleden men inget av detta hade någon effekt på hältan. Ingen röntgen eller UL gjordes så eftersom vet ansåg att det satt i bogen eller halsen och därmed måste undersökas på klinik. Hon testade även att stretcha biceps vä fram för att se om den var inflammerad men det såg inte ut att vara några problem där. Däremot tyckte hon att han var öm i halsen framför bogbladet och inte ville böja halsen åt vänster ordentligt. Veterinär 2 sa att artros i halskotpelaren kan vara en anledning, vilket såklart gjorde mig väldigt orolig :-(

Samma dag eller dagen innan vetbesök 2 har hästen också lyckats skada höger bak med sår och svullet, troligen genom att ha bråkat med en ny häst i hagen bredvid. Det har gått ner igen och det verkar inte gjort honom halt heller.

Sedan vetbesök 2 (ca 10 dagar) har jag promenerat med honom 1 h per dag, och nu går det inte att se någon hälta längre på rakt spår när jag springer med honom. Testade lite uppsutten trav igår på rakt spår och grusväg, men det kändes konstigt och ojämnt. Skritten kändes väldigt fin.

Finns det något som tyder på att detta skulle kunna vara en muskelskada (och därmed skulle kunna läka med tiden)? Nån som har erfarenhet av det? Vad skulle det annars kunna vara? OM det skulle vara artros, kan det verkligen bli bättre av vila och skrittpromenader??
 
@bellala Först vill jag börja med att säga hur bra du har beskrivit allt här ovan. Vanligtvis när såna här frågor ställs så läggs för lite info upp och då börjar gissningsleken. Så bra jobbat så långt!:)

Sen ang din fråga då, enl min erfarenhet så kommer nästan alla såna där små hältor nerifrån kotled eller neråt, det är lite diffust, man upplever det som att hästen är ojämn men inte direkt halt. Muskelskador brukar man mer känna typ när man byter varv på en volt eller att hästen känns stel i början på passet men helt ok eller nästan ok i slutet. Tyvärr kan samma sak kännas med en ledinflammation i knäet också, dvs bättre i slutet av ett pass.
Det enda jag undrar över som inte riktigt framkommer i din berättelse är om böjprov gjorts runt om och om vänster fram då är det enda ben som visat reaktion?

Är ju helt omöjligt att komma med nån slags diagnos här men jag hade nog sökt klinikhjälp för tyvärr är diffusa små hältor oftast mer allvarliga än man tror. Artros i halsen läker inte ut av vila o skritt men själva inflammationen runt artrosen kan ju bli ngt bättre av vila.

Ser fram emot att läsa din uppdatering från kliniken vad det var för fel på hästen.
 
Tack @Novali01 ! Och tack för att du svarar!
Jag har tid på klinik nästa vecka får se vad de säger på kliniken såklart. Försöker nog mest skaffa mig lite mer info för att bättre kunna hänga med i diskussionen på kliniken...

Sen var jag nog ändå inte tydlig nog inser jag - hästen nickade rätt tydligt ner med huvudet i trav när hö fram sattes i, och både vet 1 och vet 2, samt jag själv och andra som tittat ser detta. Bak ser ingen av veterinärerna någon hälta, utan korset rör sig till synes lika mycket på båda sidor. Så jag tror man kan säga att det är en relativt tydlig hälta på vä fram. Sen kan det naturligtvis finnas något mer också som vi inte ser...

I början, innan vet 1 kollade honom (innan jag var riktigt säker på att där verkligen var något) så försvann ojämnheten helt när jag travat ett par minuter i försiktigt tempo och kom sedan inte tillbaks under hela passet. Nästa dag var det dock likadant, och när det hänt ett par dagar bad jag om hjälp att filma honom när jag sprang och kunde då se nickningen vid isättningen hö fram. Denna nickning går nu inte längre att se när man springer med honom.

Testen som gjorts av vet är:
1) visitertång hö framhov av vet 1- ingen reaktion
2) visitertång vä framhov av vet 1 - reaktion som tyder på ont i strålen
3) Lågt böjprov vä fram (kotleder + hovleder?) av vet 2 - ingen obehagsreaktion alls och ingen ökad hälta
4) Högt böjprov vä fram av vet 2 - obehagsreaktion och ökad hälta, vet 2 tycker dock det känns som att det inte är knät utan armbågsleden eller ovanför som han reagerar på
5) Högt böjprov vä fram, specialvariant där vet 2 försökte böja enbart armbåge och ovanför - reagerar med tydligt obehag och blir också väsentligt mer halt
6) Högt böjprov hö fram, specialvariant där vet 2 försökte böja enbart armbåge och ovanför - ingen reaktion
7) Stretchat vä biceps (framsida bog) - ingen reaktion
8) Böjt halsen/klämt rejält i övergången bog-hals vä sida - reaktion obehag
9) Böjt halsen/klämt rejält i övergången bog-hals hö sida - ingen direkt reaktion

Så sammanfattningsvis är det väl bara vä fram som testats helt och hållet med böjprov änsålänge, i o m att det var så tydligt att det var där hältan fanns. Vet 1 testade för jämförelse med visitertång på hö fram vilket gav ingen reaktion och vet 2 testade specialvariant av högt böjprov hö fram för jämförelse vilket inte heller gav ngn reaktion.

Det låga böjprovet vä fram (kotled och hovled tror jag?) provocerade inte fram ngn hälta, och bedövningen av knäled resp armbågsled vä fram gav ingen förändring av hältan. Det böjprov som ökade hältan ordentligt var specialvarianten där vet försökte böja enbart armbågsled och ovanför (typ bogen).
 
@bellala tråkigt men bra att ni ska in till kliniken igen . Helt omöjligt att spekulera om vad det kan vara men utifrån ditt sista inlägg låter det ju som det kan vara något högre upp...

Hoppas du vill uppdatera hur det går för er ! Lycka till !
 
Uppdatering efter vårt klinikbesök:
Hältan verkar av allt att döma bero på att han skadat bogleden, smällt i något rejält. Både leden och mjukdelar syntes att de var skadade. Hältan v f släcktes nästan helt när han blev bedövad i bogleden och sedan visade röntgen av bogleden att det fanns en liten avlossning (liten fraktur) som syntes tydligt på röntgen. Han har blivit sprutad bogled v f med tuppkam, och ska få antiinflammatoriskt och promenad 20 min/dag, hage som vanligt, och återbesök om två veckor. Dessutom hade han en tydlig hovbroskförbening v f som var anledningen till att han reagerade på visitertång. Ska prova med sulor (propad) och försöka jobba med hovslagaren på att få hoven större. Han hade dessutom en hälta från kotleden h f som veterinären trodde berodde på felbelastning pga ont i vänster. Den blev också sprutad med tuppkam.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan Min ena hund har eventuellt artros. Jag var hos veterinär med henne igår och veterinär böjde och vi kunde märka en reaktion både...
Svar
6
· Visningar
1 021
Senast: Red_Chili
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 161
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 206
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 184
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp