Orutinerad önskar hjälp&förklaring ang alla starka bett

B

Belleriet

Kimblewick, pelham, fullcheek, kandar, postkandar, jaktkandar, gagbett ...

Det finns mängder av olika bett och hävstångsbett, och det finns nästan ännu fler trådar om samma ämne, men jag hittar ändå inte det jag söker.

Jag blir verkligen glad om ni orkar ta er samman och ens kika på den här tråden, eftersom jag själv blivit så uttråkad av alla dessa trådar om bett.

Nu till mitt lilla problem:
Vi har en ponny som rids på helt vanligt tredelat bett med rörliga ringar, han är 18 år och han gör inte mer än han behöver. Vi har varierat olika tredelade bett sedan vi köpte honom, för ungefär ett år sedan. Han verkar trivas med det men ibland biter han tag i bettet och spelar helt obrydd.
Tyvärr har vi fått höra att han förr i tiden ridits på pessoabett, och det kan vara förklaringen på att han är ganska stum i munnen vid tygeltag.

Det brukar ta ungefär ett helt dressyrpass med tränare för att få honom att jobba ordentligt, gå under sig, få rörelse i bakben osv. Man måste hålla otroligt mjuk hand med halvhalter och eftergifter.
Som tur är går det framåt, bakom allt stret döljer sig en ponny med oerhörda kunskaper och förmågor, det är bara vägen dit som tar tid.
Det låter som att han har haft många olika ryttare som har slitit ut honom, han har helt enkelt tröttnat lite, därför kräver vi inga extrema saker med honom.
Han gör lite av varje, tränar dressyr, hoppar lite skutt, hoppar lite terränghinder.

Vid uteritter används martingal, eftersom han i trav och galopp kör upp huvudet i luften (stjärnkikare) och tar bettet.
Min kusin måste slita honom i munnen för att få stopp på honom, det ser verkligen inte bra ut.
Vi vet att lydnaden ligger bakom allting, men det vi är ute efter är att slippa slita sönder honom i munnen på ett tredelat med en hård och stum hand, och istället få ett bett som kan användas med mjuk hand, få god respons vid ett tygeltag istället för att slita.

Ponnyn rids av en tjej på 13 år och är normalrutinerad, hon har inte ridit med strakt bett, men har mjuk hand.
Jag har funderat på om främst kimblewick skulle kunna passa, men även pelham. Jag har läst lite om betten men skulle gärna vilja veta mer.
Vad skulle kunna passa?

Det bör tilläggas att han har strl. 10,5 cm i bett, och tyvärr brukar väl de flesta bett som är lite starkare börja vid lägst 11,5 alt. 12,5? I nödfall tror jag 11,5 cm skulle kunna fungera.

Jag ska prata och ta hjälp med tränare angående uteritt+bett, men tills dess vill jag gärna ha all hjälp jag kan få av er! Verkligen tacksam för svar!
Belleriet
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Orutinerad önskar hjälp&förklaring ang alla starka bett

Prova jaktkandar! Ni kan ju börja att ha tygeln löst i ringen för att se hur reaktonen blir.
Pelham ska ridas med dubbla tyglar för att inte funktionen av bettet ska hindras.
Vill man bara ha en tygel så är det jaktkandar som passar.

Jaktkandar och kimblewick är samma bett i svenskt tal.
 
Sv: Orutinerad önskar hjälp&förklaring ang alla starka bett

Tack för hjälpen!!
 
Sv: Orutinerad önskar hjälp&förklaring ang alla starka bett

Hej
Vi har en ponny med liknande beteende vid uteritt samt vid hoppning och efter att ha läst mkt här inne köpte vi ett kimblewick-bett. Det fungerar faktiskt bra, dottern rider på det när hon hoppar och jag har testat det ute (dottern får ff inte rida ut på "riktigt", hon är bara 10 och hästen rätt busig ute) och det verkar som att hästen trivs med det och inte alls blir så stark som tidigare. Ser även att dottern vid hoppning har mkt bättre kontroll och rider med mjukare händer. Nu har hon dock kunnat rida bra på vanligt tre-delat så det går framåt.
 
Sv: Orutinerad önskar hjälp&förklaring ang alla starka bett

Jag upplever jaktkandar som ett trevlig bett för ändamålet, har det själv. Hästen reagerar inte annorlunda mot när jag rider på tränsbett, förutom att det nästan är omöjligt att dressyra på honom med jaktkandar. Men man får stopp på honom när han blir rädd ;)
 
Sv: Orutinerad önskar hjälp&förklaring ang alla starka bett

Det blir nog så att jag provar ett jaktkandar faktiskt. Synd bara att det minsta jag hittat är i strl. 11,5, men det kan vara värt att prova:)
 
Sv: Orutinerad önskar hjälp&förklaring ang alla starka bett

Jag säger som de andra, jaktkandar/kimbelwick.

Men jag har en liten fråga, hur får du fullcheekbett till ett hävstångsbett? Vart kommer hävstången in i det hela? Det är ju bara ett bett med parerstänger. Eller?
 
Sv: Orutinerad önskar hjälp&förklaring ang alla starka bett

Gagbett har inte heller någon hävstång.
 
Sv: Orutinerad önskar hjälp&förklaring ang alla starka bett

Jag skrev
"Det finns mängder av olika bett och hävstångsbett, och det finns nästan ännu fler trådar om samma ämne, men jag hittar ändå inte det jag söker."

:)
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 032
Senast: Fazeem
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 011
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
807
Senast: escodobe
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 132
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp