OS-laget i fälttävlan

Bra fråga. Sara och Chicuelo har ju absolut bäst formkurva av de fyra som är där. Louise häst Cato är 17 år och har förutom sin kvaltävling i Pratoni och ett misslyckat försök i Strzegom 2020 inte gått en lång klass på nuvarande 4*-nivå sedan 2018. Viscera har gjort två försök på en lång 4* i karriären, ryttaren tre. Kvalet kom i Barocca d'Alva 2020. En tävling som är känd som en typisk "quick fix qualification" tävling där man tävlar två helger på rad. De är med andra ord ganska orutinerade.

Ludde och Balham Mist i sin tur har sämst formkurva av alla och saknades på första familiarization häromdagen för att han ska ha ridit tidigare den dagen. Varför skulle man göra det på ett OS där det enda man har att göra är just att fokusera på detta OS? Stort frågetecken där. För mig känns det i klass med att man ska tro att den häst från en annan nation som dumpades i karantän i Aachen medan ryttaren drog iväg på tävling med andra hästar skulle vara frisk och fräsch och obehandlad liksom..
Det där känns ju inte så hoppfullt 🙄

Fattar inte det här:
"För mig känns det i klass med att man ska tro att den häst från en annan nation som dumpades i karantän i Aachen medan ryttaren drog iväg på tävling med andra hästar skulle vara frisk och fräsch och obehandlad liksom.."

De måste ju vara i karantän?
 
Det där känns ju inte så hoppfullt 🙄

Fattar inte det här:
"För mig känns det i klass med att man ska tro att den häst från en annan nation som dumpades i karantän i Aachen medan ryttaren drog iväg på tävling med andra hästar skulle vara frisk och fräsch och obehandlad liksom.."

De måste ju vara i karantän?
Karantän javisst. Men här lämnade man alltså sin häst i karantän å lät den typ vila sig i form under tiden alla andra tränade sina hästar.
 
Jahaaa, ja så kanske det är numera. Då var det ju plötsligt mycket enklare :D
Det är en av de saker de gjort bra med fälttävlan de senaste åren. Gör allting mycket mer lättöverskådligt för alla.

Bra start för Viklund. Men hade blivit förvånad om hon inte var över 70% i dressyren som är hennes styrka 🙃
 
Det är en av de saker de gjort bra med fälttävlan de senaste åren. Gör allting mycket mer lättöverskådligt för alla.

Bra start för Viklund. Men hade blivit förvånad om hon inte var över 70% i dressyren som är hennes styrka 🙃
Ja, alltså, jag tog mitt fälttävlanskort för typ 15 år sen, red en hunting och sen inget mer och brukar kolla mästerskapen när det finns möjlighet men det blir man ju långt ifrån expert av 😅 drömmen är att nästa häst ska hjälpa mig våga börja träna terräng igen.

Ah, så inte lika stark i terrängen sen då?
 
Ja, alltså, jag tog mitt fälttävlanskort för typ 15 år sen, red en hunting och sen inget mer och brukar kolla mästerskapen när det finns möjlighet men det blir man ju långt ifrån expert av 😅 drömmen är att nästa häst ska hjälpa mig våga börja träna terräng igen.

Ah, så inte lika stark i terrängen sen då?
Hon har ingen rutin i lång 4* klass (dvs fd lång 3*) inte hästen heller utan är där på minimikval. Nu är ju OS ett specialformat men utan rutinen i långa klasser vet man inte hur vare sig man själv eller hästen reagerar i ett längre format.

T.ex var det en bekant till mig som kraschade nästan på metern och sekunden på två tävlingar i rad häromåret vilket var typ där den korta klassen gick över i lång klass gällande distansen. Hon hade minimal rutin i lång 4* och gjorde samma misstag två gånger.

Men fälttävlan är fälttävlan å det är så många variablar som spelar in så man ska aldrig säga aldrig 😁
 
Hon har ingen rutin i lång 4* klass (dvs fd lång 3*) inte hästen heller utan är där på minimikval. Nu är ju OS ett specialformat men utan rutinen i långa klasser vet man inte hur vare sig man själv eller hästen reagerar i ett längre format.

T.ex var det en bekant till mig som kraschade nästan på metern och sekunden på två tävlingar i rad häromåret vilket var typ där den korta klassen gick över i lång klass gällande distansen. Hon hade minimal rutin i lång 4* och gjorde samma misstag två gånger.

Men fälttävlan är fälttävlan å det är så många variablar som spelar in så man ska aldrig säga aldrig 😁
Jag är med på vad du menar. Tack för att du delar med dig av allt du har koll på :)
 

Bifogade filer

  • 197C2672-63DF-489E-8730-8C330FDC2C02.png
    197C2672-63DF-489E-8730-8C330FDC2C02.png
    132,4 KB · Visningar: 17
Hos oss sa de att ZDF skulle sända dressyrfinalen, terrängen å hoppfinalen. Dressyren visades inte så nu kör vi Discovery+
 

Liknande trådar

Fälttävlan Nu vill jag också göra en ny tråd :D Tänker att här kan vi hålla koll på och följa de OS-aktuella ekipagen och spekulera i vilka som...
67 68 69
Svar
1 364
· Visningar
90 124
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp