Osäker ang eksem, kan ni med eksemhästar berätta?

SoNo

Trådstartare
Jag har ett islandssto som i år är 14 år.
Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem.
Förra sommaren hade jag henne på foder innan köp och då fanns det inget eksem där.

Nu i våras så fick hon först sår på ena sidan av halsen, det var som små 50 öringar, torrt, lite gult och liiite sårigt.
Detta fanns mest på den sidan av halsen, hittade också nån liten på låret och ner på ett ben, veterinären själv var osäker eftersom det var lite ifrån mankammen jag fick bakteriedödande schampoo att tvätta med och då försvann det.
Jag misstänkte då regnskållor....
Stallägaren tyckte inte heller det såg ut som eksem...

En vecka senare så fick hon på ena sidan av huvudet fullt med sårigheter, men bara där, nu är det borta, då såg det ut som om hon hade reagerat på något, typ t.ex knott.
Hon fick samtidigt massa bulor/knölor på rumpan, enbart på rumpan.
Visade veterinären detta och hon sa att det nog var bäst att täcka.

Så täcka har jag gjort (sedan 28 maj).

Det som får mig fundersam på om detta verkligen är eksem är att det fortfarande finns bulor kvar på rumpan (eller knölar) det har absolut minskat men det finns fortfarande några kvar. (detta finns enbart på rumpan)
På halsen så har jag lite svårare att ge ett omdöme för jag vet inte om det är gammalt eller nytt, nu har hon tappat all vinterpäls och allt syns mera.
Men iaf, där finns fortfarande små hårlösa ställen, mycket små, mindre än en 50 öring, det är inga sår eller liknande utan det ser bara ut att vara mycket torr hud. (typ psoriasis om man jämnför med människor)

Eksemtäcket hon har ser bra ut, det ser inte ut som om hon har kliat sig på halsen, ändå tappar hon mycket man och är väldigt torr och ser ut att ha mjäll samtidigt som manen känns fet.
Jag ser henne aldrig stå och klia sig i hagen.

När jag har tagit in henne och hon står uppbunden ser jag att hon rycker lite i munnen, precis som om jag skulle stå och klia henne, vilket jag tar som om det kliar på henne.... Hon har inte gjort det innan....

Jag kan inte se någon ohyra, om det nu skulle vara det.

Jag kanske är helt ute och cyklar?

Men jag har börjat fundera på om det verkligen är eksem hon har???
Jag förstår att om en eksemhäst väl hinner bli biten och få utslag så kan det klia hela säsongen sedan, men det jag inte förstår är varför knölar, torra ställen, manavfall osv fortfarande finns kvar trots täcke?
Jag hade förstått om hon klia sig att manen skulle dras loss trots täcke, men det finns inga yttre påverkan på täcket.
Varför så fjällig trots fet man?

Ni som har eksemhästar får gärna berätta, och ni som har haft annat som ha påminnt om eksem får gärna skriva om det också...

Vad tror ni?
 
Sv: Osäker ang eksem, kan ni med eksemhästar berätta?

Är mankammen och svansen intakta?? För eksem syns mest direkt i mankammen som blir vågig och irriterad, det brukar vara det första vi ser. Och de kliar sig ganska mycket, sår på huvudet kring mulen och sår/skorpor kring magvirveln och i skapet. Visserligen har jag haft två hästar med grav eksem som fått bulor och hårlösa fläckar lite överallt men då har det varit i "sista skedet" när eksemet utvecklats till max.....

Jag tror inte det är eksem så som du beskriver. Finns det någon möjlighet via veterinär/klinik undersöka vad som hänt?
 
Sv: Osäker ang eksem, kan ni med eksemhästar berätta?

Låter inte som eksem.
Om det bakteriedödande shampot hjälpte är det nog något annat. Har ni tagit hudprov för att se om det är svamp eller liknande?
 
Sv: Osäker ang eksem, kan ni med eksemhästar berätta?

En annan sak som du också bör se över är fodret, min gamla exemponny blev hux flux överkänslig mot socker och tål över huvudtaget inte fabriksfoder längre. Överkänsligheten syntes först i form av besvärlig mugg och senare som ful exem på somrarna. Det verkade störa immunförsvaret på något sätt så knottallergi dök upp. Nu går ponnyn på ren havre (vid behov) och alger, samt hö och bete sommartid och naken. Han är lika fin i pälsen som första sommaren för 6 år sedan innan knottallergin slog till.

Foderöverkänslighet kan dessutom dyka upp när som helst, hästen kanske har ätit något i 10 år men så kommer det till gränsen av vad den tål och då kan det slå ut i diverse problem.
 
Senast ändrad:
Sv: Osäker ang eksem, kan ni med eksemhästar berätta?

Jag instämmer i kören, det verkar inte vara eksem, men jag hade behållit täcket på tills hästen var symptomfri från vad de nu är. Risken för att eksem ska bryta ut ökar om belastningen på immunförsvaret ökar.
 
Sv: Osäker ang eksem, kan ni med eksemhästar berätta?

Hon har inga sår i varken man eller svans, där emot väldigt mjällig.
I skapet, benen, mulen finns inga sår.
Nån liten knöl fanns på benet med just den knölen skulle jag tolka mer som t.ex ett bromsbett...

Hon hade mugg i vintras/vår.

Hon hade dessa små saker på halsen vid klinik besöket, då fick vi schampoo.
Då fick hon även metacam eftersom hon hade hovledsinflammation båda fram.
ca 1 månad senare och på besök nr 3 så fick hon sår på huvudet och alla dessa knölar på rumpan, då var vi också inne på klinik och jag frågade då också, hon sa bara att jag skulle täcka och var inte alls intresserad av att ta några prover denna gången heller. :S

Första gången det på halsen dök upp så switchade jag efter sista behandlingen med schampoot, efter en månad så körde jag switch igen då min fundering var ohyra.

Jag vet att hon hos gamla ägaren har ätit havre, hö + mineraler osv i pulverform.
I det stallet jag hade henne nu så har hon ätit mineral i pellets form, havre samt hösilage.
 
Sv: Osäker ang eksem, kan ni med eksemhästar berätta?

Ändring, medicinen hette Rheumocam
 
Sv: Osäker ang eksem, kan ni med eksemhästar berätta?

Skulle kanske kunna vara värmeexem/solexem? Hade en häst som fick såna symptom (som på halsen, tappade päls på små områden och var torr) av att stå i en jättevarm och solig box. Då var det värst under manen, där det blev som varmast och fuktigast. Men har dom haft vinterpälsen kvar länge kanske det blir samma fenomen.
 
Senast ändrad:
Sv: Osäker ang eksem, kan ni med eksemhästar berätta?

Var bor du, vilken klinik har du varit på? Kan du vända dig någon annanstans så du kan få veta vad det är?

Det kan vara reaktioner på schamponeringen, på medicinen..... det kan ha varit pälslöss först, de fläckar du sett och det är ju mycket vanligt bland långhåriga raser, försvinner när pälsen släpper men kan ge irritation ett tag.

Svårt hjälpa dej, vill du reda ut det måste du hitta en veterinär som kan ta tag i det.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 324
Senast: Shixle
·
Hästvård Alla trådar om eksem är gamla, så jag passar på att starta en ny, för jag misstänker att det är fler än jag som har en eksemhäst. Tänkte...
2
Svar
33
· Visningar
2 819
Senast: sthu
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 469
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Har en ponny som under de senaste dagarna verkat få någon typ av eksem. Hon har alltid varit känslig mot insekter och sol och går därför...
Svar
10
· Visningar
1 466
Senast: HeleneF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp