Osäker nykomling?

Gurk katt34

Trådstartare
Hej! Jag har tre hästar (valacker) som går tillsammans på lösdrift och står inne tillsammans. Två av dem har vi haft i ca ett år och den tredje har vi haft i nästan en månad och jag förstår mig inte på han som är ny ibland och undrar om nån kan ge lite tips så han och jag kan förstå varandra och sånt.
Precis i början var det inga problem men nu senaste veckan när jag ska ta ut honom från hagen vill han först inte bli infångad och sen inte gå till stallet när jag ska rykta. Jag har gjort lite ledarskaps övningar och har inte hunnit märka någon förändring än. Det är inga problem med de andra två. När jag lyckas rykta så vill han istället inte gå när vi ska rida eller promenera viket känns dåligt då vi håller på att jobba hårt med att bygga upp hans muskler då han är omusklad. Han försöker vända hela tiden.
Sen håller han på att greja med bettet hela tiden och verkar VÄLDIGT känslig i munnen även om jag bara drar lite och är kräsen med maten han får och äter oftast inte upp allt. Jag vet inte om han har ont men han visar inga andra täcken på det vad jag märkt. Han har väldigt känsligt psyke och det kanske är därför. Jag är ganska outbildad inom beteende på hästen och tänkte kolla om några kunde komma med tips eller något tills vidare :heart
 
Nytt ställe-otrygghet att bli ensam.
Ta med kompisarna in, ta hjälp av den trygga flocken till att skapa bra rutiner för den nya.


Kolla tänderna, om den inte äter som den borde och är känslig för bettet skulle det vara prio ett att få en noga översyn på tandstatusen.
 
Det är naturligt för en häst att ty sig till andra hästar, deras högsta överlevnadsinstinkt ju att tillhöra en flock. En ensam häst är en död häst, glöm inte det! Så länge han inte ser dig som en hyfsat likvärdig flock och är otrygg i sig själv kommer han att bli osäker när han lämnar de andra hästarna. Ge det tid och fokusera på att själv vara en trygg punkt oavsett hur han reagerar och ta hjälp av tryggheten han känner med de andra hästarna. Det handlar inte alls om att du ska bestämma men du behöver vara lugn och tydlig för att skapa en trygghet omkring dig för honom att ty sig till istället för att enbart se trygghet hos de andra hästarna. Tex kanske du kan pyssla med honom och rykta honom ute i flocken?

Och se det som något positivt om han verkar börja bli trygg med sina kompisar han tillbringar hela resten av dygnet med! Nu ska du också bara kunna visa att du också kan erbjuda den tryggheten han hittat hos dem 🙂
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
636
Senast: Trassel12
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 255
Senast: JohannaB
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 217
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
723
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp