Osäker och utfryst tonåring

Sryoqwe

Trådstartare
En tjej i min nya klass är som ovan nämnt osäker och utfryst av klassen. Hon är därför utåt sett stöddig, självsäker och kan nog vara otrevlig om hon blir behandlad fel, har inte varit det mot mig. Jag har pratat lite med henne och det känns som att hon håller upp en stor fasad. Hon har mig veterligen inga vänner i klassen eller i skolan öht, är dock inte helt säker.

Vad kan jag göra för att hjälpa henne? Hur bemöter man någon som är väldigt osäker?
Min kompis tycker tyvärr inte om henne och tycker att hon mobbas, vilket är precis vad hela klassen (inklusive min kompis) gör mot den här tjejen så jag litar inte fullt ut på hennes omdöme. Dock tror jag att min kompis vill fortsätta med att vara vän med mig så då får hon bete sig vettigt, vilket också kan bli ett projekt.
 
Var snäll mot henne. Det kommer man långt med.
Kanske kan du prata med en lärare eller kurator på skolan om hur du upplever situationen. Tjejen verkar inte må så bra, kan vara bra om vuxna på skolan blir uppmärksammade på det.
 
Hur gammal är du/ni?

Vilken typ av "klass" pratar vi om? Melanstadie, högstadie, gymnasie, efter-gymnisie utbildning?

/inte mobbad men utfryst i mellanstadiet (same dsame kanske?)
15 år i år, så går i åttan på högstadiet.
 
Senast ändrad:
Jag hade nästan inga vänner i högstadiet pga min bästis flyttade till annan ort efter mellanstadiet. Det svåraste tyckte jag var att inte ha någon att hänga med i pauserna mellan lektioner (vet inte vad det kallas på svenska), och dessutom när man skulle gå tillsammans i par eller grupper för olika uppgifter så var det jobbigt att ingen frågade mig om att vara med dem.

Så om du/ni frågar om hon vill vara med er ibland så blir hon säkert tacksam. :heart
 
Med tanke på att du beskriver mobbing ska du prata med vuxen. Prata med er mentor eller en lärare du har förtroende för. Det är bra att vara snäll men genom att inte informera vuxna är du själv en del av problemet tyvärr.
 
Ett sätt att hantera den typen av osäkerhet är att prata med personen bakom. Svara och prata med personen inuti. Tex om personen säger ngt dumt, halvaggresivt och otrevligt kring att ni ska göra ngt i skolan, tex äta lunch, svara då att det kommer gå jättebra och att du ser fram emot att ha en trevlig lunch med henne.

Ett annat sätt, som är på gränsen till manipulativt, är att berömma goda egenskaper du vill se mer av tex ”det som är så bra med dig är att du vill vara ärlig med vad du känner och törs vara öppen med det.” (Dåliga exempel kanske. Låter som ni är 50 år el så, men du får översätta till er värld)

Det är också helt okej om du kan vara rak, men neutral, med hennes beteende. Tex ”Jag tycker det låter otrevligt när du säger så där.” och sedan antingen pratar med henne om det på ett stöttande vis, eller så pratar man om annat trevligt om budskapet går in ändå. Jag gissar att hon är känslig och väldigt reaktiv på omgivningen men inte vet hur hon ska koppla ihop det med rätt reaktion, i kombination med att hon har mkt skyddsmurar.

Min erfarenhet är att dåliga copingstrategier (tex skyddsmurar av den här digniteten) grundläggs mkt tidigt och i familjen med dysfunktionella drag. Inte alltid så klart. Men oftast. Det är sannolikt att det är ngt annat också, ev i hemmet. Har sett det ofta som lärare/specped och familjehem.
 
Eloge till dig som reagerar och vill hjälpa tjejen!

- prata med en vuxen, det är viktigt att skolan är medveten om problemet och sätter in de åtgärder som behövs
- var en god klasskamrat. Visa att du vill henne väl. Att hälsa och le kan göra otroligt mycket. Prata med henne och försök läsa av vilken kontakt hon vill ha. Sitter hon ensam, sätt dig bredvid. Prata med dina kompisar i klassen, att du är ny innebär att du ser på saken med nya ögon och kanske ser saken på ett annat sätt som andra inte tänkt på.
- reagera om du ser att hon blir utsatt på något sätt. Att reagera kan vara att gå till en vuxen.

Att hjälpa någon som på något sätt blir mobbad kan kännas svårt och du får känna efter vad du kan göra. Kom ihåg att små gester ibland är det som faktiskt gör mest. Tjejen kanske inte vill att uppmärksamhet dras till henne. Mobbning är i grunden ett värdegrundsproblem och skolan är skyldig enligt skollag att agera.
 
Vad kan lärarna/ kuratorn göra?
Av vad jag sett så är de andra mest passivt aggresiva mot henne och till viss del även lärarna. Jag är ny här och litar inte på någon lärare.

Hon har iaf en sak hemma som gör att hon inte kommer i tid (även om hon har möjligheten klarar hon inte ansvaret), lärarna skäller bara på henne för att hon kommer sent. Jag har erbjudit mig att hjälpa till på ett sätt som hon inte trodde skulle funka men har också ett annat som jag ska fråga henne om.

Min kompis är en av dem som beter sig sämst mot den här tjejen, ska försöka prata med henne om det men tveksam till hur mycket som skulle gå fram. Min kompis är också osäker av sig och hon verkar lätt bli svartsjuk om jag pratar med någon annan. Hon har dock andra kompisar i klassen så hon klarar sig rimligen bättre än den här tjejen. Om någon här har några tips på om hur man pratar med kompisen om det här får ni gärna skriva dessa :)

Jag tror inte att hon är otrevlig av sig egentligen men svarar tillbaka om någon är det mot henne, fullt rimligt enligt mig. Det var hon som frågade om jag ville vara med i deras grupp när jag hoppade in mitt i en lektion, mest för hennes skull. Jag tycker att hon verkar snäll med en jobbig fasad.
 
Vad kan lärarna/ kuratorn göra?
Av vad jag sett så är de andra mest passivt aggresiva mot henne och till viss del även lärarna. Jag är ny här och litar inte på någon lärare.

Hon har iaf en sak hemma som gör att hon inte kommer i tid (även om hon har möjligheten klarar hon inte ansvaret), lärarna skäller bara på henne för att hon kommer sent. Jag har erbjudit mig att hjälpa till på ett sätt som hon inte trodde skulle funka men har också ett annat som jag ska fråga henne om.

Min kompis är en av dem som beter sig sämst mot den här tjejen, ska försöka prata med henne om det men tveksam till hur mycket som skulle gå fram. Min kompis är också osäker av sig och hon verkar lätt bli svartsjuk om jag pratar med någon annan. Hon har dock andra kompisar i klassen så hon klarar sig rimligen bättre än den här tjejen. Om någon här har några tips på om hur man pratar med kompisen om det här får ni gärna skriva dessa :)

Jag tror inte att hon är otrevlig av sig egentligen men svarar tillbaka om någon är det mot henne, fullt rimligt enligt mig. Det var hon som frågade om jag ville vara med i deras grupp när jag hoppade in mitt i en lektion, mest för hennes skull. Jag tycker att hon verkar snäll med en jobbig fasad.

Det lärare/rektor är skyldiga att göra är att sätta in åtgärder för att förhindra mobbning och aktivt hindra den mobbning som de ser. Det kan handla om att koppla in elevhälsoteamet och göra en utredning över vad som sker och sedan göra upp en plan för hur de ska arbeta vidare med det. Skolan ska dessutom ha ett aktivt värdegrundsarbete för att motverka all form av mobbning och kränkande behandling. Konkret vad skolan kan göra i detta fall är svårt att säga om man inte vet hur skolan arbetar men de har skyldighet att agera!

Att lärare verkar vara delaktiga i mobbningen är fruktansvärt. Känner du att du inte kan lita på någon lärare så prata med rektorn och påtala då också varför du känner att du inte kan vända dig till någon lärare.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har en son på 6 år som alltid varit blyg och tillbakadragen socialt. Han har genom hela förskoleperioden haft få men bra kompisar...
2
Svar
25
· Visningar
4 989
Senast: Sar
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 008
Senast: mackan
·
Övr. Barn Var osäker på vilket prefix jag skulle välja eftersom jag avser diskutera både förskola och skola, men det fick bli Skolbarn till slut...
Svar
18
· Visningar
5 555
Senast: Sol
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 867
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp