Osäker ryttare = osäker häst

Julia.Carlsson

Trådstartare
Halloj!
Nu har jag haft min ponny i 1 och ett halvt år, vi känner varandra rätt bra och hoppar och har hoppat för tränare, innan jag skaffade min ponny så var jag fodervärd på en gammal och lärorik gubbe 😅🙈 Med han har jag aldrig varit osäker eftersom han hoppade allt, han ville helt enkelt bara att jag skulle vissa honom hindret och hålla i mig så fixade han resten, han tog mig över 90 cm lätt som en plätt, DOCK så var jag tvungen att verkligen tänka att han skulle hoppa för att annars hoppade han inte.
De tänkesättet har suttit kvar ända tills den ponny jag har nu, hon och jag har hoppat banor på 80 - 90 cm, men höjden har aldrig varit viktigt för mig, problemet är att nu när vi hoppar kan jag inte änns komma över ett enstaka 80 cm hinder, och jag vet vad det beror på, Jag blir väldigt osäker, eller jag försöker tänka att det går och vi klarar det, men det går bara inte, det känns som att nånstans i mitt huve finns dedär, hon kommer stanna, och det är exakt de som kommer till henne, och hon stannar, så från att ha lite för mycket fart och en ponny som hoppar banor med lite om och men till en ponny som är osäker och rent av får för lite fart och för lite vilja och stannar eller bara tvärnitar.
Vad skulle du har gjort, är det nått ag kan föredra? Snälla hjälp!
 
Det handlar om att bygga upp självförtroendet igen och då är det bättre att gå ner på en höjd, där både häst och ryttare är trygga. Nöta därifrån och inse att det går, sen smyga upp i höjd om det är det som är viktigt annars kan man stanna kvar på den lägre höjden.

Har själv varit/är osäker när det blir lite höjd på hindren. Det är skillnad vilken häst jag rider, den trygga hästen kan jag hoppa hur högt som helst, den osäkra hoppar jag längre höjden är inte viktig det är känslan.

Ta upp det med din tränare, så kan denne hjälpa dig.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 309
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 151
Senast: WBanna
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 821
Senast: Roheryn
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 294
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp