Osålda valpar

Sofie.S

Trådstartare
Jag har reagerat på att jag sett annonser på blocket från seriösa uppfödare, där priset på valpar sänks.
Jag har också sett att många uppfödare verkar stå kvar med osålda valpar.

Är det svårare att sälja valpar nu? På grund av inflationen? Elpriser?
Eller är marknaden mättad?

Inom min ras har man som uppfödare sällan ens behövt annonsera om valpar som ska säljas, de har i princip blivit överösta med spekulanter som vill tinga innan födelsen. Men nu har jag sett två olika uppfödare även annonsera i min ras.

En lokal uppfödare sitter med fyra osålda valpar som nu närmar sig halvåret.
 
Tror dom som velat skaffa hund, skaffat hund under coronan inte bara Svenssons utan satsande förare passat på att skaffa ny valp under covid när man ändå inte kunde tävla o kanske jobbade hemifrån. Iallafall har väldigt många jag känner skaffat ytterligare en hund under coronan som är aktivt tävlande oavsett disciplin, de lär ju inte känna nåt behov av ny hund på en stund. Tycker det konstigt att uppfödarna inte dragit i handbromsen och chillat lite med avelsplanerna när det blivit tydligt att marknaden börjar bli mättad samt att ev ekonomisk oro blir påtaglig = folk är lite mer avvaktade..
 
Det var väll väldigt många som ville ha hund som passade på att köpa hund under coronatiden. Så är väll naturligt att det inte är lika många valpköpare nu, de har redan köpt sin hund.
 
Det är helt klart svårare att sälja valpar nu och många uppfödare har låtit bli att para just pga det. Jag har själv en dräktig tik som är beräknad till om två veckor och anledningen till att jag vågade para var för att jag ville ha en valp ur denna kombination, rasen får inte så många valpar, jag har några som väntar på valp och kanske mest viktigt: jag har både tid och möjlighet att bli sittandes med osålda valpar om det skulle bli så.
Nu ser det inte ut som att det blir mer än någon enstaka valp, så jag får förmodligen ett annat problem, nämligen att de få som ändå hoppas på valp kan bli utan...
 
Ja, jag uppfattar det som att en del blir kvar med valpar även inom min ras just nu (corgi). Dels är pandemin "över", och dels är det mycket annat som kostar just nu. Tror att det inom min ras även börjat spela roll om föräldrarna inte är HD-röntgade/mentaltestade. Det verkar som att flera blivande valpköpare börjat efterfråga det (till min stora glädje!).
 
Jag har reagerat på att jag sett annonser på blocket från seriösa uppfödare, där priset på valpar sänks.
Jag har också sett att många uppfödare verkar stå kvar med osålda valpar.

Är det svårare att sälja valpar nu? På grund av inflationen? Elpriser?
Eller är marknaden mättad?

Inom min ras har man som uppfödare sällan ens behövt annonsera om valpar som ska säljas, de har i princip blivit överösta med spekulanter som vill tinga innan födelsen. Men nu har jag sett två olika uppfödare även annonsera i min ras.

En lokal uppfödare sitter med fyra osålda valpar som nu närmar sig halvåret.
Lågkonjunktur i kombination med att pandemieffekten avtagit.
Man har inte råd med hund när allt annat kostar.
 
Lågkonjunktur och köparens marknad plus alla coronahundar som ska säljas nu när folk tröttnat på att vara isolerade hundägare.
 
Tycker det konstigt att uppfödarna inte dragit i handbromsen och chillat lite med avelsplanerna när det blivit tydligt att marknaden börjar bli mättad samt att ev ekonomisk oro blir påtaglig = folk är lite mer avvaktade..
Det är ju en svår avvägning. Du har ju inte all tid i världen på dig att avla heller och vill du ha fram nästa generation för framtida avel så måste man ju ibland avla trots marknaden.
 
Det är ju en svår avvägning. Du har ju inte all tid i världen på dig att avla heller och vill du ha fram nästa generation för framtida avel så måste man ju ibland avla trots marknaden.

Det köper jag absolut, har en bekant som ska para en tik som faller för ålderssträcket där det inte går att skjuta på så mkt till men hon känner ingen brådska att ta nån kull på de yngre förmågorna just nu.
Sen är det många "nya" uppfödare som inte verkar förstå att coronaboomen är över. De mer etablerade har ju ofta större kontaktnät även om marknaden bromsat in där också och räknar oftast också med att ev ha valpar kvar längre.
 
Inom min ras finns det några uppfödare som sitter med osålda valpar i olika åldrar, det finns även någon som sitter med vuxna omplaceringar som kommit tillbaka till uppfödaren och som det nu går trögt att placera ut igen. Samtidigt ser jag också att många större uppfödare bromsar lite och det annonseras inte lika mycket om kommande valpplaner som det annars brukar göra, vilket är positivt. Som någon redan nämnt så är det ffa de nyare lite mer oerfarna uppfödarna som fortsätter para medan de gamla rävarna tar det lugnt och fokuserar mer på kullar som "måste" tas och struntar i "nöjeskullar".

Just nu känns det väldigt mycket som köparens marknad om man tänker att man vill skaffa hund eller utöka med en till.
 
Inom min ras finns det några uppfödare som sitter med osålda valpar i olika åldrar, det finns även någon som sitter med vuxna omplaceringar som kommit tillbaka till uppfödaren och som det nu går trögt att placera ut igen. Samtidigt ser jag också att många större uppfödare bromsar lite och det annonseras inte lika mycket om kommande valpplaner som det annars brukar göra, vilket är positivt. Som någon redan nämnt så är det ffa de nyare lite mer oerfarna uppfödarna som fortsätter para medan de gamla rävarna tar det lugnt och fokuserar mer på kullar som "måste" tas och struntar i "nöjeskullar".

Just nu känns det väldigt mycket som köparens marknad om man tänker att man vill skaffa hund eller utöka med en till.
Jag har lite ögonen på din ras och har sett detsamma. Finns valpar kvar som uppfödare inte blir av med.
Får varje dag hejda mig från att ta kontakt :angel:
Jag är sugen på en till hund men fram emot våren skulle vara mer passande!
 
Nu är jag kattuppfödare av en ganska dyr ras. Där har jag märkt stor skillnad. Förut hade jag lång kö och fick säga nej till många bra köpare. Nu är det nästan tomt på listan och får annonsera länge...

En del hundraser tycker jag dock fortfarande har långa kö-listor.
 
Jag har lite ögonen på din ras och har sett detsamma. Finns valpar kvar som uppfödare inte blir av med.
Får varje dag hejda mig från att ta kontakt :angel:
Jag är sugen på en till hund men fram emot våren skulle vara mer passande!
Om du vill ha tips får du gärna skicka PM.
 
Inom min ras går (enligt mig) intresserade valpar fortfarande snabbt. Ur den senaste intressanta kullen var det en valp som var kvar någon vecka längre än övriga, men det var en ganska stor kull. De har inte heller annonserats jätteflitigt utan de säljs ändå till folk som håller sig uppdaterade om läget pga linjerna.

Däremot ser jag flera hundar av vanliga linjer/oetablerade uppfödare som blir kvar ganska länge. Tittar man på salukis reggade i Sverige så är det dock, enligt hunddata, mycket färre hundar födda i år jämfört med tidigare år. Å andra sidan var det ovanligt många förra året och det brukar generellt vara så att det blir lite vartannat år många, vartannat år lite färre som reggas.
 
Min uppfödare är ju gammal i gamet så att säga. Hon har fött upp rasen länge och har gott rykte och bra nätverk. Så hon har alltid köpare.
Men under covid etc ringde ju folk extremt mycket och ville köpa hund och hon fick avvisa fler än vanligt. Nu börjar det bli mer normal efterfrågan tydligen.
Hon är ju seriös och har inga problem med att säga åt folk att de inte bör ha hund. Men det finns väl en hel del folk som sålt till de här personerna som inte hade en rimlig plan för hunden efter covid etc. Och dessa hundar ska väl nu dessutom placeras om i en hel del fall. Så det finns gott om hundar..
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras En släkting till mig har länge pratat om att skaffa hund, superkul tycker jag. Hon har tittat mycket på blocket mest för skojs skull och...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 746
Senast: Nattfjäril
·
Hundavel & Ras Valpen jag tingat var på vet.besiktning idag och det visade sig att hon saknar en tand i överkäken. Det är inget som påverkar hunden i...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 871
Senast: dobbis
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
5 749
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Har precis fått veta att en av mina "valpar" högst troligt hamnat hos Pia Snellman eller en dylik person :cry: I februari fick jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 757
Senast: JosseMandy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp