Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag såg precis en Alaskan Husky/BC/Gråhund/Björnhund/Wachtel :crazy:

Edit:
Taxkorsningen är borttagen. Tror ni någon dåre gick på det där med exklusiv specialras och betalade så där mycket, eller kom säljaren på att det var lite för dyrt för en icke genomtänkt korsning?
Ja man skulle ju vilja veta :)
Fast den var inte ens söt så jag vet inte?
 
Någon i shibafotografigruppen söker en shibahane till sin tik. Håll i hatten nu, tiken ifråga är: Lhasa apso/schäfer/malamute/husky enligt DNAtest. En importerad rescue.
Ni vet när man som liten tog vattenfärg i alla regnbågens färger, blandade dem och tänkte "nu ska jag skapa regnbågsfärg!" och så blev det bara en brun sörja? Igenkänningsfaktor :angel:
 
Jag såg en harlekin Grand danois på blocket med, vad som såg ut som, olika stora ögon och mycket vitt, dvs tecken på dubbelmerle. Någon som vet hur det ser ut med Grand danoisaveln nuförtiden? Denna var skk-reggad. Får man regga harlekin/merleparningar utan problem trots att det bryter mot djurskyddslagen eller blir det någon form av konsekvens?

Jag tittade också på bilderna och tycker ögonen ser lika stor ut, men det mörka runt ena ögat gör att det ser större ut. Tycker nog inte den ser ut att ha dubbel uppsättning harlelkin, men jag är å andra sidan ingen hejare på GD. 😅🤷‍♀️
 
Jag såg en harlekin Grand danois på blocket med, vad som såg ut som, olika stora ögon och mycket vitt, dvs tecken på dubbelmerle. Någon som vet hur det ser ut med Grand danoisaveln nuförtiden? Denna var skk-reggad. Får man regga harlekin/merleparningar utan problem trots att det bryter mot djurskyddslagen eller blir det någon form av konsekvens?
Om jag kommer ihåg rätt så är det ok att para harlekin-harlekin inom Gd
 
Om jag kommer ihåg rätt så är det ok att para harlekin-harlekin inom Gd
Inte enligt SKK, de går inte med på merle + merle parningar.

https://www.skk.se/sv/uppfodning/halsa/dna-tester/olika-tester/merle/
”Färgen merle förekommer i flera raser. På grund av de hälsorisker dubblering av merleanlaget medför är det inte förenligt med SKKs grundregler (2:3) att para två hundar som är kända anlagsbärare för färgen merle med varandra. Denna restriktion gäller även i raser där merleanlaget förekommer, men av tradition har en annan färgbenämning än merle. Harlekinfärgade hundar har anlag för merle och ska således inte paras med varandra. Merleanlaget kan finnas dolt hos hundar med gul eller röd pälsfärg. Detta bör beaktas vid avel med gul eller röd hund av ras i vilken merleanlaget förekommer.”


Jag är dessutom tveksam till att det är förenligt med djurskyddslagen - du får ju inte medvetet para djur som riskerar sjuka avkommor.
 
Inte enligt SKK, de går inte med på merle + merle parningar.

https://www.skk.se/sv/uppfodning/halsa/dna-tester/olika-tester/merle/
”Färgen merle förekommer i flera raser. På grund av de hälsorisker dubblering av merleanlaget medför är det inte förenligt med SKKs grundregler (2:3) att para två hundar som är kända anlagsbärare för färgen merle med varandra. Denna restriktion gäller även i raser där merleanlaget förekommer, men av tradition har en annan färgbenämning än merle. Harlekinfärgade hundar har anlag för merle och ska således inte paras med varandra. Merleanlaget kan finnas dolt hos hundar med gul eller röd pälsfärg. Detta bör beaktas vid avel med gul eller röd hund av ras i vilken merleanlaget förekommer.”


Jag är dessutom tveksam till att det är förenligt med djurskyddslagen - du får ju inte medvetet para djur som riskerar sjuka avkommor.
Det vet jag men harlekin räknas inte som merle
 
Inte enligt SKK, de går inte med på merle + merle parningar.

https://www.skk.se/sv/uppfodning/halsa/dna-tester/olika-tester/merle/
”Färgen merle förekommer i flera raser. På grund av de hälsorisker dubblering av merleanlaget medför är det inte förenligt med SKKs grundregler (2:3) att para två hundar som är kända anlagsbärare för färgen merle med varandra. Denna restriktion gäller även i raser där merleanlaget förekommer, men av tradition har en annan färgbenämning än merle. Harlekinfärgade hundar har anlag för merle och ska således inte paras med varandra. Merleanlaget kan finnas dolt hos hundar med gul eller röd pälsfärg. Detta bör beaktas vid avel med gul eller röd hund av ras i vilken merleanlaget förekommer.”


Jag är dessutom tveksam till att det är förenligt med djurskyddslagen - du får ju inte medvetet para djur som riskerar sjuka avkommor.
. Harlekin kan paras med harlekin eller svart om den svarta är harlekinavlad. Ska man köpa valp bör man alltid kontrollera färgen på föräldrarna, bortsett från de normala som är nämnda ovanför.

Källa sveriges största GD uppfödare och tillika vet.
 
. Harlekin kan paras med harlekin eller svart om den svarta är harlekinavlad. Ska man köpa valp bör man alltid kontrollera färgen på föräldrarna, bortsett från de normala som är nämnda ovanför.

Källa sveriges största GD uppfödare och tillika vet.
Aha, så Mh beter sig annorlunda än M vid dubbel upplaga alltså?
 
. Harlekin kan paras med harlekin eller svart om den svarta är harlekinavlad. Ska man köpa valp bör man alltid kontrollera färgen på föräldrarna, bortsett från de normala som är nämnda ovanför.

Källa sveriges största GD uppfödare och tillika vet.
SKK tycks inte hålla med dock.

"
Mh - harlekin merle. Detta är den senaste genvariant som definierats och inkluderats i DNA-testet. Den är något längre än M-allelen och predisponerar för defekter avseende syn och hörsel. Mh kan synas som större andel vita områden/harlekinteckning och viss merleteckning. Harlekin merle får endast paras med icke-merle.
 
. Harlekin kan paras med harlekin eller svart om den svarta är harlekinavlad. Ska man köpa valp bör man alltid kontrollera färgen på föräldrarna, bortsett från de normala som är nämnda ovanför.

Källa sveriges största GD uppfödare och tillika vet.
Fast det står ordagrant "Harlekinfärgade hundar har anlag för merle och ska således inte paras med varandra." i citatet som @Wingates citerade?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 204
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 207
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 893
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp