Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sett på Facebook; "Har en fantastiskt vacker aussi flicka som är merl med ett blått öga. Hur avlar jag fram fler merl, blåa ögon o svanslöshet?". Personen får en del frågor och funderingar kring mål med aveln, tips om att gå SKK uppfödarutbildning osv.
Meeeen SKK är ju inget att vända sig till enligt TS, "eftersom de anser att andningsproblem på vissa raser är ok". Sedan, som grädde på moset, svarar hen också "aussie idag är mkt populär. Säljer som smör. Men utseende är som sex. De säljer. Vad man än tycker om saken. Jag vill sälja snyggs spektakulära familjehundar."

:banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:
 
Sett på Facebook; "Har en fantastiskt vacker aussi flicka som är merl med ett blått öga. Hur avlar jag fram fler merl, blåa ögon o svanslöshet?". Personen får en del frågor och funderingar kring mål med aveln, tips om att gå SKK uppfödarutbildning osv.
Meeeen SKK är ju inget att vända sig till enligt TS, "eftersom de anser att andningsproblem på vissa raser är ok". Sedan, som grädde på moset, svarar hen också "aussie idag är mkt populär. Säljer som smör. Men utseende är som sex. De säljer. Vad man än tycker om saken. Jag vill sälja snyggs spektakulära familjehundar."

Såg också det inlägget och hoppades innerligt att personen trollade, men vetefan om hen inte var allvarlig. Sjukt!

:banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:

Såg också det inlägget och hoppades innerligt att personen trollade, men vetefan om hen inte var allvarlig. Sjukt!
 
Såg också det inlägget och hoppades innerligt att personen trollade, men vetefan om hen inte var allvarlig. Sjukt!
Trodde också det var ett skämt i början, men som det utvecklade sig tvivlar jag på det. Sista inlägget jag citerade från TS togs dock bort, vet inte om hen själv ändå insåg att det inte riktigt framstod som seriöst...
 
Det blir inte ens ”silverlabradorer” i en sådan parning utan det enda de kommer att få är svarta eller bruna valpar med anlag för dilute. Att använda en gul känns ännu knepigare eftersom dilute inte syns på gult

Men när man läser ”ras”historiken kring silverlabrador, så är det i grunden en korsning mellan weimaraner och labrador. Inga silverlabradors är renrasiga labradorer.
 
Men när man läser ”ras”historiken kring silverlabrador, så är det i grunden en korsning mellan weimaraner och labrador. Inga silverlabradors är renrasiga labradorer.
Jag vet. Jag menar bara att man får inte dilute i första generationen. Man måste ha många hundar i avel för att få fram rätt färg utan att inavla för mycket. Och använda gul kommer att göra det arbetet så mycket svårare för sedan måste man avla bort det gula anlaget
 
Jag vet. Jag menar bara att man får inte dilute i första generationen. Man måste ha många hundar i avel för att få fram rätt färg utan att inavla för mycket. Och använda gul kommer att göra det arbetet så mycket svårare för sedan måste man avla bort det gula anlaget

Men de kommer ju också i färgen ”champagne” som ser ut som vanliga gula labbar, så det gula är ju inte bortavlat i ”rasen” silverlabrador.
 
Men de kommer ju också i färgen ”champagne” som ser ut som vanliga gula labbar, så det gula är ju inte bortavlat i ”rasen” silverlabrador.
Okej. Känns för mig bakvänt att vilja ha en ”osynlig” silverlabbe med allt jobb det krävs för att få fram dem från början, men jag är ingen tankeläsare så jag har ingen aning om vad ”uppfödaren” tänker
 
Okej. Känns för mig bakvänt att vilja ha en ”osynlig” silverlabbe med allt jobb det krävs för att få fram dem från början, men jag är ingen tankeläsare så jag har ingen aning om vad ”uppfödaren” tänker

Det är inte alltid som silver eller charcoal dyker upp i kullarna. Just nu har en silverlabradoruppfödare en kull med svarta valpar till salu.
 
Hur kan man ens veta eller hålla reda på alla dessa raser?
Det undrar jag också. Flera av dem är ju dessutom inte särskilt vanliga
Det är inte alltid som silver eller charcoal dyker upp i kullarna. Just nu har en silverlabradoruppfödare en kull med svarta valpar till salu.
Det är för att det är ett recessivt anlag. Om man parar två dilute blir alla valpar dilute, om man parar med svart/choklad/svartbaserad gul så får man även svart i kullen eftersom det är dominant
 
Det undrar jag också. Flera av dem är ju dessutom inte särskilt vanliga

Det är för att det är ett recessivt anlag. Om man parar två dilute blir alla valpar dilute, om man parar med svart/choklad/svartbaserad gul så får man även svart i kullen eftersom det är dominant

Därför är det ju lite konstigt stt de kallar ”rasen” silverlabrador när man inte kan garantera att avkomorna blir silver.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
11 702
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
27 28 29
Svar
574
· Visningar
48 323
Senast: Fetaost
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
667
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 707
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp