Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bloggen där de sålde teacup pomskys :yuck: Nästan inga hundar är ur samma kull. De har alla olika födelsedatum. Tar man mängder av kullar eller köper man upp andras runtar? Och så ska alla hundar väga 2,5 pund som vuxna oavsett ras (jättelitet för en fralla - ganska normalt för en chi). Fy fan
 
Bloggen där de sålde teacup pomskys :yuck: Nästan inga hundar är ur samma kull. De har alla olika födelsedatum. Tar man mängder av kullar eller köper man upp andras runtar? Och så ska alla hundar väga 2,5 pund som vuxna oavsett ras (jättelitet för en fralla - ganska normalt för en chi). Fy fan
Menar du sidan jag länkade? De har två syskon som endast säljs ihop. De skriver att det är för att de så sällan får mer än en valp i kullen så de vill inte sära på syskonen.

Jag tvivlar på att det är så vanligt med bara en valp i alla kullar så jag tror mer på att de väljer ut de allra minsta att lägga på säljsidan för att sälja dem föe en halv förmögenhet och att de större antingen kullas eller säljs billigare till privatpersoner och/eller djuraffärer.

Jag hoppas faktiskt att valparna kommer från olika uppfödare för annars måste det vara valpfabrik storlek enorm :crazy:
 
Hittade denna sidan om pomskys. Har bara läst sidan jag länkar till och inte andra delar av hemsidan men just denna texten känns vettig och verklighetstrogen
 
Hej! Finns det någon här som har rottweiler , leonberger, eller Doberman som vill para sig med våran fina Texas? Texas är blandras med raserna som jag skrev ovan
Världens finaste hund och världens bästa psyke. Bara det att han är himla nyfiken efter att hitta sin flickvän 😍 hör av er så berättar vi mer .


:banghead: :banghead: :banghead:
 
Hej! Finns det någon här som har rottweiler , leonberger, eller Doberman som vill para sig med våran fina Texas? Texas är blandras med raserna som jag skrev ovan
Världens finaste hund och världens bästa psyke. Bara det att han är himla nyfiken efter att hitta sin flickvän 😍 hör av er så berättar vi mer .


:banghead: :banghead: :banghead:
Ja blandrashundar verkar ha som främsta merit att ha ett bra psyke 🤣
 
Hej! Finns det någon här som har rottweiler , leonberger, eller Doberman som vill para sig med våran fina Texas? Texas är blandras med raserna som jag skrev ovan
Världens finaste hund och världens bästa psyke. Bara det att han är himla nyfiken efter att hitta sin flickvän 😍 hör av er så berättar vi mer .


:banghead: :banghead: :banghead:

Inte ett enda om hälsotester eller något, bara första bästa hund. Dessa nämnda raser har en del hälsoproblem, och om blandrashunden är en blandning av dessa raser lägger de ju bara på ännu högre risker

Dobermann HD, PHTVL/PHPV, wobbler, hjärtsjukdomar, knäproblem och korsbandsskador. Leonberger hjärtsjukdomar, HD och tumörsjukdomar. Rottweiler HD, ED, och JLPP. Låter som en bra idé...
 
Senast ändrad:
Inte ett enda om hälsotester eller något, bara första bästa hund. Dessa nämnda raser har en del hälsoproblem, och om blandrashunden är en blandning av dessa raser lägger de ju bara på ännu högre risker

Dobermann HD, PHTVL/PHPV, wobbler, hjärtsjukdomar, knäproblem och korsbandsskador. Leonberger hjärtsjukdomar, HD och tumörsjukdomar. Rottweiler HD, ED, och JLPP. Låter som en bra idé...
Varken ögon eller HD är särskilt stora problem hos dobermann dock.
(Idiotiskt oavsett!)
 
För övrigt på tal om doodles så har en bild gått runt på internet, "guess which is a doodle". Många gissar fel för ingen av dom är en. :D

71791890_10100661781088692_3363175747450568704_n.jpg


Facit:

1. Spanish Water Dog
2. Standard Poodle in a “doodle” cut
3. Barbet
4. Portuguese Water Dog
5. Poodle in a doodle cut
6. Portuguese Water Dog
7. Logatto Romagnollo
8. Irish Water Spaniel
9. Barbet

Varken ögon eller HD är särskilt stora problem hos dobermann dock.
(Idiotiskt oavsett!)

Kanske inte ett stort problem men stod listad för rasen, och kan knappt tänka mig Dobermanns inblandad i sån avel är varken hälsotestade eller dom bästa, friskaste exemplaren.
 
För övrigt på tal om doodles så har en bild gått runt på internet, "guess which is a doodle". Många gissar fel för ingen av dom är en. :D

Visa bifogad fil 37512

Facit:

1. Spanish Water Dog
2. Standard Poodle in a “doodle” cut
3. Barbet
4. Portuguese Water Dog
5. Poodle in a doodle cut
6. Portuguese Water Dog
7. Logatto Romagnollo
8. Irish Water Spaniel
9. Barbet



Kanske inte ett stort problem men stod listad för rasen, och kan knappt tänka mig Dobermanns inblandad i sån avel är varken hälsotestade eller dom bästa, friskaste exemplaren.

Såg att Hundstallet lagt ut en krullig sak på Insta. Genast kom gulligull-kommentarerna om doodels in. Flera skrev att den såg precis ut som deras labradoodel eller goldendoodel och "rasen" höjdes till skyarna.

Hunden var en renrasig storpudel :grin:
 
Såg att Hundstallet lagt ut en krullig sak på Insta. Genast kom gulligull-kommentarerna om doodels in. Flera skrev att den såg precis ut som deras labradoodel eller goldendoodel och "rasen" höjdes till skyarna.

Hunden var en renrasig storpudel :grin:
De värsta med dessa doodelraser är ändå att man "marknadsfört" dem stenhårt på att de är "allergivänliga" (vilket ju INGEN hundras är) och dessutom har det visat sig i flera studier att de faktiskt har med av den allergen som merdelen av de som är allergiska mot hund reagerar på. De är alltså större chans att få symtom av en doodel än t ex Doberman. Men sen finns det såklart olika individer som kanske fungerar bättre/sämre för allergiska.
För källa så lyssna på "Vår bästa vän" hundpodden där de nu senast hade avsnitt om allergi mot hund.

Blir så irriterad när okunniga "uppfödare" försöker påstå att deras valpar är allergivänliga och naiva köpare går på det, vilket bara leder till att hundarna får omplaceras senare pga allergi 🤦‍♀️
 
Inte ett enda om hälsotester eller något, bara första bästa hund. Dessa nämnda raser har en del hälsoproblem, och om blandrashunden är en blandning av dessa raser lägger de ju bara på ännu högre risker

Dobermann HD, PHTVL/PHPV, wobbler, hjärtsjukdomar, knäproblem och korsbandsskador. Leonberger hjärtsjukdomar, HD och tumörsjukdomar. Rottweiler HD, ED, och JLPP. Låter som en bra idé...

Men blandraser blit ju automatiskt kärnfriska, och får bara de bra anlagen, visste du inte det? :banghead: :devil: :banghead:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 094
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
630
· Visningar
54 279
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
716
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 836
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Löss
  • Världscupsfinalerna
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp