Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
”Vi väntar små allergivänliga blandrasvalpar som inte fäller. Shitzu/malteser/puff blandisar efter friska och underbart snälla föräldrar. Eventuellt ska en tik lämnas på halvfoder.”
15 000 kr säljs valparna för.
Vad har hänt med blandrasaveln? För några år sedan låg väl valpar av blandras betydligt lägre i pris?
Varför satsar man inte de pengarna på en renrasig hund för?
 
”Vi väntar små allergivänliga blandrasvalpar som inte fäller. Shitzu/malteser/puff blandisar efter friska och underbart snälla föräldrar. Eventuellt ska en tik lämnas på halvfoder.”
15 000 kr säljs valparna för.
Vad har hänt med blandrasaveln? För några år sedan låg väl valpar av blandras betydligt lägre i pris?
Varför satsar man inte de pengarna på en renrasig hund för?

1) Det är trendigt med blandraser
2) Blandraser är dessutom "friskare"
3) Det är lätt att få köpa en blandrashund; säg att du vill ha en och så kan du komma och hämta
4) Folk tror att "allergivänliga" hundar finns och oftast är sådana visst blandraser för ingen renrasig hund annonseras som en, men blandraser får denna egenskapen... magiskt på något sätt?
 
1) Det är trendigt med blandraser
2) Blandraser är dessutom "friskare"
3) Det är lätt att få köpa en blandrashund; säg att du vill ha en och så kan du komma och hämta
4) Folk tror att "allergivänliga" hundar finns och oftast är sådana visst blandraser för ingen renrasig hund annonseras som en, men blandraser får denna egenskapen... magiskt på något sätt?
Glöm inte att en blandras kan du göra vad du vill med. Den blir vad du gör den till.
 
Jag såg oreggade dvärg/mellanpudelvalpar för den nätta summan 27 000kr bara för att de hade den (tydligen) väldigt ovanliga färgen brun 🙄 Den som var aprikos/creme kostade 20 000

Brun ÄR ovanligt men du kan köpa en reggad för normalt valppris. Samma gäller aprikosröd.
 
Jag tror den annonsen är fejk.
Kanske 🤔 Texten är ju knepig men jag bara tänkte att det var någon som inte har svenska som modersmål. Dock känns det ju misstänkt att de har pass redan som valpar trots att de inte är reggade. Men borde annonsen ligga kvar så länge om man är ute efter att blåsa folk? Känns som att det skulle vara ganska riskabelt om någon anmäler

——

Jag kollade igen och det var visst toy/dvärg på de bruna och dvärg på den aprikosa och inte mellan som jag mindes. De hade också sänkt priset till 25 000kr
 
Jag har sett pomskys som bara ser ut som konstiga huskys, men så är det med blandraser att man sällan vet vad man får och vilken egenskaper av raserna som slår igenom. :D

Hittade f.ö en av bilderna:
Fann detta O_o
The_Five_Different_Types_of_Pomsky_Dogs.jpg

Finner det lite märkligt att de kan utlova vissa färger.. :idea::grin:
 
Fann detta O_o
The_Five_Different_Types_of_Pomsky_Dogs.jpg

Finner det lite märkligt att de kan utlova vissa färger.. :idea::grin:
Tycker mer att det ser ut som en lista på alla färger, storlekar och pälstyper som förekommer.
Och hur ser man skillnad på de olika varianterna, som var för sig tydligen kan ha alla möjliga storlekar och färger?
Flera intressanta skrivningar som t ex att den rävlika "could have a long-pointed nose ..." och att den vita varianten även kan vara svart, brun, röd eller grå ...
Hur ska det kunna bli en enhetlig ras av allt det här?
 
Tycker mer att det ser ut som en lista på alla färger, storlekar och pälstyper som förekommer.
Och hur ser man skillnad på de olika varianterna, som var för sig tydligen kan ha alla möjliga storlekar och färger?
Flera intressanta skrivningar som t ex att den rävlika "could have a long-pointed nose ..." och att den vita varianten även kan vara svart, brun, röd eller grå ...
Hur ska det kunna bli en enhetlig ras av allt det här?
Lite lurigt att den heter pure white stunner :grin:
 
"Most of the popular pictures" som också oftast är av valpar av husky, malamute, finska lapphundar och Klee Kais. Faktiskt ser den bilden ut som den finska lapphundsvalpen som felaktigt blev kallad en pomsky och spridd på social media
 
Senast ändrad:
Jag undrar om de där pomsky hundarna får samma lust för drag som huskys, och om de hamnar i en liten kropp... :cautious:🤔
 
De där teacup hundarna.. Alltså om de bara lever fram till de är två år vanligen pga en massa skitsaker, då har hundar blivit en ny dyr slit och släng grej :crazy::cry: De där nosarna på bilderna förresten, de utgör knappt något som går att använda..! Jag törs knappt tänka på all avel som måste ha legat bakom som ledde till att göra några av de större raserna så mycket mindre :crazy:

Läste på en engelsk veterinär sajt om dem och det fanns en länk till teacup katter ... :arghh: Medan det stod att det fanns möjligen anledningar till mindre hundar (som att man kan stoppa dem i väskan etc, på den nivån) så tyckte veterinären att det fanns noll anledningar till teacup katter.
Förutom att de är söta då, allt för sötheten och uppmärksamheten i att ha något unikt :meh:
 
tch_Dach_M4-1-3-1-1.jpg

Den här bilden blir rent av absurd i storleksskillnad! :crazy: Det är tydligen en Doxie - vilket jag har inte en aning om vad för raser det kan vara i.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
11 707
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
27 28 29
Svar
575
· Visningar
48 390
Senast: dobbis
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
667
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 707
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp