Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har någon sett dokument inifrån -” Älskade Smuggelhund”? (Om jag missat att det tagits upp får ni påtala det) 😅

Vad tänker ni?
 
Här så svårt att tycka synd om dessa människor som sitter och snyftar för att de blivit lurade. Med lite koll på verkligheten har man inte köpt hund på detta sätt.
Jag tolkade det inte som att de tyckte synd om sig själva eller att de ville bli tyckt synd om. Jag tolkade det som att de tyckte synd om hundarna och mycket väl förstod att de gjort fel och deltog i dokumentären för att andra inte skulle göra om deras misstag och gynna denna oseriösa hantering. Jag tycker att det var tufft av dem att ställa upp, och förstår att en del inte ville visa sitt ansikte/namn. Modigt av dem som var med öppet.
 
HD har inte mätts i siffror på år och dar. Däremot gör ED det.
Är det HD C som menas. Eller ED 3 :confused:

Oavsett är inget av det bra. Ffa inte ED 3.

Kanske ljuger och hittar på? "HD snackar ju många om, vi hittar på en siffra så det låter rätt så imponerande nog... en trea ja det kan funka bra! :up:" Vem tusan skryter om vad som skulle vara HD C i en valpannons?

F.ö angående smuggelhundsdokumentären är jag inte förvånad. Folk efterforskar och kollar upp noga inför med t.ex mobilköp, men med valp så ser folk en söt hund, går och köper utan att bry sig om härstamningsbevis eller något, som dom gärna betalar fullpris för, vilket inte är något förvånande när ligor och lurendrejare sen hoppar in i en marknad av vad som kan ses som lätta pengar.
 
@mamman
Absolut håller jag med om att de som ställt upp i programmet gör en viktig insats och de bör inte hängas osv, men jag tolkar inte /tror inte att det var avsett att de borde det.
Däremot så kvarstår ju faktum att förrutom de 5 (?) nånting personer som ”ställt upp” i dokumentären, så är ju det här vardagsmat . Det är ju hela grejen till problemet , för NEJ - man stämmer helt enkelt inte träff på ett café för att köpa en hund (valp!) på plats, utan kennelnamn, utan registreringsbevis, utan dokumentation osv. Det finns ingen seriös säljare av valp (eller ens vuxen hund) som GÖR så. Lika lite som att nån levererar en valp till en mitt i natten, osv.

Och JO - där har en köpare tycker jag, fullt ansvar att grundläggande läsa på och lära sig, ta in och förstå innan man öht väljer att köpa/diskutera köp av valp/hund . Om folk gjorde detta basala grundarbete och låter bli blocket och träff på caféet så skulle denna marknad inte kunna existera. Kort och konkret. Det är ju dock som du påpekar även budskapet i dokumentären så ja - absolut är den jätteviktig utifrån det!
 
Senast ändrad:
Jag måste också säga att dokumentären är rörig och det hade varit bra om någon från myndigheterna fått uttala sig. Hade t ex varit bra om de förklarat vilja regler som gäller tydligare. Det är ett jätteviktigt ämne som de hade kunnat lyfta på ett ännu bättre sätt.
 
Jag måste också säga att dokumentären är rörig och det hade varit bra om någon från myndigheterna fått uttala sig. Hade t ex varit bra om de förklarat vilja regler som gäller tydligare. Det är ett jätteviktigt ämne som de hade kunnat lyfta på ett ännu bättre sätt.
Jag håller med, kanske missade det men hade velat att de tydligt tog upp vad skillnaden är på illegal och laglig import.
 
Jag håller med, kanske missade det men hade velat att de tydligt tog upp vad skillnaden är på illegal och laglig import.
Ett stort problem är ju de som importeras "lagligt" med förfalskade papper. Hur ska man komma åt detta?

Jag hade faktiskt också önskat att det varit hårdare tag när man väl misstänker smuggling. I dag tillåts ofta hemkarantän där det är dålig koll på hur det efterlevs. Jag tycker det ska vara krav på riktig karantän eller avlivning.
 
Var in på Blocket och kollade apropå smuggehundar. Har inte kollat hundannonser där på ett par år - men fy satan vad illa det blivit! Köparna kan inte bry sig ett iota. Hälften av annonserna har samma formuleringar (samma säljare eller kopierar man varandra? Texter kopierade från köpa hund. Hundar som är avmaskade XX eller 3 gånger). 90% har anonyma säljare med oregistrerade telefoner. Underliga företag som när man slår på dem saknar bransch-beskrivning och telefonnummer säljer hundar. Vilket träsk!
 
Är det bara jag, eller har priserna på alla dessa doodles börjat gå ner? Känns som att det är mycket mer sällan jag ser dem kosta ~30k på blocket.
 
Är det bara jag, eller har priserna på alla dessa doodles börjat gå ner? Känns som att det är mycket mer sällan jag ser dem kosta ~30k på blocket.
Det verkar som priserna överhuvudtaget gått ner,tidigare annonserades "frallor" med färg på för skjortan o byxorna,nu kostar dom typ halva skjortan
 
Såg en merlefärgad tax för 30.000kr. Kändes väldigt smuggelliga (yep, så fördomsfull har jag blivit!). Likaså alla annonser av små hundar där de skriver att hundarna blir kaninstora i rubriken. Vilken seriös uppfödare skulle göra det? :confused:
 
Såg en merlefärgad tax för 30.000kr. Kändes väldigt smuggelliga (yep, så fördomsfull har jag blivit!). Likaså alla annonser av små hundar där de skriver att hundarna blir kaninstora i rubriken. Vilken seriös uppfödare skulle göra det? :confused:
Dom är inte smuggel,svensk it.vinthundsuppfödare som inte längre är skk ansluten,var med i fredrik steens program.
 
Angående smuggelhundsprogrammet så ha en kvinna som säljer oreggade frallor lagt upp ett inlägg på sin Facebook sida där hon skriver att i ca 50% av SKK reggade kullarna så har uppfödare köpt smuggelvalpar och lagt till hos tiken. Det verkar då som om hunden har fått fler valpar och uppfödaren kan tjäna pengar.

Är det någon som har hört om det här tidigare?

Jag känner mig väldigt säker på att 50% är en överdrift men jag har överhuvudtaget aldrig hört talas om det här fenomenet förut. Hon säger sig ha en bekant som har sålt valpar till uppfödare i det här syftet och den personen ska ha sålt hundratals valpar...

Om ni vill läsa mer är författaren till Facebookinlägget en hästhandlerska som har suttit i fängelse för skattebrott för några år sedan...

Kan lägga till att hon säljer frallor i ovanliga färger och att ibland har båda föräldrarna stamtavlor i SKK men hon väljer att inte ta ut stamtavlorna så att vanliga köpare kan köpa sig en fralla till ett mer mänskligt pris...
 
Angående smuggelhundsprogrammet så ha en kvinna som säljer oreggade frallor lagt upp ett inlägg på sin Facebook sida där hon skriver att i ca 50% av SKK reggade kullarna så har uppfödare köpt smuggelvalpar och lagt till hos tiken. Det verkar då som om hunden har fått fler valpar och uppfödaren kan tjäna pengar.

Är det någon som har hört om det här tidigare?

Jag känner mig väldigt säker på att 50% är en överdrift men jag har överhuvudtaget aldrig hört talas om det här fenomenet förut. Hon säger sig ha en bekant som har sålt valpar till uppfödare i det här syftet och den personen ska ha sålt hundratals valpar...

Om ni vill läsa mer är författaren till Facebookinlägget en hästhandlerska som har suttit i fängelse för skattebrott för några år sedan...

Kan lägga till att hon säljer frallor i ovanliga färger och att ibland har båda föräldrarna stamtavlor i SKK men hon väljer att inte ta ut stamtavlorna så att vanliga köpare kan köpa sig en fralla till ett mer mänskligt pris...
Jag skulle lita på henne ungefär lika långt som jag skulle kunna kasta henne.
 
Angående smuggelhundsprogrammet så ha en kvinna som säljer oreggade frallor lagt upp ett inlägg på sin Facebook sida där hon skriver att i ca 50% av SKK reggade kullarna så har uppfödare köpt smuggelvalpar och lagt till hos tiken. Det verkar då som om hunden har fått fler valpar och uppfödaren kan tjäna pengar.

Är det någon som har hört om det här tidigare?

Jag känner mig väldigt säker på att 50% är en överdrift men jag har överhuvudtaget aldrig hört talas om det här fenomenet förut. Hon säger sig ha en bekant som har sålt valpar till uppfödare i det här syftet och den personen ska ha sålt hundratals valpar...

Om ni vill läsa mer är författaren till Facebookinlägget en hästhandlerska som har suttit i fängelse för skattebrott för några år sedan...

Kan lägga till att hon säljer frallor i ovanliga färger och att ibland har båda föräldrarna stamtavlor i SKK men hon väljer att inte ta ut stamtavlorna så att vanliga köpare kan köpa sig en fralla till ett mer mänskligt pris...
Japp det stämmer,under en period fick vi som reggade en större kull 7 o över ett papper från SKK på att vi skulle DNA testa våra valpar mot modern, jag har gjort det 2 gånger,stämmer allt så står Skk för kostnaden.
Stämmer det inte eller man skiter i det så blir det ingen stamtavla,betala själv o ut ur klubben.
Dock är det nog inte några 50% och sitter man med felfärgade frallor så beror det på att det inte är frallor
 
Japp det stämmer,under en period fick vi som reggade en större kull 7 o över ett papper från SKK på att vi skulle DNA testa våra valpar mot modern, jag har gjort det 2 gånger,stämmer allt så står Skk för kostnaden.
Stämmer det inte eller man skiter i det så blir det ingen stamtavla,betala själv o ut ur klubben.
Dock är det nog inte några 50% och sitter man med felfärgade frallor så beror det på att det inte är frallor

Aha intressant att höra men tråkigt att det ska vara på det sättet förstådd...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
11 694
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
27 28 29
Svar
569
· Visningar
47 995
Senast: Lyan
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 704
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp