Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Flera gånger när jag eller kollegor fått in smuggelvalpar det senaste året har de oftast köpts via Instagram. Så där är väl det nya blocket, antar att det är lättare att vara anonym där men undrar lite hur dom når ut till dessa naiva ägare. (Som alltid säger att de tyckte att allt var skumt och har en dålig magkänsla. Inte sällan är valparna runt 5-6 veckor bara..ja men va fan köper du valpen då för?!) :rage:
 
Flera gånger när jag eller kollegor fått in smuggelvalpar det senaste året har de oftast köpts via Instagram. Så där är väl det nya blocket, antar att det är lättare att vara anonym där men undrar lite hur dom når ut till dessa naiva ägare. (Som alltid säger att de tyckte att allt var skumt och har en dålig magkänsla. Inte sällan är valparna runt 5-6 veckor bara..ja men va fan köper du valpen då för?!) :rage:

Fyfan så hemskt. :(
 
Flera gånger när jag eller kollegor fått in smuggelvalpar det senaste året har de oftast köpts via Instagram. Så där är väl det nya blocket, antar att det är lättare att vara anonym där men undrar lite hur dom når ut till dessa naiva ägare. (Som alltid säger att de tyckte att allt var skumt och har en dålig magkänsla. Inte sällan är valparna runt 5-6 veckor bara..ja men va fan köper du valpen då för?!) :rage:

Människor är sällan logiska, tyvärr.

Det känns dock som folk var mer kloka ang. hundköp förr, undrar vad som hände?
 
Människor är sällan logiska, tyvärr.

Det känns dock som folk var mer kloka ang. hundköp förr, undrar vad som hände?

Det som hände var att hundar/raser blev mode och ingår i många kändisars "stil". Vips vill alla ha dem. Men billigt. Och folk kom på att detta kan vi tjäna pengar på.
Bluffmakarna blir allt skickligare och efterfrågan på vissa raser är stor.
 
Men var det så vanligt med smuggelhundar förr, innan EU och öppna gränser? Kan jag inte tro. Så jag tror inte att folk var klokare, bara att möjligheterna inte fanns att fatta dumma beslut :)

Fanns valpfabriker även då som jag räknar som riktigt oseriösa uppfödare med, vet att en väns mamma köpte från en sådan på 90-talet och det fanns även en del skumma annonser i dagstidningarna. Men generellt kändes det som att folk läste på mer och oftare köpte hundar ifrån ordentliga kennlar (därmed var inte dessa lurendrejare lika många), eller så växte jag upp i byar där man var bättre på sånt än den typiske köparen.

Jag är inne på det som t.ex @Voff säger, att hundar särskilt av vissa raser blev trendiga. Alla vill ha hund, gärna billigt och få valpen hem allra helst igår. Dessa personer kanske även växte upp i hem utan hund, så dom har ingen aning eller referens om hur eller vad det innebär att skaffa och köpa hund eller hur man hittar hundvalpar från seriösa uppfödare osv. Därmed alla dessa valpfabriker och smugglare som säljer valpar till okunniga köpare.
 
Fanns valpfabriker även då som jag räknar som riktigt oseriösa uppfödare med, vet att en väns mamma köpte från en sådan på 90-talet och det fanns även en del skumma annonser i dagstidningarna. Men generellt kändes det som att folk läste på mer och oftare köpte hundar ifrån ordentliga kennlar (därmed var inte dessa lurendrejare lika många), eller så växte jag upp i byar där man var bättre på sånt än den typiske köparen.

Jag är inne på det som t.ex @Voff säger, att hundar särskilt av vissa raser blev trendiga. Alla vill ha hund, gärna billigt och få valpen hem allra helst igår. Dessa personer kanske även växte upp i hem utan hund, så dom har ingen aning eller referens om hur eller vad det innebär att skaffa och köpa hund eller hur man hittar hundvalpar från seriösa uppfödare osv. Därmed alla dessa valpfabriker och smugglare som säljer valpar till okunniga köpare.

Jag håller med i problemetmed hundraser som blev trendiga/populära. Men jag har ändå för mig att jag läst att detta problem med just smuggelhundar främst exploderade när vi gick med i EU, flera östeuropeiska länder gick med i EU och ungefär samtidigt blev det jättepopulära med små minihundar (som är lättare att hålla och smuggla pga storleken).
Oavsett är det verkligen ett problem att folk fortsätter köpa de här hundarna :(
 
Nätet har ju ändrat hundköpandet totalt - numera kan man spontanköpa en hund när man ser en gullig valp på Blocket.
Delvis KL

Är det verkligen så illa att "folk" spontanköper en hundvalp (häst, papegoja, katt, kanin m.fl.)?

Saknar folk så totalt insikt i vilket dagligt och långsiktigt engagemang en hund kräver, samt, om man varit djurlös tidigare hur hela ens livsföring måste ändras för att kunna ta hand om hunden i det dagliga, träna med hunden så att den fungerar bra, och hur sådant som utlandsresor blir oändligt mycket mer komplicerade?

Det finns liksom en anledning till att jag numera inte har hund längre, även om det i mitt fall vore bra med en vallhund till fåren.
Jag har helt enkelt inte tillräckligt med riktigt jobb till vallhunden, och då måste jag ju träna/stimulera vallhunden när det inte finns vallning att sköta, alltså det tar mycket tid.

Tiden räcker inte för både lantbruksdjuren, hästarna och åtminstone lite tid över för ospecificerat.
 
Delvis KL

Är det verkligen så illa att "folk" spontanköper en hundvalp (häst, papegoja, katt, kanin m.fl.)?

Saknar folk så totalt insikt i vilket dagligt och långsiktigt engagemang en hund kräver, samt, om man varit djurlös tidigare hur hela ens livsföring måste ändras för att kunna ta hand om hunden i det dagliga, träna med hunden så att den fungerar bra, och hur sådant som utlandsresor blir oändligt mycket mer komplicerade?
Tyvärr så finns det såna människor :(
 
Nätet har ju ändrat hundköpandet totalt - numera kan man spontanköpa en hund när man ser en gullig valp på Blocket.
Kunde man förr också, jag spontanköpte en hund genom texttv. Det var inte så himla bra förr heller när man blandade stora energiska raser hursomhelst och valparna kostade 2000 kr styck och många hundar var ensamma hela dagarna.
 
Delvis KL

Är det verkligen så illa att "folk" spontanköper en hundvalp (häst, papegoja, katt, kanin m.fl.)?

Saknar folk så totalt insikt i vilket dagligt och långsiktigt engagemang en hund kräver, samt, om man varit djurlös tidigare hur hela ens livsföring måste ändras för att kunna ta hand om hunden i det dagliga, träna med hunden så att den fungerar bra, och hur sådant som utlandsresor blir oändligt mycket mer komplicerade?
Ja och ja.

Jag tänker på de blocket-annonser där både valpar och unghundar (ofta blandisar, aldrig SKK-reggade hundar) säljs pga diverse konstiga anledningar :meh::down:
Men jag tror att i många fall har man "kommit till insikt"... tyvärr.
 
Folk köper hund av dom konstigaste anledningarna,en av mina tilltänkta valpköpare på fralla vill ha en för att dom LÅTER så gulligt :eek: :rage::yuck:
Behöver jag säga att dom gick härifrån utan.

Och vi fick frågan om våra hundar var farliga. De ville ha en arg Schäfer. När svaret var NEJ så frågade stollen om vi viste någon som födde upp pitbulls :meh:

Svaret blev nej på den frågan också.
 
Jag håller med i problemetmed hundraser som blev trendiga/populära. Men jag har ändå för mig att jag läst att detta problem med just smuggelhundar främst exploderade när vi gick med i EU, flera östeuropeiska länder gick med i EU och ungefär samtidigt blev det jättepopulära med små minihundar (som är lättare att hålla och smuggla pga storleken).
Oavsett är det verkligen ett problem att folk fortsätter köpa de här hundarna :(

Det är med största sannolikhet en kombo av öppnare gränser och att internet (främst) erbjuder oändliga möjligheter att kommunicera .
 
Folk köper hund av dom konstigaste anledningarna,en av mina tilltänkta valpköpare på fralla vill ha en för att dom LÅTER så gulligt :eek: :rage::yuck:
Behöver jag säga att dom gick härifrån utan.

Hur kom de ens så långt som till träff - hade de motiverat sig vettigt vid initial kontakt då innan ?
 
@mamman
Absolut håller jag med om att de som ställt upp i programmet gör en viktig insats och de bör inte hängas osv, men jag tolkar inte /tror inte att det var avsett att de borde det.
Däremot så kvarstår ju faktum att förrutom de 5 (?) nånting personer som ”ställt upp” i dokumentären, så är ju det här vardagsmat . Det är ju hela grejen till problemet , för NEJ - man stämmer helt enkelt inte träff på ett café för att köpa en hund (valp!) på plats, utan kennelnamn, utan registreringsbevis, utan dokumentation osv. Det finns ingen seriös säljare av valp (eller ens vuxen hund) som GÖR så. Lika lite som att nån levererar en valp till en mitt i natten, osv.

Och JO - där har en köpare tycker jag, fullt ansvar att grundläggande läsa på och lära sig, ta in och förstå innan man öht väljer att köpa/diskutera köp av valp/hund . Om folk gjorde detta basala grundarbete och låter bli blocket och träff på caféet så skulle denna marknad inte kunna existera. Kort och konkret. Det är ju dock som du påpekar även budskapet i dokumentären så ja - absolut är den jätteviktig utifrån det!
Jag svarade på Jeps inlägg att de som var med i programmen tyckte synd om sig själva - och så uppfattade inte jag det.
Några av de som medverkar i programmen hade köpt hundar med stamtavla, träffat mamman etc men ändå blivit lurade (t ex den som gjort filmerna, han började ju misstänka att något med passet inte stämde). För andra så är det kanske inte så lätt heller, även om man tycker att folk skulle veta bättre. Om man inte känner till den här vidriga verksamheten så vet man ju inte vad man bidrar till. Vi vet inte heller vad som hänt innan de träffar försäljaren, svar på en "seriös" annons, tips från en kompis etc. De aktuella försäljarna var ju omvittnat manipulativa också. Menar inte att försvara, bara förklara. Och just därför är det ju så bra att program som dessa görs - för att varna folk som inte är mer insatta än vanliga svensson. Tydligen har ju inte ens myndigheterna koll eftersom en som de intervjuade (minns inte om det var från tullen eller jbv) försäkrade att om hunden hade ett pass med stämplar så var allt ok. Vilket filmerna tydligt visar att det inte behöver vara.
 
@mamman huvudpersonen i programmet hade köpt hunden på blocket utan papper osv.
De övriga hade köpt via träff på café , fått hund utan papper levererad mitt i natten osv.

Man behöver inte i sak känna till hundfabriker osv . Men att inte handla hund på blocket utan papper är en bra grund att undvika .
 
Hur kom de ens så långt som till träff - hade de motiverat sig vettigt vid initial kontakt då innan ?
Dom lät supervettiga,ställde bra frågor,mycket trevliga,och precis innan betalning,papperskrivning,kläcker tjejen ur sig att dom är ju så gulliga när dom snorkar,så det var ju synd att inte mina gjorde det :eek: 😡 behöver jag säga att jag överreagerade å det grövsta. :o (sett med dagens ögon o förnuft) ut åkte dom, jag skulle ju ha skolat dom istället,men jag blev skogstokig och kände lite att allt mitt jobb förolämpades
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
11 709
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
27 28 29
Svar
576
· Visningar
48 520
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
667
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 707
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp