Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det finns tydligen en ”officiell” ”rasklubb” för labradoodles nu. Bra att det kanske försvårar för de allra oseriösaste doodleuppfödarna men å andra sidan tycker inte jag att det är seriöst att föda upp doodlar alls trots att många uppfödare numera är duktiga på att hälsotesta. Det känns dock väldigt sorgligt att fler människor kommer bli mer lurade nu när de kan köpa en blandras med registreringsbevis och allt.

Jag får börja meditera för att finna känslomässig acceptans för att folk faktiskt köper blandraser utan ordentligt syfte (finns ju massa raser som har det labradoodles har?) för 30 000 spänn. Det är ju faktiskt de som lägger dubbelt så mycket som nödvändigt för en ickefällande hund samtidigt som de missar fördelarna med en SKK-reggad hund.
Fast om de nu gör så att man kan kolla upp hundarna som på tex hunddata, få koll på hälsoläget hos föräldrarna, syskon m.m. vad är då fördelen med SKK-reggat jämfört med reggat hos någon annan klubb?
 
Fast om de nu gör så att man kan kolla upp hundarna som på tex hunddata, få koll på hälsoläget hos föräldrarna, syskon m.m. vad är då fördelen med SKK-reggat jämfört med reggat hos någon annan klubb?

Jag visste inte att det fanns något motsvarande hunddata för blandraser allmänt accepterade som raser? Om de ordnar det vore det ju toppen i och för sig. Hellre att folk söker sig till kontrollerad blandrasavel än exempelvis smuggelhundar och valpfabriker.

En fördel med SKK-reggat är ju möjligheten att delta i bruksprov och på officiella utställningar. Det kanske inte lockar gemene hundägare alltför mycket dock.

Jag är dock inte emot icke-SKK-ansluten avel när det gäller prestationsavel av t.ex draghundar. Däremot har jag svårt att se syftet med att föda upp och ta 30 000 kr för en gladlynt icke-fällande hund då dessa redan finns i många utföranden.

Jag tittade på några av de registrerade labradoodleuppfödarnas sidor och måste ändå säga att de är väldigt seriösa i sin avel. Det jag har svårt att förstå är varför man väljer just doodles samt priserna. Jag känner till det här med priser beroende på utbud och efterfrågan men tycker inte att det måste tillämpas på hundar till den grad där en hund ur seriös avel med seriösa uppfödare kostar dubbelt så mycket som en hund som fötts upp med liknande nivå på kvalitet.
 
Jag tittar på vorstehstamtavla då en återbudsvalp dök upp i en FB-grupp jag är med i. Jag hajade till när jag såg en hane förekomma 6 ggr i 6e led. (Ja, jag vet att det är en bra bit bort).
Men är det vanligt att man gör så?
 
Jag tittar på vorstehstamtavla då en återbudsvalp dök upp i en FB-grupp jag är med i. Jag hajade till när jag såg en hane förekomma 6 ggr i 6e led. (Ja, jag vet att det är en bra bit bort).
Men är det vanligt att man gör så?

Beroende på ras så är det inget jag skulle reagera på. Många raser har inte population nog att ha bra avelsdjur för att förhindra sånt.
Jag hade inte brytt mig om det var en bra hane. Och har du själv inga avelsplaner så är det helt oviktigt.
 
Uppfödare av bruksras som gjort samma kombination 4 (FYRA) ggr.... En kull 2014 (8 valpar), en 2017 (9 valpar), en 2018 (7 valpar) och en 2019 (5 valpar).

Av de 17 valpar födda 2014 och 2017 är 3 röntgade och 2 har gått MH.... en av dessa har 11 avkommor själv (tik).
 
Uppfödare av bruksras som gjort samma kombination 4 (FYRA) ggr.... En kull 2014 (8 valpar), en 2017 (9 valpar), en 2018 (7 valpar) och en 2019 (5 valpar).

Av de 17 valpar födda 2014 och 2017 är 3 röntgade och 2 har gått MH.... en av dessa har 11 avkommor själv (tik).

Det tråkiga när man gör så är om det dyker upp nått skit i avkommorna så kan det bli jättesvårt att veta vem som är nedärvaren och dessutom så har man bränt alla chanser att gå vidare på både tik och avkommor.
 
Jag tittar på vorstehstamtavla då en återbudsvalp dök upp i en FB-grupp jag är med i. Jag hajade till när jag såg en hane förekomma 6 ggr i 6e led. (Ja, jag vet att det är en bra bit bort).
Men är det vanligt att man gör så?

Med tanke på att gränserna var stängda för inte allt för länge sedan så skulle jag inte vara förvånad om det såg ut så. Är det korthår eller strävhårig? Eller långhårig kanske?
 
En volpino är ute på annons i en omplaceringsgrupp på Facebook. En person kommenterar: "Jag har en volpino hane som jag vill para med en tik så tänk om jag kunde få låna denna sötis!!!" :banghead:

Vad är det för något :confused:
 
Jag vet att det här är off topic nu, för det är inte en avelsannons eller något men en människa på FB postade glatt en bild på en shiba som äntligen uppfört sig så himla fint hos veterinären, med ett jäkla stackelhalsband på!
Nej, det var inte i Sverige, men vem sjutton sätter på stackel för att kontrollera en hund? Särskilt en som väger mindre än tio kilo och är typ fem äpplen hög?!
Jag blev så upprörd, men tyckte inte att det var värt en egen tråd. Mer oseriös hundhållning kanske.
 
Jag vet att det här är off topic nu, för det är inte en avelsannons eller något men en människa på FB postade glatt en bild på en shiba som äntligen uppfört sig så himla fint hos veterinären, med ett jäkla stackelhalsband på!
Nej, det var inte i Sverige, men vem sjutton sätter på stackel för att kontrollera en hund? Särskilt en som väger mindre än tio kilo och är typ fem äpplen hög?!
Jag blev så upprörd, men tyckte inte att det var värt en egen tråd. Mer oseriös hundhållning kanske.
Jag blir alltid illa berörd av alla som säger att "rasen ska vara så" angående hundar som är så misstänksamma/skygga att de inte kan bli hanterade av andra utan obehag.

Är det verkligen etiskt att hänvisa till en rasstandard och hur 'de alltid varit' när det kommer till hundars välmående? Visst borde väl ett liv fritt från obehag vägra tyngre än att en ras 'ska' vara misstänksam/skygg?

(Eller "reserverad" som många skyller hundarnas rädslor på..)
 
Jag vet att det här är off topic nu, för det är inte en avelsannons eller något men en människa på FB postade glatt en bild på en shiba som äntligen uppfört sig så himla fint hos veterinären, med ett jäkla stackelhalsband på!
Nej, det var inte i Sverige, men vem sjutton sätter på stackel för att kontrollera en hund? Särskilt en som väger mindre än tio kilo och är typ fem äpplen hög?!
Jag blev så upprörd, men tyckte inte att det var värt en egen tråd. Mer oseriös hundhållning kanske.
Jag såg en värre i usa dv.pinscher gruppen,4kg dv.pinscher i ett stackel :devil::banghead::banghead:
 
Jag blir alltid illa berörd av alla som säger att "rasen ska vara så" angående hundar som är så misstänksamma/skygga att de inte kan bli hanterade av andra utan obehag.

Är det verkligen etiskt att hänvisa till en rasstandard och hur 'de alltid varit' när det kommer till hundars välmående? Visst borde väl ett liv fritt från obehag vägra tyngre än att en ras 'ska' vara misstänksam/skygg?

(Eller "reserverad" som många skyller hundarnas rädslor på..)
Jag har 0 problem med att en hund är reserverad om den inte är det pga rädsla/skygghet.
 
Någon på Facebook frågade nyss i om det var ok att låta hundarna para sig hur mycket dom vill utan uppsikt, för att hundarna var nämligen så KÄRA i varandra att dom skrek om man separerade dom och ägaren hade aldrig sett hundar så KÄRA. :yuck::banghead:
Otroligt okunnig hundägare överlag och tiken hade tydligen haft öronskabb i maj då samma ägare frågade om råd även då, hundarna var givetvis utan stamtavla också, men det var tydligen inget som betydde något enligt den här "uppfödaren".

Ibland undrar jag vart mer man kan hitta lika många idioter som inom hundvärlden, äganderätten på hund borde på något sätt kontrolleras och begränsas.
 
Jag blir alltid illa berörd av alla som säger att "rasen ska vara så" angående hundar som är så misstänksamma/skygga att de inte kan bli hanterade av andra utan obehag.

Är det verkligen etiskt att hänvisa till en rasstandard och hur 'de alltid varit' när det kommer till hundars välmående? Visst borde väl ett liv fritt från obehag vägra tyngre än att en ras 'ska' vara misstänksam/skygg?

(Eller "reserverad" som många skyller hundarnas rädslor på..)

Jag vet inte riktigt vad du läste i mitt inlägg?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
11 700
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
27 28 29
Svar
574
· Visningar
48 202
Senast: Fetaost
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
667
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 707
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp