Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu vet jag ju inte säkert, men om det står att hälsan hos hundarna ska premieras högst så är det inte förenligt med att en fet hund utses till vinnare. SKK borde då ge domaren en varning som, om den inte får effekt, efterföljs av att domaren inte tillåts döma mer på svenska utställningar. Faktiskt inte svårare än så om bara viljan finns.
Labben var fet, inte ohälsosamt fet. Ska SKK ändå lägga sig i en internationell utställning och varna en domare? SKK är inte ens arrangör av My Dog och är ingen myndighet.
 
För den som är intresserad :)

Köp inte hunden i säcken - så kan vi stoppa hundsmugglingen,

11 december 2019




Smugglingen av hundar är idag ett omfattande problem. Smugglingen utsätter djur för lidande och lurar människor. Den utsätter också samhället för smittorisker. Den 11 december 2019anordnar Nationellt centrum för djurvälfärd (SCAW), Svenska Djurskyddsföreningenoch Djurens Vänner ett heldagsseminarium om hundsmugglingen och hur den kan stoppas.

Seminariet kommer att belysa de problem och risker som smugglingen av hundar leder till ur ett djurvälfärds- och smittskyddsperspektiv. Myndigheternas arbete mot hundsmugglingen tas upp och tillsammans kommer vi att diskutera hur hundsmugglingen kan stoppas.

Målgrupp: Seminariet riktar sig till alla som är intresserade av arbetet mot hundsmugglingen; inklusive polis, tull, lagstiftare, kontrollmyndigheter, jurister, djurhälsopersonal, organisationer, uppfödare och hundägare.



Plats: Sveriges lantbruksuniversitet, Ultuna, Uppsala (sal Audhumbla i VHC-huset)

Tid: Heldagsseminarium, 11 december 2019

Arrangörer: Nationellt centrum för djurvälfärd, SCAW, Svenska djurskyddsföreningen och Djurens Vänner

Moderator: Johan Beck-Friis, Svenska Djurskyddsföreningen

Kostnad: Seminariet är gratis

Anmäl dig senast: 6 december

https://internt.slu.se/kalender-originalen/2019/12/seminarium-om-smuggelhundar/



Kontaktperson: Johan Lindsjö, leg veterinär, Nationellt centrum för djurvälfärd (SCAW), johan.lindsjo@slu.se, +46 70 634 07 09



Sveriges lantbruksuniversitet

Swedish University of Agricultural Sciences


Box 7053, 750 07 Uppsala

Besöksadress: Ulls väg 26

Telefon: +46 70-382 65 58

www.slu.se/SCAW
 
Det är inte så att rasklubbarna bestämmer hälsoprogram utan att SKK lägger sig i. Det går inte att som rasklubb komma och säga att man vill ha ett särskilt hälsoprogram och sen få det hur lätt som helst. Min rasklubb har bett att få ytterligare ett hälsoprogram på nivå 1 (resultat går att registrera men krävs ej för avel) men det krävs en jäkla massa från SKK för att det ska gå igenom så troligen blir det inget med det.
 
Vilket förtroende på en uppfödares kunskap man får när den inte ens vet vad rasen den föder upp heter :D ! Uppfödaren föder bland annat upp MAS (Miniature American Shepherd) men skriver på sin hemsida att hen föder upp Miniature Australian Shepherd..... och det är skrivet på flera ställen, så det är inte bara en pinsam men förklarlig tankevurpa som skett.
 
Vilket förtroende på en uppfödares kunskap man får när den inte ens vet vad rasen den föder upp heter :D ! Uppfödaren föder bland annat upp MAS (Miniature American Shepherd) men skriver på sin hemsida att hen föder upp Miniature Australian Shepherd..... och det är skrivet på flera ställen, så det är inte bara en pinsam men förklarlig tankevurpa som skett.
Helt otroligt. Har uppfödaren kennel registrerad hos SKK och valphänvisning via rasklubben???
Såg en uppfödare som skriver hur namnet från början var Miniature Australian Shepherd och att deras hundar alltid kommer vara en "Mini Aussie".... Alltså jag ser ingen positiv anledning att skriva så. Rasnamnet har väl aldrig innehållit "australian" (som "godkänd" ras), det godkändes väl aldrig, inte ens i USA. Eller minns jag fel?
 
Senast ändrad:
Helt otroligt. Har uppfödaren kennel registrerad hos SKK och valphänvisning via rasklubben???
Såg en uppfödare som skriver hur namnet från början var Miniature Australian Shepherd och att deras hundar alltid kommer vara en "Mini Aussie".... Alltså jag ser ingen positivt anledning att skriva så. Rasnamnet har väl aldrig innehållit "australian" (som "godkänd" ras), det godkändes väl aldrig, inte ens i USA. Eller minns jag fel?

Uppfödaren föder upp både aussie och mas i SKK...

Nej, du minns helt rätt. Rasen har sedan den godkänts alltid hetat Miniature American Shepherd. Att kalla dem för miniaussie är ju därför helt oresonligt eftersom det inte finns något australian med i namnet, och varför man vill sälja in sin ras genom att kalla den för ett annat rasnamn kan jag inte förstå? Det hade väl varit bättre att använda det nu redan inarbetade namnet MAS om man vill ha en förkortning?
 
Uppfödaren föder upp både aussie och mas i SKK...

Nej, du minns helt rätt. Rasen har sedan den godkänts alltid hetat Miniature American Shepherd. Att kalla dem för miniaussie är ju därför helt oresonligt eftersom det inte finns något australian med i namnet, och varför man vill sälja in sin ras genom att kalla den för ett annat rasnamn kan jag inte förstå? Det hade väl varit bättre att använda det nu redan inarbetade namnet MAS om man vill ha en förkortning?

Vad jag har förstått enligt amerikanskt hundfolk är "mini-aussie" i dom aldra flesta fall en BYB-term, och hundarna är oftast blandrasvalpar där man har blandat in dvärghundar för att få en mindre storlek och sötare utseende
 
”små alergivänliga blandrasvalpar söker kärleksfulla hem. mamma shitzu/malteser/bichon havanais. pappa malteser/puff. 8 veckor och lev klara 26/12. Är då vet besiktigade, chippade, avmaskade, vaccinerade och reg i jordbjuksverket.”

Den här personen la ut en intresseannons innan valparna var födda och då skulle de kosta 15 000kr styck men nu ligger priset på 11 000kr styck.
Hoppas verkligen inte att någon tror att de är allergivänliga..
 
”små alergivänliga blandrasvalpar söker kärleksfulla hem. mamma shitzu/malteser/bichon havanais. pappa malteser/puff. 8 veckor och lev klara 26/12. Är då vet besiktigade, chippade, avmaskade, vaccinerade och reg i jordbjuksverket.”

Den här personen la ut en intresseannons innan valparna var födda och då skulle de kosta 15 000kr styck men nu ligger priset på 11 000kr styck.
Hoppas verkligen inte att någon tror att de är allergivänliga..

Hur tusan skulle en sådan korsning vara allergivänlig, fattar inte :crazy: och typ nästan samma pris för en renrasig valp? (Och det heter SHIH-tzu) Med dom raserna inblandade så hoppas jag att ögon och patella luxation är kollade för, problem för det i nästan alla av dom.
 
Nu är det ju Dognews det står på och artikeln dom länkar till är givetvis låst - men det står att en uppfödare fått böter för olovligt antal hundar och även haft 16 valpkullar under 2017-2018. Hur tusan hinner man med 16 valpkullar på 2 år om det stämmer :nailbiting:
 
Nu är det ju Dognews det står på och artikeln dom länkar till är givetvis låst - men det står att en uppfödare fått böter för olovligt antal hundar och även haft 16 valpkullar under 2017-2018. Hur tusan hinner man med 16 valpkullar på 2 år om det stämmer :nailbiting:
Är det inte härvan med de finska lapphundarna? Uppfödaren blev dömd här i dagarna.
 
Är det inte härvan med de finska lapphundarna? Uppfödaren blev dömd här i dagarna.

Den uppfödaren fick villkorlig dom. Inga böter då hon redan har förlorat sin verksamhet samt har 2,6 miljoner i skuld till staten efter omhändertagandet (och förmodligen aldrig kommer ha möjlighet att betala dessa under sin livstid).

Nu är det ju Dognews det står på och artikeln dom länkar till är givetvis låst - men det står att en uppfödare fått böter för olovligt antal hundar och även haft 16 valpkullar under 2017-2018. Hur tusan hinner man med 16 valpkullar på 2 år om det stämmer :nailbiting:

Ja, tänk dig att ha 8 kullar per år i genomsnitt. Fruktansvärt. :nailbiting:
 
Är det brukligt att träna aussies inför MH?

Nej. Inte mig veterligen iaf.
Tikens andra kull dessutom. Första är knappt 9 månader och givetvis inte utvärderade.

Jag är absolut ingen stjärna på avel överhuvudtaget. Men läser och lär så mycket jag kan, och sånt här gör mig ledsen. Tycker vi ska jobba för så bra hundar som möjligt, inte avla för att man råkar ha en tik...
 
Funderade på att skapa en egen tråd men är bara ute efter ett enkelt svar på en fråga som förhoppningsvis passar här.

Hur går en abort till på en hund när tiken är långt gången?
En bekant till mig gjorde detta på sin tik förra veckan hos vet. det var inte operation, med snitt. Det tog runt 3h från att hunden lämnades till den kunde hämtas. Hunden var groggy efteråt och medtagen.

Har hört om tidig abortspruta men dessa valpar borde varit rätt långt gångna då min bekant inte visste att tiken var dräktig förrän nipplarna blev större och började hänga (vet inte om mjölkproduktion börjat).

Tiken har haft 2 planerade kullar förut men denna var alltså oplanerad med stor möjlighet att valparna var inavlade, därför ingreppet.

Detta är allt jag vet, undrar alltså hur en sådan abort går till rent tekniskt. Enbart för att jag är nyfiken. Har försökt googlat men kan bara hitta om tidig abortspruta
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 112
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
630
· Visningar
54 379
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
719
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 850
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp