Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
En uppfödare (ej ansluten till SKK hoppas jag..) som säljer taxar i storleksvarianten ”mellan” :confused: Mig veterligen finns det kanin, dvärg och normalstor.. Dessutom en ”fd avelshane” på 1,5 år. Yay..
 
https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/h...a-hunden-vill-ha-tillbaka-pengar-fran-kenneln Köper en blandras från en oseriös uppfödare för samma om inte högre summa än en renrasig, :crazy: visade sig att det var fel blandras och vill ha tillbaka en del av summan så att priset hamnade på samma nivå som en "vanlig blandras". Jag fattar inte ibland...
Sorry om jag skrattar men det sitter nog måååånga med dyra desigerraser som betalat för nått annat än det som de ville ha. Och de är troligtvis helt oventandes om det.
 
Och VARFÖR DNA-testar man en blandras?! Men visst, bara genom att köpa den har de visat att de har mer pengar än vett :D
Fast jag ser det egentligen rätt bra - det ställer lite början på krav för blandisuppfödare. Gå inte ut med falsk marknadsföring, för det drabbar även de som köksavlar. Ska vi renrasuppfödare ha ögonen på oss och vara jäkligt noga med allt (och t e x DNA-testa valpar och föräldrar om vi missänker tjuvparning med fler hanar), så tycker jag detta är en riktigt bra början för att få vissa att tänka till :)
 
Fast jag ser det egentligen rätt bra - det ställer lite början på krav för blandisuppfödare. Gå inte ut med falsk marknadsföring, för det drabbar även de som köksavlar. Ska vi renrasuppfödare ha ögonen på oss och vara jäkligt noga med allt (och t e x DNA-testa valpar och föräldrar om vi missänker tjuvparning med fler hanar), så tycker jag detta är en riktigt bra början för att få vissa att tänka till :)

Håller med, trots att jag har tingat en till blandras nyligen.
Tycker absolut att det är rätt att kräva pengarna tillbaka om det visade sig vara "fel blandraser" än de man tänkt speciellt när en cockerpoodle kostar mycket pengar. Lurendrejeri pågår för fullt.
 
Fast jag ser det egentligen rätt bra - det ställer lite början på krav för blandisuppfödare. Gå inte ut med falsk marknadsföring, för det drabbar även de som köksavlar. Ska vi renrasuppfödare ha ögonen på oss och vara jäkligt noga med allt (och t e x DNA-testa valpar och föräldrar om vi missänker tjuvparning med fler hanar), så tycker jag detta är en riktigt bra början för att få vissa att tänka till :)

Det är sant att det är fel med falsk marknadsföring och den oseriösa uppfödaren ska inte komma undan med det, men det är ÄNDÅ galet att brist på pudelinslag gör att blandrasen anses halvt så mycket värd som en "vanlig" blandras. En pudelblandrasuppfödare har inte så mycket större utgifter än andra blandrasuppfödare och har sällan speciella meriter.
 
Det är sant att det är fel med falsk marknadsföring och den oseriösa uppfödaren ska inte komma undan med det, men det är ÄNDÅ galet att brist på pudelinslag gör att blandrasen anses halvt så mycket värd som en "vanlig" blandras. En pudelblandrasuppfödare har inte så mycket större utgifter än andra blandrasuppfödare och har sällan speciella meriter.
Det håller jag med om - men det är en liten början ändå :)
 
Jag fick ett meddelande på messenger häromdagen... Jag hade god lust att svara att jag inte stödjer blandrasavel men min kompis fick mig att svara att jag inte visste om någon hane bara.

Hej jag heter **** o bor i ****, vi har en blandras tik, blandning mellan papillion och cotton de tular som vi hemskt gärna skulle vilja para med en fin dvärgschnauzer,vet du av någon? Bella är frisk och har ett jätte bra psyke o har haft jätte fina kullar tidigare o detta är hennes sista kull. Mvh ****
 
Jag fick ett meddelande på messenger häromdagen... Jag hade god lust att svara att jag inte stödjer blandrasavel men min kompis fick mig att svara att jag inte visste om någon hane bara.

Hej jag heter **** o bor i ****, vi har en blandras tik, blandning mellan papillion och cotton de tular som vi hemskt gärna skulle vilja para med en fin dvärgschnauzer,vet du av någon? Bella är frisk och har ett jätte bra psyke o har haft jätte fina kullar tidigare o detta är hennes sista kull. Mvh ****
Varför med en dvärgshzauser 😂😂
 
Jag fick ett meddelande på messenger häromdagen... Jag hade god lust att svara att jag inte stödjer blandrasavel men min kompis fick mig att svara att jag inte visste om någon hane bara.

Hej jag heter **** o bor i ****, vi har en blandras tik, blandning mellan papillion och cotton de tular som vi hemskt gärna skulle vilja para med en fin dvärgschnauzer,vet du av någon? Bella är frisk och har ett jätte bra psyke o har haft jätte fina kullar tidigare o detta är hennes sista kull. Mvh ****

Bara sett en enda blandras med dvärgschnauzer som var söt (York och DS) övriga har verkligen inte varit några skönheter. Sjukt oseriöst meddelande!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 117
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
630
· Visningar
54 435
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
719
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 858
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp