Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tycker också att man ser Chihuahua som drar åt det brachycephala hållet. Trist på en ras som redan är extrem på många sätt.
images
83209162_10216318619779916_7786029396950777856_n.jpg
 
Tycker också att man ser Chihuahua som drar åt det brachycephala hållet. Trist på en ras som redan är extrem på många sätt.
83209162_10216318619779916_7786029396950777856_n.jpg
Det där är så hemskt, tyvärr var det sådana tendenser på utställning redan när jag köpte Uno 2007 (som då ansågs ful eftersom han var för lite typad med för lång näsa). En väldigt vinstrik chihuahua hane då (!) såg ut ungefär som den ovan.
5597CBC3-A2E1-4629-83A9-5FEC90B490E6.jpeg
 
Jag blir bara så frustrerad. Jag gillar ju mopsar, frallor och chihuahua - på insidan jättebra hundar som borde passa majoriteten av hundägarna. Det samma gäller även cavaliererna även om de inte riktigt är min cuppa. De är dessutom i ofarligt och klimatsmart format. Rent egoistiskt: Jag vill se fler riktiga hundar i litet format. Sådana som är kul att träna med.

Jag tränade agility med en chihuahua. Ingen segermaskin men en trevlig, pålitlig arbetsmyra. Jag möter vavvor och vavva-mixar genom noseworken - arbetsmyror med hjärta (men med uppförsbacke när doftkällan hamnar på 180 cm)

Jag ser alltför många människor med alltför mycket hund i kopplet. Egentligen borde de som föder upp jättefina brukshundar som det inte finns marknad för, också höra till tråden.
 
Jag blir bara så frustrerad. Jag gillar ju mopsar, frallor och chihuahua - på insidan jättebra hundar som borde passa majoriteten av hundägarna. Det samma gäller även cavaliererna även om de inte riktigt är min cuppa. De är dessutom i ofarligt och klimatsmart format. Rent egoistiskt: Jag vill se fler riktiga hundar i litet format. Sådana som är kul att träna med.

Jag tränade agility med en chihuahua. Ingen segermaskin men en trevlig, pålitlig arbetsmyra. Jag möter vavvor och vavva-mixar genom noseworken - arbetsmyror med hjärta (men med uppförsbacke när doftkällan hamnar på 180 cm)

Jag ser alltför många människor med alltför mycket hund i kopplet. Egentligen borde de som föder upp jättefina brukshundar som det inte finns marknad för, också höra till tråden.
Vilka jättefina brukshundar finns det ingen marknad för?
 
Jag blir bara så frustrerad. Jag gillar ju mopsar, frallor och chihuahua - på insidan jättebra hundar som borde passa majoriteten av hundägarna. Det samma gäller även cavaliererna även om de inte riktigt är min cuppa. De är dessutom i ofarligt och klimatsmart format. Rent egoistiskt: Jag vill se fler riktiga hundar i litet format. Sådana som är kul att träna med.

Jag tränade agility med en chihuahua. Ingen segermaskin men en trevlig, pålitlig arbetsmyra. Jag möter vavvor och vavva-mixar genom noseworken - arbetsmyror med hjärta (men med uppförsbacke när doftkällan hamnar på 180 cm)

Jag ser alltför många människor med alltför mycket hund i kopplet. Egentligen borde de som föder upp jättefina brukshundar som det inte finns marknad för, också höra till tråden.
Du får skaffa Borderterrier. :D Riktig hund som är rolig att jobba på om än kanske inte på elitnivå, men som går att ta under armen och iväg med om man vill.
 
Vilka jättefina brukshundar finns det ingen marknad för?
Nu är svenska uppfödare i regel bra på matchning. Men jag tror faktiskt inte att alla som föder upp brukshundar ställer sig frågan om det verkligen finns en lämplig marknad för produkten. Jag ser ganska många schäfrar och rottisar och en del holländare som jag tror skulle funkat ytterligt i andra händer. Och händer som jag tror skulle ha mycket roligare med en annan hund ;) (Been there, done that...även om jag inte köpte)

I min värld tyder det antingen på att man föder upp fler än det egentligen finns marknad för. Alternativt att jättemånga hundköpare år in och år ut ljuger sig blå och att uppfödarna faller för det gång på gång.
 
Nu är svenska uppfödare i regel bra på matchning. Men jag tror faktiskt inte att alla som föder upp brukshundar ställer sig frågan om det verkligen finns en lämplig marknad för produkten. Jag ser ganska många schäfrar och rottisar och en del holländare som jag tror skulle funkat ytterligt i andra händer. Och händer som jag tror skulle ha mycket roligare med en annan hund ;) (Been there, done that...även om jag inte köpte)

I min värld tyder det antingen på att man föder upp fler än det egentligen finns marknad för. Alternativt att jättemånga hundköpare år in och år ut ljuger sig blå och att uppfödarna faller för det gång på gång.
Förstår vad du menar, men håller inte med till 100%. För det första är brukshundar lite brötigare än andra hundar. De vill mer, de är modigare och har mer energi. Ingen situation är för liten eller obetydlig för ett bruksämne att engagera sig i. Det gör att hundmöten ofta blir jobbiga situationer, även med hundar som inte är hundaggressiva. Och det är ju på gatan andra människor får en uppfattning om hunden.
 
Hann inte skriva klart. Dit jag vill komma är att vardagslydnaden kräver mer av föraren om du har en ambitiös hund som gillar allt som gör livet intressant.

Och det stämmer inte att en brukshund börjar uppföra sig bra bara för att den får bruksa mycket. Energin räcker till ofog också tio minuter efter ett tvåkilometersspår.

Dit jag vill komma är att ägaren av brukshundarna som nämns kanske är jättenöjda med sina hundar, där du ser ohanterliga bestar. På en punkt håller jag med dig, schäfrar har blivit mycket mer komplicerade än de var för 20-30 år sedan, och det är sporthundsavelns fel tror jag.
 
Hann inte skriva klart. Dit jag vill komma är att vardagslydnaden kräver mer av föraren om du har en ambitiös hund som gillar allt som gör livet intressant.

Och det stämmer inte att en brukshund börjar uppföra sig bra bara för att den får bruksa mycket. Energin räcker till ofog också tio minuter efter ett tvåkilometersspår.

Dit jag vill komma är att ägaren av brukshundarna som nämns kanske är jättenöjda med sina hundar, där du ser ohanterliga bestar. På en punkt håller jag med dig, schäfrar har blivit mycket mer komplicerade än de var för 20-30 år sedan, och det är sporthundsavelns fel tror jag.
Håller med fullt ut om det där med vardagslydnad och bruksträning. Min moster har schäfer och bc, har tidigare haft malle, collie och ja fler schäfrar. Hon tävlar i rapport, lydnad och sök med sina. Ena mallen gick elit i lydnad som det hette då. Men nog fasen kan inte de hundarna uppföra sig! De snor mat på bordet även när man sitter där. Drar i koppel, kan inte ha dem lösa till vardags m.m.

Medans våra gårdshundar som aldrig tränas eller tävlas kan uppföra sig 100 gånger bättre till vardags. Är som att många glömmer bort att man även behöver träna vardagslydnad med sina hundar :grin:
 
Håller med fullt ut om det där med vardagslydnad och bruksträning. Min moster har schäfer och bc, har tidigare haft malle, collie och ja fler schäfrar. Hon tävlar i rapport, lydnad och sök med sina. Ena mallen gick elit i lydnad som det hette då. Men nog fasen kan inte de hundarna uppföra sig! De snor mat på bordet även när man sitter där. Drar i koppel, kan inte ha dem lösa till vardags m.m.

Känner igen det där från boxervärlden. Eller jo, de flesta kan ha sina lösa, men gå fint i kopplet till vardags? Glöm det, även om de tävlar bruks. ;)
 
Hann inte skriva klart. Dit jag vill komma är att vardagslydnaden kräver mer av föraren om du har en ambitiös hund som gillar allt som gör livet intressant.

Och det stämmer inte att en brukshund börjar uppföra sig bra bara för att den får bruksa mycket. Energin räcker till ofog också tio minuter efter ett tvåkilometersspår.

Dit jag vill komma är att ägaren av brukshundarna som nämns kanske är jättenöjda med sina hundar, där du ser ohanterliga bestar. På en punkt håller jag med dig, schäfrar har blivit mycket mer komplicerade än de var för 20-30 år sedan, och det är sporthundsavelns fel tror jag.
Jag vet att det diskuterades nån gång för längesen i hästaveln också? Att de bästa dressyrhästarna var ett helvete att hantera för att det var så mycket nerv i dom. Nerven som behövdes för att vinna på dressyrbanan. Jag vet inte om det var sant, har inte hanterat dressyrhästar på hög nivå ;) Men jag förstår vad som menas och kan se det en del i hundavel också.

En Volvo kan de flesta hantera, det kan inte bli så mycket fel och om man kraschar så är inte hastigheten så hög iallafall. En ferrari kräver sin förare, den kan bli en vinnare med rätt förare men går det åt skogen så kraschar man jäkligt hårt.
 
Nu är svenska uppfödare i regel bra på matchning. Men jag tror faktiskt inte att alla som föder upp brukshundar ställer sig frågan om det verkligen finns en lämplig marknad för produkten. Jag ser ganska många schäfrar och rottisar och en del holländare som jag tror skulle funkat ytterligt i andra händer. Och händer som jag tror skulle ha mycket roligare med en annan hund ;) (Been there, done that...även om jag inte köpte)

I min värld tyder det antingen på att man föder upp fler än det egentligen finns marknad för. Alternativt att jättemånga hundköpare år in och år ut ljuger sig blå och att uppfödarna faller för det gång på gång.
En bra brukshund finns det alltid marknad för. Det finns alltid förare som har plats för en riktigt bra brukshund om de får nys om en. En bra förare är i princip alltid ute efter en riktigt bra hund, för de växer inte på träd.

Däremot är det väl långt ifrån alla som blir riktigt bra. Problemet ligger väl mer i vart de halvdana hundarna ska ta vägen. För mycket hund för en Svensson men inte tillräckligt bra för de bästa förarna.
 
Nu är svenska uppfödare i regel bra på matchning. Men jag tror faktiskt inte att alla som föder upp brukshundar ställer sig frågan om det verkligen finns en lämplig marknad för produkten. Jag ser ganska många schäfrar och rottisar och en del holländare som jag tror skulle funkat ytterligt i andra händer. Och händer som jag tror skulle ha mycket roligare med en annan hund ;) (Been there, done that...även om jag inte köpte)

I min värld tyder det antingen på att man föder upp fler än det egentligen finns marknad för. Alternativt att jättemånga hundköpare år in och år ut ljuger sig blå och att uppfödarna faller för det gång på gång.
Rent krasst är det ju så att för att kunna hålla en bred avelsbas och ha avelsmaterial till bra hundar så måste man avla även om alla valparna inte kommer gå till tävlings/tjänstehundsförare. Går några ur en kull till "rätt" ägare så får man nog vara nöjd som uppfödare.
Det är dessutom vanligt att valpköpare säger sig vilja träna och tävla mycket mer än vad de faktiskt gör senare.

Skulle du se mig och Ammo vissa dagar hade du säkert trott att han var en sån hund som borde vara hos annan förare men jag kunde inte vara nöjdare med honom 🤷‍♀️ Hans uppfödare har tävlingsfolk från hela världen som hört av sig för att köpa hund, men ändå säljer hon till oss blåbär med för att hemmet är trots allt viktigast i längden (och att då får hon chans att träffa sina egna uppfödningar på ett annat sätt).
 
Jag blir bara så frustrerad. Jag gillar ju mopsar, frallor och chihuahua - på insidan jättebra hundar som borde passa majoriteten av hundägarna. Det samma gäller även cavaliererna även om de inte riktigt är min cuppa. De är dessutom i ofarligt och klimatsmart format. Rent egoistiskt: Jag vill se fler riktiga hundar i litet format. Sådana som är kul att träna med.

Jag tränade agility med en chihuahua. Ingen segermaskin men en trevlig, pålitlig arbetsmyra. Jag möter vavvor och vavva-mixar genom noseworken - arbetsmyror med hjärta (men med uppförsbacke när doftkällan hamnar på 180 cm)

Jag ser alltför många människor med alltför mycket hund i kopplet. Egentligen borde de som föder upp jättefina brukshundar som det inte finns marknad för, också höra till tråden.
Jag är ju väldigt långt ifrån någon expert men enligt min ringa personliga erfarenhet så är mops, fralla, chihuahua som du räknar upp mycket svårare att få ”ordning på” än en t ex schäfer. Schäfern gör ju som man säger :D .
Så vet inte om jag håller med att de där små borde passa fler hundägare?
 
Jag är ju väldigt långt ifrån någon expert men enligt min ringa personliga erfarenhet så är mops, fralla, chihuahua som du räknar upp mycket svårare att få ”ordning på” än en t ex schäfer. Schäfern gör ju som man säger :D .
Så vet inte om jag håller med att de där små borde passa fler hundägare?
Som ägare o uppfödare av 2 av dom raserna så lägger jag in en protest, både mina mopsar o frallor går lösa,kommer när jag ropar,jagar inget, om dom raserna är svårare så är det för att dom bor hos folk som skiter i att uppfostra dom för att dom är ju så sööööööööööööta :yuck:
Fördelen när dom är praktarslen är att få personer/hundar blir rädda och att dom flesta ägare kan hissa upp sina ca 10kg,det är mycket svårare med 25kg schäfer eller 30-35kg dobbis.
 
Jag är ju väldigt långt ifrån någon expert men enligt min ringa personliga erfarenhet så är mops, fralla, chihuahua som du räknar upp mycket svårare att få ”ordning på” än en t ex schäfer. Schäfern gör ju som man säger :D .
Så vet inte om jag håller med att de där små borde passa fler hundägare?

Som ägare o uppfödare av 2 av dom raserna så lägger jag in en protest, både mina mopsar o frallor går lösa,kommer när jag ropar,jagar inget, om dom raserna är svårare så är det för att dom bor hos folk som skiter i att uppfostra dom för att dom är ju så sööööööööööööta :yuck:
Fördelen när dom är praktarslen är att få personer/hundar blir rädda och att dom flesta ägare kan hissa upp sina ca 10kg,det är mycket svårare med 25kg schäfer eller 30-35kg dobbis.

Tror också det ligger mycket i att de små ofta hamnar hos okunniga. Men även om en schäfer är mer lättränad kräver den ju fortfarande mer för att inte bli odräglig så det blir ju större problem om den hamnar hos någon okunnig och ointresserad än om en mops gör det liksom. Allt handlar väl egentligen om att folk skaffar hundar de inte ska ha. Vare sig det är en mops för att den är så gullig och blir behandlad som ett gosedjur eller om det är en schäfer som skaffas som sällskapshund utan minsta hänsyn till vad rasen kräver. Överlag tycker jag att alldeles för många skaffar hund "bara för att" tyvärr :angel:
 
Som ägare o uppfödare av 2 av dom raserna så lägger jag in en protest, både mina mopsar o frallor går lösa,kommer när jag ropar,jagar inget, om dom raserna är svårare så är det för att dom bor hos folk som skiter i att uppfostra dom för att dom är ju så sööööööööööööta :yuck:
Fördelen när dom är praktarslen är att få personer/hundar blir rädda och att dom flesta ägare kan hissa upp sina ca 10kg,det är mycket svårare med 25kg schäfer eller 30-35kg dobbis.
Håller med,
Mina vavvor uppför sig bra, utan någon direkt träning heller. En kan ibland skälla när hon hälsar på nya människor. Hon är ganska osäker, och slutar skälla om människan sätter sig på huk och inte ser lika läskig ut.

Ingen har någonsin sprungit fram till varken främmande hundar eller människor, dom jagar inget och kommer när man ropar utan någon direkt inkallningsträning, dom gillar att vara med sin matte lix.
Ingen skäller eller drar i kopplet vid hundmöten ute.
Dom är generellt väldigt lättsamma. Gillar barn och folk.
 
Följer en diskussion i en tjejgrupp på Facebook.
En ung tjej börjar sin trådstart med att visa en bild på sin tilltänkta avelstik och frågar hur många kullar man får ta på en tik och är övertygad om att man kan leva på hundavel och visst kommer hon säkert gå med vinst om allt går bra och priserna håller i sig då rasen är bully.
 
Följer en diskussion i en tjejgrupp på Facebook.
En ung tjej börjar sin trådstart med att visa en bild på sin tilltänkta avelstik och frågar hur många kullar man får ta på en tik och är övertygad om att man kan leva på hundavel och visst kommer hon säkert gå med vinst om allt går bra och priserna håller i sig då rasen är bully.
Jag är ledsen men när det handlar om sådana människor hoppas jag verkligen att ungefär allt som kan gå fel, går fel med första kullen och att de har råd att betala för det. Snitt med akutkastrering och noll överlevande valpar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
11 695
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
27 28 29
Svar
569
· Visningar
48 000
Senast: Lyan
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
666
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 705
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp