Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Följer en diskussion i en tjejgrupp på Facebook.
En ung tjej börjar sin trådstart med att visa en bild på sin tilltänkta avelstik och frågar hur många kullar man får ta på en tik och är övertygad om att man kan leva på hundavel och visst kommer hon säkert gå med vinst om allt går bra och priserna håller i sig då rasen är bully.
Är det någon som talat om för henne hur mycket som kan gå fel o vad det kostar? Och ska man kunna leva på hundavel så får man arbeta arslet av sig 24/7 för att inte tala om hur många tikar man måste ha, hua ryser!
 
Bully priserna har dessutom rasat och lär fortsätta göra det då det många som avlar till höger och vänster, det finns ju en begränsad marknad för den typen av hund och den börjar väl att bli mättad.
En bekant hade samma tanke, importerade tikar för just avel tog en kull och la ner den tanken. Folk fattar inte att hund uppfödning är 24/7 jobb fram tills valparna flyttar hemifrån. Slår man ut det på timpenning så är det lättare och mindre slitigt att jobba in pengarna..
 
Är det någon som talat om för henne hur mycket som kan gå fel o vad det kostar? Och ska man kunna leva på hundavel så får man arbeta arslet av sig 24/7 för att inte tala om hur många tikar man måste ha, hua ryser!
Det är ju dock tyvärr lättare att leva på oseriös avel än seriös avel eftersom man helt enkelt struntar i många saker som annars kostar.
Som meritering, hälsoundersökningar, i många fall ingen parningsavgift, inköp av dyr avelshund, etc etc :(
 
Det är ju dock tyvärr lättare att leva på oseriös avel än seriös avel eftersom man helt enkelt struntar i många saker som annars kostar.
Som meritering, hälsoundersökningar, i många fall ingen parningsavgift, inköp av dyr avelshund, etc etc :(


Speciellt om man använder sin egna hane.
Finns en sån uppfödare i min trakter som använder endast sina egna hanhundar till sina tikar (flera raser). Det är nog inte huvudinkomsten men det verkar ge en hel del klirr i kassan om man ser hur de lever och bor.
 

Mamma: cavalier king Charles spaniel.
Pappa: dvärgpudel= Cavapoo
Båda föräldrarna FRISKA och med fina temperament.

Denna fantastiska lilla cavapoo tik söker ett eget hem.
Hennes tilltänkta hem har tyvärr fått förhinder.

Hon är ursöt!!!
Gullig, lekfull och gosig. Allt i samma förpackning. Dessutom med den efterfrågade cavapoo pälsen.

Hon är redo för flytt omg.
Alla papper, avmaskningar och undersökningar klara.
Hon står här redo med sin lilla flyttkasse med mat. Och väntar på sin familj.

En cavapoo är en riktigt härlig ras och inte alltid så lätt att få tag i.

Så du som faller för hennes bild och du som är REDO.
Hör av dig.
Vi vill ha ett mail där det framgår lite om vad ni bor, när ni kan komma och vilka ni är i familjen.
Har ni hund osv.

Vi tar förgivet att ni har ekonomi och att ni är överens i familjen. Och naturligtvis en ordnad Daglösning för lilltjejen.

Vi vill tyvärr INTE ha mail från er som vill ha en cavapoo i framtiden.
Vi vill ha mail från er som vill ha en cavapoo NU!

Glöm ej nr! Om ni vill ha kontakt.

Inga flera bilder skickas. Du som är intresserad kommer och träffar henne.

Hoppas vi ses snart.

12 veckor
Reg SJV
Försäkras Svealand”

Ännu en annons på blocket..
25 000kr!
 

Mamma: cavalier king Charles spaniel.
Pappa: dvärgpudel= Cavapoo
Båda föräldrarna FRISKA och med fina temperament.

Denna fantastiska lilla cavapoo tik söker ett eget hem.
Hennes tilltänkta hem har tyvärr fått förhinder.

Hon är ursöt!!!
Gullig, lekfull och gosig. Allt i samma förpackning. Dessutom med den efterfrågade cavapoo pälsen.

Hon är redo för flytt omg.
Alla papper, avmaskningar och undersökningar klara.
Hon står här redo med sin lilla flyttkasse med mat. Och väntar på sin familj.

En cavapoo är en riktigt härlig ras och inte alltid så lätt att få tag i.

Så du som faller för hennes bild och du som är REDO.
Hör av dig.
Vi vill ha ett mail där det framgår lite om vad ni bor, när ni kan komma och vilka ni är i familjen.
Har ni hund osv.

Vi tar förgivet att ni har ekonomi och att ni är överens i familjen. Och naturligtvis en ordnad Daglösning för lilltjejen.

Vi vill tyvärr INTE ha mail från er som vill ha en cavapoo i framtiden.
Vi vill ha mail från er som vill ha en cavapoo NU!

Glöm ej nr! Om ni vill ha kontakt.

Inga flera bilder skickas. Du som är intresserad kommer och träffar henne.

Hoppas vi ses snart.

12 veckor
Reg SJV
Försäkras Svealand”

Ännu en annons på blocket..
25 000kr!

:eek::eek::eek:
 
Nämner hur hunden har föräldrar som är av olika ras sen kallar cavapoo för en ras? Tvekar också på att den är svår att hitta då både cavalier och pudlar är vanliga.
Fast cavalier/pudel är inte alls samma sak eller lika exklusivt förstår du väl :idea: Förklarar kanske varför mina var så billiga 🤔 De är ju köpta bara som pudel/papillon och pudel/chihuahua och inte papipoo eller chipoo
 
5C17E666-CD52-46EC-9799-4C24234A5507.jpeg

:rofl::rofl::rofl:
 
I GB är det nu upprörda känslor för att "Världens bästa veterinär" avlivat en 20 veckor gammal bulldog som kom in överkörd. Han (som annars inte är känd för att avliva i onödan) sa att hunden både hade för liten luftstrupe och för dåliga höfter för att det skulle vara försvarbart att operera.
Bulldogfolket är förstås upprörda. För bulldogar är musklade för att kunna ha skithöfter och uppenbarligen är 5 mm luftstrupe inget problem heller. :rage: Det här var en registrerad hund, så de kunde inte skylla på fulavel heller.
Här finns röntgenbilder och mer om storyn för den som vill se. Hunden har ingen höftled att prata om. :(

Varför är så många uppfödare av sjuka hundar så blinda?
 
I GB är det nu upprörda känslor för att "Världens bästa veterinär" avlivat en 20 veckor gammal bulldog som kom in överkörd. Han (som annars inte är känd för att avliva i onödan) sa att hunden både hade för liten luftstrupe och för dåliga höfter för att det skulle vara försvarbart att operera.
Bulldogfolket är förstås upprörda. För bulldogar är musklade för att kunna ha skithöfter och uppenbarligen är 5 mm luftstrupe inget problem heller. :rage: Det här var en registrerad hund, så de kunde inte skylla på fulavel heller.
Här finns röntgenbilder och mer om storyn för den som vill se. Hunden har ingen höftled att prata om. :(

Varför är så många uppfödare av sjuka hundar så blinda?

Helt klart bland det värsta jag sett i höft-väg. Så sjukt.
 
Jag har suttit och läst ganska länge på den där bloggen som länkades tidigare och herregud man blir ju mörkrädd?

Samtidigt är jag inte kunnig inom området själv så oroar mig för att liksom bara se den "ena" sidan och att det kanske inte är riktigt så illa som det framställs i bloggen. Det känns ju helt fruktansvärt att det här skulle pågå på så hög nivå i så väl ansedda tävlingar utan att någon (eller väldigt få) reagerar.

I min värld så är man liksom uppfödare för att man älskar djuren och vill se dem utvecklas. Har så svårt att tro att man liksom kan leva med att se dem fara så illa? Det är absolut inte så att jag misstror bloggen alltså men vill heller inte riskera att svälja allt med hull och hår.
 
Jag har suttit och läst ganska länge på den där bloggen som länkades tidigare och herregud man blir ju mörkrädd?

Samtidigt är jag inte kunnig inom området själv så oroar mig för att liksom bara se den "ena" sidan och att det kanske inte är riktigt så illa som det framställs i bloggen. Det känns ju helt fruktansvärt att det här skulle pågå på så hög nivå i så väl ansedda tävlingar utan att någon (eller väldigt få) reagerar.

I min värld så är man liksom uppfödare för att man älskar djuren och vill se dem utvecklas. Har så svårt att tro att man liksom kan leva med att se dem fara så illa? Det är absolut inte så att jag misstror bloggen alltså men vill heller inte riskera att svälja allt med hull och hår.
Det räcker att se representanterna för vissa raser - bl.a. engelsk bulldog - på utställningar och det även här i Sverige.

Det är också en blogg. Hon har inget ansvar för att låta någon annan uttala sig. Sedan är det inte en fråga om olika ståndpunkter. Hundar ska ha riktiga höftleder - oavsett om någon kan påstå att hen fött upp bulldogs i 30 år och de ska snarka och att de inte vill röra sig...och att rasstandarden faktiskt ser ut så och att de ska ha platta ansikten för att kunna bita tjurar i mulen...

Jag är bara chockad över hur illa det måste ha varit om "världens bästa veterinär" förordar avlivning. Han som verkligen håller allt vid liv
 
Jag har suttit och läst ganska länge på den där bloggen som länkades tidigare och herregud man blir ju mörkrädd?

Samtidigt är jag inte kunnig inom området själv så oroar mig för att liksom bara se den "ena" sidan och att det kanske inte är riktigt så illa som det framställs i bloggen. Det känns ju helt fruktansvärt att det här skulle pågå på så hög nivå i så väl ansedda tävlingar utan att någon (eller väldigt få) reagerar.

I min värld så är man liksom uppfödare för att man älskar djuren och vill se dem utvecklas. Har så svårt att tro att man liksom kan leva med att se dem fara så illa? Det är absolut inte så att jag misstror bloggen alltså men vill heller inte riskera att svälja allt med hull och hår.
Jag har missat länken, kan du skriva den?
 
Det räcker att se representanterna för vissa raser - bl.a. engelsk bulldog - på utställningar och det även här i Sverige.

Det är också en blogg. Hon har inget ansvar för att låta någon annan uttala sig. Sedan är det inte en fråga om olika ståndpunkter. Hundar ska ha riktiga höftleder - oavsett om någon kan påstå att hen fött upp bulldogs i 30 år och de ska snarka och att de inte vill röra sig...och att rasstandarden faktiskt ser ut så och att de ska ha platta ansikten för att kunna bita tjurar i mulen...

Jag är bara chockad över hur illa det måste ha varit om "världens bästa veterinär" förordar avlivning. Han som verkligen håller allt vid liv
Jag vet inte om du missuppfattade mig men jag menade inte på något sätt att ifrågasätta på det viset. Jag ser ju från bilderna att det är helt galet men såg ingen källhänvisning så jag vet inte hur mycket av siffrorna som är tagna ur luften eller hur utbrett problemet är.

Hoppas ju i mitt stilla sinne att motståndet mot den här galenskapen är större än vad det framställs i bloggen. Jag förstår liksom inte hur det inte kan vara mer ramaskri? Till exempel som att "bulldog-lobbyn" motsätter sig så fort en t.ex veterinär uttalar sig illa osv, borde inte de som föder upp de här hundarna bry sig mer? Blir uppriktigt ledsen av hur vi behandlar djuren.
Jag har missat länken, kan du skriva den?
Jag var osäker på om man får länka direkt eller inte men den finns några inlägg bakåt bara.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 201
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 192
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
733
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 888
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp