Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ställer mig lite skeptisk till lämpligheten att ta med en tik med 3 veckor gamla valpar på husbilssemester...

Dags att tipsa relevanta myndigheter? Även om man lagligt sett får flytta tik med valpar så länge de är äldre än en vecka gamla så är det verkligen inte lämpligt att kuska land och rike kring i en husbil med dem. Måste bli väldigt stressigt för både tik och valpar. :(
 
Hörrni, apropå oseriös avel - hur fungerar det här med inavelsgrader? Låt säga att en hund har 29 % (ja, ni läste rätt) inavelsgrad (hög inavel pga linjeavel) och paras med en helt obesläktad hund. Vad blir resultatet då? Jag har något vagt minne att inavelsgraden mer eller mindre nollställs eftersom de två hundarna är helt obesläktade, även om den ena är så inavlad att frambenen mer eller mindre pekar ut genom näsan?

Kan någon med lite mer koll än mig (det vill säga, någon koll över huvud taget :D) upplysa mig?
 
Hörrni, apropå oseriös avel - hur fungerar det här med inavelsgrader? Låt säga att en hund har 29 % (ja, ni läste rätt) inavelsgrad (hög inavel pga linjeavel) och paras med en helt obesläktad hund. Vad blir resultatet då? Jag har något vagt minne att inavelsgraden mer eller mindre nollställs eftersom de två hundarna är helt obesläktade, även om den ena är så inavlad att frambenen mer eller mindre pekar ut genom näsan?

Kan någon med lite mer koll än mig (det vill säga, någon koll över huvud taget :D) upplysa mig?
Frågar du inte om två olika saker?
Det ena är inavelsgrad och det andra är defekter.

Går vi till defekterna så kan benställningen förbättras på avkomman. Eller inte.
Två individer kommer med varsin uppsättning gener. Avkomman får hälften av vardera förälder.

Teoretiskt kan det betyda att avkomman får en massa egenskaper från den individen och benställning från den inavlade.

Ungefär som när man betäcker en gångartshäst med en hopphingst för att förbättra hoppegenskaperna. Det kan resultera i hopphästens gång och dressyrhästens hoppförmåga ;)
 
Frågar du inte om två olika saker?
Det ena är inavelsgrad och det andra är defekter.

Går vi till defekterna så kan benställningen förbättras på avkomman. Eller inte.
Två individer kommer med varsin uppsättning gener. Avkomman får hälften av vardera förälder.

Teoretiskt kan det betyda att avkomman får en massa egenskaper från den individen och benställning från den inavlade.

Ungefär som när man betäcker en gångartshäst med en hopphingst för att förbättra hoppegenskaperna. Det kan resultera i hopphästens gång och dressyrhästens hoppförmåga ;)

Var nog otydlig då, jag undrar bara över inavelsgraderna "på pappret".
Hur defekter nedärvs har jag hyfsad koll på och jag förstår fullkomligt att defekter inte kan trollas bort utan fortfarande riskerar att nedärvas. Men vad blir resultatet på pappret?
 
På papperet blir det COI = 0 om föräldrarna är helt obesläktade med varandra.

Sen beror det ju på hur många generationer man räknar på :D
Föräldrarna kanske är helt obesläktade om man räknar på 5 generationer men är dom det om man räknar på 10 eller fler generationer?

Det är inte så enkelt som man tror att verkligen hitta 2 individer i samma ras som är absolut obesläktade om man räknar på fler än 10 generationer.
 
Detta måste vara en av de mest oseriösa avelskombinationer av alla.
 

Bifogade filer

  • IMG_20200707_123243.jpg
    IMG_20200707_123243.jpg
    126,5 KB · Visningar: 321
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 203
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 200
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 890
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp