Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är jag migrändimmig men någon gång senaste dagarna har jag läst att Hundar utan hem kopplats in på ett vanvårdsärende med TRETTIO huskies i Luleå. De har tagit hand om 20 av dem 😢
Det är ju inte ovanligt med såpass många om man har slädhundar. Så det behöver ju inte alls handla om oseriös avel? Med reservation för att jag inte har koll på eventuell mer information som inkommit, dock. Oavsett kan jag väl tycka att det nog vore bättre att avliva. Hitta hem till såpass många vanvårdade slädhundar, där de ska få möjlighet att göra det de är avlade för, låter ju spontant inte som nåt som kommer hända, tyvärr. :(
 
Det är ju inte ovanligt med såpass många om man har slädhundar. Så det behöver ju inte alls handla om oseriös avel? Med reservation för att jag inte har koll på eventuell mer information som inkommit, dock. Oavsett kan jag väl tycka att det nog vore bättre att avliva. Hitta hem till såpass många vanvårdade slädhundar, där de ska få möjlighet att göra det de är avlade för, låter ju spontant inte som nåt som kommer hända, tyvärr. :(
Avlar man i sådan omfattning att det leder till vanvård så låter det inte så seriöst för mig. 30 hundar.
 
Fel av mig, igen. Skyller på nattskiften. Det var i den andra hundtråden det nämndes?
Det är på första sidan den här tråden.
Så länsstyrelsen här uppe är väl uppe i omkring 100 omhändertagna/omplacerade hittills i år. Jag må vara cynisk, men jag undrar om det blir så mycket lättare att hitta lämpliga nya hem nere i södra Sverige, men räddas ska dom visst till varje pris.

Om jag ska försöka vara mer positiv kanske det börjar vara lättare i södra Sverige jämfört med här uppe mtp att vi verkade ligga på över 150 omplaceringar på 18 månader i Norrbotten redan tidigare :(
Nu är jag migrändimmig men någon gång senaste dagarna har jag läst att Hundar utan hem kopplats in på ett vanvårdsärende med TRETTIO huskies i Luleå. De har tagit hand om 20 av dem 😢
Tyvärr är 30 omhändertagna bara en liten del av de som varit tvungna att omhändertas sedan 2018, och inte ens en av de största gruperna. För mindre än en månad sedan hade dom en grupp om 44, förra året en om 54.
 
Avlar man i sådan omfattning att det leder till vanvård så låter det inte så seriöst för mig. 30 hundar.
Min kompis tog ett säsongsjobb inom turismen i lappland. Det var slädturer och sånt. Hon slutade ganska snabbt eftersom det på farmen fanns över HUNDRA huskyn. Det säger ju sig själv att hon inte hann ta hand om dem på ett bra sätt trots heltidstjänst med jobb i princip tolv timmar om dagen. Så fruktansvärt.
 
Det är ofta det står att valpar och unghundar går bra ihop med andra hundar, senast igår såg jag en annons om en rottismix på runt 6 månader som gick såå bra ihop även med andra hanar.

Lite OT, men det där är ju en klassiker bland folk med inställningen "en hund blir vad man gör den till" som har kamphundsraser/blandningar. De berättar att deras hundar minsann fungerar jättebra med alla andra hundar och så visar det sig att deras gullesnuttar inte ens fyllt året. :cautious:
 
Lite OT, men det där är ju en klassiker bland folk med inställningen "en hund blir vad man gör den till" som har kamphundsraser/blandningar. De berättar att deras hundar minsann fungerar jättebra med alla andra hundar och så visar det sig att deras gullesnuttar inte ens fyllt året. :cautious:
Dyker jämt upp i Dobermanngrupper. 9/10 visar det sig att man har en ung hund eller kastrerade hundar.

Men att ha dobbishanar ihop handlar bara om ledarskap 🤔😂
 
Det är på första sidan den här tråden.
Så länsstyrelsen här uppe är väl uppe i omkring 100 omhändertagna/omplacerade hittills i år. Jag må vara cynisk, men jag undrar om det blir så mycket lättare att hitta lämpliga nya hem nere i södra Sverige, men räddas ska dom visst till varje pris.

...

Detta var uppe i hästannonstråden och det handlar väl om att länsstyrelsen måste försöka sälja alla djur som kan vara möjliga att omplacera eftersom eventuell vinst ska betala en del av omhändertagandet. Om fd ägaren inte har råd att sköta sina hundar drägligt så lär hen knappast kunna betala en halv miljon i skulder så det är väl rimligt att länsstyrelsen försöker få in så mycket som möjligt.
 
Lite OT, men det där är ju en klassiker bland folk med inställningen "en hund blir vad man gör den till" som har kamphundsraser/blandningar. De berättar att deras hundar minsann fungerar jättebra med alla andra hundar och så visar det sig att deras gullesnuttar inte ens fyllt året. :cautious:
Ja det med :D
 
Han går bra ihop med andra hundar, han älskar allt och alla.

Tja, hur många valpar på 9 veckor har egentligen problem att gå ihop med andra hundar?

Hur länge har dom haft valpen?? Det jag reagerar på har jag ändrat till rött...

Jättetråkigt att inte uppfödaren tar tillbaka hunden när den här situationen uppstått, oavsett vad det nu än kan vara som gör att de vill sälja valpen. De har ju bara haft den i max en vecka. ☹
 
Jättetråkigt att inte uppfödaren tar tillbaka hunden när den här situationen uppstått, oavsett vad det nu än kan vara som gör att de vill sälja valpen. De har ju bara haft den i max en vecka. ☹

Med "oavsett vad det nu än kan vara som gör att de vill sälja valpen." menar jag inte att jag misstror anledningen till försäljning, utan jag läste bara lite slarvigt så jag såg inte att de berättat om varför de säljer. Jag såg det först nu.
 
Jag träffade en otroligt vacker hund idag (tycker jag då. ) och frågade om jag fick hälsa. Det fick jag, men hunden reagerade med att helt enkelt släppa bollen den hade med sig i backen och stirra på den. Reagerade varken på tilltal eller beröring.
Det var en blandras mellan schäfer, staffe och BC. Jag kunde utan problem se schäfern i kroppsform och öron - staffen i färgen (brindle) och hur huvudet var lite grövre... och så BC'n i det där maniska stirrandet.
Matten beskrev en jättejobbig vardag med en överlag snäll men mycket ängslig och stressad hund. De tog över henne från hundstallet när hon var sex månader gammal, någon hade lämnat henne där för att hon var för aktiv.

Jag är inte säker på att hon hittat rätt hem nu heller. damen jag pratade med var nog runt sjuttio och helt nöjd med bollfixeringen, men det hade säkert kunnat vara värre.
Vad fan tänker folk med?
 
Ett par frågor.
Får valpar säljas utan att vara chipade? Får man annonsera ut dom på blocket utan att lova att de ska chippas innan leverans?
Om uppfödaren saknar dåldafelförsäkring, visst får dom då stå för ev. Dolda fel från egen ficka? Kan man försäkra en hund som inte genomgått besiktning?

Om ni var bekant med uppfödningen ovan, blandraser, tiken är inte chippad. Skulle ni påtala hur mycket fel och olagligheter som begåtts (parningen i sig är gränsfall, tiken är 8år och har inte haft valpar tidigare men det sägs att hon fött en döfödd valp i ungdomens dagar).
Eller skulle ni rycka på axlarna och tänkta att det är deras problem?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 207
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 236
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
735
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 896
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp