Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dom får dom säkert sålda, min bekant är övertygad om att hon har en silverfärgad schäfer för övrigt 🤣
Ja självklart, bristen på källkritik är ju lika stor IRL som på internet. Allt som folk säger till en måste vara sant :angel:

Men seriöst, tänker så här, det skadar ju ingen att hen tror det -bara hen är nöjd med sin hund (personen i fråga kanske kommer att känna sig lite bortgjord om den en dag får större kunskap och förstår att hen ha spridit felaktig fakta i många år men i det stora hela är ingen skada skedd). Värre blir det ju om denne i sin tur också skulle ha börjat avla och i sin tur också omedvete sprider lögnen vidare till ytterligare valpköpare (speciellt med informationen att hälsoundersökningar inte behövs) det är då det börjar bli riktigt jobbigt.
 
Ja Schäfer är det ju inte. Skulle gissa att det förutom schäfer är vit herde och holländare eller liknande. Absolut kan de va trevliga hundar men att köpa hund från någon som uppenbarligen blåljuger är inget jag själv skulle göra iaf. I en tråd på FB var det någon som ring på annonsen och fått till svar att registrering, härkomst och hälsoundersökningar så som HD och ED inte va något som behövdes.

Din bekant, betalade hen detta sjuka pris och vad fick hen att göra det?
Att detta inte är renrasig schäfer är inte så svårt att förstå/se. Men en fråga från en som inte kan något om schäferavel: "Förr" förekom det vita hundar i schäferkullarna, liksom med t ex boxer så avlivdes de eller mer eller mindre skänktes bort. Som jag förstått det delades sedan rasen där de vita blev vit herde? Innebär det att det inte längre förekommer vita/felfärgade valpar i schäferkullar?
 
Att detta inte är renrasig schäfer är inte så svårt att förstå/se. Men en fråga från en som inte kan något om schäferavel: "Förr" förekom det vita hundar i schäferkullarna, liksom med t ex boxer så avlivdes de eller mer eller mindre skänktes bort. Som jag förstått det delades sedan rasen där de vita blev vit herde? Innebär det att det inte längre förekommer vita/felfärgade valpar i schäferkullar?
Hänvisar till denna mycket långa men informationsrika tråd i ämnet:
https://www.bukefalos.se/threads/vit-schaefer.1429641/
 
Ja självklart, bristen på källkritik är ju lika stor IRL som på internet. Allt som folk säger till en måste vara sant :angel:

Men seriöst, tänker så här, det skadar ju ingen att hen tror det -bara hen är nöjd med sin hund (personen i fråga kanske kommer att känna sig lite bortgjord om den en dag får större kunskap och förstår att hen ha spridit felaktig fakta i många år men i det stora hela är ingen skada skedd). Värre blir det ju om denne i sin tur också skulle ha börjat avla och i sin tur också omedvete sprider lögnen vidare till ytterligare valpköpare (speciellt med informationen att hälsoundersökningar inte behövs) det är då det börjar bli riktigt jobbigt.
Personen jag är bekant med är så nöjd med sin hund så och hunden är riktigt riktigt trevlig och den kommer inte användas i avel den är nog 7 år vid detta laget men jag känner igen "uppfödarna" som hållt på många år 🤣
Vet att hunden har ett antal syskon i olika färger :)
 
Att detta inte är renrasig schäfer är inte så svårt att förstå/se. Men en fråga från en som inte kan något om schäferavel: "Förr" förekom det vita hundar i schäferkullarna, liksom med t ex boxer så avlivdes de eller mer eller mindre skänktes bort. Som jag förstått det delades sedan rasen där de vita blev vit herde? Innebär det att det inte längre förekommer vita/felfärgade valpar i schäferkullar?
Lyckades du hitta svaret i tråden som rekommenderas? Den va lite rörig men det korta svaret att nej de senaste 40-50 åren har de inte fötts en vit schäfer i en renrasig schäferkull som går att bevisa är renrasig schäfer. Därav anser man att vita färgen hos schäfer är utdöd.

Det finns än idag ett registreingsförbud av vita schäfrar men om jag inte missminner mig så har SKK gått ut med att skulle de mot förmodan födas en vit schäfer och man med DNA kan fastställa att valpen är renrasig så kommer den ändå bli reggad.
 
Lyckades du hitta svaret i tråden som rekommenderas? Den va lite rörig men det korta svaret att nej de senaste 40-50 åren har de inte fötts en vit schäfer i en renrasig schäferkull som går att bevisa är renrasig schäfer. Därav anser man att vita färgen hos schäfer är utdöd.

Det finns än idag ett registreingsförbud av vita schäfrar men om jag inte missminner mig så har SKK gått ut med att skulle de mot förmodan födas en vit schäfer och man med DNA kan fastställa att valpen är renrasig så kommer den ändå bli reggad.

Det stämmer att SKK har sagt att kan man med DNA bevisa att en vit valp kommer från två stamboksförda föräldrar så kommer den reggas som renrasig men beläggas med avelsspärr pga färgfel.
 
Att detta inte är renrasig schäfer är inte så svårt att förstå/se. Men en fråga från en som inte kan något om schäferavel: "Förr" förekom det vita hundar i schäferkullarna, liksom med t ex boxer så avlivdes de eller mer eller mindre skänktes bort. Som jag förstått det delades sedan rasen där de vita blev vit herde? Innebär det att det inte längre förekommer vita/felfärgade valpar i schäferkullar?

De vita Schärarna mönstrades in i egen stambok på 30-talet och blev Vit Herdehund. Anledningen var att de vita inte ansågs hålla måttet rent hälsomässigt samt att deras färg var opraktisk inom patrullering och rapport. De slogs dock inte ihjäl som valpar. Men man försökte tidigt få bort vita individer ur aveln.
 
Lyckades du hitta svaret i tråden som rekommenderas? Den va lite rörig men det korta svaret att nej de senaste 40-50 åren har de inte fötts en vit schäfer i en renrasig schäferkull som går att bevisa är renrasig schäfer. Därav anser man att vita färgen hos schäfer är utdöd.

Det finns än idag ett registreingsförbud av vita schäfrar men om jag inte missminner mig så har SKK gått ut med att skulle de mot förmodan födas en vit schäfer och man med DNA kan fastställa att valpen är renrasig så kommer den ändå bli reggad.
Hittade svaret - tack! Hade en lärare med en vit schäfer som enligt honom var född i en normalfärgad kull men inte hade godkänd färg. Men det var i början av 70talet och jag har ju ingen koll på om den var 100% renrasig (kanske inte han heller). Vit herde hade man inte hört talas om då.
 
Ligger en pudelblandning på 8,5 veckor ute på blocket. Säljes pga. ånger. Vad i hela friden!? Tar man inte som seriös uppfödare tillbaka hunden då?
Såklart man gör! Annars är man väldigt oseriös tycker jag. Men ägaren kanske inte ens hört av sig till uppfödaren, man vet ju inte...
Utan att ha sett annonsen gissar jag att ägaren vill ha igen pengarna? Det får man ju sällan om man ”ångrar” sig och vill lämna tillbaka valpen till uppfödaren (med all rätt).
 
Såklart man gör! Annars är man väldigt oseriös tycker jag. Men ägaren kanske inte ens hört av sig till uppfödaren, man vet ju inte...
Jag funderar nästan på om människor i princip kan köpa en valp för att sedan sälja betydligt dyrare så som det är nu. Jag såg en cavaliertik på 4 år för 35 tusen. Det känns nästan som dom säljer bara för att få pengar.
 
Utan att ha sett annonsen gissar jag att ägaren vill ha igen pengarna? Det får man ju sällan om man ”ångrar” sig och vill lämna tillbaka valpen till uppfödaren (med all rätt).

Jag tror att du är något på spåren. Hen kanske t o m vill tjäna en hacka på den oönskade valpen och pudelmixar är ju poppis, bara att slänga ut den på Blocket och skita i att kontakta uppfödaren... :(
 
Men seriösa uppfödare tar väl inte mer betalt nu än de hade gjort utan en coronakris? Jag fick inte betala mer för min iaf. Hade uppfödaren sålt enbart för att tjäna så mycket pengar som möjligt hade hon säkert kunnat det då kön på valparna var lång.


Undrar hur vanligt det är med Coronahöjning bland seriösa väletablerade uppfödare?

"Sveriges största hästhandlare" uppger sig även för att vara seriös uppfödare av (american bully pocket?) franska bulldog (föder upp merle men anger att hon vägrar ha med SKK att göra för att kunna avla friska frallor) har varit öppen med att hon höjt priset rejält (75-100%) pga Covid19.

Efterfrågan reglerar priset så om uppfödare passar på att höja priset på sina valpar så är det knappast förenat med dödssynd.
 
Undrar hur vanligt det är med Coronahöjning bland seriösa väletablerade uppfödare?

"Sveriges största hästhandlare" uppger sig även för att vara seriös uppfödare av (american bully pocket?) franska bulldog (föder upp merle men anger att hon vägrar ha med SKK att göra för att kunna avla friska frallor) har varit öppen med att hon höjt priset rejält (75-100%) pga Covid19.

Efterfrågan reglerar priset så om uppfödare passar på att höja priset på sina valpar så är det knappast förenat med dödssynd.

I mina ögon finns det nog ingen "seriös" uppfödare av sådana "mode" raser/färger även om de kallas sig själva det. Alla uppfödare kallas sig seriösa men det innebär ingen garanti alls för att de är det. Oerhört ironiskt att välja bort SKK pga. att det inte skulle gå att avla hälsomässigt pga. dem och sen avla på merle som är en färg direkt kopplad till ett sjukdomsanlag :down: Det finns inget inom SKK som hindrar att man avlar på frallor med långa näsor så länge man avlar renrasigt och inte vill vinna en massa priser på utställning. Detta låter som urtypen av en oseriörs uppfödare som föder upp dyra moderaser för att tjäna pengar. Denna har absolut noll intresse i dessa rasers framtid och kanske inte ens hundarnas. Undrar hur höga krav denne har på sina valpköpare mer än att de ska betala antagligen hutlöst mycket för valpen?

Priser justeras ju hela tiden på hundar och valpar. Jag betalade betydligt mer för denna hund än min första av samma ras men det berodde inte på corona då jag fick veta priset innan corona var "känt". Den jag köpte därmellan kostade mitt emellan den första och sen senaste.

Några punkters om enligt mig kännetecknar en seriös uppfödare:
  • Hela kullarna (iaf minst 80%) utvärderas hälsomässigt och mentalt.
  • I avel används hundar med bra hälsoresultat (jämfört med rasmedel) från kullar med detsamma.
  • I avel används hundar med bra mentala beskrivningar (jämfört med rasmedel) från kullar med detsamma (orädda och socialt trygga).
  • Funktion före utseende och färg
  • Rätt valpköpare viktigt! Krav ställs för att man ska få köpa valp. Valpköpare ska vilja utvärdera valpen hälsomässigt och mentalt och syssla med passande aktivering.
  • I all avel finns en långsiktig tanke flera generationer fram med fokus på att bidra till rasens framtid.
  • Uppfödaren stöttar valpköparna genom hela hundens liv. Köper tillbaka valpen vid behov och hjälper till vid ev. omplacering
Detta gör inte en som vill tjäna pengar, detta gör man för att man brinner för hundar och rasen!
 
Undrar hur vanligt det är med Coronahöjning bland seriösa väletablerade uppfödare?

"Sveriges största hästhandlare" uppger sig även för att vara seriös uppfödare av (american bully pocket?) franska bulldog (föder upp merle men anger att hon vägrar ha med SKK att göra för att kunna avla friska frallor) har varit öppen med att hon höjt priset rejält (75-100%) pga Covid19.

Efterfrågan reglerar priset så om uppfödare passar på att höja priset på sina valpar så är det knappast förenat med dödssynd.
Denne som säger sig föda upp friska frallor har en avelshane som i princip saknar näsborrar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 076
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
630
· Visningar
54 214
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
713
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 828
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp