Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ett par frågor.
Får valpar säljas utan att vara chipade? Får man annonsera ut dom på blocket utan att lova att de ska chippas innan leverans?
Om uppfödaren saknar dåldafelförsäkring, visst får dom då stå för ev. Dolda fel från egen ficka? Kan man försäkra en hund som inte genomgått besiktning?

Om ni var bekant med uppfödningen ovan, blandraser, tiken är inte chippad. Skulle ni påtala hur mycket fel och olagligheter som begåtts (parningen i sig är gränsfall, tiken är 8år och har inte haft valpar tidigare men det sägs att hon fött en döfödd valp i ungdomens dagar).
Eller skulle ni rycka på axlarna och tänkta att det är deras problem?

Ryckt på axlarna.

Lagen säger att alla hundar ska vara märkta och registrerade. Tror dock inte att det är krav på att detta görs innan hunden lämnar uppfödaren. Resten är jag för osäker kring för att svara på.
 
Ett par frågor.
Får valpar säljas utan att vara chipade? Får man annonsera ut dom på blocket utan att lova att de ska chippas innan leverans?
Om uppfödaren saknar dåldafelförsäkring, visst får dom då stå för ev. Dolda fel från egen ficka? Kan man försäkra en hund som inte genomgått besiktning?

Om ni var bekant med uppfödningen ovan, blandraser, tiken är inte chippad. Skulle ni påtala hur mycket fel och olagligheter som begåtts (parningen i sig är gränsfall, tiken är 8år och har inte haft valpar tidigare men det sägs att hon fött en döfödd valp i ungdomens dagar).
Eller skulle ni rycka på axlarna och tänkta att det är deras problem?
Vilka är olagligheterna?
 
Någon på Facebook frågade nyss i om det var ok att låta hundarna para sig hur mycket dom vill utan uppsikt, för att hundarna var nämligen så KÄRA i varandra att dom skrek om man separerade dom och ägaren hade aldrig sett hundar så KÄRA. :yuck::banghead:
Otroligt okunnig hundägare överlag och tiken hade tydligen haft öronskabb i maj då samma ägare frågade om råd även då, hundarna var givetvis utan stamtavla också, men det var tydligen inget som betydde något enligt den här "uppfödaren".

Ibland undrar jag vart mer man kan hitta lika många idioter som inom hundvärlden, äganderätten på hund borde på något sätt kontrolleras och begränsas.

Häst och katt👍
 
Ett par frågor.
Får valpar säljas utan att vara chipade? Får man annonsera ut dom på blocket utan att lova att de ska chippas innan leverans?
Om uppfödaren saknar dåldafelförsäkring, visst får dom då stå för ev. Dolda fel från egen ficka? Kan man försäkra en hund som inte genomgått besiktning?

Om ni var bekant med uppfödningen ovan, blandraser, tiken är inte chippad. Skulle ni påtala hur mycket fel och olagligheter som begåtts (parningen i sig är gränsfall, tiken är 8år och har inte haft valpar tidigare men det sägs att hon fött en döfödd valp i ungdomens dagar).
Eller skulle ni rycka på axlarna och tänkta att det är deras problem?
Svar:
Ja om dom är yngre än 4 mån
ja
ja
På valp så säger nästan alla försäkringsbolag ja

Jag håller ju inte käften så ja jag hade talat om att hund över 4 mån ska vara chippad eller tatuerad och sjv regler säger att tik över 7 år ska vara vet bes innan parning.
Sen skulle jag rycka på axlarna.
 
Vilka är olagligheterna?
Tiken är omärkt, ej reggad hos Jbv och är över 8 år vid första kull (kan Somsagt va så att hon haft en döfödd valp när hon va 1.5).
Sedan trodde jag att man inte fick sälja hundar utan märkning oavsett ålder (trodde fyramånadersregeln gällde om man hade hunden hemma)
 
Svar:
Ja om dom är yngre än 4 mån
ja
ja
På valp så säger nästan alla försäkringsbolag ja

Jag håller ju inte käften så ja jag hade talat om att hund över 4 mån ska vara chippad eller tatuerad och sjv regler säger att tik över 7 år ska vara vet bes innan parning.
Sen skulle jag rycka på axlarna.
Tack för svar. Jag kommer nog prova att inte säga något så länge det inte kommer påtal (tror inte det egentligen skulle ha nått syfte att säga nått men nyfiken på hur andra tänker).
Vet att dom tycker att vi sedan innan är lite högfärdiga vad det gäller hundar eftersom jag och sambon har renraser som tävlas och jaktmeriteras (och tas till veterinär). Vi kan säga att deras hundhållning är kanske mer av det gamla slaget (hundarna går som resten av boskapen och kommer och går lite som dom vill).
Dom har nu sagt till sonen upprepade gånger att han ska komma och titta på valparna så ska väl bita mig i tungan och knata dit i veckan.
 
Tiken är omärkt, ej reggad hos Jbv och är över 8 år vid första kull (kan Somsagt va så att hon haft en döfödd valp när hon va 1.5).
Sedan trodde jag att man inte fick sälja hundar utan märkning oavsett ålder (trodde fyramånadersregeln gällde om man hade hunden hemma)
Lite mer behöver man ha på fötterna innan man anklagar folk för att bryta mot lagen.
 
Lite mer behöver man ha på fötterna innan man anklagar folk för att bryta mot lagen.
Som @Wingates skrev så är det ju enligt lag inte okej att äga en omärkt och oreggad hund (mer än 4 månader). Men jag lovar att jag inte ska gå dit och kasta ur mig massa anklagelse. Men hur man agerar som civil vid olika former av brott, även små sådana, diskuteras ju ofta ganska flitigt. Här i tråden hamnar vi ofta på tveksamma annonser och diskuterar när det borde anmälas och inte. Jag va därför nyfiken hur andra människor skulle tänka i detta fall eller liknande fall. Alltså det skulle ju kunna handla om människor med total okunskap som faktiskt inte brytt sig om att ta reda på information och faktiskt inte har en aning om att hundar ska vara reggade eller iaf inte att det är mer än bara rekommendation(är nu rent hypotetisk). Ska man lägga sig i eller bara rycka på axlarna?
 
I en grupp för avlivningshotade djur och akuta omplaceringar kan man läsa följande annons:

"Rottweiler valpar letar efter ett nytt hem
Mina rottweilervalpar söker bråttom ett nytt hem. De heter Bruno och Alvin. Bruno är en man medan Alvin är en kvinna. De är 14 veckor gamla valpar registrerade, svans och duggklor borttagna av veterinären. Första skott, dewormed och de är vänliga för barn och andra husdjur. De är uppdaterade med veterinärkontroller. De är också mycket intelligenta och de kan enkelt anpassa sig till en ny miljö. kontakta mig privat för mer information om Alvin och Bruno."

Jag vet att det troligen är smuggelhundar. En laglig import sker när valparna är minst 15 veckor gamla och ingen veterinär i Sverige tar bort vare sig sporrar eller svansar (dessutom finns det ingen seriös uppfödare som skulle sätta ut en annons som denna). Det är dock sorgligt ändå. Annonsen fick många "älska"-reaktioner och jag hoppas att ingen är dum nog att köpa valparna. :(
 
I en grupp för avlivningshotade djur och akuta omplaceringar kan man läsa följande annons:

"Rottweiler valpar letar efter ett nytt hem
Mina rottweilervalpar söker bråttom ett nytt hem. De heter Bruno och Alvin. Bruno är en man medan Alvin är en kvinna. De är 14 veckor gamla valpar registrerade, svans och duggklor borttagna av veterinären. Första skott, dewormed och de är vänliga för barn och andra husdjur. De är uppdaterade med veterinärkontroller. De är också mycket intelligenta och de kan enkelt anpassa sig till en ny miljö. kontakta mig privat för mer information om Alvin och Bruno."

Jag vet att det troligen är smuggelhundar. En laglig import sker när valparna är minst 15 veckor gamla och ingen veterinär i Sverige tar bort vare sig sporrar eller svansar (dessutom finns det ingen seriös uppfödare som skulle sätta ut en annons som denna). Det är dock sorgligt ändå. Annonsen fick många "älska"-reaktioner och jag hoppas att ingen är dum nog att köpa valparna. :(
Låter som en googletranslate annons.
 
I en grupp för avlivningshotade djur och akuta omplaceringar kan man läsa följande annons:

"Rottweiler valpar letar efter ett nytt hem
Mina rottweilervalpar söker bråttom ett nytt hem. De heter Bruno och Alvin. Bruno är en man medan Alvin är en kvinna. De är 14 veckor gamla valpar registrerade, svans och duggklor borttagna av veterinären. Första skott, dewormed och de är vänliga för barn och andra husdjur. De är uppdaterade med veterinärkontroller. De är också mycket intelligenta och de kan enkelt anpassa sig till en ny miljö. kontakta mig privat för mer information om Alvin och Bruno."

Jag vet att det troligen är smuggelhundar. En laglig import sker när valparna är minst 15 veckor gamla och ingen veterinär i Sverige tar bort vare sig sporrar eller svansar (dessutom finns det ingen seriös uppfödare som skulle sätta ut en annons som denna). Det är dock sorgligt ändå. Annonsen fick många "älska"-reaktioner och jag hoppas att ingen är dum nog att köpa valparna. :(

Printscreena och skicka till djurenheten på Jordbruksverket. Det rör sig sannolikt om smuggelvalpar dvs stor risk att de bär på smitta. Uppenbarligen översatt med translate också.
 
Annonsen raderades av administratör efter att en medlem skapat ett inlägg där hen ifrågasatte annonsen (naturligtvis hade annonsören stängt av kommentarsfältet för annonsen, så man kunde inte kommentera den.), så jag kan anta att ingen råkar köpa smuggelvalp alternativt blir lurad på en hund som inte ens finns utifrån det inlägget i alla fall. :)

Jag tog ingen skärmbild. Profilen ifråga var tom och jag slog upp namnet på hitta.se samt eniro.se, men utan resultat. Med andra ord skulle det inte finnas så mycket att gå på.
 
Såg här om dagen en bild på en Chihuahua/vinthund korsning. Såg inte klok ut, med kroppen som en vinthund och sen en chihuahuas huvud :cautious: :crazy:
Typ en sådan har jag 😂 Lååånga ben, stor kropp och pyttelitet huvud. Dessutom lockig päls som påminner lite om en rexkatt
8FEC61FA-6202-491B-87CD-A39D2238094A.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 089
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
630
· Visningar
54 264
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
716
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 836
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp