Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Absolut, håller med om detta. Men om syresättningen inte fungerar som den ska så tryter ju orken och då ser man ju att hunden blir tröttare än den borde bli, även om viljan finns där. En hund med fysiska problem kan ju springa med på ren vilja, men den kan ju inte dölja en hälta även om den ignorerar den.
Du underskattar hundars vilja. Hur många hundar har inte dukat under pga värmeslag? Orken borde tryta, men det gör den inte, de fortsätter tills de stupar.

Jag lovar att du skulle kunna ta den 'hälsosammaste' mops du kan hitta och sätta den på en promenad med mig och mina damer, och det kommer definitivt märkas att den inte orkar pga dålig syresättning.
 
Absolut, håller med om detta. Men om syresättningen inte fungerar som den ska så tryter ju orken och då ser man ju att hunden blir tröttare än den borde bli, även om viljan finns där. En hund med fysiska problem kan ju springa med på ren vilja, men den kan ju inte dölja en hälta även om den ignorerar den.

Så så länge en hund kan syresätta sig upplever den inga besvär? ingen stress? Inget obehag? (av att ha hinder i sina luftvägar/trånga luftvägar som stör luftflödet)

Jag har träffat flera brachysefaliska hundar där ägarna bestämt hävdat att de har jättebra andning men jag kan ändå se och/eller höra att hunden visst har påverkan på andningen både i vila och arbete som rimligtvis måste upplevas som obehag av hunden. Hundar som trots detta kunnat prestera på rätt hög nivå för sina raser.

En hund kan ha smärta/uppleva obehag utan att det är uppenbart genom trötthet eller hälta. Det handlar mest om att vi som ägare måste inse varför hunden gör/låter som den gör.
 
”I den här blandningen får du en valp som har föräldrar som är snälla, enkla och härliga familjehundar.
De är friska och hälsosamma!
De är sociala, pigga, har en fin och mjuk personlighet och älskar att vara vid din sida.

De passar bäst i hem som har en aktiv vardag och där hunden får lite ensamhetstid.

Valparna har raserna Korthårig Vorsteh, Pointer och Alaskan Husky (polarmix från Alaska) i sig.
Valparna är 12:e generationen i blandningen.
Den är en väl genomtänkt och jakten är bortavlad.”

Bortavlad jakt, tillåt mig att tvivla :rofl:
Men om man inte vill ha jakt - varför väljer man då att avla på just de raserna? Borde finnas bättre lämpade kandidater där man inte behöver ta fram 12 genereationer för att nå önskat resultat?
 
Du underskattar hundars vilja. Hur många hundar har inte dukat under pga värmeslag? Orken borde tryta, men det gör den inte, de fortsätter tills de stupar.

Ja, men visst katten märker man att hunden är påverkad. Det var det jag pratade om. Jag ser ju absolut när värmen påverkar mina boxrar när de springer i skogen på sommaren. Visst, det fortsätter för det är kul, men jag ser ju att de är påverkade och att orken ibland tryter. Så nog tycker jag man kan avgöra om en hund orkar med promenaden eller om den bara hänger med på ren vilja.

Jag är absolut inte nåt större fan av mops, men har blivit förvånad över hur pigga och aktiva min bekants mopsar är. Har inte sett att deras ork tryter nämnvärt när vi är ute i 1-2 timmar ihop med boxrarna, om vi nu inte pratar 25+ grader. Men visst, det är i maklig promenadtakt där hundarna får springa som de vill, inte någon fysrunda.

Sen är det så klart att jag i allmänhet tycker om trubbnosar, både i fråga om utseende och attityd. Skulle aldrig kunna tänka mig en annan sorts hund (men skulle inte heller skaffa fralla eller mops, möjligen bostonterrier om jag inte har boxer).
 
Ja, men visst katten märker man att hunden är påverkad. Det var det jag pratade om. Jag ser ju absolut när värmen påverkar mina boxrar när de springer i skogen på sommaren. Visst, det fortsätter för det är kul, men jag ser ju att de är påverkade och att orken ibland tryter. Så nog tycker jag man kan avgöra om en hund orkar med promenaden eller om den bara hänger med på ren vilja.

Jag är absolut inte nåt större fan av mops, men har blivit förvånad över hur pigga och aktiva min bekants mopsar är. Har inte sett att deras ork tryter nämnvärt när vi är ute i 1-2 timmar ihop med boxrarna, om vi nu inte pratar 25+ grader. Men visst, det är i maklig promenadtakt där hundarna får springa som de vill, inte någon fysrunda.

Sen är det så klart att jag i allmänhet tycker om trubbnosar, både i fråga om utseende och attityd. Skulle aldrig kunna tänka mig en annan sorts hund (men skulle inte heller skaffa fralla eller mops, möjligen bostonterrier om jag inte har boxer).
Detta är bara en retorik jag hör från folk med hundar som själva är påverkade.
Det kan vara 35 C ute och mina börjar aldrig snorka/rossla/kippa efter andan.
 
Detta är bara en retorik jag hör från folk med hundar som själva är påverkade.
Det kan vara 35 C ute och mina börjar aldrig snorka/rossla/kippa efter andan.

Vilken del är det som bara är retorik?

Sen om man ska vara krass så skiter jag faktiskt i om en hund inte orkar jobba i 35 C för det behöver den inte kunna. Det orkar inte deras matte i mitt fall heller.
 
Vilken del är det som bara är retorik?

Sen om man ska vara krass så skiter jag faktiskt i om en hund inte orkar jobba i 35 C för det behöver den inte kunna. Det orkar inte deras matte i mitt fall heller.

Alla bruksraser bör kunna prestera någorlunda även i extremväder. De är ändå framavlade för tjänstearbete och för de hundar som är i tjänst finns inga lediga dagar pga väderförhållanden.
 
Alla bruksraser bör kunna prestera någorlunda även i extremväder. De är ändå framavlade för tjänstearbete och för de hundar som är i tjänst finns inga lediga dagar pga väderförhållanden.

Det är bara löjligt att påstå att alla bruksraser ska kunna arbeta i extremväder. Om vi tar boxer är det dessutom pälsen och inte nosen som sätter stopp för både extrem kyla och extrem hetta; avsaknaden av underull gör att de påverkas mycket mer av omgivningens temperatur än en schäfer. Men det har inget med deras noslängd att göra.
 
Vilken del är det som bara är retorik?

Att man genom att förklara att hunden minsann kan göra X och Y och därför har den absolut inga problem. Har hört det från nästan varenda trubbnoshundägare där frågan kommit upp. Jag tar inte upp ämnet men många är noga med att själva påpeka hur bra just deras hundar andas. När jag frågar varför hunden då låter i sin andning så får man höra allt som hunden kan göra och att den därför inte alls har några problem trots att de låter (som när man suger in luft genom typ ett smalare rör), snarkar osv. Jag tvivlar inte på att det finns hundar med sämre andning men det gör ju inte att dessa hundar har perfekt andning utan bara lite mindre dålig.
 
Det är bara löjligt att påstå att alla bruksraser ska kunna arbeta i extremväder. Om vi tar boxer är det dessutom pälsen och inte nosen som sätter stopp för både extrem kyla och extrem hetta; avsaknaden av underull gör att de påverkas mycket mer av omgivningens temperatur än en schäfer. Men det har inget med deras noslängd att göra.
Så med täcke/kyltäcke presterar de som övriga hundar?
 
Att man genom att förklara att hunden minsann kan göra X och Y och därför har den absolut inga problem. Har hört det från nästan varenda trubbnoshundägare där frågan kommit upp. Jag tar inte upp ämnet men många är noga med att själva påpeka hur bra just deras hundar andas. När jag frågar varför hunden då låter i sin andning så får man höra allt som hunden kan göra och att den därför inte alls har några problem trots att de låter (som när man suger in luft genom typ ett smalare rör), snarkar osv. Jag tvivlar inte på att det finns hundar med sämre andning men det gör ju inte att dessa hundar har perfekt andning utan bara lite mindre dålig.

Då har du läst in en hel del i mitt inlägg som inte står där. I första paragrafen svarar jag på ett påstående om att man inte skulle märka huruvida än hunds ork tryter eller ej bara för att hundar hänger på ändå (jag håller med om att viljan räcker längre en orken, men anser att man ser när en hund är påverkad). I den andra noterar jag att jag har varit positivt överraskad av min bekants mopsar (eftersom jag träffat andra mopsar som verkligen inte orkat mycket).

Sen står jag jag fast vid att mina (och många, många andras) boxrar inte har problem som har med deras trubbnosighet att göra. Men det skriver jag inget om i just det inlägget. Så var är retoriken?

Så med täcke/kyltäcke presterar de som övriga hundar?

Med täcke, ja. Finns ett fåtal som fått dispens att gå som patrullhundar med täcke. Kyltäcke blir dock inte samma sak, du stänger inte ute värmen på samma sätt som du med ett täcke stänger ute kylan. Så vitt jag vet ska man inte låta en hund arbeta med kyltäcke, det "lurar" kroppen.
 
Då har du läst in en hel del i mitt inlägg som inte står där. I första paragrafen svarar jag på ett påstående om att man inte skulle märka huruvida än hunds ork tryter eller ej bara för att hundar hänger på ändå (jag håller med om att viljan räcker längre en orken, men anser att man ser när en hund är påverkad). I den andra noterar jag att jag har varit positivt överraskad av min bekants mopsar (eftersom jag träffat andra mopsar som verkligen inte orkat mycket).

Sen står jag jag fast vid att mina (och många, många andras) boxrar inte har problem som har med deras trubbnosighet att göra. Men det skriver jag inget om i just det inlägget. Så var är retoriken?



Med täcke, ja. Finns ett fåtal som fått dispens att gå som patrullhundar med täcke. Kyltäcke blir dock inte samma sak, du stänger inte ute värmen på samma sätt som du med ett täcke stänger ute kylan. Så vitt jag vet ska man inte låta en hund arbeta med kyltäcke, det "lurar" kroppen.
Det låter som att du med näbbar och klor försvarar trubbnosiga. För dina hundar kan minsann ditten och datten. Den retoriken.
 
Det är bara löjligt att påstå att alla bruksraser ska kunna arbeta i extremväder. Om vi tar boxer är det dessutom pälsen och inte nosen som sätter stopp för både extrem kyla och extrem hetta; avsaknaden av underull gör att de påverkas mycket mer av omgivningens temperatur än en schäfer. Men det har inget med deras noslängd att göra.

Så länge temperaturen ute inte överskrider hundens egna kroppstemperatur (38 grader) finns ingen vinning med underull vid värme eftersom temperaturen under pälsen ändå kommer vara högre än den på utsidan. De flesta korthåriga hundar jag känner älskar värme till skillnad från de mer pälsade.

Att längden på nosen påverkar värmetåligheten är ju ren fakta eftersom de är ett av de två sätt som hunden använder för att svalka sig eftersom de inte kan svettas genom huden som vi.
 
Det låter som att du med näbbar och klor försvarar trubbnosiga. För dina hundar kan minsann ditten och datten. Den retoriken.

Oj då? Näbbar och klor är det? Ja ja, jag börjar ju känna igen svarsretoriken också kan man ju säga. "Alla trubbnosar är jättesjuka om de inte klarar av precis allt som alla andra hundraser klarar av utan att bli det minsta påverkade."

Meningslöst.

Så länge temperaturen ute inte överskrider hundens egna kroppstemperatur (38 grader) finns ingen vinning med underull vid värme eftersom temperaturen under pälsen ändå kommer vara högre än den på utsidan. De flesta korthåriga hundar jag känner älskar värme till skillnad från de mer pälsade.

Att längden på nosen påverkar värmetåligheten är ju ren fakta eftersom de är ett av de två sätt som hunden använder för att svalka sig eftersom de inte kan svettas genom huden som vi.

Jaha, så då är det ingen mening med en lätt och luftig klänning på en varm dag för en människa? Konstigt, jag tycker det känns betydligt bättre än gassande sol på en naken kropp. Med underull blir det en liten luftspalt som gör att värmen inte upplevs lika starkt. Det är ju därför det inte är rekommenderat att raka en hund med mycket päls på sommaren.

Sen ja, noslängden påverkar. Men är påverkan på en relevant nivå? Jag tycker inte en hund lider av att inte kunna arbeta fullt ut i 30 grader. En hund ska kunna leva ett bra hundliv och inte begränsas i detta av sin fysik (det är också därför jag sa att jag har svårt för mopsens kroppsbyggnad; en hund som inte kan sköta sin egen hygien är begränsad).
 
Då har du läst in en hel del i mitt inlägg som inte står där. I första paragrafen svarar jag på ett påstående om att man inte skulle märka huruvida än hunds ork tryter eller ej bara för att hundar hänger på ändå (jag håller med om att viljan räcker längre en orken, men anser att man ser när en hund är påverkad). I den andra noterar jag att jag har varit positivt överraskad av min bekants mopsar (eftersom jag träffat andra mopsar som verkligen inte orkat mycket).

Sen står jag jag fast vid att mina (och många, många andras) boxrar inte har problem som har med deras trubbnosighet att göra. Men det skriver jag inget om i just det inlägget. Så var är retoriken?



Med täcke, ja. Finns ett fåtal som fått dispens att gå som patrullhundar med täcke. Kyltäcke blir dock inte samma sak, du stänger inte ute värmen på samma sätt som du med ett täcke stänger ute kylan. Så vitt jag vet ska man inte låta en hund arbeta med kyltäcke, det "lurar" kroppen.
Problemet finns absolut hos boxer. Har fått intubera en boxerhane med tub stl 6,5. Hundar i den storleken brukar normalt ha minst 8-9. Det är långt i från normalt och ger problem.
 
Jaha, så då är det ingen mening med en lätt och luftig klänning på en varm dag för en människa? Konstigt, jag tycker det känns betydligt bättre än gassande sol på en naken kropp. Med underull blir det en liten luftspalt som gör att värmen inte upplevs lika starkt. Det är ju därför det inte är rekommenderat att raka en hund med mycket päls på sommaren.

Sen ja, noslängden påverkar. Men är påverkan på en relevant nivå? Jag tycker inte en hund lider av att inte kunna arbeta fullt ut i 30 grader. En hund ska kunna leva ett bra hundliv och inte begränsas i detta av sin fysik (det är också därför jag sa att jag har svårt för mopsens kroppsbyggnad; en hund som inte kan sköta sin egen hygien är begränsad).

Du kan inte jämföra människor och hundar, vi har helt olika system för att reglera värme. Skugga/solskydd uppskattar nog alla i värmen. Mina hundar har knappt någon underull alls på sommaren, de tål värme betydligt bättre än min träningskompis välpälsade urhundar (aktior), med din teori så borde akitorna tåla värmen bättre än en urpälsad kelpie? Och jag borde gå med en fodrad jacka så värmen hamnar längre från min hud än om jag har en tight t-shirt?

Här finns en mycket bra beskrivning av hur noslängden påverkar hundens temperaturregleringssytem: LÄNK

Noslängden verkar vara ytterst relevant.

Det finns många brachycefaliska hundar som knappt ens kan gå en promenad i 30 grader utan att få kämpa för luft, eller ens ligga och vila. Det tycker inte jag är ok.
 
(det är också därför jag sa att jag har svårt för mopsens kroppsbyggnad; en hund som inte kan sköta sin egen hygien är begränsad).
Där tänker jag säga emot,jag har inte haft en enda mops som inte kan sköta sin hygien (bara när dom är högdräktiga) däremot har frallan det problemet.
 
Fast så här, om vi säger för the sake of argument att 50% av de extrema raser vi pratar om här har inga problem med andning, ansträngning, hygien osv, så betyder det ju att resterande har det.

Tror det är svårt att hitta exakta siffror om hur procenten ska fördelas, men hela argumentet "min hund har faktiskt inga problem" baseras ju på vetskapen av att rasen i fråga har mycket problem.

Vore det inte så skulle det ju istället låta "Vi hade riktigt otur och vår hund drabbades av X"

Jag tror att alla som sysslar med dessa raser är mycket väl medvetna om hur sjuka raserna är, och det skulle vara så mycket mer konstruktivt att bara medge detta och lägga allt krut i världen på att arbeta för sundare hundar.
 
Sen står jag jag fast vid att mina (och många, många andras) boxrar inte har problem som har med deras trubbnosighet att göra. Men det skriver jag inget om i just det inlägget. Så var är retoriken?

Fast du kan ju inte jämföra boxer med fralla och mops när det kommer till luftvägarna?
Hos frallor och mopsar har majoriteten stora problem med luftvägarna, enstaka har extrema problem som leder till döden eller till att dem sitter i syrgasbur tills dem kan få operation, och ingen (nästan ingen?) fralla eller mops har helt % normal andning.
På boxer även om dem är trubbiga i nosen tycker jag majoritet andas bra utan biljud, och det finns bara ett par boxar med dålig andning. Detta tror jag beror på att boxen är en väldigt aktiv ras.

Om en mops eller fralla ligger hela dagen och bara sover, går ut i trädgården och sedan går in och sover igen säger ägaren "gud vad lugn h*n är", när sanningen kanske är att hunden gör det pga att om den anstränger sig eller blir glad blir det jobbigt att andas.
Om en boxer skulle göra samma sak, bara sova, och göra sina behov ute i trädgården, och sen sova igen skulle ägaren tro hunden var sjuk, eftersom boxrar är aktiva. Dem boxrar som inte kan vara aktiva pga sina luftvägar sorteras bort ur aveln.

Jag brukar säga, för att jämföra om hunden har bra andning, jämför den med en labrador, en labrador kan gå promenader och hälsa på folk med stängd mun, dem flåsar oftast bara vid extrem glädje, stress och värme/fysisk aktivitet. Ingen mops eller fralla andras lika bra som en labbe, dock finns det många boxrar som andas lika bra som en labbe.

Boxerns nos är inte förstörd (ännu) så är man försiktig i aveln kan man fortsätta ha friska boxrar.
 
Jag kommer aldrig glömma diskussionen jag hade med någon online som påstod att pekineser inte hade några problem eftersom hennes minsann kunde gå 1-2km om det inte var för varmt eller för tuff terräng...
Min tibbe är 13 i år och när han inte kan gå 1-2km så väntar en enkel biljett hos veterinären...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 167
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
630
· Visningar
54 639
Senast: Fetaost
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
724
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 881
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp