Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
En i bekantskapskretsen har skaffat en stövar-tollare mix.
Första hunden, de jagar inte, och vill ha den till lite promenader och soffmys typ... :(

Det är såna som kommer på vardagslydnadskurs sen för att de inte förstår varför deras hund bara sticker när de släpper den i skogen på deras mysiga familjepromenader eller varför deras hund jagar grannens katt/cyklister/bilar.
 
Det är såna som kommer på vardagslydnadskurs sen för att de inte förstår varför deras hund bara sticker när de släpper den i skogen på deras mysiga familjepromenader eller varför deras hund jagar grannens katt/cyklister/bilar.

Precis!

Valpen vald på premissen att den fanns nästgård och var söt...

Man blir så ledsen, det är ju så upplagt för att ens första upplevelse av att ha hund blir katastrofal :/
 
Varför ska cockerpoo och labradoodle uppfödare alltid skryta om sånt som är en självklarhet hos renrasuppfödare?

Äntligen är vår älskade Signe parad och väntar valpar. Signe är inte vem som helst. Hon är en energisk, lojal och arbetsvillig energiknippe. En frisk tik som är noggrant hälsotestad innan parning. Fri från patella defekter och ögonlyst. Självklart finns intyg på detta som köparen får en kopia på. Hennes kavaljer och fader till valparna har även han genomfört dessa tester och är i utan anmärkning. Signe har ett jobb. Hon aktiverar, motiverar och tränar med människor som har grav psykisk ohälsa som diagnos. På ett slutet sjukhus. På fritiden träffar hon barn i nedre skolåldern, och lär dem hur man ska uppföra sig när man umgås med hund. Inte alla barn får lära sig hur man gör detta tyvärr. Signe följer med på alla våra äventyr. Hon åker buss, fikar på stan, umgås med spädbarn, katter, tonåringar, andra hundar och mycket mer. Hon är i utmärkt ålder och otroligt rolig att umgås med. Vi vill ha en avkomma från henne men kan inte behålla alla valpar. Därför får du möjlighet att köpa en valp efter en tik som inte är vem som helst. Jag som matte och hennes träningspartner är mycket mån om vart hennes avkommor flyttar. Du får av mig livslång support och jag lär dig allt om hundens olika faser i livet. Jag jobbar med andras hundar i min vardag och har god kunskap samt utbildning i ämnet hund. Jag lär dig/er allt! Valparna är leveransklara i januari 2021. Då är de fyllda 8 veckor. Då är det fullständigt hälsotestade, vaccinerade, chipmärkta, avmaskade och vana vid allt:) Självklart skriver vi köpeavtal och du/ni får kopior på Signes samt hanhundens hälsointyg. Det ska vara tryggt och roligt att köpa hund! Detta är ingen bakgårdsparning. Till valparna önskar vi hem där hundköpet är väl genomtänkt. Barn i familjen är varmt välkomna, men inte ett krav. Det är engagerade hem vi önskar till våra valpar.
 
Att säga att andningen inte är huvudanledningen till varför boxrar avlider är en grov underdrift -- jag har aldrig hört talas om en boxer som dött av andningsproblem förutom fall där hundar lämnats i en varm bil. Det har säkert hänt, men det måste vara ytterst ovanligt.

Sen visst, rasen har andra problem. Spondylos är vanligt men ger oftast inga stora problem, så dödsorsak vet jag inte om man kan kalla det. Cancer är det stora problemet, men det ser jag inte som ett avelsproblem.

Nu träffar jag inte särskilt många labradorer, men de jag har träffat på diverse kurser är ungefär en tiondel så intensiva som boxrar och hänger sällan i kopplet som boxern gärna gör. Det gör ju sitt för att andningen ska bli mer ljudlig också. Men visst, nosen är kortare så det är klart att det finns en skillnad. Men är den så stor att hunden far illa på det minsta sätt? Det är ju det som det handlar om i grunden.

Sent svar kommer här.

Det är en stor skala på andningsproblemen, allt från en hund som får leva med en lätt "nästäppa" till den som får kämpa för varje andetag. Det jag anser är ok att en hund ska behöva leva med på grund av våra utseendepreferenser ligger mycket lågt, de ska inte ha biljud på andningen någonsin och inte behöva uppleva något motstånd alls i sina andningsvägar ens vid kraftig motion eller värme. Det krävs rejält med nos hos en trubbnos för att hamna där. Även en liten liten förträngning påverkar andningen när luftflödet är högt.

Självklart är cancer ett avelsproblem, predispositionen för cancer är absolut ärftlig. Men det är svårt att hantera eftersom det ofta debuterar lite senare i hundens liv när hunden själv eller dess kullsyskon redan har gått avel.

Även en liten liten förträning i luftvägarna skapar en känsla av obehag när man behöver mycket syre. Prova att springa och håll lätt för näsan samtidigt som du andas genom den, det är hemskt!
 
Varför ska cockerpoo och labradoodle uppfödare alltid skryta om sånt som är en självklarhet hos renrasuppfödare?

Äntligen är vår älskade Signe parad och väntar valpar. Signe är inte vem som helst. Hon är en energisk, lojal och arbetsvillig energiknippe. En frisk tik som är noggrant hälsotestad innan parning. Fri från patella defekter och ögonlyst. Självklart finns intyg på detta som köparen får en kopia på. Hennes kavaljer och fader till valparna har även han genomfört dessa tester och är i utan anmärkning. Signe har ett jobb. Hon aktiverar, motiverar och tränar med människor som har grav psykisk ohälsa som diagnos. På ett slutet sjukhus. På fritiden träffar hon barn i nedre skolåldern, och lär dem hur man ska uppföra sig när man umgås med hund. Inte alla barn får lära sig hur man gör detta tyvärr. Signe följer med på alla våra äventyr. Hon åker buss, fikar på stan, umgås med spädbarn, katter, tonåringar, andra hundar och mycket mer. Hon är i utmärkt ålder och otroligt rolig att umgås med. Vi vill ha en avkomma från henne men kan inte behålla alla valpar. Därför får du möjlighet att köpa en valp efter en tik som inte är vem som helst. Jag som matte och hennes träningspartner är mycket mån om vart hennes avkommor flyttar. Du får av mig livslång support och jag lär dig allt om hundens olika faser i livet. Jag jobbar med andras hundar i min vardag och har god kunskap samt utbildning i ämnet hund. Jag lär dig/er allt! Valparna är leveransklara i januari 2021. Då är de fyllda 8 veckor. Då är det fullständigt hälsotestade, vaccinerade, chipmärkta, avmaskade och vana vid allt:) Självklart skriver vi köpeavtal och du/ni får kopior på Signes samt hanhundens hälsointyg. Det ska vara tryggt och roligt att köpa hund! Detta är ingen bakgårdsparning. Till valparna önskar vi hem där hundköpet är väl genomtänkt. Barn i familjen är varmt välkomna, men inte ett krav. Det är engagerade hem vi önskar till våra valpar.

Det är förvisso jättefint att föräldrarna hälsotestas men det är egentligen rätt meningslöst när man inte vet hur hälsan är i resten av linjerna. Folk verkar helt omedvetna om att valpar ärver från hela familjebilden och inte bara sina föräldrar.
 
Varför ska cockerpoo och labradoodle uppfödare alltid skryta om sånt som är en självklarhet hos renrasuppfödare?

Äntligen är vår älskade Signe parad och väntar valpar. Signe är inte vem som helst. Hon är en energisk, lojal och arbetsvillig energiknippe. En frisk tik som är noggrant hälsotestad innan parning. Fri från patella defekter och ögonlyst. Självklart finns intyg på detta som köparen får en kopia på. Hennes kavaljer och fader till valparna har även han genomfört dessa tester och är i utan anmärkning. Signe har ett jobb. Hon aktiverar, motiverar och tränar med människor som har grav psykisk ohälsa som diagnos. På ett slutet sjukhus. På fritiden träffar hon barn i nedre skolåldern, och lär dem hur man ska uppföra sig när man umgås med hund. Inte alla barn får lära sig hur man gör detta tyvärr. Signe följer med på alla våra äventyr. Hon åker buss, fikar på stan, umgås med spädbarn, katter, tonåringar, andra hundar och mycket mer. Hon är i utmärkt ålder och otroligt rolig att umgås med. Vi vill ha en avkomma från henne men kan inte behålla alla valpar. Därför får du möjlighet att köpa en valp efter en tik som inte är vem som helst. Jag som matte och hennes träningspartner är mycket mån om vart hennes avkommor flyttar. Du får av mig livslång support och jag lär dig allt om hundens olika faser i livet. Jag jobbar med andras hundar i min vardag och har god kunskap samt utbildning i ämnet hund. Jag lär dig/er allt! Valparna är leveransklara i januari 2021. Då är de fyllda 8 veckor. Då är det fullständigt hälsotestade, vaccinerade, chipmärkta, avmaskade och vana vid allt:) Självklart skriver vi köpeavtal och du/ni får kopior på Signes samt hanhundens hälsointyg. Det ska vara tryggt och roligt att köpa hund! Detta är ingen bakgårdsparning. Till valparna önskar vi hem där hundköpet är väl genomtänkt. Barn i familjen är varmt välkomna, men inte ett krav. Det är engagerade hem vi önskar till våra valpar.

Pris 28 000 eller? :meh:

Jag har en vän som frågade mig om "Australiensk cobber dog".
Att dom träffat en som var så söt och rar. Dyra men verkar ju vara värda pengarna.... (detta från en vän i Sverige)

Jag bor i Australien och hade aldrig hört talas om denna "ras" tills detta kom upp. En snabb googling så är det väl generationsavel av labradoodle och eftersom de inte kunde reggas i nån rasklubb så hittade man på en egen 🤷‍♀️
 
Pris 28 000 eller? :meh:

Jag har en vän som frågade mig om "Australiensk cobber dog".
Att dom träffat en som var så söt och rar. Dyra men verkar ju vara värda pengarna.... (detta från en vän i Sverige)

Jag bor i Australien och hade aldrig hört talas om denna "ras" tills detta kom upp. En snabb googling så är det väl generationsavel av labradoodle och eftersom de inte kunde reggas i nån rasklubb så hittade man på en egen 🤷‍♀️
30 tusen papp...
 
Pris 28 000 eller? :meh:

Jag har en vän som frågade mig om "Australiensk cobber dog".
Att dom träffat en som var så söt och rar. Dyra men verkar ju vara värda pengarna.... (detta från en vän i Sverige)

Jag bor i Australien och hade aldrig hört talas om denna "ras" tills detta kom upp. En snabb googling så är det väl generationsavel av labradoodle och eftersom de inte kunde reggas i nån rasklubb så hittade man på en egen 🤷‍♀️
Haha mmmm.. Jag har nyligen börjat nytt jobb och på lunchen försökte jag lära känna lite kollegor. En kollega berättade stolt att hon har en Cobberdog. En annan kollega frågade då vad det var för hund. Svaret hon fick var ”en korsning mellan pudel, golden och cocker som har blivit en egen ras. Den fäller inte, är allergivänlig och perfekt som servicehund inom vård och skola.”

:meh: Imponerad över mig själv att jag kunde samla mig så pass att jag höll käften..
 
Det är förvisso jättefint att föräldrarna hälsotestas men det är egentligen rätt meningslöst när man inte vet hur hälsan är i resten av linjerna. Folk verkar helt omedvetna om att valpar ärver från hela familjebilden och inte bara sina föräldrar.
Men alltså noggrann testade? Ögonlyst och patella? Öh.

Hur är det med hjärtat, armbågar Sp, ltv... And so on... Och som du säger, hur är det med tokens föräldrar och kullsyskon?
 
$5000 ( ~ 32 500 sek) för renrasiga labradorer. Dock utan papper :meh:

De uppfödarna jag står på kö hos är reggade hos rasklubb som uppfödare samt har x-ray scores och papper på alla djur samt en del meriter (mest show dock), det minsta man kan begära eller? Pris runt $2500 (~ 16000 sek) och innan covid brukade de ligga på runt $2000 (~ 13000sek)....
 
Någon skriver på FB att de vill ha en valp ASAP, show me what you got, typ....

Och denna människa svarar....
20200920_081157.jpg


🤦‍♀️
 
Maltipoo..
Jag söker en fodervärd till en liten underbart söt och trevlig liten tik. Vi vill att du bor i Skåne och självklart passar vi henne när ni är på semester eller när ni behöver hundpassning. Hon kostar 13000kr och ni tingar henne för 3000kr som inte betalas tillbaka vid ånger. Därför är det viktigt att tänka igenom ert beslut. Vår lilla prinsessa får flytta hemifrån tidigast 6/10-20 När du är foderfamilj eller köper valp hos oss får ni tillträde i en FB-grupp just för er kull och dessutom tillgång till en stor allmän grupp. I grupperna lägger vi ut foto på våra fyrbenta familjemedlemmar, tips och råd, valpträffar, information om tex när det är dags för vaccinering osv.
 
Maltipoo..
Jag söker en fodervärd till en liten underbart söt och trevlig liten tik. Vi vill att du bor i Skåne och självklart passar vi henne när ni är på semester eller när ni behöver hundpassning. Hon kostar 13000kr och ni tingar henne för 3000kr som inte betalas tillbaka vid ånger. Därför är det viktigt att tänka igenom ert beslut. Vår lilla prinsessa får flytta hemifrån tidigast 6/10-20 När du är foderfamilj eller köper valp hos oss får ni tillträde i en FB-grupp just för er kull och dessutom tillgång till en stor allmän grupp. I grupperna lägger vi ut foto på våra fyrbenta familjemedlemmar, tips och råd, valpträffar, information om tex när det är dags för vaccinering osv.
Wow, så unikt! Få medlemsskap i en Facebookgrupp!!! 🤩
Det var inte illa 😀
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
11 700
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
27 28 29
Svar
574
· Visningar
48 254
Senast: Fetaost
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
667
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 707
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp