Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oreggade Dvärgschnauzervalpar för 19500:-.
Oreggade Labradorvalpar, även de för 19500:-.

Jag blir förbannad. Blocket är inte nyttigt för mitt blodtryck!!!
Det är mao betydligt billigare att köpa renrasiga hundar med stamtavla och en setiös uppfödare i ryggen än en blandras O_o
 
Det är mao betydligt billigare att köpa renrasiga hundar med stamtavla och en setiös uppfödare i ryggen än en blandras O_o

Tänker på det ibland nu när jag lutar mot att köpa storpudel - för vad en sån kostar får du knappt en halv doodle... :nailbiting: Önskar att folk höll sig mer uppdaterade om vad som faktiskt ingår i den där SKK-registreringen, istället för att glatt köpa oreggat för mer pengar och tro att det är skit samma för de ska ändå aldrig ställa ut.
 
Tänker på det ibland nu när jag lutar mot att köpa storpudel - för vad en sån kostar får du knappt en halv doodle... :nailbiting: Önskar att folk höll sig mer uppdaterade om vad som faktiskt ingår i den där SKK-registreringen, istället för att glatt köpa oreggat för mer pengar och tro att det är skit samma för de ska ändå aldrig ställa ut.
Flertalet pudeluppfödare biter sig själva i baken då dom har en dålig attityd mot valpspekulanter. Har även personligen varit med om detta gällande cocker spaniel då jag fick ett långt argt mejl för jag frågade om föräldrarna hade separationsångest och att jag råkade skriva att jag skulle raka ner hunden. Så nej det blev aldrig en cocker för mig pga EN uppfödare.
Upplever att blandrasuppfödare oseriösa eller ej så har dom inte samma översittarsätt som vissa renrasiga uppfödare har.
 
Flertalet pudeluppfödare biter sig själva i baken då dom har en dålig attityd mot valpspekulanter.

Jag hoppas verkligen att du har fel, för jag har nog med ångest som det är inför att ta en första kontakt och bli bedömd om jag duger som valpköpare eller inte. :( Klaffar det inte med pudel så har jag mer eller mindre helt slut på ideér om ras och då känns det som att jag lika gärna kan lägga ner hundprojektet...
 
Oreggade Dvärgschnauzervalpar för 19500:-.
Oreggade Labradorvalpar, även de för 19500:-.

Jag blir förbannad. Blocket är inte nyttigt för mitt blodtryck!!!
Det är mao betydligt billigare att köpa renrasiga hundar med stamtavla och en setiös uppfödare i ryggen än en blandras O_o
Var ju rätt billigt jag såg ett antal annonser på labradorer för 29 och 22 tusen igår 👻
 
Jag hoppas verkligen att du har fel, för jag har nog med ångest som det är inför att ta en första kontakt och bli bedömd om jag duger som valpköpare eller inte. :( Klaffar det inte med pudel så har jag mer eller mindre helt slut på ideér om ras och då känns det som att jag lika gärna kan lägga ner hundprojektet...
Jag hoppas verkligen att du har fel, för jag har nog med ångest som det är inför att ta en första kontakt och bli bedömd om jag duger som valpköpare eller inte. :( Klaffar det inte med pudel så har jag mer eller mindre helt slut på ideér om ras och då känns det som att jag lika gärna kan lägga ner hundprojektet...
Pudeln är fantastisk och som tur är finns många uppfödare dom flesta vettiga med vettiga förväntningar på sina valpspekulanter, men det finns en del stora uppfödare som bland annat förbjuder vaccinering och kräver att hunden ska vara pälsad och lite annat jag personligen inte tycker har så mycket med själva hunden att göra utan mer uppfödarnas idéer.
 
Jag hoppas verkligen att du har fel, för jag har nog med ångest som det är inför att ta en första kontakt och bli bedömd om jag duger som valpköpare eller inte. :( Klaffar det inte med pudel så har jag mer eller mindre helt slut på ideér om ras och då känns det som att jag lika gärna kan lägga ner hundprojektet...

Min upplevelse som valpspekulant är helt annorlunda. :heart När jag letade efter 'nästa ras' sökte jag rätt brett men också efter ganska speciall raser - Československý vlčák till exempel, och basenji, akita inu (inte amerikansk), jindo och gud vet vad . :D Jag blev alltid väldigt väl och ärligt bemött. I släkten har jag dessutom en dvärgpudeluppfödare som är jätterar! Rötägg finns det alltid, men sök bara vidare i så fall - du vill ju inte sponsra en skitstövel ändå.
 
Min upplevelse som valpspekulant är helt annorlunda. :heart När jag letade efter 'nästa ras' sökte jag rätt brett men också efter ganska speciall raser - Československý vlčák till exempel, och basenji, akita inu (inte amerikansk), jindo och gud vet vad . :D Jag blev alltid väldigt väl och ärligt bemött. I släkten har jag dessutom en dvärgpudeluppfödare som är jätterar! Rötägg finns det alltid, men sök bara vidare i så fall - du vill ju inte sponsra en skitstövel ändå.
Min upplevelse som valpspekulant är helt annorlunda. :heart När jag letade efter 'nästa ras' sökte jag rätt brett men också efter ganska speciall raser - Československý vlčák till exempel, och basenji, akita inu (inte amerikansk), jindo och gud vet vad . :D Jag blev alltid väldigt väl och ärligt bemött. I släkten har jag dessutom en dvärgpudeluppfödare som är jätterar! Rötägg finns det alltid, men sök bara vidare i så fall - du vill ju inte sponsra en skitstövel ändå.
Det hela var mest en teori om varför folk väljer blandras dvs dom stöter på dom snobbiga av renrasuppfödarna och sprider det bland sina vänner och bekanta.
Och särskilt när det gäller pudel som redan har rykte som utställningshund sen gammalt.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det hela var mest en teori om varför folk väljer blandras dvs dom stöter på dom snobbiga av renrasuppfödarna och sprider det bland sina vänner och bekanta.
Och särskilt när det gäller pudel som redan har rykte som utställningshund sen gammalt.
Då förstår jag, men samtidigt känner jag att det verkligen viktigt att belysa att det inte alls är normen! :) Jag stötte inte på en enda uppfödare med näsan i vädret under mina år av löst forskande.

Edit: här i UK har jag mött en eller två med skum syn på hundhållning.
 
Det hela var mest en teori om varför folk väljer blandras dvs dom stöter på dom snobbiga av renrasuppfödarna och sprider det bland sina vänner och bekanta.
Och särskilt när det gäller pudel som redan har rykte som utställningshund sen gammalt.

Dessutom har ju doodle-uppfödarna lyckats massivt med att sprida en bild i sociala medier att doodlar är fantastiska hundar helt fria från fel, som inte fäller och som allergiker tål... :meh:
 
@Malibu_Stacy på min veterinärklinik så sas det här i veckan att de är övertygade om att under nästa år få in en stor mängd friska unghundar för avlivning när Coronabubblan går ur hundinförskaffandet. Även en mängd sjuka unghundar som fötts upp i Coronahypen på tvivelaktiga föräldrar och blandningar.
Är detta något även ni misstänker av det ni ser i de valpar ni får in nu?
 
Havapoo valpar för 30000. Pga Corona tar de inte emot några besök.... Corona är ju ultimata ursäkten för att slippa ta emot valpköpare som vill träffa valpen innan köp. Man vill antagligen leverera den i bakluckan också. Säljaren heter Havapoo.
Var en tidning som ringde upp annonser av den här typen och det var mycket som var skumt med dessa säljare.
 
Var av en slump inne på en MAS-uppfödares hemsida. Personen verkade testa sina avelshundar väldigt rigoröst men något jag reagerade på var att det stod att HD/ED röntgen gjorts, men inte via SKK utan bilderna är avlästa av en amerikansk förening - OFA. Hemsidan ligger nere så kunde inte gå in och läsa. Men varför gör man så? Får man bättre resultat? Kan som sagt inte läsa något om sidan eftersom den ligger nere men blev nyfiken varför man struntar i att skicka in till SKK när man ändå bor och verkar i Sverige.
 
Var av en slump inne på en MAS-uppfödares hemsida. Personen verkade testa sina avelshundar väldigt rigoröst men något jag reagerade på var att det stod att HD/ED röntgen gjorts, men inte via SKK utan bilderna är avlästa av en amerikansk förening - OFA. Hemsidan ligger nere så kunde inte gå in och läsa. Men varför gör man så? Får man bättre resultat? Kan som sagt inte läsa något om sidan eftersom den ligger nere men blev nyfiken varför man struntar i att skicka in till SKK när man ändå bor och verkar i Sverige.
För att den alltid ligger nere? :idea::angel:
 
Var av en slump inne på en MAS-uppfödares hemsida. Personen verkade testa sina avelshundar väldigt rigoröst men något jag reagerade på var att det stod att HD/ED röntgen gjorts, men inte via SKK utan bilderna är avlästa av en amerikansk förening - OFA. Hemsidan ligger nere så kunde inte gå in och läsa. Men varför gör man så? Får man bättre resultat? Kan som sagt inte läsa något om sidan eftersom den ligger nere men blev nyfiken varför man struntar i att skicka in till SKK när man ändå bor och verkar i Sverige.
Kan det vara att den amerikanska moderklubben för MAS vill samla information? Eller om hundarna är importerade?

Jag var inne på OFA och hittade inte mycket. Antal testade hundar är ganska låga. Intressant statistik om min ras.

Hoppas någon MAS kunnig har svaret!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
11 705
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
27 28 29
Svar
575
· Visningar
48 363
Senast: dobbis
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
667
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 707
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp