Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
OFA är det som gäller i USA eftersom deras kennelklubbar inte har hälsodatabaser som SKK och absolut inte offentliga sådana.

Sen är det olika för olika raser hur pass mycket dom använder OFA men totalt sett, så finns det en massa olika hälsoresultat i OFA, för ett stort antal raser.


Var av en slump inne på en MAS-uppfödares hemsida. Personen verkade testa sina avelshundar väldigt rigoröst men något jag reagerade på var att det stod att HD/ED röntgen gjorts, men inte via SKK utan bilderna är avlästa av en amerikansk förening - OFA. Hemsidan ligger nere så kunde inte gå in och läsa. Men varför gör man så? Får man bättre resultat? Kan som sagt inte läsa något om sidan eftersom den ligger nere men blev nyfiken varför man struntar i att skicka in till SKK när man ändå bor och verkar i Sverige.
 
OFA är det som gäller i USA eftersom deras kennelklubbar inte har hälsodatabaser som SKK och absolut inte offentliga sådana.

Sen är det olika för olika raser hur pass mycket dom använder OFA men totalt sett, så finns det en massa olika hälsoresultat i OFA, för ett stort antal raser.
Tack för svar! Jag kollade statistik för min ras som är stor i USA, men det var väldigt få individer med i statistiken så knappast representativt.
 
OFA är egentligen bara en databas för att central lagra resultat.

Många hundar i USA är testade för allt möjligt men ägare/uppfödare snålar in på kostnaderna att anmäla till OFA.
Eller så har testerna gjorts (inte bara röntgen, det finns ju alla möjliga tester) inte gjorts via sådant företag/lab/veterinär som godtas av OFA.

Och om resultatet är för dåligt så undviker folk att anmäla till OFA av den anledningen...

Sen ska man komma ihåg att hos OFA kan man välja att inte ha sina resultat offentliga. Då finns dom med i rasens statistik men ingen kan hitta just din hunds resultat.

I min ras använder sig många amerikanska uppfödare av OFA men för mig i Sverige känns det inte aktuellt. Hur många i Sverige har ens hört talas om OFA och skulle kolla där?

Jag har också varit med om t ex ögonlysare som vägrat skriva på det formulär som OFA kräver, dom skriver bara på SKK's formulär.
Vilket inte funkar för OFA.

OFA godtog inte mina sköldkörteltester för det visade sig att testerna inte mäter i samma enheter här som där.

Och dom avläser ju t ex HD och sånt annorlunda.

Så, ja, säkert jättebra för amerikanarna men känns inte så himla motiverat för oss här i Sverige.


Tack för svar! Jag kollade statistik för min ras som är stor i USA, men det var väldigt få individer med i statistiken så knappast representativt.
 
Jag har också noterat att det är gjort i OFA, om jag får spekulera som mas ägare så dels om föräldrarna är födda en bit innan 2017 så är de antagligen röntgade för OFA då de blev godkända först 2017. Sen så tog det eeevigheter att regga in alla masar i SKK, under den tiden man inte hade en skk reggad hund så röntgade man antagligen och skickade till OFA. Nu har jag noterat att vissa uppfödare är sena på att svenskregga sina importer och därför blir det kanske att man röntgar och skickar in till OFA, alternativt så om resultatet blir dåligt så kanske man snålar in på att svenskregga hunden (spekulation) då man verkar få lika mycket betalt för oreggade hundar.

Bland corgis händer det att man skickar in till OFA och det är för att man anser att det blir en rättvisare avläsning med tre avläsare samt att det sägs att man jämför och graderar höfter inom rasen och det då skulle vara bättre.
 
Jag har också noterat att det är gjort i OFA, om jag får spekulera som mas ägare så dels om föräldrarna är födda en bit innan 2017 så är de antagligen röntgade för OFA då de blev godkända först 2017. Sen så tog det eeevigheter att regga in alla masar i SKK, under den tiden man inte hade en skk reggad hund så röntgade man antagligen och skickade till OFA. Nu har jag noterat att vissa uppfödare är sena på att svenskregga sina importer och därför blir det kanske att man röntgar och skickar in till OFA, alternativt så om resultatet blir dåligt så kanske man snålar in på att svenskregga hunden (spekulation) då man verkar få lika mycket betalt för oreggade hundar.

Bland corgis händer det att man skickar in till OFA och det är för att man anser att det blir en rättvisare avläsning med tre avläsare samt att det sägs att man jämför och graderar höfter inom rasen och det då skulle vara bättre.

Tack för info!
Detta gällde en svenskfödd hund som röntgats i Sverige men där man valt att inte skicka till SKK utan OFA, ingen motivering dock.
Kan man lita på OFAs resultat? Skiljer det sig mycket mellan SKKs betyg och OFAs betyg?
Jag vet att det förekommer hundar som får till exempel C-höfter i Sverige men i hemlandet fått A eller B, vilket ju såklart är problematiskt. Så undrar om det är samma mer OFA - att de är snällare.
 
Det jag tyckte var intressant var podengo portugese pequeno trots få införda i OFA var sju procent belastade vad gäller patella luxation - i Sverige tror jag att det var en eller två hundar eller mindre än 4% som var belastade enl Avelsdata. (Sorgligt nog var det en utställningshund med 2-or - där finns det ett onödigt incitament för ägaren att inte rätta till, eftersom en operation innebär stopp för utställningar)

Nu ingår patella palpering inte i rasens hälsoprogram i Sverige så kudos till dem med hundar med anmärkning som lägger in det i avelsdata öht
 
@Malibu_Stacy corgis kan få bättre höfter påstas det då corgi höfter jämförs med andra corgi höfter. Stämmer det att man bedömer inom rasen vad som är en bra höft så borde det varken göra till eller från på Mas då de generellt har bra höfter liksom aussies är min erfarenhet även om det lite tidigt att säga. Bästa är väl om man kan få se plåtarna om man känner sig osäker.
Jag är inte orolig för höfter eller armbågar om jag skulle köpa mas utan mer att man avlar på "rädda" hundar eller klåda/eksem isåfall även om jag bara stött på ett fåtal. Samtidigt så de flesta masar jag stött på känns inte fullt så veka som många sheltie men så stöter jag ju oftast på dem i tävlinssammanhang och då måste de ju fungera.
 
Att jag kan ge garanti på att dom inte ylar och skäller är för att mamman tiken är helt tyst och lugn bryr sig icke om ytterdörren om det plingar på eller ute med andra hundar. Detta betyder inte att det fortsätter så det beror på hur nya familjen är och finns det hundar i familjen så kan det ju hända att dom följer sin nya flock och börjar dom med . men vid leverans så har jag gett valparna den bästa förutsättningen tror jag .om man inte gillar skällande småhundar eller hundar som är livrädd för dammsugaren eller stoj och fart.
 
@Malibu_Stacy tillägg, OFA bedömer inte a-e utan har bedömningar excellent, good, fair, borderline, mild, fair, severe om jag inte minns fel så det fler steg. Det är då nån som kommit fram till att excellent och good motsvarar våra a höfter, fair och borderline b höfter, mild c osv osv. Hur man kommit fram till det vet jag inte och inte heller hur väl de motsvarar vår bedömningskala.
 
@Malibu_Stacy tillägg, OFA bedömer inte a-e utan har bedömningar excellent, good, fair, borderline, mild, fair, severe om jag inte minns fel så det fler steg. Det är då nån som kommit fram till att excellent och good motsvarar våra a höfter, fair och borderline b höfter, mild c osv osv. Hur man kommit fram till det vet jag inte och inte heller hur väl de motsvarar vår bedömningskala.

"Nån" är OFA själva. Det finns att läsa om på OFAs hemsida.
 
Jag har använt OFA till min hane (corgi) som också används till avel. Anledningen är väldigt simpel; jag ville ha även armbågarna avlästa och eftersom SKK inte anser sig besitta den kompetensen på kortväxta raser och därför inte läser av dom så valde jag att skicka rubbet till OFA.

Att det är tre avläsare istället för bara en anser jag vara en bonus.
 
Såg precis en fantastiskt kombination, och efter lite luskande väckte det några misstankar..

Det gäller en bruksras. Tiken har inget MH, inga meriter, men ED. Hanen har brutit MH två gånger pga kvarstående rädslor men många fina utställningsmeriter. Båda är importer och ägs av en och samma svenska uppfödare. Ja, då kan man ju fråga sig hur de har två fantastiska svenskägda hundarna kan ha en valpkull registrerad efter sig. Jo det ska jag tala om, det är uppfödarens norska uppfödarkollega som har fött upp kullen.. :grin:
 
Såg precis en fantastiskt kombination, och efter lite luskande väckte det några misstankar..

Det gäller en bruksras. Tiken har inget MH, inga meriter, men ED. Hanen har brutit MH två gånger pga kvarstående rädslor men många fina utställningsmeriter. Båda är importer och ägs av en och samma svenska uppfödare. Ja, då kan man ju fråga sig hur de har två fantastiska svenskägda hundarna kan ha en valpkull registrerad efter sig. Jo det ska jag tala om, det är uppfödarens norska uppfödarkollega som har fött upp kullen.. :grin:

Kan det gälla Schäfer och uppfödaren bor i Värmland? 🙄
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 099
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
630
· Visningar
54 295
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
716
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 845
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp