Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker ändå att det är en mycket oseriös annons. Blandrasavel i flera led, tydligen återkommande, olika pris beroende på färg (vilket talar mot att det är ren "bruksavel") och så ett hitte på-rasnamn som benämns "rasen". Inte ett ord om utförda hälsotester. Skillnaden på jaktavlade springer och cocker lär för övrigt vara genetiskt lika stor som mellan springer och cocker av sällskaps/utställningstyp. Varianterna uppkom ju efter rasdelningen vid förra sekelskiftet.

Sen kan det vara helt ok hundar, för det bör inte finnas några egenskaper som krockar.
Ja, jag håller med om att annonsen i sig verkar lite oseriös. Man verkar inte direkt söka efter ägare som vill ta tillvara på en jaktspaniels egenskaper, förmodligen är det inte de bästa jakthundarna som har gått i den aveln heller. Men det jag menar är att FT-sprocker i sig inte behöver vara oseriöst.
 
Ja, jag håller med om att annonsen i sig verkar lite oseriös. Man verkar inte direkt söka efter ägare som vill ta tillvara på en jaktspaniels egenskaper, förmodligen är det inte de bästa jakthundarna som har gått i den aveln heller. Men det jag menar är att FT-sprocker i sig inte behöver vara oseriöst.
Fast jag tycker faktiskt det eftersom antalet är så pass litet i Sverige att de som håller för renrasaveln gott kan användas i i den. Om nu föräldrarna ”duger”, varför inte avla renrasigt? En korsning täcker inte heller någon lucka i den befintliga jakthundsfloran. Däremot håller jag med dig att hundarna i sig inte behöver bli svårare än individer av de involverade raserna.
 
Fast jag tycker faktiskt det eftersom antalet är så pass litet i Sverige att de som håller för renrasaveln gott kan användas i i den. Om nu föräldrarna ”duger”, varför inte avla renrasigt? En korsning täcker inte heller någon lucka i den befintliga jakthundsfloran. Däremot håller jag med dig att hundarna i sig inte behöver bli svårare än individer av de involverade raserna.
Ja det håller jag med dig om :D
 
Hemmen vi söker, måste vara hund vänliga och att nya ägare har mycket god kunskap om stora bruksraser. Säljs ej till städer eller lägenhet, så dessa hundar trivs bäst på landet och naturen. Obs, obs, om du vill köpa valp, så måste man inse att de är ett stort ansvar att äga en hund, just denna ras är mycket olyckligt att omplacera, så tänk efter flera gånger innan ni kontaktar oss, vi vill inte se att "våra" valpar ligger ute på annons pga allergi mm.

Inte ett ord om vilken ras det handlar om. Rubriken är "Busiga valpar"
 
Hemmen vi söker, måste vara hund vänliga och att nya ägare har mycket god kunskap om stora bruksraser. Säljs ej till städer eller lägenhet, så dessa hundar trivs bäst på landet och naturen. Obs, obs, om du vill köpa valp, så måste man inse att de är ett stort ansvar att äga en hund, just denna ras är mycket olyckligt att omplacera, så tänk efter flera gånger innan ni kontaktar oss, vi vill inte se att "våra" valpar ligger ute på annons pga allergi mm.

Inte ett ord om vilken ras det handlar om. Rubriken är "Busiga valpar"
Ni kanske skulle gett fan i att para då
 
Hemmen vi söker, måste vara hund vänliga och att nya ägare har mycket god kunskap om stora bruksraser. Säljs ej till städer eller lägenhet, så dessa hundar trivs bäst på landet och naturen. Obs, obs, om du vill köpa valp, så måste man inse att de är ett stort ansvar att äga en hund, just denna ras är mycket olyckligt att omplacera, så tänk efter flera gånger innan ni kontaktar oss, vi vill inte se att "våra" valpar ligger ute på annons pga allergi mm.

Inte ett ord om vilken ras det handlar om. Rubriken är "Busiga valpar"

Nu är annonsen uppdaterad med ras. Schäfer + schäfer/wolfdog 👍
 
Valpar födda: 201103 leveransklara: 201229 då de är 8 v.
1 tik och 5 hanar korthåriga beräknad vuxen vikt ca. 5kg
Mamma: Tysk terrier/ dansksvensk gårdshund
Pappa: Pomeranian
Pomrats är en designerras där man använder sig av Pomeranian till viss procent för att få dess mänskovänliga sällskapliga och kloka lynne. Samt terriern för att ta fram en tåligare sundare och lite större familjehund.
Pomrats är t ex. En perfekt sällskapshund till stalltjejen som vill ha en söt och fluffig kamrat i stallet som tål utelivet. Eller för familjen på vandring i skog och mark.
Valparna efter min tik är vana vid barn och uppvuxna i hemmiljö.
De kommer vid leverans att vara: veterinär besiktigade kloklippta vaccinerade avmaskade chipmärkta, samt ha en påse med hundmat leksak filt koppel och halsband.
Kan tingas för 2000:-
Pris: 17000:-
( tingpengen återfås om valpen inte är ua. Vid besiktningen eller så får man välja en annan valp ur kullen om man vill )

Hane på bild 1 säljes med avelsrätt. 2000:- dras av på priset. 1 parning då han är vuxen.

Säljes av guldkristall...
Och vem är så grym att man skickar iväg en valp dagarna innan nyår..
 
Mycket knasigt i den annosen men just det ska väl inte vara några problem? En så ung valp sover nog igenom det mesta. Är den trygg i sig ska den inte få mer men för livet av att höra fyrverkerier hos en ny ägare. Får den men för livet av det hade den lika gärna kunnat få det hos uppfödaren.
Jag tycker inte man skickar iväg en valp runt högtider överhuvudtaget. Skulle aldrig falla mig in,valpen ska ha lugn och ro första dagarna inte vara med på partaj.
 
Valpar födda: 201103 leveransklara: 201229 då de är 8 v.
1 tik och 5 hanar korthåriga beräknad vuxen vikt ca. 5kg
Mamma: Tysk terrier/ dansksvensk gårdshund
Pappa: Pomeranian
Pomrats är en designerras där man använder sig av Pomeranian till viss procent för att få dess mänskovänliga sällskapliga och kloka lynne. Samt terriern för att ta fram en tåligare sundare och lite större familjehund.
Pomrats är t ex. En perfekt sällskapshund till stalltjejen som vill ha en söt och fluffig kamrat i stallet som tål utelivet. Eller för familjen på vandring i skog och mark.
Valparna efter min tik är vana vid barn och uppvuxna i hemmiljö.
De kommer vid leverans att vara: veterinär besiktigade kloklippta vaccinerade avmaskade chipmärkta, samt ha en påse med hundmat leksak filt koppel och halsband.
Kan tingas för 2000:-
Pris: 17000:-
( tingpengen återfås om valpen inte är ua. Vid besiktningen eller så får man välja en annan valp ur kullen om man vill )

Hane på bild 1 säljes med avelsrätt. 2000:- dras av på priset. 1 parning då han är vuxen.

Säljes av guldkristall...
Och vem är så grym att man skickar iväg en valp dagarna innan nyår..
Den uppfödaren borde gå en genetikkurs :up:
 
Jag tycker inte man skickar iväg en valp runt högtider överhuvudtaget. Skulle aldrig falla mig in,valpen ska ha lugn och ro första dagarna inte vara med på partaj.

De flesta partajar nog inte så vilt oavsett högtid att det skulle få en normaltrygg valp att må dåligt. De som gör det ska kanske avstå att hämta en valp just då.

Jag hämtade mins senaste valp dagen innan midsommar. Vi hade 4 gäster inklusive en hund på besök på midsommar. Inga som helst problem, hon var glad och framåt mot alla, helt obrydd. Två dagar senare åkte jag på en instruktörsutbildning och tog med valpen, inte heller det var några som helst problem. Lite gnälligt i bilburen men det gick över snabbt. Älskar numera att åka bil. Man får se till att valpen får sova ostört den behöver bara.

Jag skulle aldrig köpa en valp om jag misstänkt att den skulle må dåligt av dylika händelser när den flyttat till sitt nya hem. Det är inte den mentalitet jag vill ha.
 
Fick upp denna som minne på Facebook

Han är av raserna Pointer, Afghan, Vorsteh, Irländsk röd setter, Labrador, Norrbotten spets och lapphund, men trots alla raser så är han otroligt fin och ändå lika underbar som en renrasig.

Denna valp kommer passa lika bra som familjehund med aktivering, så som jakthund”

Bra att ha en jakthund som kan både ställa, stöta, apportera, driva, och om man är för lat för att jaga själv, även springa ifatt och nedlägga bytet själv!
 
Bra att ha en jakthund som kan både ställa, stöta, apportera, driva, och om man är för lat för att jaga själv, även springa ifatt och nedlägga bytet själv!
Särskilt när en sådan ras redan existerar, som både ser ut och har samma egenskaper kvar sedan 1600-talet... ;)
Den sista raden kan dom, men gör det inte naturligt (dom ska alltså inte det! men det går säkert att ta fram om man vill :angel:).
Ställa. stöta och apportera är huvudsaklig uppgift, driva kan dom med träning och eftersöka + att vakta gården och djuren i provinsen Drenthe i Holland :love:
 
De flesta partajar nog inte så vilt oavsett högtid att det skulle få en normaltrygg valp att må dåligt. De som gör det ska kanske avstå att hämta en valp just då.

Jag hämtade mins senaste valp dagen innan midsommar. Vi hade 4 gäster inklusive en hund på besök på midsommar. Inga som helst problem, hon var glad och framåt mot alla, helt obrydd. Två dagar senare åkte jag på en instruktörsutbildning och tog med valpen, inte heller det var några som helst problem. Lite gnälligt i bilburen men det gick över snabbt. Älskar numera att åka bil. Man får se till att valpen får sova ostört den behöver bara.

Jag skulle aldrig köpa en valp om jag misstänkt att den skulle må dåligt av dylika händelser när den flyttat till sitt nya hem. Det är inte den mentalitet jag vill ha.
Nej men läs bara annonsen och bortse från det jag skrev sist var inte ens det som var huvudpoängen i mitt inlägg!
Jag behåller mina valpar över högtidsdagar låt mig !
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 208
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 242
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
736
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 896
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp