Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu finns det väl helt andra risker med tvivelaktiga importer, MEN skulle någon (på ett seriöst och kontrollerat sätt) försöka ändra aveln med frallorna så de får längre näsor är ju det en positiv sak!
Det är nog större risk för att den annons som @zarmino syftar till kommer från en oseriös uppfödare än en seriös. Längre nos kommer dessutom inte hjälpa särskilt mycket, eftersom problemen är mer utbredda än så. Det handlar mer om ett försäljningsknep.
 
"Vi har en kull Wendy-valpar som föddes tidigt på lucia morgon. Wendy är en typ av hund som tar fram oberoende av SKK. Wendyn som population bygger på Lunaliahundar, andra hundar av vallhundstyp och hundar av sällskapsraser. "

16.000 styck, 10.000 med avelsavtal om 1 kull :meh:
Som om inte Lunaliahundarna var oseriösa nog.
 
"Vi har en kull Wendy-valpar som föddes tidigt på lucia morgon. Wendy är en typ av hund som tar fram oberoende av SKK. Wendyn som population bygger på Lunaliahundar, andra hundar av vallhundstyp och hundar av sällskapsraser. "

16.000 styck, 10.000 med avelsavtal om 1 kull :meh:
Som om inte Lunaliahundarna var oseriösa nog.
Vad ska nu en Wendy vara då? Ör det samma som ligger bakom Lunalia?
Sånt dravel.
 
Är det något ni utfärdar ofta? :angel: :rofl:
Tja, det värsta en hund kan vara (efter att vara blandras) är att vara krypt - en krypt hund kan inte ställas ut, inte få titlar inom SBK, valpar efter krypta hundar kan inte registreras. Så vill man tävla en hund efter det att man kastrerat den så ska den ha intyg från veterinär om att den hade två, normalt belägna
 
Tja, det värsta en hund kan vara (efter att vara blandras) är att vara krypt - en krypt hund kan inte ställas ut, inte få titlar inom SBK, valpar efter krypta hundar kan inte registreras. Så vill man tävla en hund efter det att man kastrerat den så ska den ha intyg från veterinär om att den hade två, normalt belägna

Jag försökte vara lite rolig med tanke på att det var en Blocket-annons...
 
Jag försökte vara lite rolig med tanke på att det var en Blocket-annons...
Det blir lite roligt då de hängt upp sig på en lite obskyr detalj (pungkulorna ska finnas) men det är ju mer än så som krävs för att det ska bli valpar som man trivs med i +10 år och kan göra hundgrejor som tävling och träning med ;)
 
"Vi har en kull Wendy-valpar som föddes tidigt på lucia morgon. Wendy är en typ av hund som tar fram oberoende av SKK. Wendyn som population bygger på Lunaliahundar, andra hundar av vallhundstyp och hundar av sällskapsraser. "

16.000 styck, 10.000 med avelsavtal om 1 kull :meh:
Som om inte Lunaliahundarna var oseriösa nog.
Om man nu får för sig att skapa nån typ av hundtyp...Hur kan man komma på nått så jönsigt namn som Wendy?
Låter som en ponny ut en serietidning.
 
Är det något ni utfärdar ofta? :angel: :rofl:
Vi utfärdar absolut testikelintyg ibland, men pungkuleintyg var något nytt 😂 dessutom ganska irrelevant då det är något man normalt utfärdar när hunden blivit kastrerad men för att intyga att testiklarna var normalt belägna i pungen innan kastrering.

Och kontroller hunden prostata inför avel har jag aldrig hört någon som gjort 😄
 
Vi utfärdar absolut testikelintyg ibland, men pungkuleintyg var något nytt 😂 dessutom ganska irrelevant då det är något man normalt utfärdar när hunden blivit kastrerad men för att intyga att testiklarna var normalt belägna i pungen innan kastrering.

Och kontroller hunden prostata inför avel har jag aldrig hört någon som gjort 😄

Pungkuleintyg får mig mest att associera till julkulor... :rofl:
 
Nu finns det väl helt andra risker med tvivelaktiga importer, MEN skulle någon (på ett seriöst och kontrollerat sätt) försöka ändra aveln med frallorna så de får längre näsor är ju det en positiv sak!
Jo, absolut, men huvudsyftet med denna avel är färgerna, inte bara att förlänga nosen. Och som sagt, en längre nos betyder inte att andningen är bra. Men självklart hoppas jag att aveln på frallor går åt en friskare hundras.
 
Det där är ingen fralla avel över huvudtaget,det är blandras avel. Men det låter ju bra och är väldigt färggrannt :yuck::devil:
Håller helt med dig! Tyvärr så tycker ju köparna att det är fantastiskt att få en frisk fralla, med en rolig färg... Och nu dessutom för halva priset!
 
Jo, absolut, men huvudsyftet med denna avel är färgerna, inte bara att förlänga nosen. Och som sagt, en längre nos betyder inte att andningen är bra. Men självklart hoppas jag att aveln på frallor går åt en friskare hundras.
Jag har ju avlat på just nosen o näsborrar,men det är svårt. Om man ska hålla det renrasigt.
Detta är 3e generation
 

Bifogade filer

  • 20190220_142518_Film4.jpg
    20190220_142518_Film4.jpg
    354,3 KB · Visningar: 151
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
11 709
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
27 28 29
Svar
576
· Visningar
48 499
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
667
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 707
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp