Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja herregud en tjusig hemsida säger verkligen ingenting :( Ibland undrar jag om det nästan inte är tvärtom, att de bra uppfödarna inte bryr sig lika mycket om att ha en snofsig hemsida 😄
Check på den med Ammos uppfödare. Den är förvisso snygg men det saknas typ 3 kullar på den, plus att hon hade en "tik till salu" sen 2018 som folk fortfarande ringde på trots att den fick ett hem strax efter den kom upp på hemsidan. 😂 Den försvann för nån vecka sedan och då försvann även "planerad parning" som med skedde för 2 år sen 😅
 
Check på den med Ammos uppfödare. Den är förvisso snygg men det saknas typ 3 kullar på den, plus att hon hade en "tik till salu" sen 2018 som folk fortfarande ringde på trots att den fick ett hem strax efter den kom upp på hemsidan. 😂 Den försvann för nån vecka sedan och då försvann även "planerad parning" som med skedde för 2 år sen 😅
Och där är förklaringen till att jag aldrig haft eller velat ha hemsidor,dom ska uppdateras, fan jag har svårt med att bara uppdatera mig själv :D
 
Kanske kan vara så att en uppfödare som har en superprofessionell sida, gärna med funktioner för att hamna på kölista och liknande ser hundarna som en produkt som ska säljas.. :P

Medan en uppfödare men en ouppdaterad sida lägger sin tid på hundarna ;)

(obs, ta med stor nypa sallt. Det finns så klart seriösa uppfödare som har intresse för hemsidor eller köper en tjänst :))
 
Kanske kan vara så att en uppfödare som har en superprofessionell sida, gärna med funktioner för att hamna på kölista och liknande ser hundarna som en produkt som ska säljas.. :P

Medan en uppfödare men en ouppdaterad sida lägger sin tid på hundarna ;)

(obs, ta med stor nypa sallt. Det finns så klart seriösa uppfödare som har intresse för hemsidor eller köper en tjänst :))

Jag känner så många uppfödare med hemsidor att det inte går att göra en sådan generalisering. Det ser otroligt olika ut. Det handlar nog snarare om kunskap/intresse och datorvana när det gäller att hålla en hemsida igång, åtminstone hos den äldre generationen. Hos den yngre har flertalet både snygga och väl genomtänkta hemsidor som uppdateras regelbundet utan att för den sakens skull ta tid från hundarna.
 
Sen har ju också Facebookgrupper/sidor tagit över en del av hemsidearbetet för flera uppfödare som använder FB som en kanal istället.
 
Jag känner så många uppfödare med hemsidor att det inte går att göra en sådan generalisering. Det ser otroligt olika ut. Det handlar nog snarare om kunskap/intresse och datorvana när det gäller att hålla en hemsida igång, åtminstone hos den äldre generationen. Hos den yngre har flertalet både snygga och väl genomtänkta hemsidor som uppdateras regelbundet utan att för den sakens skull ta tid från hundarna.
Visst är det så, när jag skrev det så var det lite med glimten i ögat 😊
Absolut att Facebook men också Instagram tagit över en stor del. Lite tråkigt för mig som inte har FB men jag förstår varför det är enklare än att uppdatera en hemsida.
 
Visst är det så, när jag skrev det så var det lite med glimten i ögat 😊
Absolut att Facebook men också Instagram tagit över en stor del. Lite tråkigt för mig som inte har FB men jag förstår varför det är enklare än att uppdatera en hemsida.

Ja, det går ju fortare, men jag tycker att information lätt hamnar för mycket "huller om buller". Bäst blir det i mitt tycke om man kombinerar både hemsida och Facebook.
 
Jag tycker en korrekt skött hemsida är hundra gånger mer informativ än Facebook. På Fb finns noll faktainfo och lite äldre info försvinner i flödet.
Plus att det är mycket svårare att hitta. Jag stötte på problem när jag letade mellanpudel. Var och varannan kennel, både på SKK:s och Pudelklubbens sidor, var gammal eller helt enkelt borta.
 
Plus att det är mycket svårare att hitta. Jag stötte på problem när jag letade mellanpudel. Var och varannan kennel, både på SKK:s och Pudelklubbens sidor, var gammal eller helt enkelt borta.
Håller med. Jag letar i nuläget information om uppfödare och deras avelsmål samt info om deras uppfödningar iaf fullständiga namn och grundinfo som jag kan kolla mot avelsdata. Förr fanns sånt på hemsidorna, ofta med länkar till avelsdata.
Nu är det mest klipp och foton där hundens tilltalsnamn står. Går oftast inte ens att lista ut dens riktiga namn så man kan kolla upp dem.
 
Håller med. Jag letar i nuläget information om uppfödare och deras avelsmål samt info om deras uppfödningar iaf fullständiga namn och grundinfo som jag kan kolla mot avelsdata. Förr fanns sånt på hemsidorna, ofta med länkar till avelsdata.
Nu är det mest klipp och foton där hundens tilltalsnamn står. Går oftast inte ens att lista ut dens riktiga namn så man kan kolla upp dem.
Alltså jag vet inte hur ofta jag varit tvungen att spendera ibland timmar på att försöka få reda på vad en hund heter, eller vilka föräldrar den har, stamtavla etc.
När jag gjorde min hemsida så visste jag precis vad jag ville ha; all information jag själv vill kunna hitta måste vara med, uppdaterad och med tydliga bilder.
 
Den lustigaste blandrasen jag sett var Tax/Saluki. Den såg verkligen ut som en benlös Saluki :laugh:
Kan tänka mig att den där ser ut som en benlös Schäfer.
Är du säker på att det var en blandras? För inte evigheter sedan var det en uppfödare som fick salukivalpar där det var någon missbildning på några av dem som gjorde att benen inte växte som de skulle, och de blev att se ut som taxkorsningar. Det blev ett jäkla liv om det just pga det, slutade med någon ordentlig artikel om det hela i rasklubbens tidning för att försöka få tyst på folk.
 
Är du säker på att det var en blandras? För inte evigheter sedan var det en uppfödare som fick salukivalpar där det var någon missbildning på några av dem som gjorde att benen inte växte som de skulle, och de blev att se ut som taxkorsningar. Det blev ett jäkla liv om det just pga det, slutade med någon ordentlig artikel om det hela i rasklubbens tidning för att försöka få tyst på folk.
Ja ägaren berättade det. Jag var väl i 8-10 årsåldern och tjötade hål i huvudet på varenda hundägare jag mötte med mina frågor :laugh:
De bodde i samma kvarter som mig. Men detta var alltså typ 35 år sen.
 
Jag tycker en korrekt skött hemsida är hundra gånger mer informativ än Facebook. På Fb finns noll faktainfo och lite äldre info försvinner i flödet.
Ja, när vi letade whippetvalp så valde jag den uppfödare som hade en uppdaterad och informativ hemsida, att det sen var 100 mil enkel väg var ju bara att stå ut med. ;)

Många uppfödare som hade sin kull eller parning annonserad på rasklubbens hemsida hade trasig hemsidelänk eller enbart mailadress men jag vill ju kunna läsa lite om uppfödarens tankar, om hundarna och sånt innan jag tar kontakt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 207
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 236
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
735
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 896
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp