Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Finner inga ord....

20210119_083319.jpg
 
Har han haft stege?
Det hade ju ändå varit lite intressant att veta varför dom gjorde just den här kombon.
Nu brukar del väl iofs inte föregå någon större tankeverksamhet i blandrasaveln i stort men ändå.
Det skulle vara väldigt intressant att veta hur snacket gick innan ägarna kom till skott och genomförde parningen🙈

Jag har inte frågat men gissar "kolla på blocket (motsvarande), valpar kostar numer flera tusen dollar, blandraser med. Vi har en hona och en hane, let's get some $$$"

🤷‍♀️🤦‍♀️
 
Nya "rasen",Cobberdog. En mix av labrador, pudel, cockerspaniel, irländsk vattenspaniel, soft coated wheatenterrier och lagotto.

Går det att få in mer raser i en mix?

Står som en variant av labradoodel. Uppfödaren fick inte sina avkommor godkända så gav dom ett eget namn och startade en egen klubb.
 
Senast ändrad:
Nya "rasen",Cobberdog. En mix av labrador, pudel, cockerspaniel, irländsk vattenspaniel, soft coated wheatenterrier och lagotto.

Går det att få in mer raser i en mix?

Står som en variant av labradoodel
Nä det är väl bara ett annat, ”tjusigare”, namn för labradoodle där man fortsätter avla på urpsrungslinjerna?
Australian Cobberdog.
 
Nä det är väl bara ett annat, ”tjusigare”, namn för labradoodle där man fortsätter avla på urpsrungslinjerna?
Australian Cobberdog.
Där jag läste stod det som en egen variant i och med att dom lagt till så mycket andra raser, tror det finns tre varianter, Origin labradoodel, Australisk labradoodle och Cobberdog
 
Nån som vill köpa/låna/vara fodervärd till en "tik"? Man får inte bo i lägenhet då den skäller konstant om det går folk i trappen. Framgår inte riktigt vad för typ av överenskommelse det ska vara. Du ska vara ett "för evigt hem" men priset är endast 4000 och nuvarande ägare har tänkt ta en kull efter hunden så du måste bo i samma kommun. Vad det är för ras framgår inte heller.

Känns spontant inte som att det är något avelsämne om inte skällandet bara beror på dålig uppfostran?
 
Nån som vill köpa/låna/vara fodervärd till en "tik"? Man får inte bo i lägenhet då den skäller konstant om det går folk i trappen. Framgår inte riktigt vad för typ av överenskommelse det ska vara. Du ska vara ett "för evigt hem" men priset är endast 4000 och nuvarande ägare har tänkt ta en kull efter hunden så du måste bo i samma kommun. Vad det är för ras framgår inte heller.

Känns spontant inte som att det är något avelsämne om inte skällandet bara beror på dålig uppfostran?
Känns som någon som inte orkar med hunden men gärna vill tjäna lite pengar :crazy:
 
Nån som vill köpa/låna/vara fodervärd till en "tik"? Man får inte bo i lägenhet då den skäller konstant om det går folk i trappen. Framgår inte riktigt vad för typ av överenskommelse det ska vara. Du ska vara ett "för evigt hem" men priset är endast 4000 och nuvarande ägare har tänkt ta en kull efter hunden så du måste bo i samma kommun. Vad det är för ras framgår inte heller.

Känns spontant inte som att det är något avelsämne om inte skällandet bara beror på dålig uppfostran?
Inte så roliga förutsättningar heller, tänk om man vill flytta eller dylikt? Och betalar man 4000 oavsett om man köper/är fodervärd? Inget om ras och inget om ålder heller?
 
En kollega som är insatt i SKK berättar att de är nedringda av uppfödare med äldre tikar som nu vill veta vad de ska göra för att kunna ta valpar på dessa. De vill passa på att ta en kull nu i coronatider.
Men nej, nu blir jag så ledsen för alla dessa tikar. Hur kan man göra så? Vad tänker dom att SKK ska göra åt saken? Kan dom neka registrering av valpar?
 
Nya "rasen",Cobberdog. En mix av labrador, pudel, cockerspaniel, irländsk vattenspaniel, soft coated wheatenterrier och lagotto.

Går det att få in mer raser i en mix?

Står som en variant av labradoodel. Uppfödaren fick inte sina avkommor godkända så gav dom ett eget namn och startade en egen klubb.
En kollega har en sån. Den är minsann allergivänlig, fäller inte och dessutom är rasen perfekta terapihundar/vårdhundar.

Visste inte om jag skulle skratta eller gråta..
 
Pomeranianvalpar som levereras med stamtavla - i DWKC. Innebär att säljaren investerat ett par hundralappar i en bit papper som inte betyder ett skit för köparen, som dock glatt får hiva upp 35 000. Men valparnas pappa är ju svensk utställningschampion så det måste vara en fin kennel detta!

:meh:
 
Pomeranianvalpar som levereras med stamtavla - i DWKC. Innebär att säljaren investerat ett par hundralappar i en bit papper som inte betyder ett skit för köparen, som dock glatt får hiva upp 35 000. Men valparnas pappa är ju svensk utställningschampion så det måste vara en fin kennel detta!

:meh:
De kan lika gärna fixa en stamtavla i Word. Som en bekant till mig glatt visade upp när hennes oreggade hund minsann visst hade stamtavla
:banghead: Folk går fasen på allting.
 
Även renrasuppfödning kan vara så fel, när jag började leta hund för snart 11 år sedan var jag helt inställd på en kines och specifikt powderpuff. En bekants anhörig erbjöd då mig att till kompispris få köpa en pomeranian för 22 000 :eek: och det är 11 år sen. Undrar vad den kostade när det inte var kompispris?

Tydligen hade hen 70 -90 hundar åt gången i flera hundstall och dom fick komma in och bo i huset en vecka innan flytt för att få lite "miljöträning". Jag övervägde inte ens alternativet, åkte aldrig dit, dom hade klarat lite tester osv för kontroll av kenneln men jag vill inte ha en hund på det viset,dessutom är pomeranian vs puff inte samma sak i mina ögon, jag hade ju vetat vad jag ville hur länge som helst. Tänkte folk liten hund av vilken sort går bra bara den är liten och hårig? Jag visste vad det innebar att ha kines. Och valet mellan en hund som fick växa upp i hundstall som en av 70 eller som Alvin i köket med mamma och syskon och en liten familjeflock av andra hundar (uppfödaren har ca 4-5 vuxna hundar som mest, varav alla inte är i avel, någon liten pensionär, någon glad busunge, en kelgris osv, man lär känna dom) och kontakten med människorna går inte att jämföra. Samma med Milou som kom från samma ställe
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 103
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
630
· Visningar
54 314
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 848
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp