Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vet ej. Fick bara ett mailutskick. Jag följer inte klubbens arbete längre men får fortfarande mailen.
Men ja, man misstänker mygel. Jag förstår verkligen att man vill veta vilka linjer man har i sina avelsdjur.
Misstänker man mygel så är det ju en helt annan sak - men då måste man ju testa mot båda föräldrarna och hela kullen för att SKK ska ändra stamtavlan.
Men har man bara ena potentiella föräldern att testa mot kan man skicka till UC Davies - de testar mot bara en förälder och kan utesluta den isf.

En vän gick nyss igenom detta med sin hund som hade fel pappa.
 
Misstänker man mygel så är det ju en helt annan sak - men då måste man ju testa mot båda föräldrarna och hela kullen för att SKK ska ändra stamtavlan.
Men har man bara ena potentiella föräldern att testa mot kan man skicka till UC Davies - de testar mot bara en förälder och kan utesluta den isf.

En vän gick nyss igenom detta med sin hund som hade fel pappa.
Jag har som sagt inte hela bakgrunden eftersom jag inte längre är aktiv men jag tror klubben och medlemarna gör detta av en genomtänkt anledning. Det är ju liksom ingen liten sak eller kostnad.
 
På tal om oseriös avel. Det här gör mig så ledsen! Om folk bara kunde sluta köpa smuggelhundar och köpa från riktiga uppfödare istället så hade alla dessa valpar inte tagits för tidigt från sin mamma och smugglats och till sist avlivats.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/38-insmugglade-valpar-avlivades-under-tio-dagar
Eftersom detta blivit så vanligt undrar jag vilka det är som köper dessa hundar? Varför tar man den risken och inte kollar upp ordentligt innan?
 
Eftersom detta blivit så vanligt undrar jag vilka det är som köper dessa hundar? Varför tar man den risken och inte kollar upp ordentligt innan?
Vanliga människor köper dom hundarna.
De flesta hundköpare kollar ju inte upp något alls. Man ser en annons eller hör om någon som har valpar när det råkar passa i tiden och så slår man till. Råkar det kännas konstigt att köpa en ensam valp på en bensinstation så tar man valpen ändå för man tycker synd om den. Eller så får man med massa papper och ”stamtavlor” från någon påhittad eller
alternativ ”kennelklubb”, och tror att allt är i sin ordning.
Vi som sitter på detta forum räknas inte riktigt till vanliga hundköpare.
 
Vanliga människor köper dom hundarna.
De flesta hundköpare kollar ju inte upp något alls. Man ser en annons eller hör om någon som har valpar när det råkar passa i tiden och så slår man till. Råkar det kännas konstigt att köpa en ensam valp på en bensinstation så tar man valpen ändå för man tycker synd om den. Eller så får man med massa papper och ”stamtavlor” från någon påhittad eller
alternativ ”kennelklubb”, och tror att allt är i sin ordning.
Vi som sitter på detta forum räknas inte riktigt till vanliga hundköpare.
Exakt. En kollega köpte en chihuahua utan papper. Den var solklar puppymill valp, men kollegan hade elvahundra förklaringar till varför just den här hunden absolut inte kom från någon oseriös.

Hunden kostade 8000. Chihu brukar generellt vara ganska mycket dyrare...
 
Eftersom detta blivit så vanligt undrar jag vilka det är som köper dessa hundar? Varför tar man den risken och inte kollar upp ordentligt innan?
Jag talade med en tulltjm som också är inbiten hundmänniska - hen var övertygad om att folk kände till eländet, men de ville ha sin söta valp och det vad vad som räknades. Så hen trodde att myndigheter och olika organisationer kunde informera hur mycket de vill om köparens ansvar. Det är vatten på en gås. Gåsen vet vad den vill ha och skaffar sig det oavsett vad någon säger (och nu är ju SKK ett gäng skurkar också)
 
Jag är bla utbildad instruktör inom sbk.
Vi söker en tik i ålder valp-3 år ca.
Öppen för lite olika raser. Pomeranian, malteser, shih tzu, pudel och diverse blandningar av dessa

Bara jag som tycker det är märkligt när en sbk instruktör söker detta?!
Vad är det du tycker är märkligt? Själva sökesannonsen som sådan, åldersspannet, att hen inte har bestämt sig för en ras, att hen är intresserad av en mindre ras som kanske inte är den mest lättränade eller att hen kan tänka sig en blandras?
 
Jag är bla utbildad instruktör inom sbk.
Vi söker en tik i ålder valp-3 år ca.
Öppen för lite olika raser. Pomeranian, malteser, shih tzu, pudel och diverse blandningar av dessa

Bara jag som tycker det är märkligt när en sbk instruktör söker detta?!

Fast jag sålde en av mina tjuvparnings valpar (femvägs korsning) till en sbk instruktör. Tror hon ville ha en mindre hund som barnen också kunde "hjälpa" till med, har två stora brukshundar också. Hade säkert köpt renrasig liten istället för att lägga fantasipriser på en blandras men nu låg mina valpar ute för en vettig peng.
 
Fö känner jag till flera stycken sbk instruktörer som har blandras, de flesta är jobbar ju ideellt och det ganska oväsentligt vad de har för hundras om de är vettiga hund människor. Har ännu inte tränat för nån privat instruktör som har blandras, kanske för att de ofta tävlar på elitnivå och ofta har bc.
 
jag läser ju aldrig på blocket men nu ska tom jag ondgöra mig över oseriösa,pga att en kompis länkade till annonsen,mopsmamma med 2st 3v valpar såldes i paket till det facila priset av 58 000 :eek:
Det var inte svårt att finna 5 fel i den annonsen.
 
Aussie/border collie för 25 000 någon?
lukrativ bransch att avla blandras 😁 känns överlag som att priserna fullständigt slagit i taket även på såna som inte är designer ras 🙈 Varför köpa en blandras för dessa pengar när du kan köpa en renrasig med allt vad det innebär för mindre pengar?
43E1C19D-D770-4962-AD32-55C99B04ED37.jpeg
 
Aussie/border collie för 25 000 någon?
lukrativ bransch att avla blandras 😁 känns överlag som att priserna fullständigt slagit i taket även på såna som inte är designer ras 🙈 Varför köpa en blandras för dessa pengar när du kan köpa en renrasig med allt vad det innebär för mindre pengar?Visa bifogad fil 64984
Jag skulle inte ta emot den om de så slängde den åt mig inklussive 25 papp.
Så mycket jobb och troligtvis inte de bästa generna ur raserna så jag vädrar problem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 105
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
630
· Visningar
54 317
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 849
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp