Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mentaliteten i vår stad (i hela Aus???), när officiella nyhetssidor kallar blandraser för raser och alla j-a hundar är "rescues"
:banghead::banghead::banghead:

Screenshot_20190620-120832_Chrome.jpg
 
Vad är en Bull Arab? Bulldog och vad?

Bull arab är faktiskt en ras (tror jag i alla fall men inte säker på om de har ett eget register så vet inte hurdet fungerar här). Det är en vildsvinsjakthund med mycket pointer i sig, skulle jag gissa på. Dom kan dock se ut lite "hur som helst" och är trevliga men rätt stora och lite allmännt "goofy"

(lite lika avel som border collie kanske? Där man avlar mer på prestation och sunda individer än utseende. Förutom vid mixar då med denna hund)

De jag stött på ser ut mycket som denna

Screenshot_20190620-173005_Google.jpg
 
Är inte oseriös hundavel, men dock oseriös hundhållning.
Nu har länsstyrelsen IGEN omhändertagit ett gäng slädhundar. Denna gången är det 44 stycken som ska säljas. Var ett 40 tal andra bara för någon månad sen. Känns ju som om marknaden för misskötta slädhundar börjar vara mättad i alla fall i dessa trakter.
Kanske länsstyrelsen skulle bli bättre på att marknadsföra sig likt alla omplaceringsorganisationer som tar in hundar från utlandet? :confused:
 
Är inte oseriös hundavel, men dock oseriös hundhållning.
Nu har länsstyrelsen IGEN omhändertagit ett gäng slädhundar. Denna gången är det 44 stycken som ska säljas. Var ett 40 tal andra bara för någon månad sen. Känns ju som om marknaden för misskötta slädhundar börjar vara mättad i alla fall i dessa trakter.
Kanske länsstyrelsen skulle bli bättre på att marknadsföra sig likt alla omplaceringsorganisationer som tar in hundar från utlandet? :confused:

De som pysslar med slädhundar behöver ju oftast många. Så om Svensson har 2 vanskötta hundar så har Släd-Arne 20 st.
 
Bull arab är faktiskt en ras (tror jag i alla fall men inte säker på om de har ett eget register så vet inte hurdet fungerar här). Det är en vildsvinsjakthund med mycket pointer i sig, skulle jag gissa på. Dom kan dock se ut lite "hur som helst" och är trevliga men rätt stora och lite allmännt "goofy"

(lite lika avel som border collie kanske? Där man avlar mer på prestation och sunda individer än utseende. Förutom vid mixar då med denna hund)

De jag stött på ser ut mycket som denna

Visa bifogad fil 31703
Min kompis har en Bull arab, goofy är verkligen klockren beskrivning på honom iaf 🤣
 
Är inte oseriös hundavel, men dock oseriös hundhållning.
Nu har länsstyrelsen IGEN omhändertagit ett gäng slädhundar. Denna gången är det 44 stycken som ska säljas. Var ett 40 tal andra bara för någon månad sen. Känns ju som om marknaden för misskötta slädhundar börjar vara mättad i alla fall i dessa trakter.
Kanske länsstyrelsen skulle bli bättre på att marknadsföra sig likt alla omplaceringsorganisationer som tar in hundar från utlandet? :confused:
Tyckte precis att jag hörde att dom omhändertagit 100 slädhundar bara i Norrbotten under förra året. Googlar en länstyrelsen omhändertagna hundar ser det ut som att dom är uppe i 87 st omplacerade i år, senaste gänget inräknat. Och ja, det känns ju absolut som att marknaden borde vara mättad, på vettiga hem åtminstone, vid det här laget.
 
Tyckte precis att jag hörde att dom omhändertagit 100 slädhundar bara i Norrbotten under förra året. Googlar en länstyrelsen omhändertagna hundar ser det ut som att dom är uppe i 87 st omplacerade i år, senaste gänget inräknat. Och ja, det känns ju absolut som att marknaden borde vara mättad, på vettiga hem åtminstone, vid det här laget.
Tänker att har hundarna stamtavla eller är ur bra linjer så finns det nog chans att några av de andra som har ett större antal draghundar kan ta in någon till.
Problemet är väl om de är "odugliga" - för då finns det ju kanske ingen som vill ha dem som borde äga dem.
 
Tänker att har hundarna stamtavla eller är ur bra linjer så finns det nog chans att några av de andra som har ett större antal draghundar kan ta in någon till.
Problemet är väl om de är "odugliga" - för då finns det ju kanske ingen som vill ha dem som borde äga dem.
LS hade problem att bli av med hundar i förra vändan. 40 till kommer inte flytta i en handvändning.
 
Min kompis har en Bull arab, goofy är verkligen klockren beskrivning på honom iaf 🤣

En annan sak jag noterat på de yngre hundar jag mött är, att förutom goofy, är det som att de är födda som "lill-gamla"? Stämmer det med på din kompis hund?

Det är som att dom blir sååå glada av attention och motion men å andra sidan inte så mycket stoj innomhus eller runt huset även fast de är unga? Tror att de är knähundar och kli på magen är t o m bättre än mat
 
En annan sak jag noterat på de yngre hundar jag mött är, att förutom goofy, är det som att de är födda som "lill-gamla"? Stämmer det med på din kompis hund?

Det är som att dom blir sååå glada av attention och motion men å andra sidan inte så mycket stoj innomhus eller runt huset även fast de är unga? Tror att de är knähundar och kli på magen är t o m bättre än mat
Kanske, får fråga henne! De bodde i Aus när han var valp och tog sen med honom till Sverige, det var först då jag träffade honom och då var han ju vuxen. Men väldigt glad, knasig och rolig liksom men också en riktig soffpotatis, sover i sängen osv. Nu har han flyttat med dem tillbaka till Aus, välberest vovve :D
 
Det finns tydligen en ”officiell” ”rasklubb” för labradoodles nu. Bra att det kanske försvårar för de allra oseriösaste doodleuppfödarna men å andra sidan tycker inte jag att det är seriöst att föda upp doodlar alls trots att många uppfödare numera är duktiga på att hälsotesta. Det känns dock väldigt sorgligt att fler människor kommer bli mer lurade nu när de kan köpa en blandras med registreringsbevis och allt.

Jag får börja meditera för att finna känslomässig acceptans för att folk faktiskt köper blandraser utan ordentligt syfte (finns ju massa raser som har det labradoodles har?) för 30 000 spänn. Det är ju faktiskt de som lägger dubbelt så mycket som nödvändigt för en ickefällande hund samtidigt som de missar fördelarna med en SKK-reggad hund.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
11 697
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
27 28 29
Svar
569
· Visningar
48 006
Senast: Lyan
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
666
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 707
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp