Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag svarade på Jeps inlägg att de som var med i programmen tyckte synd om sig själva - och så uppfattade inte jag det.
Några av de som medverkar i programmen hade köpt hundar med stamtavla, träffat mamman etc men ändå blivit lurade (t ex den som gjort filmerna, han började ju misstänka att något med passet inte stämde). För andra så är det kanske inte så lätt heller, även om man tycker att folk skulle veta bättre. Om man inte känner till den här vidriga verksamheten så vet man ju inte vad man bidrar till. Vi vet inte heller vad som hänt innan de träffar försäljaren, svar på en "seriös" annons, tips från en kompis etc. De aktuella försäljarna var ju omvittnat manipulativa också. Menar inte att försvara, bara förklara. Och just därför är det ju så bra att program som dessa görs - för att varna folk som inte är mer insatta än vanliga svensson. Tydligen har ju inte ens myndigheterna koll eftersom en som de intervjuade (minns inte om det var från tullen eller jbv) försäkrade att om hunden hade ett pass med stämplar så var allt ok. Vilket filmerna tydligt visar att det inte behöver vara.
Fast det där med passet måste ha varit en felsägning av honom eller okunskap,för Nala var SKK reg o född i sverige ,mamma till henne däremot är från vitryssland.
Nu ska väl tilläggas att den uppfödaren är utesluten pga smuggel av valpar som lagts till i kullarna o avslöjades med dna test.
 
Fast det där med passet måste ha varit en felsägning av honom eller okunskap,för Nala var SKK reg o född i sverige ,mamma till henne däremot är från vitryssland.
Nu ska väl tilläggas att den uppfödaren är utesluten pga smuggel av valpar som lagts till i kullarna o avslöjades med dna test.
Men det han reagerade på var väl att något inte stämde med mamman, bl a åldern när hon fick kullen . Uppfödaren uppgav ju ytterligare en ålder, som inte stämde med passet.

@mackan om huvudpersonen var den som gjort och initierat serien så hade hans hund haft pass, som @dobbis skriver. Jag minns inte att det framkom var/hur han köpt hunden.
 
Men det han reagerade på var väl att något inte stämde med mamman, bl a åldern när hon fick kullen . Uppfödaren uppgav ju ytterligare en ålder, som inte stämde med passet.

@mackan om huvudpersonen var den som gjort och initierat serien så hade hans hund haft pass, som @dobbis skriver. Jag minns inte att det framkom var/hur han köpt hunden.
edit: som jag förstod det så var upprinnelsen att han började nysta i hur det kunde komma sig att en så ung hund dog trots att allt verkade ok på ytan, och att det visade sig att flera av syskonen också hade dött unga.
 
Fanns inte rent mjöl i påsen förr också. -79 vann farfar en hund på poker, -81 köpte pappa en hund där stammtavlan inte kommit än men lovade att skicka när dom kom och sa att valparna var 8 veckor, valparna var 5 veckor visade det sig när stammtavlan damp ner och tidigt 90tal så var jag med mina kusiner på hästtävling där någon hade en grupp med valpar utan tik och sålde ett gäng av dom där.
Dessa är bara dom jag upplevt.
 
Jag tror många här har rätt till anledningarna varför. Jag tror att det är kombination utav flera.

1) Det är lätt att klicka in på Blocket och köpa en söt valp. Ett mail eller telefonsamtal och sen har du din valp. Visst dagstidningsannonser och text-TVannonser fanns men det var ändå inte lika lätt. Dessutom var inte att ha hund en trend utan mest något mer insatta djurägare köpte. Man kanske insåg vilket bry det var att ha en.
2) Folk är väldigt mycket vill ha något NU! Dom vill inte vänta flera månader på att deras uppfödare ska få fram en kull, och sen hoppas att dom är långt fram nog i kön att få en. Valpen ska hem helst igår. Folk vill inte vänta.
3) Efter att Sverige och sen flera Östeuropeiska länder gick med i EU blev smuggelvalpsmarknaden stor. Visst, valpfabriker fanns och finns i Sverige fortfarande, men det är billigare att köpa in valpar i ett land i Östeuropa och fuska med papper, importera, sen sälja för en svensk prislapp för en valp.
4) Okunnighet. En hund är en hund, vad är hälsotester egentligen, behöver inte stamtavla för jag ska ändå inte ställa ut, blandraser är ju friskare, SKK-uppfödare skiter i sina hundar men däremot köksavlaren bryr sig så därför är dom bättre uppfödare osv. Att köpa hund ur bakluckan på en bil eller få den levererad på ett café är väl normalt? Kanske uppväxt i ett hem utan hund och har ingen aning om vad som är normalt eller inte, eller hur det går till. Man köper en valp likt en möbel i en annons och kommer och hämtar den samma dag.
5) Opassande köpare. Dom kanske har gått till en SKK-uppfödare men sagd uppfödare inser att denna person bör inte ha hund och vägrar sälja till dom. Dom går tomhänt därifrån. Går till Blocket och där vill vem som helst sälja till dom, och så köper dom en från en skum annons.

Det är mitt intryck av varför situationen ser ut som den gör idag.

Angående smuggelvalpar så har jag sett lappar som varnar om det i diverse djuraffärer, men dom kanske aldrig går till en sån.

Dom lät supervettiga,ställde bra frågor,mycket trevliga,och precis innan betalning,papperskrivning,kläcker tjejen ur sig att dom är ju så gulliga när dom snorkar,så det var ju synd att inte mina gjorde det :eek: 😡 behöver jag säga att jag överreagerade å det grövsta. :o (sett med dagens ögon o förnuft) ut åkte dom, jag skulle ju ha skolat dom istället,men jag blev skogstokig och kände lite att allt mitt jobb förolämpades

Jag förstår inte hur en hund med andningsproblem är "gulligt". Liksom "synd att dina valpar inte är kasst avlade så att dom kämpar med sin andning"? :cautious: Vad härnäst? En schäferköpare som säger att "det är gulligt när hundar haltar runt, synd dina inte är räkryggar"? Fattar inte.
 
Men det han reagerade på var väl att något inte stämde med mamman, bl a åldern när hon fick kullen . Uppfödaren uppgav ju ytterligare en ålder, som inte stämde med passet.

@mackan om huvudpersonen var den som gjort och initierat serien så hade hans hund haft pass, som @dobbis skriver. Jag minns inte att det framkom var/hur han köpt hunden.

Det framgår ca + 5 min in i dokumentären att hunden var köpt på blocket, de som sen sålde hunden vidare från det till programmets huvudperson hade heller aldrig träffat hundens föräldrar, och huvudpersonerna i dokumentären visste i princip inget om hunden de köpt .
 
edit: som jag förstod det så var upprinnelsen att han började nysta i hur det kunde komma sig att en så ung hund dog trots att allt verkade ok på ytan, och att det visade sig att flera av syskonen också hade dött unga.


Han började nysta utifrån att som du säger, hunden dog så plötsligt och ung. Men bakgrunden är ju hela dokumentärens budskap - de hade köpt hunden av inte seriösa utan papper och bakgrund osv, och det är problemet med detta som är dokumentärens essens.

Nog för att dokumentären är lite ”hoppig” men titta på den igen om du är osäker så ser du det som kommenterats som svar på dina inlägg .

Här kan du även läsa mer om ”huvudpersonens” köp osv med hans egna ord i linje med det hela

https://www.svt.se/nyheter/smuggelhundar-finns-overallt
 
Senast ändrad:
Fast det där med passet måste ha varit en felsägning av honom eller okunskap,för Nala var SKK reg o född i sverige ,mamma till henne däremot är från vitryssland.
Nu ska väl tilläggas att den uppfödaren är utesluten pga smuggel av valpar som lagts till i kullarna o avslöjades med dna test.
@mamman
Inte för att det är jätteviktigt men tjänstepersonen på Jordbruksverket, via telefon, sa inget om pass utan hon försäkrade att en hund regad i SKK absolut inte kunde vara en insmugglad hund. Vilket ju har visat sig vara fel.
 
@mamman
Inte för att det är jätteviktigt men tjänstepersonen på Jordbruksverket, via telefon, sa inget om pass utan hon försäkrade att en hund regad i SKK absolut inte kunde vara en insmugglad hund. Vilket ju har visat sig vara fel.

Dessutom är inte SKK stamtavla en garanti för en seriöst uppfödd valp, men det är en mycket högre chans att du får en om valpen har en än utan.

Detta problemet med smuggelvalpar måste nås ut mer, kanske dags för en kampanj via TV-reklam?
 
På tal om smuggelhundar (och med risk för halvdum fråga), upplever ni att det blivit enklare att föra in hundar i Sverige jämfört med för typ 10-15 år sedan? Jag vet egentligen inte hur det brukar fungera men har reagerat på hur ”obemannat” det verkar vara vid gränsen mellan Sverige och Danmark.
 
Stötte på ett inlägg i veckan där en 10 årig tik fått en valpkull, visade sig att hon fått 3 valpkullar i rad sedan februari förra året :crazy:. Varför gör man så mot en så gammal tik? I detta fall vet jag inte om det finns veterinärintyg, troligtvis inte då inlägget var i en grupp för blandras

Tre i rad är aldrig ok enlig djurskyddslagen. Det är heller inte ok enligt lag att en tik föder en kull när hon fyllt tio. Det ges inga intyg för det.
 
Tre i rad är aldrig ok enlig djurskyddslagen. Det är heller inte ok enligt lag att en tik föder en kull när hon fyllt tio. Det ges inga intyg för det.

Nej, 3 kullar i rad är inte okej och det är därför jag skrev det i denna tråd då det är oseriöst på flera sätt
Däremot hittar jag på SKKs sida gällande grundregler är att du inte får para efter att tiken fyllt 10, står inget om att föda efter att hon fyllt 10 år. Så rent teoretiskt bör du kunna para strax innan tiken blir 10 år ?
 
Nej, 3 kullar i rad är inte okej och det är därför jag skrev det i denna tråd då det är oseriöst på flera sätt
Däremot hittar jag på SKKs sida gällande grundregler är att du inte får para efter att tiken fyllt 10, står inget om att föda efter att hon fyllt 10 år. Så rent teoretiskt bör du kunna para strax innan tiken blir 10 år ?

Enligt paragraf 2:5 så får man inte ta valpar efter 10 år, det gäller även att tiken föder dem. Om inget har ändrats sen jag gick uppfödarutbildningen 2018.

Så denna "uppfödare" borde anmälas till LS.
 
Enligt paragraf 2:5 så får man inte ta valpar efter 10 år, det gäller även att tiken föder dem. Om inget har ändrats sen jag gick uppfödarutbildningen 2018.

Så denna "uppfödare" borde anmälas till LS.

När det gäller avel och regler så är du med flera här inne mer kunniga än mig så jag kan absolut ha tolkat texten på SKK 🙂 Sitter via mobilen just nu så kan inte citera den text jag utgick ifrån

Jag håller helt med dig, och jag försökte göra en anmälan men föll i anmälan på att jag inte vet vart valparna befinner sig eller när tiken är född. Allt jag har är hörsägen sades det trots att det finns bilder på tiken med valparna.
 
När det gäller avel och regler så är du med flera här inne mer kunniga än mig så jag kan absolut ha tolkat texten på SKK 🙂 Sitter via mobilen just nu så kan inte citera den text jag utgick ifrån

Jag håller helt med dig, och jag försökte göra en anmälan men föll i anmälan på att jag inte vet vart valparna befinner sig eller när tiken är född. Allt jag har är hörsägen sades det trots att det finns bilder på tiken med valparna.

Eloge till dig som försökte göra en anmälan 🙏
 
Enligt paragraf 2:5 så får man inte ta valpar efter 10 år, det gäller även att tiken föder dem. Om inget har ändrats sen jag gick uppfödarutbildningen 2018.

Så denna "uppfödare" borde anmälas till LS.
Detta med åldersgräns, är den angiven i lag eller är det SKKs regler? Tiken/kullen i frågan är som jag förstår blandras. Tycker ju att förbudet borde finnas i lag och således gälla alla hundar oavsett renras eller blandras.
 
Detta med åldersgräns, är den angiven i lag eller är det SKKs regler? Tiken/kullen i frågan är som jag förstår blandras. Tycker ju att förbudet borde finnas i lag och således gälla alla hundar oavsett renras eller blandras.
Det finns ingen övre åldersgräns angiven i lagen. Däremot måste hund som fått två kullar inom 12 månader vila 12 månader innan nästa kull.
 
På tal om smuggelhundar (och med risk för halvdum fråga), upplever ni att det blivit enklare att föra in hundar i Sverige jämfört med för typ 10-15 år sedan? Jag vet egentligen inte hur det brukar fungera men har reagerat på hur ”obemannat” det verkar vara vid gränsen mellan Sverige och Danmark.

Tror det var rätt så lätt när jag hämtade hem min valp. Dom kollade inte så noga vad jag kom ihåg
 
Borderdoodle någon?


Bordoodle eller borderdoodles som det också kallas är en blandras som är mycket populär i usa. Raserna tillsammans ger en lättkörd, följsam, aktiv familjehund som passar perfekt till både en kärleksfull familjemedlem och en träningskompis.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
11 707
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
27 28 29
Svar
575
· Visningar
48 405
Senast: dobbis
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
667
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 707
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp