Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Själva poängen var mer att dessa hundar får 2 till 4 valpar så har hon inte 30 tikar så lär hon inte ha valpar åt ens hälften dom närmaste tio åren.

Jo jag förstod det och håller med om att hela grejen är väldigt märklig. Min fundering rent allmänt blev mest hur "uppfödaren" ens kan kontrollera det i praktiken? För min del så skulle ett sådant krav i sig vara tillräckligt för att dra öronen åt sig. :)
 
På en relaterande not, jag skulle aldrig kunnat drömma om att tax skulle bli en trendhund.

Visar ju bara vilken 'magi' man kan skapa med en häftig färg och en tv-kändis. 🙄

Ja, tyvärr är ju rasen inte världens enklaste sällskapshund heller .. De kräver mer och har en ”svårare” mentalitet än många andra ”trendsällskapsraser” enligt min erfarenhet, särskilt när de är understimulerade.

Vissa ”uppfödare” menar ju att de avlat bort jakten, vilket vissa dumma valpköpare tror på .. Jag har en korthårig dvärgtax efter utställningslinjer som inte har jagande föräldrar (dock viltspårschampions båda) men han har MYCKET jakt i sig. Jag var dock beredd på detta eftersom det är en JAKThund och vi började därför träna viltspår tidigt. Nu håller både jag och min man på att ta jägarexamen så att taxen ska få möjlighet att jaga. Visst, man kan bo i stan (vi bor mitt i Stockholms city) och aktivera dem med nosework, rallylydnad osv men min hund skulle aldrig vara tillfreds/lycklig om han inte fick komma ut i skogen (och gärna spåra) ett par gånger i veckan. Lägger man inte spår hittar han spår själv 😅 Och då är min hund ändå ett lugnt exemplar jämfört med många andra taxar ..

Jag tror att de flesta av dem som fallit för tax nu när rasen blivit trendig inte riktigt förstår detta, utan bara ser en söt liten hund som ”blir vad man gör den till”. Sorry för långt inlägg och lite OT, blir bara så frustrerad varje gång jag tänker på detta 😝
 
Ja, tyvärr är ju rasen inte världens enklaste sällskapshund heller .. De kräver mer och har en ”svårare” mentalitet än många andra ”trendsällskapsraser” enligt min erfarenhet, särskilt när de är understimulerade.

Vissa ”uppfödare” menar ju att de avlat bort jakten, vilket vissa dumma valpköpare tror på .. Jag har en korthårig dvärgtax efter utställningslinjer som inte har jagande föräldrar (dock viltspårschampions båda) men han har MYCKET jakt i sig. Jag var dock beredd på detta eftersom det är en JAKThund och vi började därför träna viltspår tidigt. Nu håller både jag och min man på att ta jägarexamen så att taxen ska få möjlighet att jaga. Visst, man kan bo i stan (vi bor mitt i Stockholms city) och aktivera dem med nosework, rallylydnad osv men min hund skulle aldrig vara tillfreds/lycklig om han inte fick komma ut i skogen (och gärna spåra) ett par gånger i veckan. Lägger man inte spår hittar han spår själv 😅 Och då är min hund ändå ett lugnt exemplar jämfört med många andra taxar ..

Jag tror att de flesta av dem som fallit för tax nu när rasen blivit trendig inte riktigt förstår detta, utan bara ser en söt liten hund som ”blir vad man gör den till”. Sorry för långt inlägg och lite OT, blir bara så frustrerad varje gång jag tänker på detta 😝

Ja verkligen!

Vi har grannar som föder upp taxar. Små långhåriga saker som verkar ha utställning som enda aktivitet. De står mest i trädgården och skäller vilt på allt och alla.
De verkar rätt stressade och olyckliga :/

Tänk om alla gjorde som din familj, så mycket lyckligare hundarna skulle vara. Alternativt höll sig till sällskapshundar om de inte vill jobba med hundarna 🙄
 
Det här med att taxar har börjat ses som någon slags sällskapshund är verkligen en riktig styggelse :banghead:

Ett i mitt tycke också mycket olyckligt beslut är att låta taxar vara en egen rasgrupp. Taxen borde höra hemma i grupp 6 så att det tydligt framgår att det är just en jakthund som ska aktiveras med jakt eller annan ersättning för jakt, ex viltspår.

På samma sätt är det olyckligt med människor som köper Beagle att ha enbart som sällskap.

En del raser är för söta för sitt eget bästa :crazy:
 
Det här med att taxar har börjat ses som någon slags sällskapshund är verkligen en riktig styggelse :banghead:

Ett i mitt tycke också mycket olyckligt beslut är att låta taxar vara en egen rasgrupp. Taxen borde höra hemma i grupp 6 så att det tydligt framgår att det är just en jakthund som ska aktiveras med jakt eller annan ersättning för jakt, ex viltspår.

På samma sätt är det olyckligt med människor som köper Beagle att ha enbart som sällskap.

En del raser är för söta för sitt eget bästa :crazy:

Jag ser en hel del beaglar i innerstan - vanliga sällskapshundar. Och har tänkt att beageln kanske är uppdelad i utställning och jakt. För jag får inte ihop det annars
 
Eh nä alla borde verkligen inte få köpa valp :confused:
 

Bifogade filer

  • Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    18,3 KB · Visningar: 302
Mwn alltså den här: https://www.blocket.se/annons/halland/schafer_valpar_langhariga__rakryggade_/91205091

Visa bifogad fil 55082

Dels priset men alltså det är ju ren lögn? Finns ju inget som kan kallas renrasigt i valparna. Borde inte sådant gå under falsk marknadsföring?
Men att dom sedan leverans lydiga och regelbundet vaccinerade vid 8 veckor är ju grymt häftigt...
En jag känner har en schäfer därifrån, oerhört trevlig hund men vad det är inblandat mer för ras undrar jag, denna används bara som gårdshund och är nöjd.
 
En jag känner har en schäfer därifrån, oerhört trevlig hund men vad det är inblandat mer för ras undrar jag, denna används bara som gårdshund och är nöjd.
Ja Schäfer är det ju inte. Skulle gissa att det förutom schäfer är vit herde och holländare eller liknande. Absolut kan de va trevliga hundar men att köpa hund från någon som uppenbarligen blåljuger är inget jag själv skulle göra iaf. I en tråd på FB var det någon som ring på annonsen och fått till svar att registrering, härkomst och hälsoundersökningar så som HD och ED inte va något som behövdes.

Din bekant, betalade hen detta sjuka pris och vad fick hen att göra det?
 
Ja Schäfer är det ju inte. Skulle gissa att det förutom schäfer är vit herde och holländare eller liknande. Absolut kan de va trevliga hundar men att köpa hund från någon som uppenbarligen blåljuger är inget jag själv skulle göra iaf. I en tråd på FB var det någon som ring på annonsen och fått till svar att registrering, härkomst och hälsoundersökningar så som HD och ED inte va något som behövdes.

Din bekant, betalade hen detta sjuka pris och vad fick hen att göra det?
Nej hon betalade under 10 tusen tror jag så detta är coronahandlare också 🤣
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
11 696
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
27 28 29
Svar
569
· Visningar
48 002
Senast: Lyan
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
666
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 706
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp