Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hon jag svarade försökte använda sin boxer för att försvara att trubbnosiga hundar inte har så mycket problem

Nej, det var verkligen inte vad jag försökte göra. Lägg inte ord i mun på mig, tack.

Om hunden hänger sig i kopplet så illa att den får biljud från luftvägarna betyder det att hunden stryper sig själv, och kan få allvarliga skador på luftstrupen, matstrupen, nacken och ögon, så då bör man ha sele istället så hunden inte skadar sig själv.

Du har inte träffat så många boxrar, va? De flesta drar som idioter i koppel och låter därefter _just då_. Sele är inte ett alternativ i många lägen om man vill kunna hålla hunden under kontroll.

Men nu är vi som påpekats långt utanför tråden, så jag avslutar här.
 
Det är ju mycket konstigt om alla dåliga schäfrar jag sett genom åren enbart skulle vara dåligt uppställda. Det finns ju hur många filmer på YT om man nu inte sett det IRL att en del varken kan gå eller springa normalt utan att gå på haserna och när de ställer sig själva är rena katastrofen, dvs utan att vara uppställda av en handler.

Ja, det är konstigt. Ser dem regelbundet på brukshundsklubben samt här om dagen på Strömsholm, en 5-åring som gick som det fanns baktassar men inga bakben. Steen är sannolikt konflikträdd och vek pga rent ekonomiska skäl men konsekvensen blir att hans inlaga får honom att framstå som inkompetent, oärlig och oseriös.

Fredrik Steen:
"Det diskuteras rejält på sociala medier om schäferhunden. Man diskuterar bakbensvinklar och rygglinjer, och det är där man i dessa diskussioner försöker ”rädda rasen”.
Och som schäferexpert – För det är jag i allra högsta grad – vill jag påstå att dessa diskussioner inte gör något gott. Snarare tvärtom.
När man tittar på en schäferhund – om den är bra att arbeta eller inte – så är hundens bakbensvinklar och rygglinjer totalt ointressant. Totalt!!!

Under alla mina år inom tjänstehundar, polis, väktare eller annat, så har jag aldrig varit med om att man som testledare kommit fram till att en hund är bra mentalt, men att det inte går att ha den i tjänst pga för mycket eller för lite bakbensvinklar, för slutande eller inte sluttande rygglinjer. Detta är rent utav trams i en diskussion om schäferhundens framtid. Det som borde diskuteras, det som man borde försöka få till, det är schäferhundens hälsa och schäferhundens mentalitet. Inget annat!"


http://blogg.agria.se/fredriksteen/...6P6vRDXsbM1kPgqvVYdLnG40JBF2p2ljVS_0OfATD7soU

 
Senast ändrad:
Denne som säger sig föda upp friska frallor har en avelshane som i princip saknar näsborrar.

Nu har näringsidkaren i fråga börjat annonsera importer i alla möjliga merlekombinationer. På företagssidan på fb ligger en annons uppe där det verkar blockerats och raderats bland kritiska kommenterarer. En diskussion ligger kvar (hur länge?), en kvinna i hundsporten kräver att få veta vilket land hundarna kommer ifrån + lite andra relevanta frågor. Näringsidkarens svar är inte särskilt imponerande.

Får man länka företagssida här eller är det någon sorts regelbrott, tänkte om fler ville gå in och läsa?
 
Ja, det är konstigt. Ser dem regelbundet på brukshundsklubben samt här om dagen på Strömsholm, en 5-åring som gick som det fanns baktassar men inga bakben. Steen är sannolikt konflikträdd och vek pga rent ekonomiska skäl men konsekvensen blir att hans inlaga får honom att framstå som inkompetent, oärlig och oseriös.

Fredrik Steen:
"Det diskuteras rejält på sociala medier om schäferhunden. Man diskuterar bakbensvinklar och rygglinjer, och det är där man i dessa diskussioner försöker ”rädda rasen”.
Och som schäferexpert – För det är jag i allra högsta grad – vill jag påstå att dessa diskussioner inte gör något gott. Snarare tvärtom.
När man tittar på en schäferhund – om den är bra att arbeta eller inte – så är hundens bakbensvinklar och rygglinjer totalt ointressant. Totalt!!!

Under alla mina år inom tjänstehundar, polis, väktare eller annat, så har jag aldrig varit med om att man som testledare kommit fram till att en hund är bra mentalt, men att det inte går att ha den i tjänst pga för mycket eller för lite bakbensvinklar, för slutande eller inte sluttande rygglinjer. Detta är rent utav trams i en diskussion om schäferhundens framtid. Det som borde diskuteras, det som man borde försöka få till, det är schäferhundens hälsa och schäferhundens mentalitet. Inget annat!"


http://blogg.agria.se/fredriksteen/...6P6vRDXsbM1kPgqvVYdLnG40JBF2p2ljVS_0OfATD7soU

Men herrejisses så pinsamt för honom. Jag förstår inte hans poäng över huvud taget. Att diskutera vinklar och rygglinjer är väl en fråga om hälsa i allra högsta grad?
 
Men herrejisses så pinsamt för honom. Jag förstår inte hans poäng över huvud taget. Att diskutera vinklar och rygglinjer är väl en fråga om hälsa i allra högsta grad?


Visst är det märkligt.
Hans inlägg är undermåligt och han blandar dessutom korten
vilket gör texten rörig och märklig.
Värst är att han faktiskt verkar förneka räkstjärtars existens, eller
åtminstone dementera deras betydelse i diskussionen om hälsa.
När han sedan använder sin egen hund i olika poser som ett
argument för att det inte finns räkstjärtar bara okunniga kritiker
så undrar jag varifrån hans popularitet kommer.
 
Visst är det märkligt.
Hans inlägg är undermåligt och han blandar dessutom korten
vilket gör texten rörig och märklig.
Värst är att han faktiskt verkar förneka räkstjärtars existens, eller
åtminstone dementera deras betydelse i diskussionen om hälsa.
När han sedan använder sin egen hund i olika poser som ett
argument för att det inte finns räkstjärtar bara okunniga kritiker
så undrar jag varifrån hans popularitet kommer.
Vore det inga problem borde hundar som presterar inom bruks också bedömas högt på utställning och vise versa
 
Vore det inga problem borde hundar som presterar inom bruks också bedömas högt på utställning och vise versa


Jag är helt novis gällande schäfrar, jag vet bara att jag regelbundet ser räkor. Vilken fält de hör hemma i, bruks, utställning, sällskap vet jag inte, jag vet bara att de finns. En räka borde ha svårt att glänsa inom bruks gissar jag.
 
Det är en ganska vanlig deal. Jag tycker det upplägget är bättre är ett fast valppris. Inte så kul att få 2-3 valpar och betala 16000:- till hanen.
Jag blir matt!

Varför ska hanen ha så mycket betalt? Dom går ju liksom inte sönder? Och kan användas massor med gånger (i synnerhet i blandrasavel).

Det är väl tiken som borde få betalt i stort sett, för att hanen ska få chansen att föröka sig.

Hela hundaveln verka oseriös, från A-Ö
 
Jag är helt novis gällande schäfrar, jag vet bara att jag regelbundet ser räkor. Vilken fält de hör hemma i, bruks, utställning, sällskap vet jag inte, jag vet bara att de finns. En räka borde ha svårt att glänsa inom bruks gissar jag.
Schäferhundar är nästan alltid lite slutande och även bruksschäfrarna har ibland stora, långa, mjuka baktassar. Det är hos utställnings- eller e- (för exteriör) hundar som det ibland är överdrivet.
 
Schäferns exteriöra hälsa verkar vara en oerhört laddad fråga i schäferkretsar. Såg att Fredrik Steen, hundcoachen som älskar ALLA hundar, deklarerade att det inte finns några räkstjärtar.
Räkstjärtar är enligt Steen en benämning som används av okunniga som inte fattar att schäfrar
i utställningsposition är manipulerade att stå som de gör när de är uppställda med bakbenen utdragna bakom sig.

Tyvärr finns det en hel del övervinklade Schäfrar i exteriöraveln. Steen har själv varit verksam i den aveln, både som uppfödare och utställningsdommare. Han har nu lämnat det bakom sig och har en förbaskat fin bruksschäfer. Men han har nog inte råd/lust att stöta sig med hela klanen exteriöravlare så han kör en lite ryggradslös stil med att hålla exteriöraveln om ryggen.

Men han har rätt i att man kan manipulera fram en del "räkstjärt" genom uppställning. Dock inte hur mycket som helst.
 
Jag blir matt!

Varför ska hanen ha så mycket betalt? Dom går ju liksom inte sönder? Och kan användas massor med gånger (i synnerhet i blandrasavel).

Det är väl tiken som borde få betalt i stort sett, för att hanen ska få chansen att föröka sig.

Hela hundaveln verka oseriös, från A-Ö

Varför inte? Det kostar en hel del att meritera fram en hane. Hälsoundersökningarna är heller inte gratis. Sen tar parningarna upp en hel del tid. Inte bara själva tiden som hundarna parar sig utan kontakt med tikägare osv. När jag kontakttat hanägare så har det blivit flera samtal och någon träff innan jag bestämt mig och ibland har jag valt att avstå och då har de lagt ner tid utan att få en krona.
 
Varför inte? Det kostar en hel del att meritera fram en hane. Hälsoundersökningarna är heller inte gratis. Sen tar parningarna upp en hel del tid. Inte bara själva tiden som hundarna parar sig utan kontakt med tikägare osv. När jag kontakttat hanägare så har det blivit flera samtal och någon träff innan jag bestämt mig och ibland har jag valt att avstå och då har de lagt ner tid utan att få en krona.
Jag blir bara mer och mer säker på att jag aldrig ska någon hund, och att jag definitivt aldrig ska ha att göra med någon forma av avel.

Hela "systemet" runt hundar verkar vara trasigt. Utställningsverksamheten är sjuk, och stollarna som håller med sina knäppa blandraser är minst lika knasiga.

Vadå "meritera", utställningarna som fokuserar fel grejer? Eller praktiskt arbetande hundar?
 
Ja, det är konstigt. Ser dem regelbundet på brukshundsklubben samt här om dagen på Strömsholm, en 5-åring som gick som det fanns baktassar men inga bakben. Steen är sannolikt konflikträdd och vek pga rent ekonomiska skäl men konsekvensen blir att hans inlaga får honom att framstå som inkompetent, oärlig och oseriös.

Fredrik Steen:
"Det diskuteras rejält på sociala medier om schäferhunden. Man diskuterar bakbensvinklar och rygglinjer, och det är där man i dessa diskussioner försöker ”rädda rasen”.
Och som schäferexpert – För det är jag i allra högsta grad – vill jag påstå att dessa diskussioner inte gör något gott. Snarare tvärtom.
När man tittar på en schäferhund – om den är bra att arbeta eller inte – så är hundens bakbensvinklar och rygglinjer totalt ointressant. Totalt!!!

Under alla mina år inom tjänstehundar, polis, väktare eller annat, så har jag aldrig varit med om att man som testledare kommit fram till att en hund är bra mentalt, men att det inte går att ha den i tjänst pga för mycket eller för lite bakbensvinklar, för slutande eller inte sluttande rygglinjer. Detta är rent utav trams i en diskussion om schäferhundens framtid. Det som borde diskuteras, det som man borde försöka få till, det är schäferhundens hälsa och schäferhundens mentalitet. Inget annat!"


http://blogg.agria.se/fredriksteen/...6P6vRDXsbM1kPgqvVYdLnG40JBF2p2ljVS_0OfATD7soU


Lite lustigt....att man aldrig disskuterat vinklar på tjänstehundar kan ju bero på att det är extremt sällsynt att en utställningsavlad hund ens testas för tjänst :angel:
Jag har iaf aldrig stött på någon.

Jag har stött på en exteriöravlad på SM-nivå i IPO och den gjorde uselt ifrån sig. Den kunde inte mätas alls mot de bruksavlade i dådkraft och kapacitet.
Dessutom är de för stora för att ens vara aktuella som polishundar som har maxmått.
 
Jag blir bara mer och mer säker på att jag aldrig ska någon hund, och att jag definitivt aldrig ska ha att göra med någon forma av avel.

Hela "systemet" runt hundar verkar vara trasigt. Utställningsverksamheten är sjuk, och stollarna som håller med sina knäppa blandraser är minst lika knasiga.

Vadå "meritera", utställningarna som fokuserar fel grejer? Eller praktiskt arbetande hundar?

Det beror väl på vad du ska ha för hund. Du vill väl att den ska komma från linjer som har meriter ifrån det du kommer använda den till.
Jag födde upp tjänste och brukshundar, då valde jag avelsdjur som kunde arbeta och hade bevisat det. Det kostade nog ca 10 000-15 000 med olika röntgen, mh, mt, L-test, tävlingar (arbete)
Plus att inköpet av hunden låg på samma.

Jag har bara ställt ut en gång. Och kul nog vann hunden trots att den inte var utställningsavlad.
 
Nu har näringsidkaren i fråga börjat annonsera importer i alla möjliga merlekombinationer. På företagssidan på fb ligger en annons uppe där det verkar blockerats och raderats bland kritiska kommenterarer. En diskussion ligger kvar (hur länge?), en kvinna i hundsporten kräver att få veta vilket land hundarna kommer ifrån + lite andra relevanta frågor. Näringsidkarens svar är inte särskilt imponerande.

Får man länka företagssida här eller är det någon sorts regelbrott, tänkte om fler ville gå in och läsa?
pma mig
 
  • Gilla
Reactions: No1
Jag blir bara mer och mer säker på att jag aldrig ska någon hund, och att jag definitivt aldrig ska ha att göra med någon forma av avel.

Hela "systemet" runt hundar verkar vara trasigt. Utställningsverksamheten är sjuk, och stollarna som håller med sina knäppa blandraser är minst lika knasiga.

Vadå "meritera", utställningarna som fokuserar fel grejer? Eller praktiskt arbetande hundar?
Fast det är ju inte konstigare än att man meriterar en häst eller att en hingsthållare får betalt och inte stoägaren?
 
Tyvärr finns det en hel del övervinklade Schäfrar i exteriöraveln. Steen har själv varit verksam i den aveln, både som uppfödare och utställningsdommare. Han har nu lämnat det bakom sig och har en förbaskat fin bruksschäfer. Men han har nog inte råd/lust att stöta sig med hela klanen exteriöravlare så han kör en lite ryggradslös stil med att hålla exteriöraveln om ryggen.

Men han har rätt i att man kan manipulera fram en del "räkstjärt" genom uppställning. Dock inte hur mycket som helst.

Fetstilta, visst måste det vara där skon klämmer? Av samma skäl vägrar han ta avstånd från den huvdulösa blandrasaveln på ett anmärkningsvärt kissnödigt sätt. Sist jag såg honom debattera den frågan sa han att han vägrade ta ställning för han älskar ALLA hundar och om man kritiserar en hund så kan man göra ägaren ledsen och sårad. Skakar bara på huvudet, mannen argumenterar som en 3-åring.


När jag refererar till räkstjärtar är det sådana jag sett i rörelse, både människor och djur ser rätt knasiga ut när de poserar ;)
 
Fetstilta, visst måste det vara där skon klämmer? Av samma skäl vägrar han ta avstånd från den huvdulösa blandrasaveln på ett anmärkningsvärt kissnödigt sätt. Sist jag såg honom debattera den frågan sa han att han vägrade ta ställning för han älskar ALLA hundar och om man kritiserar en hund så kan man göra ägaren ledsen och sårad. Skakar bara på huvudet, mannen argumenterar som en 3-åring.
Håller med dig!
Min kommentar till var skon klämmer är (till det fetade) att han kan ju inte göra sig ovän med någon potentionell kund :angel: Eller till deras pengar iallafall.

Frågan är varför han ger sig in i debatten men sen vägrar att ta ställning O_o
Han verkar ju måttligt begåvad...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
11 698
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
27 28 29
Svar
572
· Visningar
48 007
Senast: Gnist
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
666
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 707
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp