Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är en ganska vanlig deal. Jag tycker det upplägget är bättre är ett fast valppris. Inte så kul att få 2-3 valpar och betala 16000:- till hanen.
Jag fattar om det är en hane med fina meriter, men den här fick jag känslan av att det inte var så. Iom inte ens skrivit något om det, inget reg nr, inget om föräldrar, bilder där den ligger på en gräsmatta. Stod också "över 1 år", gav inte sken av att vara något jätteseriöst.
 
Håller med dig!
Min kommentar till var skon klämmer är (till det fetade) att han kan ju inte göra sig ovän med någon potentionell kund :angel: Eller till deras pengar iallafall.

Frågan är varför han ger sig in i debatten men sen vägrar att ta ställning O_o
Han verkar ju måttligt begåvad...

Jag följde honom ett tag, för hans marknadsförda kunskaper i hundhantering.

Det började med att han fick en fråga från en hundägare om hur de skulle hantera sin hunds attackerande ilska mot dammsugaren - Steen svarade att han inte tyckte de skulle hantera det överhuvudtaget, bättre att stänga in hunden i annat rum och välja andra krig.

Sedan frågade en hundägare Steen vad han skulle välja, om han var tvungen att välja, blandras eller renras - då svarade Steen att han älskar ALLA hundar och inte kunde välja.
Därefter såg jag några av Steens storys och...ja, den som sett dessa förstår troligen vad jag menar, det blev droppen och jag avföljde.
 
Jag har bara ställt ut en gång. Och kul nog vann hunden trots att den inte var utställningsavlad.
Jag var lite nyfiken angående detta och fick syn på det du skrev i inlägget ovan. Finns det bruksschäfrar som ställs ut? Jag tänker att det är lite svårt att förbättra rasen i det om ingen ställer ut sina bruksschäfrar och visar upp dem. Så att domarna kan föra fram hur bättre de är (om de nu tycker det).
Men å andra sidan så kan jag förstå om man tröttnar pga sämre schäfrar vinner varje gång..
 
Jag var lite nyfiken angående detta och fick syn på det du skrev i inlägget ovan. Finns det bruksschäfrar som ställs ut? Jag tänker att det är lite svårt att förbättra rasen i det om ingen ställer ut sina bruksschäfrar och visar upp dem. Så att domarna kan föra fram hur bättre de är (om de nu tycker det).
Men å andra sidan så kan jag förstå om man tröttnar pga sämre schäfrar vinner varje gång..

Ja det blir allt vanligare att man testar på lite vänstervarv. Ffa att man ställer i bruksklass. Och det går allt bättre för bruksschäfrar på utställning. Folk vill se en förändring, även flera domare. Men jag vet ingen som ställer ut regelbundet på det sättet utställningsfolket gör utan det är brukset som man lägger tid på i första hand.
 
Fattar ingenting. Är ju en riktig kennel också, men typ den konstigaste annons jag läst som inte antingen är fejk eller köksavlad doodlepoo-historia. Så märkligt. 🙈

På SKK står det dock att den kostar 18.000 så frågan är om någon dåre använt kennelns namn och regnummer och försöker sälja valp utan att ha den..
Dock vill ju säljaren inte ha handpenning. Så märkligt. 😅
 
Ja det blir allt vanligare att man testar på lite vänstervarv. Ffa att man ställer i bruksklass. Och det går allt bättre för bruksschäfrar på utställning. Folk vill se en förändring, även flera domare. Men jag vet ingen som ställer ut regelbundet på det sättet utställningsfolket gör utan det är brukset som man lägger tid på i första hand.
Det förstår jag.
Dum fråga - bruksklass? Skiljer man på schäfer och schäfer även i utställningarna?
 
Sett på Blocket (var annars) - valpar som är blandning av perro dogo mallorquin/dobermann/bully XL/pitbull. Inget jag vill se i händerna på den genomsnittlige hundägaren... :nailbiting:
 
Många raser har en speciell klass på utställning som bara är öppen för hundar som uppnått en viss bruksmerit (eller jaktmerit om det är en jakthundras). Det är vad som avses med bruks- eller jaktklass. Det har inget med hundens typ att göra.
Då förstår jag bättre, tack! :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
11 707
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
27 28 29
Svar
575
· Visningar
48 390
Senast: dobbis
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
667
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 707
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp