Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dessutom, majoriteten av blandrasavlare har ingen aning om vad ett recessivt eller semiltelat anlag är.

Du brukar få höra saker som "det hoppar alltid över en generation", folk blir förvånande över ett utfall du kunde räkna ut innan parning, valparna kan inte utseendemässigt ha de fföräldrar som anges som föräldrar osv...

Kort sagt, blandrasvlarna har ingen aning :p
 
Jag har också tänkt på det där, hästarna ska ha allra bästa blod, men hundarna, där räcker det om de har en rolig färg eller är söta...

Nu är ju hästavel inte något som finns i mina tankar, men jag har en polsk vägkorsning till häst (utan mamma i stamtavlan) men några blandrashundar skulle det aldrig bli. ;)
 
Blandras"aveln" bryr sig inte ett dugg om sådant. Visste du inte att blandraser är friskare och blir vad man gör dem till? :devil: Bara man får söta valpar, så...
Helt logiskt förstår jag nu, dom har säkert inte ett enda problem 🙈 Hade hoppats på någon sorts medvetenhet men inser att det var naivt.

Men vad händer med alla dessa söta valpar när problem uppstår? Går det att anmäla uppfödarna? Kan man varna andra mer än på typ Facebook (använder inte det)? Tänker att det ju ju inte bara kan vara fysiskt dom kan få problem när olika raser korsas, borde inte mentaliteten påverkas också i alla fall ibland?

Finns det inte risk för inavel om man har noll koll?
 
Tar de bara väl hand om tik och valpar - och många hemmauppfödare gör ju det, i motsats till "uppfödarna" av smuggelvalpar - finns det inget att anmäla.

SKK har krav på sina anslutna uppfödare, men är ingen myndighet. De som tar blandraskullar är ändå inte medlemmar, så där kan bara SKK upplysa i största allmänhet.
 
Uppfödare av numerärt relativt liten ras frågar efter hanar i forum, då de som finns att tillgå är nog lite överanvända, och det finns säkert "sällskapshanar" ute i stugorna som skulle kunna tillföra något.

Person svarar med bild och info på sin hane, han är godkänd enligt rasklubbens hälsotester, med linjer som i sin tur är testade i flera led, utställd några gånger med ok resultat, och tävlar i två grenar.

Uppfödaren; njaaee, jag gillar inte riktigt hans teckning...

*Ridå*
 
Jag har också tänkt på det där, hästarna ska ha allra bästa blod, men hundarna, där räcker det om de har en rolig färg eller är söta...
En bekant- uppfödare av islandshästar, har hingstar och tävlar på VM nivå- Skickade en förfrågan om jag inte viste någon lämplig hanne till deras oreggade border.

Bet mig i tungan och svarade något i stil med att jag inte visste om någon hälsotestad hanne som skulle tillåtas gå i blandrasavel.

Men tankesättet är lite intressant, misstänker att de hellre skulle lägg ner aveln helt än att låta någon av deras fina hingstar betäcka ett sto utan stamtavla.
Dvs aldrig i livet bidra till att det föds ett oregisgrerat islandsföl. Men man har inga problem med att själv producera en hel kull med oregistrerade valpar.
 
En bekant- uppfödare av islandshästar, har hingstar och tävlar på VM nivå- Skickade en förfrågan om jag inte viste någon lämplig hanne till deras oreggade border.

Bet mig i tungan och svarade något i stil med att jag inte visste om någon hälsotestad hanne som skulle tillåtas gå i blandrasavel.

Men tankesättet är lite intressant, misstänker att de hellre skulle lägg ner aveln helt än att låta någon av deras fina hingstar betäcka ett sto utan stamtavla.
Dvs aldrig i livet bidra till att det föds ett oregisgrerat islandsföl. Men man har inga problem med att själv producera en hel kull med oregistrerade valpar.

Så otroligt märkligt fenomen, det där.
 
Så otroligt märkligt fenomen, det där.
Fast så konstigt är det väl egentligen inte? Alla har ju olika intressen så att säga.

Man kan ju tycka att det är väldigt noga med sin egen hästavel utan att lägga samma vikt vid någon annans hundavel. Personen efterfrågar ju ändå någon lämplig hund, dvs verkar inte helt ointresserad av att det ska bli bra utan bryr sig bara inte om eventuella stamtavlor.

Jag tror det är lätt att det blir lite eko i en sån här diskussion där alla liksom har samma intresse och liknande värderingar. Jag sysslar ju inte med avel själv och det jag motsätter mig mot är när man blandar raser där resultatet riskerar att bli ett djur med diverse problem på grund av dålig matchning, jag tycker inte nödvändigtvis att all blandrasavel är förkastlig för det.
 
Fast så konstigt är det väl egentligen inte? Alla har ju olika intressen så att säga.

Man kan ju tycka att det är väldigt noga med sin egen hästavel utan att lägga samma vikt vid någon annans hundavel. Personen efterfrågar ju ändå någon lämplig hund, dvs verkar inte helt ointresserad av att det ska bli bra utan bryr sig bara inte om eventuella stamtavlor.

Jag tror det är lätt att det blir lite eko i en sån här diskussion där alla liksom har samma intresse och liknande värderingar. Jag sysslar ju inte med avel själv och det jag motsätter mig mot är när man blandar raser där resultatet riskerar att bli ett djur med diverse problem på grund av dålig matchning, jag tycker inte nödvändigtvis att all blandrasavel är förkastlig för det.

Kan du ge något exempel där blandrasavlare verkligen seriöst utvärderar sitt avelsmaterial och gör relevanta veterinärundersökningar vad gäller ärftliga problem? Jag kan inte komma på någon förutom enstaka jakthundskorsningar (där man kanske inte gjort så många veterinärundersökningar men har två individer som bevisat sig fungera i jakt).

Sedan finns det så många hundraser. Varför uppfinna hjulet igen? Plus att vad ser du som positivt med blandrasavel inom hund?
 
Kan du ge något exempel där blandrasavlare verkligen seriöst utvärderar sitt avelsmaterial och gör relevanta veterinärundersökningar vad gäller ärftliga problem? Jag kan inte komma på någon förutom enstaka jakthundskorsningar (där man kanske inte gjort så många veterinärundersökningar men har två individer som bevisat sig fungera i jakt).

Sedan finns det så många hundraser. Varför uppfinna hjulet igen? Plus att vad ser du som positivt med blandrasavel inom hund?
Nej det var inte menat som något sorts försvarstal för blandrasavel utan mer ett konstaterande att folk bryr sig om olika saker. Jag tycker inte det är märkligt att alla inte är lika noggranna helt enkelt.

Det finns ju dessutom hur många blandrashundar som helst "i omlopp" som inte är rena katastrofer så är man inte extremt påläst så kan jag absolut fatta att man inte ser det som ett problem.

edit:

Sen tycker jag också att det är stor skillnad på att vara som du säger "blandrasavlare" jämfört med personen i exemplet som bara ville ha en avkomma efter sin egen trevliga hund, eller någon som kanske vill köpa hund men inte har intresse av utställning eller så och därför inte bryr sig om hunden är renrasig eller ej.
 
Nej det var inte menat som något sorts försvarstal för blandrasavel utan mer ett konstaterande att folk bryr sig om olika saker. Jag tycker inte det är märkligt att alla inte är lika noggranna helt enkelt.

Det finns ju dessutom hur många blandrashundar som helst "i omlopp" som inte är rena katastrofer så är man inte extremt påläst så kan jag absolut fatta att man inte ser det som ett problem.

De jag har i min närhet är rätt katastrofala så jag delar tyvärr inte din uppfattning där.
 
De jag har i min närhet är rätt katastrofala så jag delar tyvärr inte din uppfattning där.
Fast det handlar väl inte om att dela uppfattning? Jag känner till blandrashundar som blivit väldigt gamla och haft ett okomplicerat liv men det betyder inte alls att det alltid blir bra, precis som att de dåliga exemplen du sett inte betyder att det alltid blir dåligt. Det blir ju lite väl snävt att endast se till sina egna anekdoter, det gäller väl allt.
 
Fast så konstigt är det väl egentligen inte? Alla har ju olika intressen så att säga.

Man kan ju tycka att det är väldigt noga med sin egen hästavel utan att lägga samma vikt vid någon annans hundavel. Personen efterfrågar ju ändå någon lämplig hund, dvs verkar inte helt ointresserad av att det ska bli bra utan bryr sig bara inte om eventuella stamtavlor.

Jag tror det är lätt att det blir lite eko i en sån här diskussion där alla liksom har samma intresse och liknande värderingar. Jag sysslar ju inte med avel själv och det jag motsätter mig mot är när man blandar raser där resultatet riskerar att bli ett djur med diverse problem på grund av dålig matchning, jag tycker inte nödvändigtvis att all blandrasavel är förkastlig för det.

Jo, nog tycker jag ändå att det är ett märkligt fenomen. Man lägger otroligt mycket tid och pengar på att forska stamtavlor, utvärdera linjer och meritera sina hästar - men när det gäller hundar, en art med fler komplicerade och invecklade beteenden och funktioner än tamhästen - så är det okej att köpa grisen i säcken? Vi lever otroligt mycket närmre med våra hundar än våra hästar och en hunds beteenden och funktioner ger stora konsekvenser i vårt vardagsliv men också i samhället i stort.

All blandrasavel är inte förkastlig. Det finns t ex prestationsbaserad avel med hälsokollade avelsdjur. Men den delen av blandrasaveln är så väldigt liten att den inte ger någon inverkan vad gäller blandrasaveln i stort (här kan vi verkligen tala om eko, för detta får jag/vi återupprepa konstant vad gäller blandrasavel).

Att bara titta på vilka raser man väljer att blanda som du nämner, är en liten faktor i sammanhanget. Hälsa och mentalitet är två desto större faktorer. Det spelar alltså ingen roll om du väljer att korsa labrador och golden, två raser ganska "nära varandra", om ingen av avelsdjuren är utvärderade mentalt eller hälsomässigt. Det är betydligt större risk för "diverse problem", än om du istället väljer renrasigt där du kan studera linjer och kolla bak i stamtavlan för utvärdering av hälso- och mentalitetstester. Att korsa en labrador med en golden kan för dig se harmlöst ut, men är i verkligheten betydligt mer komplext än så.
 
Sen tycker jag också att det är stor skillnad på att vara som du säger "blandrasavlare" jämfört med personen i exemplet som bara ville ha en avkomma efter sin egen trevliga hund, eller någon som kanske vill köpa hund men inte har intresse av utställning eller så och därför inte bryr sig om hunden är renrasig eller ej.

Problemet med att bara vilja ha "en avkomma efter sin egen trevliga hund", är att termen "trevlighet" är ytterst subjektivt, och att det i en valpkull föds mer än en valp (i alla fall oftast). Det vill säga, den trevlighet du anser hunden besitter, är en högst personlig utvärdering gjord av dig själv, och inte genom t ex ett mentalitetstest med utbildade testledare, beskrivare och funktionärer. Den där "trevliga hunden" kan absolut vara trevlig, men också till exempel besitta en del rädslor. Men den "funkar bra hemma", och så väljer man att ta valp med grannens "trevliga" hane som i sin tur är trevlig men som besitter en hel del skärpa. Det blir 7 valpar. Du behåller en, och grannen tar en. Sen blir det valpar kvar att sälja. Oavsett ras har man precis skapat en grogrund för just katastrof, för att man precis blandat två individer som besitter såväl rädsla som skärpa, något som valpköparna i sin tur inte har någon aning om. De ser trevliga valpar, från två "trevliga" individer.
 
Håller absolut med om att folk bryr sig olika mycket om olika saker, och inom fflertalet hästraser är det ju ok att betäcka annan ras. Meeeen, när det gäller de med islandshästar är det tusan märkligt, för enligt varenda människa jag nånsin mött som sysslat med islandshästar så är det en dödssynd att göra en islandskorsning. :P
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
11 701
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
27 28 29
Svar
574
· Visningar
48 299
Senast: Fetaost
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
667
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 707
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp