Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast det handlar väl inte om att dela uppfattning? Jag känner till blandrashundar som blivit väldigt gamla och haft ett okomplicerat liv men det betyder inte alls att det alltid blir bra, precis som att de dåliga exemplen du sett inte betyder att det alltid blir dåligt. Det blir ju lite väl snävt att endast se till sina egna anekdoter, det gäller väl allt.

Givetvis men din positiva anekdotiska bevisföring är ju inte mer relevant än min negativa.

Sedan tycker jag som @Fruentimber att det är märkligt att vara noggrann med sin hästavel men glatt vilja producera valpar utan samma omsorg. En hund får som sagt i allmänhet flera valpar, dvs det är ett betydligt större potentiellt problem jämfört med hästar.
 
Problemet med att bara vilja ha "en avkomma efter sin egen trevliga hund", är att termen "trevlighet" är ytterst subjektivt, och att det i en valpkull föds mer än en valp (i alla fall oftast). Det vill säga, den trevlighet du anser hunden besitter, är en högst personlig utvärdering gjord av dig själv, och inte genom t ex ett mentalitetstest med utbildade testledare, beskrivare och funktionärer. Den där "trevliga hunden" kan absolut vara trevlig, men också till exempel besitta en del rädslor. Men den "funkar bra hemma", och så väljer man att ta valp med grannens "trevliga" hane som i sin tur är trevlig men som besitter en hel del skärpa. Det blir 7 valpar. Du behåller en, och grannen tar en. Sen blir det valpar kvar att sälja. Oavsett ras har man precis skapat en grogrund för just katastrof, för att man precis blandat två individer som besitter såväl rädsla som skärpa, något som valpköparna i sin tur inte har någon aning om. De ser trevliga valpar, från två "trevliga" individer.
Fast just den mentala biten är ju knappast något som är unikt för blandrasaveln? Annars hade det ju inte funnits några renrasiga hundar med mentala problem.

Jag lämnar den här diskussionen nu. Jag vill som sagt inte hålla något försvarstal här eftersom jag inte heller direkt stödjer blandrasavel i någon form utan jag ville endast påpeka aspekten i att folk bryr sig om olika saker. Du visar ju det rätt tydligt här i hur du tänker i flera led. Jag skulle tro att många bara ser att det kan bli bra utan att vara så insatta och då är det liksom bra nog. Alla har inte intresset eller kunskapen.
 
Fast just den mentala biten är ju knappast något som är unikt för blandrasaveln? Annars hade det ju inte funnits några renrasiga hundar med mentala problem.

Jag lämnar den här diskussionen nu. Jag vill som sagt inte hålla något försvarstal här eftersom jag inte heller direkt stödjer blandrasavel i någon form utan jag ville endast påpeka aspekten i att folk bryr sig om olika saker. Du visar ju det rätt tydligt här i hur du tänker i flera led. Jag skulle tro att många bara ser att det kan bli bra utan att vara så insatta och då är det liksom bra nog. Alla har inte intresset eller kunskapen.

Men har man inte intresset och kunskapen ska man inte sätta djur till världen som man faktiskt är ansvarig för...
 
Fast det var ju exakt det jag sa. Att ett argument baserat på vad man själv upplevt inte säger något om helheten, oavsett om det är ditt eller mitt så lägg inte ord i mun på mig tack.

Läs om, jag har inte lagt ord i munnen på dig. Men jag anser att inget antal anekdotiskt positiva korsningar ursäktar de som inte fungerar. De som faktiskt fungerar ser jag som olycksfall i arbetet, dvs de råkade bli bra trots sin bakgrund. De är INTE argument för blandrasavel.
 
Jag vet inte om det anses vara oseriös avel, uppfödaren verkar seriös men.. I min kontakt tyckte jag inte att det kändes så seriöst sätt att sälja valparna på.

En SKK-reggad kennel som enligt hemsidan verkar väldigt seriös, publicerar alla sina avelshundar med stamtavlor och var och en har en liten presentation till varför uppfödaren har valt just den här hunden/kombinationen, ofta med hänvisningar till linjerna/stamtavlan. Kenneln har också fina resultat på utställning.

Jag kontaktar kenneln via deras kontaktformulär precis som de vill att man gör. Det är ett fint formulär med många uttömmande frågor och jag tycker att jag får fram att jag har ett brinnande intresse för ffa utställning men också ev tanke på avel.

Några veckor senare får jag till svar ”nu har vi valpar, den här och den här färgen. Vilken vill du ha? Dom kostar 2x xxx kr. Svara snabbt, många vill köpa.”

Eh, ja.. Först o främst vill jag nog veta stamtavla på valpen. Sen vill jag gärna se valpen innan jag bestämmer mig om jag tycker den är av intresse. Färgen är väl det minsta som spelar roll för sjutton! Jag har ju varit tydlig med att jag vill ha en hund som passar till utställning och ev avel, inte vet jag väl det utifrån färgen!

Himla märkligt tycker jag. Blev ingen valp därifrån.
 
Fast just den mentala biten är ju knappast något som är unikt för blandrasaveln? Annars hade det ju inte funnits några renrasiga hundar med mentala problem.

Jag lämnar den här diskussionen nu. Jag vill som sagt inte hålla något försvarstal här eftersom jag inte heller direkt stödjer blandrasavel i någon form utan jag ville endast påpeka aspekten i att folk bryr sig om olika saker. Du visar ju det rätt tydligt här i hur du tänker i flera led. Jag skulle tro att många bara ser att det kan bli bra utan att vara så insatta och då är det liksom bra nog. Alla har inte intresset eller kunskapen.

Nej, det är absolut inte något unikt för just blandrasaveln. Men det absolut unika för blandrasaveln, är just frånvaron av några som helst mentalitets- och hälsotester.

Jag är helt okej med att man saknar intresset och kunskapen. Men då kan man med fördel vända sig till de med just intresse och kunskap istället. Just problemet med att man inte har intresse och kunskap är ju anledningen till att det hamnar så många blandrashundar i omlopp - det är ju hundarna det går ut över. De väljer inte själva att sätta sig till världen för att någon ansåg sig ha en "trevlig" hund.

Jag förstår inte varför du vill lämna diskussionen? Jag tycker att det är en bra diskussion. Det jag vill visa är hur otroligt mer komplext det är än att bara ta en kull trevliga valpar på en trevlig hund. Våra nära relationer och liv med våra hundar blir mindre konfliktfyllt om människor förstod att det är mer komplext med hundavel än vad man tror.
 
Jag vet inte om det anses vara oseriös avel, uppfödaren verkar seriös men.. I min kontakt tyckte jag inte att det kändes så seriöst sätt att sälja valparna på.

En SKK-reggad kennel som enligt hemsidan verkar väldigt seriös, publicerar alla sina avelshundar med stamtavlor och var och en har en liten presentation till varför uppfödaren har valt just den här hunden/kombinationen, ofta med hänvisningar till linjerna/stamtavlan. Kenneln har också fina resultat på utställning.

Jag kontaktar kenneln via deras kontaktformulär precis som de vill att man gör. Det är ett fint formulär med många uttömmande frågor och jag tycker att jag får fram att jag har ett brinnande intresse för ffa utställning men också ev tanke på avel.

Några veckor senare får jag till svar ”nu har vi valpar, den här och den här färgen. Vilken vill du ha? Dom kostar 2x xxx kr. Svara snabbt, många vill köpa.”

Eh, ja.. Först o främst vill jag nog veta stamtavla på valpen. Sen vill jag gärna se valpen innan jag bestämmer mig om jag tycker den är av intresse. Färgen är väl det minsta som spelar roll för sjutton! Jag har ju varit tydlig med att jag vill ha en hund som passar till utställning och ev avel, inte vet jag väl det utifrån färgen!

Himla märkligt tycker jag. Blev ingen valp därifrån.

Sådana uppfödare skyr jag. Tycker det är djupt oseriöst.
 
Något som jag blir ganska trött på är detta eviga "blandraser är friskare". De som säger det har, i typ 99 fall av 100, bara råkat höra det någonstans och anammat det utan att ha minsta koll på vad heteros verkligen innebär. Ofta är det folk som har en "5-vägskorsning", dvs definitivt inte första generationen blandras.

Men "blandraser är ju friskare, det vet alla" och "renrasiga hundar är sönderavlade" - puh... får bita mig i tungan varje gång jag hör det där. :down:
 
Oavsett om om man pysslar med häst eller hundavel så är man förhoppningsvis djurvän och vill att de djur man både föder upp och köper in ska må bra i både kropp och knopp. Då blandrasavlar man inte utan avlar på djur som är friska i många led och har en mentalitet som är sund.
 
Jag förstår inte varför du vill lämna diskussionen? Jag tycker att det är en bra diskussion.
Det var inte menat som att jag kände mig kränkt eller så utan bara att jag känner att jag hamnar på en sida jag inte vill vara på om det ska handla om hurvida blandrasavel är dåligt eller ej. :)

Jag vill som sagt inte gå i försvar för blandrasavel då jag dels inte tycker att jag kan tillräckligt mycket om ämnet samt att jag är helt på eran sida vad det gäller fördelarna med renrasaveln. Den stora fördelen är ju att det är så mycket "lättare" att avla bra renrasigt eftersom det finns så mycket mer information om individerna man avlar på. Det finns ju definitivt en ohälsosam renrasavel också, det är ju bara att titta på hur vissa individer ser ut på utställningar (och de blir dessutom bra bedömda där) men det är ju en helt egen diskussion.

Jag tror det finns en plats för blandrasavel också men mer som ett sätt att främja hundhälsan. Tittar man på vissa raser så känns det (tycker jag) som att man antingen får ta in nytt blod från en annan ras för att få hundarna friskare eller bara låta rasen dö ut. Tänker då på t.ex pugs där mycket av renrasaveln känns som rent djurplågeri ärligt talat.
 
Det var inte menat som att jag kände mig kränkt eller så utan bara att jag känner att jag hamnar på en sida jag inte vill vara på om det ska handla om hurvida blandrasavel är dåligt eller ej. :)

Jag vill som sagt inte gå i försvar för blandrasavel då jag dels inte tycker att jag kan tillräckligt mycket om ämnet samt att jag är helt på eran sida vad det gäller fördelarna med renrasaveln. Den stora fördelen är ju att det är så mycket "lättare" att avla bra renrasigt eftersom det finns så mycket mer information om individerna man avlar på. Det finns ju definitivt en ohälsosam renrasavel också, det är ju bara att titta på hur vissa individer ser ut på utställningar (och de blir dessutom bra bedömda där) men det är ju en helt egen diskussion.

Jag tror det finns en plats för blandrasavel också men mer som ett sätt att främja hundhälsan. Tittar man på vissa raser så känns det (tycker jag) som att man antingen får ta in nytt blod från en annan ras för att få hundarna friskare eller bara låta rasen dö ut. Tänker då på t.ex pugs där mycket av renrasaveln känns som rent djurplågeri ärligt talat.

Vi är helt eniga. Jag hade gärna sett kontrollerad utblandning i flera raser. Och jag fördömer oseriösa renrasuppfödare lika hårt! Jag vet till exempel en SKK-uppfödare inom korthårig collie som återkommande avlar på sina hundar trots skotträdslor, med just argumentet "de funkar bra hemma". En bruksras dessutom. Usch. Tar man inte testerna på allvar kan man ju lika gärna skita i att göra dem!
 
Jag vet inte om det anses vara oseriös avel, uppfödaren verkar seriös men.. I min kontakt tyckte jag inte att det kändes så seriöst sätt att sälja valparna på.

En SKK-reggad kennel som enligt hemsidan verkar väldigt seriös, publicerar alla sina avelshundar med stamtavlor och var och en har en liten presentation till varför uppfödaren har valt just den här hunden/kombinationen, ofta med hänvisningar till linjerna/stamtavlan. Kenneln har också fina resultat på utställning.

Jag kontaktar kenneln via deras kontaktformulär precis som de vill att man gör. Det är ett fint formulär med många uttömmande frågor och jag tycker att jag får fram att jag har ett brinnande intresse för ffa utställning men också ev tanke på avel.

Några veckor senare får jag till svar ”nu har vi valpar, den här och den här färgen. Vilken vill du ha? Dom kostar 2x xxx kr. Svara snabbt, många vill köpa.”

Eh, ja.. Först o främst vill jag nog veta stamtavla på valpen. Sen vill jag gärna se valpen innan jag bestämmer mig om jag tycker den är av intresse. Färgen är väl det minsta som spelar roll för sjutton! Jag har ju varit tydlig med att jag vill ha en hund som passar till utställning och ev avel, inte vet jag väl det utifrån färgen!

Himla märkligt tycker jag. Blev ingen valp därifrån.
Huh, så himla märkligt tillvägagångssätt. Känns väldigt oseriöst på något sätt - ”svara snabbt!” som att det är viktigare att bli av med valparna fort som fan istället för att hitta rätt hem.
Plus om en väldigt utställningsintresserad person som potentiellt också vill avla på hunden hör av sig, brukar en väl också samarbeta lite mer kring valet av valp osv.
Hemsidor kan en verkligen bli lurad av, jag vet flera jag absolut inte skulle köpa valp av pga olika anledningar, som dock har väldigt proffsiga och seriösa hemsidor.
 
Huh, så himla märkligt tillvägagångssätt. Känns väldigt oseriöst på något sätt - ”svara snabbt!” som att det är viktigare att bli av med valparna fort som fan istället för att hitta rätt hem.
Plus om en väldigt utställningsintresserad person som potentiellt också vill avla på hunden hör av sig, brukar en väl också samarbeta lite mer kring valet av valp osv.
Hemsidor kan en verkligen bli lurad av, jag vet flera jag absolut inte skulle köpa valp av pga olika anledningar, som dock har väldigt proffsiga och seriösa hemsidor.
Eller hur?! :crazy: Blev lite paff av svaret, hade inte förväntat mig det. Jaja, nu är dom bortsållade iaf :)
 
Pga ändrad livssituation så känner vi att det vore bäst för Lexi att få ett nytt hem. Vi har fått en bebis och har sällan tid för henne och hon skulle må bättre av att få vara med någon som ger henne den uppmärksamheten hon behöver och förtjänar.

Styrkor:
Lydig(om man är bestämd och visar dominans)
Kan många kommando(sitt, ligg, snurra, rulla, tass, hi5, bang, kissa, ner, stanna, nej, varsågod)
Kan gå löst i skogen utan att lämna siktet
Vill gärna mysa och leka

Svagheter:
Skäller när någon knackar/plingar på dörren
Skäller när hon möter andra hundar
Drar i koppel

Hon passar i ett hem med någon som har mycket tid för henne och någon som kan visa dominans och som har erfarenhet av hundar.

Annons om en liten shih tzu tik :/
 
Pga ändrad livssituation så känner vi att det vore bäst för Lexi att få ett nytt hem. Vi har fått en bebis och har sällan tid för henne och hon skulle må bättre av att få vara med någon som ger henne den uppmärksamheten hon behöver och förtjänar.

Styrkor:
Lydig(om man är bestämd och visar dominans)
Kan många kommando(sitt, ligg, snurra, rulla, tass, hi5, bang, kissa, ner, stanna, nej, varsågod)
Kan gå löst i skogen utan att lämna siktet
Vill gärna mysa och leka

Svagheter:
Skäller när någon knackar/plingar på dörren
Skäller när hon möter andra hundar
Drar i koppel

Hon passar i ett hem med någon som har mycket tid för henne och någon som kan visa dominans och som har erfarenhet av hundar.

Annons om en liten shih tzu tik :/
Snacka om troligen djupt osäker hund där skrämseltaktik funkar eftersom ägarna inte verkar veta bättre ("visa dominans" mot en liten sällskapsras??)... Har tyvärr sett liknande för ofta, Svensson-ägare med relativt enkla hundar som tittar lite på Cesar och försöker dominera fram vardagslydnad i stället för att ge hunden positiv grundträning som säkert skulle lösa de allra flesta av deras problem :banghead:
 
Pga ändrad livssituation så känner vi att det vore bäst för Lexi att få ett nytt hem. Vi har fått en bebis och har sällan tid för henne och hon skulle må bättre av att få vara med någon som ger henne den uppmärksamheten hon behöver och förtjänar.

Styrkor:
Lydig(om man är bestämd och visar dominans)
Kan många kommando(sitt, ligg, snurra, rulla, tass, hi5, bang, kissa, ner, stanna, nej, varsågod)
Kan gå löst i skogen utan att lämna siktet
Vill gärna mysa och leka

Svagheter:
Skäller när någon knackar/plingar på dörren
Skäller när hon möter andra hundar
Drar i koppel

Hon passar i ett hem med någon som har mycket tid för henne och någon som kan visa dominans och som har erfarenhet av hundar.

Annons om en liten shih tzu tik :/

Bland det sjukaste jag läst om en SHIH-TZU?!! Herregud. Hoppas hundstackaren får ett nytt hem snarast.
 
Funderar på varför det blivit just pudel man avlat mycket på i blandrasavel. Är det någon som vet varför? Mentalitet, päls, finns i olika storlek eller vad är det?

Vet ju att det finns många korsningar men pudel verkar vanliga och otroligt dyra.
 
Funderar på varför det blivit just pudel man avlat mycket på i blandrasavel. Är det någon som vet varför? Mentalitet, päls, finns i olika storlek eller vad är det?

Vet ju att det finns många korsningar men pudel verkar vanliga och otroligt dyra.
Päls skulle jag tro, att man vill ha hundar som inte fäller
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
11 695
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
27 28 29
Svar
569
· Visningar
48 000
Senast: Lyan
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
666
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 705
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp